Naar de keuring met een RUIN?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-01 15:54

Het lijkt me leuk om met mijn Fjordenruin naar de keuring te gaan en ik weet dat dat meer gedaan wordt met ruinen. Maarreh, hoever kan je eigenlijk komen met een ruin? Kan die alleen op exterieur en beweging gekeurd worden of hebben ze daar ook verrichtingsproeven voor?

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 18:39

Ik weet dat je bij het KWPN ster kunt worden met een ruin bij een keuring. Verder kun je sinds kort bij het KWPN ook IBOP proeven lopen met een ruin. Hoe dit precies zit met een Fjord kan ik je helaas niet vertellen

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 23:46

Er zijn meerdere stamboeken waar ruinen ster verklaard kunnen worden.En ze kunnen de
verrichtingsproef ook doen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 13:01

Jazeker kun je met je fjordenruin naar de keuringen.
Daar kan hij het schoppen tot sterruin en dmv verrichtingsproeven ook nog tot prestatieruin.
Meer is er helaas met een ruin niet mogelijk.
Voor ruinen geldt hetzelfde als merries op de keuring.
1e premie en B voor IBOPproef of L-dressuur en B-springen NPC maakt hem modelruin.
1e klasse en A voor IBOP-proef of LL-dressuur en B-springen NPC maakt hem sterruin.

Prestatie wordt hij als hij voor de zadelproef en een aangspannen proef (trek of menproef) een A of AA heeft gehaald.

Viv

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 13:36

bij me vriendin op de ponyclub gaan ze ok emt een fjordenruin naar de keuringen, die is geloofk al ster en gaat voor model, ikw ete het nie zeker, maar je akn zeker met een ruin naar de keuring en premie's krijgen, das bije k ras zo!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 13:40

Ik ga ook met mijn ruin naar de keuring.
Helaas kan hij niet veel worden bij ons in het stamboek (ster voor ruinen etc. kennen ze niet)
maar wel 1ste en 2de premie's (of 3de) kunnen ze behalen en je kan mee doen aan de zadelrubrieken.
voor een ruin heeft het weinig nut om bij ons naar de keuring te gaan maar ik vind het gewoon erg leuk

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 11:23

Bij het I.H.W. kunnen ruinen wel ster worden, ze komen dan ook in het hoofdstamboek. Olympic de ruin van Piggy hier op bokt is ook ster bij het I.H.W.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 11:36

Voor de ruin zelf maakt zo'n keuring volgens mij weinig uit, maar als afstammeling van pappie A en mammie B is het natuurlijk heel mooi als hij een premie of predikaat krijgt. En voor de trotse eigenaar natuurlijk!

Er zijn ook stamboeken die eigen wedstrijden organiseren. Bij het NRPS bijvoorbeeld hebben ze jaarlijks in mei het NRPS/Hippo-kampioenschap. Daar worden alle disciplines in dressuur en springen, voor zowel paarden als pony's verreden. Je kunt er geen predikaat mee verdienen, maar het is wel leuk om met je paard tegen andere paarden van hetzelfde ras te rijden - en kampioen te worden!

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 11:39

Tuurlijk maakt het voor de ruin wel wat uit. De mensen zijn maar al te trots als ze met hun ruin ster worden. En ja natturlijk maakte het voor de ouders wel wat uit. Ster geldt natuurlijk ook weer voor het preferentschap van de ouders.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 11:41

Yootha, je zegt nu hetzelfde als ik. Lachen

Puur voor de ruin zelf maakt zo'n predikaat weinig uit, omdat voor de fokwaarde geen waarde heeft. Maar wel voor de ouders en de eigenaar van het paard, dat bedoel ik. Lachen

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 14:57

van Fjorden heb ik geen verstand,
bij het kwpn is het zo dat deze ster kan worden,
dit zegt voor een Fjord natuurlijk weinig, maar vooral voor de moeder van je paard is dit positief in verband met haar predikaten,
of dit ook zo is met Fjorden weet ik niet!!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 18:15

wij gaan ook wel eens met een fjordenruin naar de keuring