Zoveelste zadelvraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Myranda

Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Gouda

Zoveelste zadelvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-04 11:23

Ik heb nu een vzh/sp zadel voor mijn KWPN TP van 1.64m. Ik wil graag een dressuurzadel kopen en kan 2e hands een JC dressuurzadel overkopen met een medium boom. Mijn oude zadel heeft geen teruggesneden kamer maar ligt ondanks dat toch erg netjes en schuurt absoluut niet op zijn flinke schoft. Helaas zijn de maten niet meer leesbaar op mijn oude zadel dus ik weet niet of ik een brede, medium of smalle boom heb. Ik ben al naar de plaatselijke ruitersportzaak geweest (met mijn oude zadel) en die zeiden dat mijn paard vrijwel elke maat boom zou passen (behalve breed) of dat het anders goed op maat te maken zou zijn door de kussens op te vullen. Klopt dit? Kun je een zadel wat een heel klein beetje te breed is smaller maken door de kussens op te laten vullen? Is er nog een richtlijn voor de boomwijdte (vb 15 cm is medium ofzo)?
Het zadel dat ik wil kopen is niet geschikt voor smalle paarden, vraag ik me meteen af hoe smal als smal gerekend wordt (Mijn tuigpaard is toch niet smal lijkt me.... Hij heeft een flinke borst zegmaar).

Alvast bedankt!!!


boefie

Berichten: 256
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 11:36

Ik heb nu op mijn tuiger een dressuurzadel met boombreedte 31 liggen. Dit is medium. Hiervoor had ik er een vz zadel op liggen van 31.5 cm. Past allebei prima.

Mag je het zadel passen? Ga er dan eens mee rijden en kijk hoe het ligt (vraag ook iemand om te kijken terwijl jij rijdt)

Leer van je paarden, zoals zij ook van jou leren.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 11:43

Een gemiddeld paard dat gewoon getraind wordt heeft toch minimaal wel maat 33. Als je paard een wat scherpe schoft heeft dan is er vrijwel altijd sprake van spierdistrofie vanwege een te krap zadel. Ik zou dus zeker niet weer dezelfde maat gaan kopen maar eerst even je paard goed bekijken. En bekijken hoeveel zijn schoft nog zou kunnen groeien, ook dit is heel eenvoudig te meten. 31 vind ik persoonlijk wel erg smal voor een paard.

boefie

Berichten: 256
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 11:45

Stubben zadels zijn alleen in de breedtematen 30 t/m 32 te krijgen... dus minimaal 33 klopt dan niet.

Leer van je paarden, zoals zij ook van jou leren.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 11:48

Ik zou met nieuw zadel en paard naar een expert togen en dan laten kijken hoe goed het past. Niemand kan zeggen of het zadel past zonder paard&zadel bij de hand te hebben, ook een ruitersportzaak niet.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 12:09

boefie schreef:
Stubben zadels zijn alleen in de breedtematen 30 t/m 32 te krijgen... dus minimaal 33 klopt dan niet.

Dat is ook het probleem met de zadels. De paarden zijn in de loop der jaren breder geworden, dit integenstelling tot de zadelmerken. Gelukkig komen er steeds meer bredere zadels op de markt maar bv in duitsland zijn er zadels die standaar t/m maat 36 te verkrijgen zijn. Bij barnsby is dit ook al zo maar dan moet je er speciaal om vragen. Mijn paard van 1.59 heeft ook al maat 33,5 en zal ook zeker nog wat groeien.

Myranda

Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-04 12:32

Ik heb ook al een wintec geprobeert, daar zat een brede boom in en die paste voor geen ene meter, het zadel begon te schuiven en drukte op zijn schoft, dit was al zonder dat ik er opzat dus heb dat ook maar niet geprobeert. Mijn paard heeft een hoge schoft maar geen smalle schoft, hij is best wel fors gebouwd en ik verwachtte dan ook dat die wintec goed zou passen. Mijn paard is al 13 dus ik verwacht geen extreme groei meer. Er is een zadelmaker naar mijn oude zadel wezen kijken en die zei dat het zadel perfect lag dus van spierdystrofie was geen sprake zei hij. De kamer is wel vrij breed, mijn onderarm past er gemakkelijk in maar de boom is niet enorm breed. Mijn paard heeft ook nog nooit last van zijn rug gehad met mijn oude zadel, de veearts vond zelfs dat ie een enorm mooi gespierde rug had en hij werd tijdens een keuring dan ook eerste vanwege zijn bespiering. Ik rijd vrijwel iedere dag met mijn paard en dan meestal ook wel vrij intensief dus qua bespiering (enorme hals!) zit t wel goed. De rest van de tijd loopt ie in de wei met een aanliggende inloopstal dus beweging krijgt ie wel.

Ik zie vaak paarden met een 'doorgezakt' rug (bedoel zo'n 'kuiltje') en een hoge schoft, waardoor wordt dat dan veroorzaakt (ouderdom, verkeerd zadel)?


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 14:18

Een doorgezakte rug heeft ook vaak te maken met de training van de rugspieren. Zo te lezen zit dat wel goed bij jouw paard. Ook de vorm van de boom in de lengte richting is van belang. Het kan dus best dat het wintec zadel te bol of juist te plat was voor je paard maar bv dan wel de goede schoftbreedte had. Hoe beter je paard getraind is hoe minder hol de rug ook wordt.

ymke_
Berichten: 10
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:03

Een zadel is een heel belangrijk element van het paardrijden. Als je zadel niet goed past kun je (grote) problemen krijgen die niet een twee drie op te lossen zijn. Een te smalle kamer kun je nooit oplossen door vulling erbij of eruit te halen. De vulling zorgt vooral voor de juiste ligging van het zadel zodat o.a. jij netjes in het midden komt te zitten.
Besteed tijd aan het passen van een zadel en zoek bij voorkeur een goede zadelma(a)k(st)er op. Ook als je een 2e hands zadel koopt kun je advies bij een zadelmaker vragen. Bij sommige zadels is de boom soms iets breder te maken of zelfs te verwisselen. Dit kan heel functioneel zijn zeker als je bedenkt dat paarden in hun "loopbaan" behoorlijk kunnen veranderen. Het is aan te bevelen je zadel zo nu en dan eens na te laten kijken (met paard) of het nog helemaal goed ligt en of jij er nog goed op zit.

Ook kun je tegenwoordig een (flair) luchtsysteem in heel veel zadels laten inbouwen (ook in bijvoorbeeld een goedkoper kunstof zadel) . Heel plezierig voor je paard en je kunt zadel nog optimaler aanpassen aan je paard.

Nikki20000

Berichten: 19
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 16:59

Heb ook wel eens gehoord dat je de boom van je zadel breder kan laten maken, bijv. van boommaat 30 naar 33. Iemand daar ervaringen mee misschien?

ymke_
Berichten: 10
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 18:38

Of je de boom kunt verbreden hangt helemaal van het materiaal af waar de boom van gemaakt is. Een houten kun je volgens mij helemaal niet breder maken, een kunstof kan wel iets maar word er niet altijd beter van en dan de meeste metaalsoorten zijn nog het makkelijkst breder te maken. Maar of ze van 30 naar bijv. 33 kunnen???
Dan kom je dus weer op de verwisselbare "boom" (je verwisselt niet de boom maar een beugel voorin je zadel).
De DK zadels bijvoorbeeld zijn gemaakt om de veranderingen van je paard te kunnen volgen. De boom is met een speciaal apparaat vrij simpel aan te passen.

ymke_
Berichten: 10
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 18:40

Stubben zadels zijn alleen in de breedtematen 30 t/m 32 te krijgen... dus minimaal 33 klopt dan niet

Over het algemeen is 33 inderdaad een betere standaard maat dan de 30/32 die stubben hanteerd. Wat mij betreft klopt dat dus wel?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 19:28

Mijn kieffer is destijds van maat 29 verbreed naar maat 34. Ik ben toen bij van triest in meppel geweest en daar is altijd heel veel mogelijk.

Nikki20000

Berichten: 19
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 23:22

Jee, 4 maten breder! Dat is best veel, wist niet dat dat kon, wel goed zeg!
Ligt er waarschijnlijk ook aan wat voor zadel je hebt...?
Mag ik vragen hoeveel je daar voor kwijt was?

Grtz. Nikki.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 09:01

Rond de 100 euro, maar toen waren ook meteen de kussens weer nagekeken etc. Omdat de kieffers een laag smeltpunt hebben wordt er wel een extra beugeltje ingezet zodat de boom niet terug kan veren.

Nikki20000

Berichten: 19
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 11:00

Dat valt wel mee, 100 euro...
Thnx. voor de info! Je hoort wel meer mensen over van Triest in Meppel, zijn altijd erg over hem te spreken ...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Thami en 134 bezoekers