Andalusiers/P.R.E... Hoe zit dat nu?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Andalusiers/P.R.E... Hoe zit dat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-04 21:27

Is er nu enig verschil tussen een andalusier en een Pura Raza Espagnola of niet? Ik zie wel eens van die ielere simpele schimmeltjes, maar aan de andere kant ook van die stoere, breedborstige hengsten. Zijn die ielere beesten dan de merries en de vroeggeruinde?

Wat is tegenwoordig zo een normale prijs voor een gemiddelde andalusier/PRE en wat voor iets krijg je dan?

Wat is de schofthoogte van de meesten? Merk je dit ook aan de prijs als ze groter zijn?

Waarom zoveel hengsten in NL? Zijn ze zo goedmoedig en vriendelijk dat de hormonen minder opspelen?

En hoe zit dat nu met de kleur zwart? Zeldzaam of niet?

Tell me everything please! *LOL*


Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 22:25

snowdon"]
Is er nu enig verschil tussen een andalusier en een Pura Raza Espagnola of niet? Ik zie wel eens van die ielere simpele schimmeltjes, maar aan de andere kant ook van die stoere, breedborstige hengsten. Zijn die ielere beesten dan de merries en de vroeggeruinde?
[/quote]

Een PRE is een Andalusier met papieren, daar komt het op neer.
Die ielere beestjes zijn wschlk andere types andalusiers dan je gewoon betn te zien (je hebt barok, zoals Piropo van Cloris op Bokt, rijtypisch en wat ertussen (zoals de mijne). Merries en ruinen zijn natuurlijk ook ieler dan hengsten.

[quote="snowdon"]
Wat is tegenwoordig zo een normale prijs voor een gemiddelde andalusier/PRE en wat voor iets krijg je dan?
[/quote]

Dat is erg moeilijk te zeggen, hangt allemaal af van: kleur, schofthoogte, papieren, APTO (gekeurd voor de dek) of niet, opleidingsniveau, behang, gangwerk, ...

bijvoorbeeld: een leuke bruine goedgekeurde hengst, een jaar of 4, van 1m63 die basis is afgericht en normale gangen 8 000 à 10 000 EUR.

Je kan ze zo duur maken als je zelf wil. Knipoog

[quote="snowdon"]
Wat is de schofthoogte van de meesten? Merk je dit ook aan de prijs als ze groter zijn?
[/quote]

Ja dus, zie vorig antwoord. Mijn PRE is 1m63, dat is voor mij de goeie maat. Vroeger lag de gemiddelde maat tussen de 1m50 en de 1m60, nu worden ze steeds groter gefokt, maar dat geeft kans op beenproblemen, dus een PRE van 1m70 bestaat wel, maar is imo geen goede zet.

[quote="snowdon"]
Waarom zoveel hengsten in NL? Zijn ze zo goedmoedig en vriendelijk dat de hormonen minder opspelen?
[/quote]

De meeste Andas zijn makkelijk hengst te houden, maar ze zijn ook wel gewoon hengst. Ze hebben meestal van nature een makkelijk en meegaand karakter, en dat is denk ik ook de reden waarom ze zo makkelijk hengst te houden zijn.
Maar mijn hengst tast net zoals alle andere hengsten zijn grenzen af, en dan moet je hem gewoon weer op zijn plaats zetten. Maar hij is verschrikkelijk lief Lovers

[quote="snowdon schreef:
En hoe zit dat nu met de kleur zwart? Zeldzaam of niet?



In het algemeen geldt: 70% schimmel, 20% bruin en 10% zwart, hoe zwarter hoe duurder, want hoe zeldzamer Knipoog

Nu is er ook vos bij, maar dat was vroeger geen erkende kleur voor het stamboek.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-04 23:17

Ah dank je wel! Precies wat ik wilde weten Lachen

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:18

Graag gedaan Knipoog

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-04 23:21

Alleen spijtig genoeg wordt het dus geen (zwarte) PRE voor degene die nog een leuk paard zoekt... Hij wilt nl het liefst een gemiddeld groot zwart paard, voor een bepaalde prijs en ik heb zo het vermoeden dat een (zwarte) PRE er ietsje boven valt Schijnheilig

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:49

Ik vind een zwarte PRE persoonlijk ook niet erg mooi, een mooie schimmel of castaño spreekt me meer aan. Ik weet anders nog een leuke en vreselijk knappe bruine Lusitano te koop?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-04 23:53

Voor flink veel geld zeker? Ik vind bruin zelf ook het mooiste... maar degene waar t voor is, dus totaal niet Scheve mond

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 10:50

snowdon schreef:
Hij wilt nl het liefst een gemiddeld groot zwart paard, voor een bepaalde prijs


....euh, een Fries!?

www.homocaballus.net

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 11:04

Huertecilla"]
[quote="snowdon schreef:
Hij wilt nl het liefst een gemiddeld groot zwart paard, voor een bepaalde prijs


....euh, een Fries!?
[/quote]

*LOL* Goeie!


snowdon, de Lusitano in kwestie is om bij te kwijlen Kwijl
En ik heb net gehoord dat de prijs "meevalt" Knipoog
Idra? Verklap jij het? Haha!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-04 15:13

Van Marques weet ik ondertussen al alles van, inclusief de prijs die idd erg meevalt Knipoog Maar ik vind hem dan wel schitterend.. de persoon in kwestie vind het een barbiepaard met de kleur bruin... Verdrietig

Verder vindt hij Friezen vaak of te barbie-rig of niet ruig genoeg en de grove leuke friezen zijn duur Knipoog
*lastig persoon* Verdrietig

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 15:26

snowdon schreef:
*lastig persoon* Verdrietig


Is anders niets poezeligs aan een Fries Verward
Wil ie beetje ruiger en wat grover voor niet teveel geld? Een Noriker! Haha!
Afbeelding
....bijvoorbeeld, 7 jaar, 165 cm, 700 kilo, stamboekhengst.....

Maar goed, zal wel weer iemand zijn die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Niet teveel tijd aan besteden en lekker zelf laten zoeken.

www.homocaballus.net

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-04 18:19

Enigste eis van hem is zwart en duidelijk een paard zeg maar. Hij hoeft juist absoluut niet voor een dubbeltje op de eerste rang, maar aangezien ik het paard uiteindelijk zal rijden, verzorgen etc... kijk ik nog wel even rond naar wat leuks Tong uitsteken

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 18:53

OOOoo dan heb je meer keus Knipoog goede zoektocht !

Wil je een Duitse Dog ? Kijk hier eens http://doguesecours.skynetblogs.be/
AQUA (v.Gribaldi)nieuwe aanwinst : [ITP] AQUA (Gribaldi x Holland ) mijn nieuwe aanwinst

offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 13:27

tja k heb natuurlijk de moiste zwartse paard van nederland helaas niet tekoop!!!!

When love is a drug, then let me be your dealer!

offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 13:27

Haha! Knipoog Bloos

hahahahahahahahahhahahaahhahahahahahahahahahaahhaaa


IK ben arrogant i know

When love is a drug, then let me be your dealer!


Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 11:27

Snowdon, ben je op zoek naar een Anda?? Ze zijn best prijzig, maar als je een onbeleerde neemt is dit nog te doen. Mocht je interesse hebben, ik help op een Andalusier/friezen fokkerij nabij Rotterdam. PB me maar voor de website en of telnummer

F_OrumsterJarig

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 11:57

hey zou je de url van die website wel hier plaatsen? Ik ben wel nieuwsgierig

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 12:52


Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 13:06

Boomerang schreef:
Snowdon, ben je op zoek naar een Anda?? Ze zijn best prijzig, maar als je een onbeleerde neemt is dit nog te doen.

...een zwárte??? Echt niet, die zijn zelfs zonder papieren hier niet goedkoop; een écht diepzwarte zonder is bijna net zo duur als een schimmel met. Bovendien wil ze een cartujano, anders is het een barbie, kortom dinero!

www.homocaballus.net

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 13:16

Huertecilla"]
[quote="Boomerang schreef:
Snowdon, ben je op zoek naar een Anda?? Ze zijn best prijzig, maar als je een onbeleerde neemt is dit nog te doen.

...een zwárte??? Echt niet, die zijn zelfs zonder papieren hier niet goedkoop; een écht diepzwarte zonder is bijna net zo duur als een schimmel met. Bovendien wil ze een cartujano, anders is het een barbie, kortom dinero!
[/quote]

Ik had het over andas in het algemeen (gewoon witte dus) en onbeleerd zijn ze idd al erg duur. maar dat was alleen een alternatief

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 15:17

Boomerang"]
[quote="Huertecilla"][quote="Boomerang schreef:
Snowdon, ben je op zoek naar een Anda?? Ze zijn best prijzig, maar als je een onbeleerde neemt is dit nog te doen.

...een zwárte??? Echt niet, die zijn zelfs zonder papieren hier niet goedkoop; een écht diepzwarte zonder is bijna net zo duur als een schimmel met. Bovendien wil ze een cartujano, anders is het een barbie, kortom dinero!
[/quote]

Ik had het over andas in het algemeen (gewoon witte dus) en onbeleerd zijn ze idd al erg duur. maar dat was alleen een alternatief
[/quote]

Ja, en fjorden zijn ook goedkoper. Ze wil een stoere zwárte en een Fries is barbie.

www.homocaballus.net

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:47

Huertecilla"]
[quote="Boomerang"][quote="Huertecilla"]
[quote="Boomerang schreef:
Snowdon, ben je op zoek naar een Anda?? Ze zijn best prijzig, maar als je een onbeleerde neemt is dit nog te doen.

...een zwárte??? Echt niet, die zijn zelfs zonder papieren hier niet goedkoop; een écht diepzwarte zonder is bijna net zo duur als een schimmel met. Bovendien wil ze een cartujano, anders is het een barbie, kortom dinero!
[/quote]

Ik had het over andas in het algemeen (gewoon witte dus) en onbeleerd zijn ze idd al erg duur. maar dat was alleen een alternatief
[/quote]

Ja, en fjorden zijn ook goedkoper. Ze wil een stoere zwárte en een Fries is barbie.
[/quote]

Ze is een hij Haha! en uiteindelijk bepaalt ieder nog steeds voor zich welk paard hij wil kopen.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-04 17:29

Huertecilla schreef:
Ze wil een stoere zwárte en een Fries is barbie.


Dat is de mening van degene voor wie ik iets zoek, niet mijn mening en ik ben een hij Knipoog Ik vind friezen juist stoer en andalusiers prachtig...

Dubbeltje

Berichten: 82
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Siebengewald

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:05

Hai,

Willem Schimmel in Kootwijkerbroek heeft op dit moment twee prachtige andalusier hengsten te koop. Ben er toevallig van het weekend wezen kijken. Ze hebben geen papieren, maar eentje heeft wel een brandmerk.
voor iemand die niet veel waarde hecht aan papieren, maar wel een 'echtie' wil hebben, kan dit interessant zijn.
Hij heeft staan:
- 1 vier-jarige donkere schimmel. nu ongeveer 1.52 (met brandmerk). dit hengstje is zadelmak en heel braaf en vriendelijk, vraagprijs 2000 euro
- 1 vier-jarige, nu valkkleur, maar wordt schimmel, 1,58 hoog. heeft volgens mij geen brandmerk. hele ruime gangen (vraag me af of deze wel raszuiver is, want ik dacht dat andalusiers niet zo'n ruime gangen hadden als deze had). deze is licht aangereden en ook erg braaf. vraagprijs 2700 euro.
Ze staan ook op marktplaats, maar de foto's zijn lang niet zo mooi.
In het echt zijn ze prachtig.

Toen ik hem vond was ik verloren...

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:17

het is in ieder geval een lange weg...een héél lange zoektocht Knipoog

Wil je een Duitse Dog ? Kijk hier eens http://doguesecours.skynetblogs.be/
AQUA (v.Gribaldi)nieuwe aanwinst : [ITP] AQUA (Gribaldi x Holland ) mijn nieuwe aanwinst


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ptl4ever en 24 bezoekers