Rare blauwrode plekken op mijn been? met foto's

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Rare blauwrode plekken op mijn been? met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 23:07

Ik kreeg 3 weken voor kerst een rare plek op mijn been. Het begon met een soort muggenbult, die werd zo'n 4-5 cm groot, met een blauw hart. Ook werd dit een beetje dikkig en uiteindelijk werd de hele plek blauw. Ook kan het ineens vreselijk gaan jeuken. Ik had nog 2 plekken, maar die bleven muggenbult groot, en daar had ik niet zo veel last van.
Met een rijbroek aan gaat het prima, maar als mijn broek iets losser zit, word ik echt half gek. Dan is het weer even over, en ineens weer jeuk. Net na de kerst ben ik maar naar de huisarts gegaan. De plek zat er nog, en het is toch niet echt normaal.
De huisarts zei: Wat is dat dan?? (zucht..) en heeft er digitale foto's van gemaakt en naar de dermatoloog gestuurd.

Afgelopen donderdag kon ik me daar melden.
Inmiddels had ik de week ervoor een plek op mijn ander been gekregen, die nu ook 5 cm is, met een rand met allemaal "gewone" blauwe plekken er half omheen. Vlak daarna kreeg ik weer 2 plekken erbij op mijn eerst been.

De dermatoloog had niet veel te melden: Ik kreeg een spannend verhaal door.
Hij heeft even gekeken (heel kort..) en zei toen dat ik 's middags terug moest komen om er een stuk uit te laten snijden. Hij zou zijn koffiepauze ervoor opofferen. Aan de hand daarvan zou hij kijken wat we er nu EN IN DE TOEKOMST aan zouden gaan doen.
Dus ik vroeg waar hij aan dacht:
"Tja, ik ga hier nu geen college geven met de 10 mogelijke oorzaken van deze plekken. Het is in elk geval geen kanker."

Nou ja....

Ik was wat overdonderd, en vroeg niet door. 's middags was mijn moeder mee, en die heeft gevraagd wat hij bedoelde met de toekomst. Toen zei hij dat hij niet wist wat het was, dat het wel 15 oorzaken kon hebben.
Zucht.
Volgende week hoor ik de uitslag, ik hoop echt dat het niet iets geks is, wat ik bijv uit Amerika heb meegenomen (waren we in oktober).

Maar die arts was niet direct vriendelijk, zoals hij antwoorde. Toen ik die ochtend weg ging, was ik best even goed van slag... toekomst...toekomst...???? Verward

Nu mag ik dus 2 weken niet rijden, en vooral 's nachts moet ik er om denken dat ik niet ineens op mijn andere zij plof (auwie.. is me dus al 2 keer gebeurd, ging net goed)

Afbeelding
Afbeelding

En dan vooral die rare blauwe plekken er nog omheen.

en mijn rechterbeen.... Huilen
Afbeelding

Dat rode wat er onderuit steekt is dus ook zo'n plek.
Laatst bijgewerkt door janna op 26-01-04 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt


Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 23:12

't is echt maar heel vaag, je bent ondertussen dus nog niets wijzer geworden .

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane


Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 23:15

Nou ja wat raar zeg. Ik zou voor een second opinion naar een andere dermatoloog gaan hoor.

Green
Berichten: 1008
Geregistreerd: 28-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 00:03

ja zou ik ook doen ja, lijkt me niet erg gezond haha. (goh ginou wat een slimme opmerking Haha!) sorry ben btje wazig vanavond.
nee ff serieus, lijkt me eerder iets van een reactie op iets, alergie ofzo???
ja heb er ook niet veel verstand van, ma heb wel al eens zoiets bij iemand anders gezien haha

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 00:28

Ik heb ook weleens dit soort plekken gehad. Meestal niet zo groot overigens. De grote van een gulden zeg maar. Als ik er toch eens flink overheen ging wrijven (vanwege de jeuk) dan werden ze op een gegeven moment helemaal wit.

Heel raar. Bij mij gingen ze gelukkig vanzelf weer weg en eerlijk gezegd had ik toen het idee dat het aan het water lag (zwemwater aangezien ik het telkens in de zomerperiode had)

Dus die plekken van jou zullen wel niet hetzelfde zijn want in de winter zul je wel weinig in natuurwater zwemmen Haha!

Ik hoop dat je snel de uitslag hebt en dat het simpel te behandelen is!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 00:30

Is het niet een schimmelinfectie? Ringworm of zo? Wat zegt de huisarts ervan?

Je suis Charlie.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 00:30

Jeetje, wat raar zeg... Volgende week krijg je dus uitslag? Als ze niet iets hebben gevonden en je er maar mee laten zitten moet je er gelijk werk van maken hoor! Dit is best vaag en zou ik niet verwaarlozen!

Heel veel sterkte ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 00:44

Bekend probleem, komt voornamelijk bij paardrijdende mensen voor, en komt door de kou. Geloof dat ze het kouwblaren noemen. Worden uiteindelijk hele grote blauwe plekken. Tja.........niets aan te doen!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 00:46

Hier heeft circa een jaar geleden een stuk over in de paard&sport gestaan en er zijn ook topics over geweest.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 00:47

Ik denk niet dat je zomaar mag aannemen dat het ook daadwerkelijk dat is, en dat het toch beter eerst via de medische weg bewezen moet worden. Misschien is het wel iets anders met dezelfde symptomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 00:49

Die kans lijkt mij vrij klein Syph. Ik ben er jaren geleden mee naar mijn huisarts geweest, en die zei gelijk : Koublaren, zie je alleen bij mensen die paardrijden in de winter. ( hij wist dat ik paardreed, was al te vaak met hersenschuddingen enz. langsgeweest Haha!)

favo

Berichten: 416
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: gem.ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 07:37

Ben je ooit door een teek geprikt? Kan hij in je bloed vlgs mij onderzoeken.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 07:50

favo schreef:
Ben je ooit door een teek geprikt? Kan hij in je bloed vlgs mij onderzoeken.


Dat kan inderdaad, je lichaam maakt afweerstoffen aan. In eerste instante IgM, later IgG afweerstoffen.

Citaat:
Stadium 1: Lokale huidinfectie
Vaak ontstaat op de plaats van de beet een rood plekje. Wanneer dit niet groter wordt dan een kwartje en binnen 1-2 weken weer verdwijnt, is de kans klein dat dit veroorzaakt is door een infectie met Borrelia burgdorferi. Wanneer de rode plek steeds groter wordt en in het centrum weer verbleekt, is er vrijwel zeker sprake van Lymeziekte. Deze huidaandoening wordt erythema migrans genoemd en ontstaat bijna altijd binnen drie maanden en meestal zelfs al binnen drie weken na de beet. Variaties van het erythema migrans komen voor. Zo kan bijvoorbeeld de plek egaal rood blijven of zijn er meerdere ringen om elkaar heen zichtbaar. De helft van de patiënten met erythema migrans heeft geen tekenbeet opgemerkt. Bij patiënten met alleen een erythema migrans is bloedonderzoek naar afweerstoffen tegen Borrelia burgdorferi niet nodig voor het stellen van de diagnose. In de helft van de gevallen zijn geen afweerstoffen aantoonbaar. Patiënten met erythema migrans dienen met een antibioticum te worden behandeld.


Bron: http://www.saag.nl/indexnl.htm#lymeziekte (staat ook een plaatje dat oenigzins op je foto lijkt...)

Een tekenbeet is overigens geen reden om de ziekte van Lyme te krijgen. Alleen vrouwtjes kunnen de ziekte overbrengen, en als de teek binnen 24 uur (correct) verwijderd is is de kans op Lyme minimaal.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 07:54

Nou ja wat vaag zeg..... als het zoiets als koudeblaren zouden zijn dan had de dermatoloog dat toch wel geweten neem ik aan..................

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 08:25

Pipo schreef:
Bekend probleem, komt voornamelijk bij paardrijdende mensen voor, en komt door de kou. Geloof dat ze het kouwblaren noemen. Worden uiteindelijk hele grote blauwe plekken. Tja.........niets aan te doen!


ja ik wilde al zeggen, zit t op je bovenbenen/dijbenen?
mn moeder heeft dit nml ook, komt van het paardrijden, dan komt de kou er langs en dan krijg je van die rare plekken die ook nog eens verschrikkelijk kunnen jeuken!
enige wat er tegen helpt is ze voorkomen, dus bij kou/wind een thermobroek aandoen

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-04 08:35

Volgens mij is het niet van de kou. Het zit ook niet voor op mijn bovenbenen, maar aan de zijkant. Daar wordt het toch minder koud dan voor op je been, waar je wind vangt. Ik ga in elk geval dat artikel eens opzoeken in de P&S en nalezen. Een tekenbeet lijkt me ook niet erg waarschijnlijk, dan zou ik 1 plek hebben, en niet een paar.

fenja

Berichten: 3435
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 08:40

wat vervelend hoop dat ik zoiets nooit krijg maar wens je wel sterkte

Strooigoed [o]

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-04 08:54

Gevonden!
De 3e P&S die ik pakte, stond het artikel in.
En... het lijkt er verdacht veel op!
Had ik dit hier nu maar neergezet voordat ze gingen snijden Boos!
Het kan al voorkomen bij temperaturen van 6 graden boven 0.
Rode plekken op bovenbenen, meestal aan de zijkant (dit heb ik!!)
Er stond een stukje van een meisje, dat ik geschreven zou kunnen hebben:

Eerst leek het of ik door een insect gebeten was: een soort bult, rood. Het werden er meer, die later gingen jeuken en groter werden. Als ik onder de douche vandaan kwam, leken het wel grote blauwe plekken. De huid was ook droog op die plaatsen.

Bij mij is dit precies hetzelfde, zelfs als ik in/uit mijn bed stap (meer/minder warmte) veranderen die plekken van kleur.


Hmm... nu moet dit verslag dus van algemeen naar paardenpraat, want het gaat over paarden Lachen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 08:56

het zit just aan de zijkant, op het dijbeen, de huisarts hier die had het over t dikste punt aan de zijkant van t bovenbeen, dat vangt de meeste kou, en daar is de minste doorbloeding, de rest van je been is in beweging tijdens het rijden, op dat punt zit dan meer vet dan spieren en daardor ontstaan die plekken. (ook hele dunne mensen kunnen er last van hebben, ook bij hun zit er op dat punt t meeste vet en de minste spieren)

mn moeder had het eerst aan 1 bovenbeen, en na een week ook aan haar andere been, en vooral snachts jeukte het en als ze van buiten naar binnen kwam

ik durf uit mn hoofd niet te zeggen in welke paard en sport het stond, maar er was toen ook een topic hierover op bokt.

* je hebt t al gevonden zie ik, je zou dit eens aan de arts kunnen laten lezen, kijken wat hij er van zegt. en voortaan een thermobroek onder je rijbroek als t onder de 6 graden is he! dan voorkom je het

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 08:58

Ik wilde je idd wijzen op die P&S want dat lijkt er erg veel op!
Winterbenen ofzo noemen ze het geloof ik?
Met dikkere rijbroek rijden of met een thermoonderbroek eronder schijnt te helpen.
Succes!

:evaw:

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-04 09:03

Klopt Mayo, precies op het allerbuitenste puntje van mijn benen. Dat vond ik al zo raar, ik dacht al dat ik ergens allergisch voor was of zo. Ik ga het mooi kopieren en aan mijn huisarts geven. Vreemd dat die man dit niet wist, hij weet nl erg veel.
Voor de liefhebbers: het staat in P&S nr 2, 18-01-2003

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 09:10


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 09:29

Ik heb niet alle reacties gelezen maar het lijkt verdacht veel op ringworm, een schimmelinfectie. Ga er eens mee naar de huisarts die zal het snel herkennen. Meestal krijg je een antibiotica kuurtje en ben je er binnen een weekje vanaf.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 09:38

ik dacht ook aan ringworm..............

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 11:09

ga eens naar de huisarts? Daar is ze met kerst al geweest, en via de huisarts doorverwezen naar de dermatoloog. Ze is er dus wel degelijk serieus mee bezig zo te lezen, en het heeft weinig met een antibiotica kuur te maken. Misschien moet je het eerste bericht nog eens lezen..? Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 30 bezoekers