Rammadan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-01 21:00

De rammadan is weer begonnen!!!
Is hier iemand die meedoet??
Ik niet hoor, een vriendin van me wel!!!

Sirius_

Berichten: 10951
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 21:20

ja een vriendin van mij ook. ze mocht niet eten niet drinken en niet naar buiten omdat de andere roken en ze mag niet mee roken dus.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 21:52

Als je meedoet met het vasten tijdens de Ramadan, dan mag je alleen eten, drinken en roken tussen zonsondergang en zonsopgang. En als je ziek, zwanger, heel jong of bejaard bent, dan hoef je niet te vasten. Je bent het als moslim overigens niet verplicht hoor, maar het wordt wel erg op prijs gesteld als je meedoet.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 23:07

je mag ook geen sex hebben
mijn franse lerares doet eraan mee
maar met suikerfeest vorig jaar kwamen ze vragen of ze onze geiten mochten kopen Boos! echt zielig joh! ik snel weggerent en me moeder gestuurd Schijnheilig

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 23:16

mijn vriend is turks(had gister3jaar) en doet mee en ja inderdaad overdag geen sex nee,geen eten geen drinken,geen tandenpoetsen,ook geen lippestift (voor de meiden dan)ik vind het niet erg gaan die extra kilo,s er mischien af!!haha Party!!

_________________
jaguar boefje ik hou van je hoor!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: diana op 2001-11-16 22:17 ]</font>

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 23:18

Onze vrienden doen aan rammadan, voor ons betekend dat weer elk weekend lekker uitgebreid eten!!! Haha!
Ha hoef ik lekker niet te koken!!! Lachen

En varkensvlees eten we toch al nooit, dus dat zal ik ook niet missen!!! Haha!

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 23:52

en GEEN deo gebruiken dat heb ik vandaag al geroken

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 14:24

dat is onzin als er een niet zo fris ruikt wil dat niet zeggen dat ze dat allemaal doen hoor!(hoezo discriminatie)

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 00:13

Citaat:
Op 2001-11-16 22:07, schreef Yentl:
je mag ook geen sex hebben
mijn franse lerares doet eraan mee
maar met suikerfeest vorig jaar kwamen ze vragen of ze onze geiten mochten kopen Boos! echt zielig joh! ik snel weggerent en me moeder gestuurd Schijnheilig



Geiten kopen??? Is ze verkeerd voorgelicht, want met het suikerfeest worden geen geiten geofferd, da's eerder met het schapenfeest dat 70 dagen na het suikerfeest gehouden word en dan eigenlijk nog eerder schapen. (m'n vriend doet er aan mee, erg handig voor de info Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 01:08

Diana, (en Mayo Verward ) als jullie vriend zich aan de Ramadan houdt, doen jullie dan met hem mee, ook als je zelf geen moslim bent?

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 01:20

Nope, ik doe niet mee. Ik heb m'n eigen geloof en Mo dus ook. Ik respecteer dat hij meedoet aan de ramadan en geef hem ook alle ruimte om er aan mee te doen. Ik vind nl niet dat mijn geloof/gewoontes hem tegen kunnen houden of andersom.

Daarnaast zie ik hem eigenlijk vrij weinig overdag, tenzij hij blijft slapen, maar dat wil ik expres niet tijdens de ramadan, want ik heb teveel gewoonte om wat lekkers te maken, hem een kus te geven of wat te drinken inschenken. Ik vind het te moeilijk voor mezelf dat ik niet m'n normale dingen kan doen bij hem, dus heb ik afgesproken dat ik hem tijdens de ramadan overdag niet zie, dan hebben we er allebei geen last van Haha!

Ik heb wel eens een dag geprobeerd mee te doen om te kijken hoe het is, maar ik heb als gewoonte om veel te drinken en eten, dus vasten gaat niet zonder oorlog met m'n lichaam *LOL* en doe ik het ook niet Haha!

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 03:26

ik vind het allemaal maar een gek gedoe.....

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 07:13

Tja Prima, het is nu eenmaal een traditie. Moslims zullen Kerst en vooral Sinterklaas wel weer 'gek gedoe' vinden. Iedere cultuur z'n eigen dingetjes hoor, dat maakt dat we niet allemaal hetzelfde zijn en denken. Gelukkig maar.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 11:18

Ik heb een turkse jongen in mijn klas en die zegt zelf dat het verboden is om deo op te doen, anders ruik je te lekker en dat kan aantrekkingskracht zijn voor het andere geslacht. Ik heb dit niet vezonnen dus dit is echt geen discriminatie hoor. IK ga veel op met turkse in marokaanse dus hou aljeblieft je bek dicht dat ik discrimineer

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 11:38

Kun je even een beetje dimmen Samantha? Dank je wel.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 14:06

nou, het is natuurlijk niet leuk dat er gezegd wordt dat je discrimineert, zoals tegen Samantha gezegd wordt, maar ik vond haar eerste reactie van 'dat heb ik vandaag wel geroken' ook b-tje vaag, maar het is blijkbaar echt zo. En ik altijd maar denken dat het alleen inhield niet eten en drinken! Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 14:12

Het is niet nodig om zo fel uit de hoek te komen en van uitdrukkingen als 'hou je bek dicht' zijn we hier niet zo gediend. Dat is wat ik bedoelde met 'dimmen'.

Samantha en ik hebben dit inmiddels al besproken via PB. Back on topic dus weer. Lachen

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 14:35

beetje snel op je teentjes getrapt of niet!!!
als het geen discriminatie was dan sorry maar je zet het er zo banketstaaflig neer he, dat het daar inderdaad wel op lijkt hoor,dus het was niet zo raar dat ik dat dacht. Boos!

over dat ene meedoen met de ramadam nee doe ik niet ookal wil hij dat wel grag maar ik kan niet de hele dag (overdag)niks eten.
Ja klopt ik zie hem ook niet vaak overdag nou en als ik wel zie is het heel vervelend dan kan ik hem geen eens een kusje geven, of wat lekkers aanbieden,dus vervelend
Maar ik respecteer z,n keuse wel!!
Party!!
hij doet trouwens wel met ons mee met kerst!!

_________________
jaguar boefje ik hou van je hoor!! Sigaar

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: diana op 2001-11-18 13:39 ]</font>

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 15:29

Citaat:
Op 2001-11-18 13:12, schreef Karin:
Het is niet nodig om zo fel uit de hoek te komen en van uitdrukkingen als 'hou je bek dicht' zijn we hier niet zo gediend.



ja, dat snap ik, praat ik toch ook niet goed?

Okee on topic:
ik vind het wel knap dat mensen dat vol kunnen houden, meedoen aan de rammadan. Het lijkt mij heel moeilijk, hoewel het nu natuurlijk wel vroeg donker is, dus dat scheelt.