zadels en bitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vhnele
Berichten: 126
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: belgie

zadels en bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 02:49

Ik ben op zoek naar alle mogelijke informatie over zadels en bitten.
Zowel persoonlijke informatie zoals welk zadel/bit koos je, waarom, wat vind je ervan, hoe denkt je paard erover (nu ja wat denk je), ... .
Als wat voor sommigen algemene kennis is, zoals waar moet een goed zadel aan voldoen (zowel voor ruiter als voor paard) , waarvoor dienen de verschillende zadels, waarom zijn ze zo verschillend gebouwd, wat mag je ervan verwachten en wat niet, ....

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 10:15

Zelf heb ik 2 veelzijdigheidszadels van Daaleman. Ik vind het echt super zadels. Als ik dit jaar slaag voor mijn examen krijg ik een dressuurzadel van mijn ouders, dat moet weer een Daaleman worden of een Sommer, die zijn ook heel goed en fijn.
Kwa bitten ben ik heel makkelijk, alle paarden rij ik op een dubbelgebroken watertrensje. Murphy is daarop even een uitzondering die rij ik met het springen en cross op een kneveltrensje dubbelgebroken, maar hij loopt met de dressuur ook op een dubbelgebroken watertrens.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 10:34

Ik heb drie verschillende zadels (Passier Grand Gilbert dressuur, Kieffer Aachen vzh en Stubben Siegfried springen) en die heb ik niet per se voor het merk gekozen (wilde alleen geen B merken hebben), hoewel Stubben wel bekend staat om zijn springzadels en bovendien op veel verschillende paarden past. Ik ben over alle drie erg te spreken, al ligt mijn vzh zadel nu vooral in de berging Haha!. Waarom verschillende zadels? Ik reed al heel veel jaren met het dressuurzadel van mijn moeder, en met normaal trainingswerk vind ik dat gewoon het prettigste. Mijn vzh zadel heb ik als eerste gekocht, omdat ik toen in Afrika woonde, geen wedstrijden reed en niet meerdere zadels wilde meeslepen. Terug in Nederland is er toen vrij snel een dressuurzadel gekomen en het vzh zadel gebruikte ik om mee te springen. Met Raimaer (doet meestal een vliegtuig na) werd dat wat lastiger omdat er niet zoveel wrong op zat en na het zadel van mijn stalgenootje te hebben geprobeerd is er dus een springzadel bij gekomen.

Bitten: afhankelijk van het paard. Pablo heeft een licht hangend rooster en reageert tamelijk allergisch op een (dubbel) gebroken bit, dus die heeft een ongebroken watertrens, Raimaer loopt op een dubbel gebroken watertrens. Altijd dus, ook met springen en de cross.

Wat algemene info betreft kun jer beter wat boeken en sites op naslaa, dat is erg veel werk om allemaal neer te zetten.