Hengsten in de sport!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Hengsten in de sport!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 13:14

Ik zag dat Obelisk gestart was met Kirsten Beckers in Maasdijk in de Prix st. Georges! Ruim 66 %. Knap zo´n debuut.

Royal dance is ook gestart in de ZZ-L met Niels Bax maar ging nog niet zo goed, 60 % en 57 %.

Ook Lancet kwam aan de start in de Grand Prix voor 63 %.

Zelfs de bonte Sammartini kwam aan de start in de ZZ-L voor 60 %.

Gribaldi gaat binnenkort Inter II starten en Krack schijnt het ook weer te doen!

Toch een positieve ontwikkeling vind ik, meer dekhengsten in de sport tussen de vrouwelijke en gesneden soortgenoten!!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 13:16

Bonte Sammartini was toch inmiddels gecastreerd?

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 14:00

Ik weet het niet. Staat nergens gemeld. Het enige dat ik weet is dat hij is afgekeurd op nakomelingen maar degene die er wel zijn schijnen het toch goed te doen in de sport.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 14:06

Super debuut voor Obelisk!!! OK dan!
Het was idd een interessant wedstrijdweekend voor de hengsten in de sport, met Lancet weer een nieuwe grand-prix hengst erbij en een geweldig debuut voor Obelisk. De scores van Royal dance zijn nog niet om van te dromen maar dat zal vast wel beter worden.......
Kortom, een geslaagd weekend!

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 19:51

En dan vergat ik nog de friesjes Maurits en Friso vd Oostwal!! Haha!
En die Cool crackers S, das ook een dekhengst.

Wanneer zouden er nou eens meer fokkers naar de ZZGP wedstrijden gaan? Ik zie bijna nooit die boertjes langs de witte hekjes. Wel bij de hengstenshow´s waar ze onder het genot van een peuk en een drankje en veel geroddel de hengsten hun benen naar hun oren zien gooien met de staart op de rug.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 20:23

Suzanne F. schreef:
En dan vergat ik nog de friesjes Maurits en Friso vd Oostwal!! Haha!
En die Cool crackers S, das ook een dekhengst.

Wanneer zouden er nou eens meer fokkers naar de ZZGP wedstrijden gaan? Ik zie bijna nooit die boertjes langs de witte hekjes. Wel bij de hengstenshow´s waar ze onder het genot van een peuk en een drankje en veel geroddel de hengsten hun benen naar hun oren zien gooien met de staart op de rug.


Niet vergeten hè die Friezen!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 20:47

Volgens mij zijn dat alleen geen ggk Friezen Verward

Overigens erg knap van Kirsten! Obelisk schijnt nog wel eens praatjes gehad te hebben dus petje af!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 20:56

Toppie hoor! Blij te lezen dat er weer positieve ontwikkelingen zijn wat betreft de hengsten in de sport. Ook leuk te lezen dat gribaldi weer een stapje verder gaat.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 20:58

Sjuimpje schreef:
Volgens mij zijn dat alleen geen ggk Friezen Verward

Overigens erg knap van Kirsten! Obelisk schijnt nog wel eens praatjes gehad te hebben dus petje af!


Nee die zijn inderdaad niet goedgekeurd.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 21:41

En Jazz weer in de lappenmand kreeg ik mee???
Overigens SuzanneF ik fok pas meer dan 30 jaar en ben geen boertje zoals zeker 50% van andere huidige fokkers van sportpaarden.

Daarbij zie zelden GP ruiters op regionele stamboekkeuringen .

Ieder zijn hobby niet waar, laat die GP ruiters nu maar blij zijn dat de fokkers hun best doen om met bovenstaande gegevens een keuze te maken voor de toekomst.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 22:35

Onze hengst gaat binnenkort zijn debuut maken in het mennen Haha! Onze uk van 1.16 *LOL* Ben benieuwd hoe hij het gaat doen.

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 23:07

Jammer dat er nog steeds mensen "bang" zijn voor hengsten. Als je ze netjes opvoed is er niks aan de hand. Ik vind dat ze toch net dat tikkie meer uitstraling hebben vaak, met zo'n prachtige hals en vurige ogen. Juist goed voor de dressuur lijkt me zo.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 11:38

Ik ben ook ff wezen kijken.
Ik was vooral geintereseert in Lancet en werd zeker niet teleurgesteld!!!
Heel knap gereden van Imke.
Tja en Obelisk ben ik niet zo'n fanvan maar ieder zijn smaak en wel knap gereden hoor!!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 12:15

Vergeet niet dat Obelisk is getraind door onze bonds-coach................

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 12:20

Wel heel knap van Kirsten met Obelisk, ik ben ook niet zo weg van het paard maar er zullen er vast genoeg zijn die dat wel zijn.

Ik wilde gaan kijken om naar Royal Dance te gaan, maar was helaas verhinderd. Ach niet slecht die score.............zit natuurlijk ff een andere soort ruiter op dan een Kirsten Haha!

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 12:40

eeeeeeh, wel eens naast elkaar zien rijden, Pipo???

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 12:47

Sarabande: Dat jij je nou aangesproken voelt als boertje kan ik ook niet helpen maar als je ziet hoeveel mensen er fokken met een hengst die ze op een plaatje hebben gezien of op een show hebben bekeken dan schrik je wel hoor. Tuurlijk zijn er wel fokkers die naar de ZZGP wedstrijden gaan maar das echt iets van de laatste tijd en das een positieve ontwikkeling.
Ikzelf ga idd niet vaak naar een stamboekkeuring en de reden daarvan is dat ik liever in de dressuurring zie hoe een paard zijn lichaam gebruikt. Ook daar kan ik zien hoe een paard exterieurmatig in elkaar zit en zijn bewegingen beoordelen, en niet het minst onbelangrijk; hoe hij zich laat bewerken onder het zadel en zijn karakter.
Dat kan je aan een touwtje met de staart op de rug niet zien.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 13:53

bubbels schreef:
Jammer dat er nog steeds mensen "bang" zijn voor hengsten. Als je ze netjes opvoed is er niks aan de hand. Ik vind dat ze toch net dat tikkie meer uitstraling hebben vaak, met zo'n prachtige hals en vurige ogen. Juist goed voor de dressuur lijkt me zo.


haha is niet "bang" maar de meeste mensen kunnen er niet mee omgaan of hebben niet de mogelijkheden om een hengst te houden. Ik ben nog steeds voorstander van dat een hengst gecastereerd moet worden als hij niet GGK is. Tenzij hij in handen is van een Prof. die voor fokdoel ambities mee heeft. Maar een particulier en een hengst sorry niet verstandig en wijs. Dit in belang van het paard en de mensen er omheen. Ik zie dan nog liever een goed getrainde merrie lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 14:09

Aimee schreef:
eeeeeeh, wel eens naast elkaar zien rijden, Pipo???



sorry, wat bedoel je daar mee?

Kirsten heeft al wat meer bereikt dan Niels lijkt mij zo.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:24

Daar bedoel ik mee dat ik vind dat Niels óók heel fijn kan sturen, misschien ietsie minder ervaring als Kirsten, maar dat maakt hem niet meteen een andere 'cathegorie' ruiter....... zo'n opmerking doet in mijn ogen te veel af aan zijn kunnen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:55

Suzanne F. schreef:
Sarabande: Dat jij je nou aangesproken voelt als boertje kan ik ook niet helpen .
Dat kan je aan een touwtje met de staart op de rug niet zien.


Je kan het niet alleen niet helpen, je kan ook niet lezen. Ik wijs je op 2 dingen dat het grootste deel van de huidige fokkers geen boertjes meer zijn en dat zonder die fokkers de ruiters, of het nu GP of L is, geen paarden hebben.
De fokkerij is wat gemoderniseerd, maar omdat veulens en 3 jarigen nog geen GP lopen en toch beoordeeld moeten worden gebeurt dat aan een touw, en los tegenwoordig.
Fokkers kunnen heel goed zonder GP ruiters, GP ruiters niet zonder fokkers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:19

heej heej niet mijn nielsje afzeiken he!!!

haha nee hoor grapje Haha!

kirsten is een stuk verder in haar rijden als niels
maar niels heeft natuurlijk ook weer de pech dat de echt goede beesten die wat aan de maat zijn zodra ze een beetje goed lopen doorgeschoven worden aan dochter gordijn

zo had hij een tijd terug een hele goed Weijden lopen. Wembley genaamd ik durf te wedden dat die over een aantal jaren doorgereden word door dochterlief.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:30

sarabande"]
[quote="Suzanne F. schreef:
Sarabande: Dat jij je nou aangesproken voelt als boertje kan ik ook niet helpen .
Dat kan je aan een touwtje met de staart op de rug niet zien.


Je kan het niet alleen niet helpen, je kan ook niet lezen. Ik wijs je op 2 dingen dat het grootste deel van de huidige fokkers geen boertjes meer zijn en dat zonder die fokkers de ruiters, of het nu GP of L is, geen paarden hebben.
De fokkerij is wat gemoderniseerd, maar omdat veulens en 3 jarigen nog geen GP lopen en toch beoordeeld moeten worden gebeurt dat aan een touw, en los tegenwoordig.
Fokkers kunnen heel goed zonder GP ruiters, GP ruiters niet zonder fokkers.
[/quote]

Waren de huidige fokkers nog maar boertjes inplaats van Donald Duck en Penny wijsgeren dan stond de fokkerij er wellicht aanmerkelijk beter voor dan nu het geval is.
Die zgn boertjes wisten vroeger donders goed hoe ze moesten fokken en hoe ze paarden moesten beoordelen. Door de zgn modernisering zijn deze cruciale vaardigheden samen met de boertjes praktisch verdwenen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:47

Wat zijn we toch weer vriendelijk voor elkaar. Ik dacht dat iedereen nu toch wel met zijn/haar wijsbegeerte weet dat ieder zo zijn of haar eigen kijk en mening heeft op het fokken (dat is maar goed ook, zo krijgen we niet allemaal 't zelfde aanbod, want de vraag is ook niet altijd 't zelfde) en voorals nog zie ik de Nederlandse paarden het nog zeer goed in de sport doen, dus zo slecht gaat het toch ook weer niet.
En om weer ontopic te gaan. Sammartine is idd af gekeurd, maar nog gewoon hengst dacht ik. Dekhengsten zouden idd meer in de sport moeten uitkomen, is alleen maar (goede) reclame.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:54

Anna, het lijkt me beter dat je met je wijsheid, je vooroordelen en je geringe inzicht in de moderne fokkerij van sportpaarden, hier in ellelange monologen door jou gepresenteerd, gewoon teruggaat naar waar je bent blijven hangen, dus naar de fokkerij en het gebruik van paarden in het begin van de vorige eeuw.