compacte hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Legolas
Berichten: 10
Geregistreerd: 26-01-04

compacte hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 20:24

heeft iemand misschien tips?? Ik zoek een compacte hengst voor een lange merrie (dus om het veulen iets compacter te maken), alle info is welkom!! Merrie is heel lief en rond de 1.66, hengst mag best chique zijn, maar geen heethoofd. Dacht zelf aan Royal Diamond, maar ik hoop op meer ideeen van jullie!
alvast bedankt!


MissEllen

Berichten: 33
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 20:28

Het is niet gezegd als je een lange merrie, met compact kruist dat het dan compacter wordt, en compact paard heeft zo ook zijn nadelen, en een correct gebouwd paard heeft meet voordelen.

<font color="red">Begin mei is mijn White Star merrie uitgeteld!!</font>

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 20:34

Lief is als info om een merrie haar bouw te compenseren, helaas te summier.
Zou je kunnen beginnen met haar afstamming tot 3 generaties te geven ( dus vader, vader van de moeder vader van de grootmoeder)

Men kan alleen discussiƫren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Hevonen

Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 09:03

Weet niet of je in deze richting zoekt, maar weleens gedacht aan een Groninger? De hengst Eendracht geeft relatief korte, soepele paarden. Farao is langer gelijnd maar geeft robuste veulens. Er zijn er meer, maar deze beide zijn in korte tijd Z-dressuur geworden.
Anders kijk je eens op de website en lees dan ook eens het verhaal over Maestro, onder 'verenigingsblad' en dan 'december 2002' Deze mensen hebben deze merrie weer drachtig van Meinhold en willen volgend jaar twee merries door Groninger hengsten laten dekken.
Oh ja: http://www.hetgroningerpaard.nl

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 09:19

RosiePosie"]
Weet niet of je in deze richting zoekt, maar weleens gedacht aan een Groninger? ]
[/quote]


[quote="legolas schreef:
de hengst mag best chique zijn,

Men kan alleen discussiƫren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 09:47


Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 09:57

Houston en Kennedy, daar heb ik over het algemeen vrij beknopte paarden van gezien, vrij kort in de rug, maar of dat in zijn algemeenheid voor deze dieren geldt weet ik niet. Of ze op je merrie passen weet ik ook niet, je info is vrij summier, zoals hierboven ook al gezegd wordt.

Heb je wat meer info en eventueel een foto van je merrie?

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 11:56

Painted Black

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 11:59

Nevado Haha!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Hevonen

Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 12:00

Sarabande, niet alle Groningers zijn plomp en log. Er zijn ook hele chique. Maar als je onder chique een langbenig rechthoekmodel verstaat, dan heb je gelijk.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 13:48

Tja, wil je dressuur, springen of een beetje van beide?

Beknopt in springen, dan denk je gauw aan Frans bloed (Quidam de Revel, Tangelo vd Zuuthoeve en zo nog een heel stel)
Beknopt in dressuur is de alom bekende Ferro, maar ook daarvan zijn er een heleboel anderen.

Ben je lid van het kwpn, krijg je een exterieur en sport indexen bijlage. Daarin kan je in de staafdiagrammen goed zien welke hengst in en welke mate 'vierkantsmodellen' geeft in zijn nafok. Dat in combi met de sportindex, kan je al een heel stuk op voorselecteren.

Daarna ga je naar de hengsten zelf IRL kijken, zien wat je aanspreekt. je zult gauw zien dat de een je meer aanspreekt dan de ander, ga voor de hengst waar je gek op bent, dan is het leuker.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

obiwan
Berichten: 281
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:43

bedankt voor jullie tips, dit is de beste foto waar je haar bouw kan zien denk ik: http://groups.msn.com/vivalabambam/obiw ... hotoID=112
ze heeft dus een vrij lange rug en hals en haar hals is ook laag 'ingesneden' zeg maar. Ze heeft mooie ruime gangen en ik zoek een dressuur hengst die dus vrij compact is.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:56

Hoe is ze nu gefokt dan?
Vind die lange rug ook allezins meevallen.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:00

Obiwan, ik vind dat paard niet enorm lang in de rug hoor. Zit wel een tikkie richting karperrug aan, maar lang, nee, dat is anders. Bovendien; het is met paarden die goed in het rechthoeksmodel staan beter rijden dan met die beknopte beestjes. Immers; een lange zweep buigt ookv eel makkelijker dan een korte.
Waarmee je keus dus enorm uitgebreid kan zijn.

Van belang is ook wat je verder zou willen versterken en verbeteren aan je merrie, en wat haar afstamming is. Ik zou zelf wensen een minder stijl schouder (dan is je halsaanzet automatisch ook hoger) en iets minder strak in de ruglijn.
Wat vind je van Don Primaire? Gribaldi? Havidoff? Havel?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:09

Afbeelding
Afbeelding

Is dit dezelfde merrie?

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:15

Een westernpaard??? Die zijn ook compact!

Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij! My Precious by Cash Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:29

Lijkt rechtsvoor bokvoetje te hebben. KAN erfelijk zijn.

Legolas
Berichten: 10
Geregistreerd: 26-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-04 14:58

ja dat is het zelfde paard, maar wat is een bokvoetje??
wat ik graag aan haar zou willen verbeteren is dat haar rug op zich niet lang is, maar wel erg recht. Op de foto zie je het niet heel goed, maar haar lendenen zijn vrij zichtbaar. http://groups.msn.com/vivalabambam/obiw ... hotoID=160
Ook is haar koot vrij kort, waardoor haar voeten een beetje plomp lijken.
verder heeft ze wel genoeg ruimte in haar bewegingen en is ze heel lief, en daar gaat het toch wel om!! Tong uitsteken

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 03:29

Zannekin schreef:
Lijkt rechtsvoor bokvoetje te hebben. KAN erfelijk zijn.

die voet staat voor het grootste gedeelte bedekt achter een hoopje zand en lijkt in een hoefspoor te staan, hoe kun je dat dan beoordelen?

De meeste vrouwen prefereren schoonheid boven intelligentie,
omdat ze weten dat de meeste mannen beter kunnen zien dan denken..:+

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 08:42

Ik zei ook "lijkt", was een vraag.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 12:00

luxje"]
[quote="Zannekin schreef:
Lijkt rechtsvoor bokvoetje te hebben. KAN erfelijk zijn.

die voet staat voor het grootste gedeelte bedekt achter een hoopje zand en lijkt in een hoefspoor te staan, hoe kun je dat dan beoordelen?
[/quote]

door even naar de standfoto te kijken daar is het duidelijk te zien.
http://groups.msn.com/vivalabambam/obiw ... hotoID=112

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:58


StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 21:02

Weet niet of je een bepaald stamboek wilt aanhouden bij je fok, maar ik heb mijn merrie door deze hengst laten dekken: www.romantico.nl, een NRPS-er. Misschien ook iets voor jou?

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 21:07

Ik heb gisteren een zeer compacte hengst gezien o[p de hengstenkeuring namelijk Prestige VDL, erg mooie hengst! Staat bij van de Lageweg!

^&+ 20 mei 2016


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 60 bezoekers