ALLES voowaarts oplossen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

ALLES voowaarts oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 20:24

Daar ben ik weer eens met een rijtechnisch probleempje Tong uitsteken
Mable is erg kijkerig en grijpt alles aan om het op een lopen te zetten.
Mijn intructrice zegt alles voorwaarts oplossen. Als ze gaat rennen moet ik haar door laten galopperen maar ik heb het gevoel dat ik haar dan juist haar zin geef.
Hoe zien jullie dat?

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 20:28

ik rijd een snelle pony die soms ook alleen maar wilde rennen. Ik mocht haar juist haar zin niet geven... Mijn instructrice verwoordde het zo: Als jij bij de snackbar een kroketje besteld, wil je toch ook geen frikandel?
Dus: stap is stap en draf is draf... We hebben toen geoefend met op de zit bij je houden en als ze niet luisterde moest ik gewoon desnoods strenger zijn (ook met hand als dat dus nodig is) Ze weet nu dat ze zich moet gedragen en met twee lessen was het gescheur over. Ik kan haar nu goed op mijn zit rijden en hoef maar af en toe in te grijpen met de hand. Ook nu ze maar kort buiten komt per dag. (alleen als ik haar losgooi en rijd)

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 20:37

Misschien bedoelt ze als het paard kijkerig is, dat je dan juist voorwarts moet rijden, want dat werkt wel super!

Hou van je paard, dan houdt ie ook van jou!
Paard aan huis, wat een luxe!!!
As finishing touch, God created the Dutch! :D

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 20:39

ik moet voorwaarts rijden omdat ze kijkt inderdaad maar als ze dan schrikt heb ik het gevoel dat ze onder me uit loopt dus letterlijk een loopje met me neemt is het dan niet beter om ze juist terug te nemen en bij je te houden?

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 20:47

Als ze gaat lopen als ze schrikt, zou ik d'r idd laten lopen.
Je moet natuurlijk de aandacht wel bij je houden, maar doe dat door haar bezig te houden, met voltes, overgangen, wendingen, enz.
Als ze schrikt dus niet meteen op de rem trekken, dan gaat ze het waarschijnlijk tegen je gebruiken, want dan hoeft ze niet meer te werken als ze schrikt en kan ze nog meer kijken naar dingen om van te schrikken.

Farjen

Berichten: 7967
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 20:55

Als ik voel dat Camble naar iets kijkt en elk moment er van door kan gaan, geef ik ook flink been, en dan is ze meestal al "de kabouter" voorbij voor ze het beseft..

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 22:16

Ik ben het met je instructrice eens
Gewoon naar voren trappen dan, dan gaan ze wel ff hard misschien.
Maar de meeste hebben het zo in de gaten dat ze dan alleen maar harder aan het werken komen...
Tenzij dat je een haflinger hebt die Sabientje heet Scheve mond

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 22:22

Of een Tinker die Jordy heet Scheve mond Haha!

Kan bij het ene paard goed werken, bij een ander weer totaal niet. Mijn pony is ook erg loperig, en grijpt alles aan om te gaan rennen. Hij gaat gewoon consequent op de rem, desnoods met zijn neus tegen de omheinig/muur. Laat ik hem doorrennen dan staan we met 10 minuten nog niet stil als ik een beetje pech heb....
Ik rijdt echter ook af en toe een paard van een stalgenote, heeft er ook een handje van om te gaan rennen, en schrikt van zijn eigen schaduw, maar die gaat nog eens flink naar voren, is hij zo zat.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

DePaardeMan
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 22:25

Door je paard te laten lopen (vluchten) als het ergens van schrikt vind ik niet best want dan krijg je zo eentje die bij het minste of geringste ervandoor gaat.
Je moet zorgen dat de aandacht bij jou is door je pony/paard steeds weer opnieuw uit te nodigen, door bv. stelling te vragen,voltes te rijden, overgangen (voorwaarts en terugwaarts) te rijden.
Hierdoor voorkom je dat hij/zij snel afgeleid is, en mocht ie alsnog ergens van schrikken dan heb je hem/haar snel weer in de hand(onder contole).

WAAR DE KENNIS VAN DE RUITER OPHOUD BEGINT ZIJN GROFHEID

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 22:58

Wat hierboven staat ben ik het helemaal mee eens. Mijn paard stopt juist als ze iets eng vindt, dus geef ik been en dan loopt ze netjes door. Maar in de bak ga ik inderdaad haar aandacht vragen: stelling, voltes. Kortom aan het werk zetten, zodat ze de 'enge' dingen vergeet en dat werkt ook erg goed.

Hou van je paard, dan houdt ie ook van jou!
Paard aan huis, wat een luxe!!!
As finishing touch, God created the Dutch! :D

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 23:26

Ik heb ook zo'n kijkerige hittepetit. Ik los het op om bij hem, wanneer hij kijkerig word, meer te gaan vragen. Stukjes verruimen, verzamelen, zijgangen erbij pakken. Veel figuren en vooral veel afwisselen. In sommgie gevallen rij ik hem extreem voorwaarts. Het is niet te zeggen of het bij elk paard werkt. De ene rijd ik meer voorwaarts op het moment, de andere leidt ik af doormiddel van figuren..

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 23:51

Kijkerigheid los ik ook op door lekker naar voren te rijden, en veel oefeningen te doen zodat ze lekker bij mij is.

Schrikken en er vandoor gaan niet, tenzij ik haar zelf echt niet meer zou kunnen houden, maar dan gaat ze ook door tot ze erbij neervalt om het zo maar te zeggen Knipoog Maar dat is nu 1 keer gebeurt en doet ze niet zo snel een tweede keer meer denk ik.

Ze mag best schrikken maar ze moet wel bij me blijven, meestal zie ik het schrikken wel aankomen door dat kijkerige van haar en zet haar dus alvast lekker aan het werk.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 00:06

Ja, alles moet voorwaarts opgelost worden, MITS het van jouw tempo.
Dus je moet haar na dat voorwaartse wel weer snel terug kunnen rijden, ze mag niet onder je uit rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 08:49

In jou geval zeker de beste oplossing, maar het voorwaartse moet wel van jou zelf blijven.
Mijn eigen paard kon hij echt gevaarlijk hard gaan waarbij hij helemal over zijn water raakte. Toen hebben we er eerst maar een rem op gereden voordat er ongelukken zouden gebeuren en zodat het tempo van mij zou blijven.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 08:52

Sjuimpje schreef:
Ja, alles moet voorwaarts opgelost worden, MITS het van jouw tempo.
Dus je moet haar na dat voorwaartse wel weer snel terug kunnen rijden, ze mag niet onder je uit rennen.



pcies.......... al ga je in rengalop door de bak, maakt geen fluit uit als JIJ maar degene bent die de snelheid erin zet en controleert...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 08:54

Sjuimpje schreef:
Ja, alles moet voorwaarts opgelost worden, MITS het van jouw tempo.

Hmm, kruisbestuiving;
mits het tempo van jou is
mits het jouw tempo is
Haha!
Ach, het was wel duidelijk wat ik wilde zeggen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 09:43

Dat zijn oplossingen maar heb je wel eens nagedacht waarom jouw paard dat doet? Ik zou eerst gaan zoeken naar de oplossing en aan de hand daarvan bepalen wat de beste oplossing is. Er zijn namelijk veel oorzaken en dus veel oplossingen. Voorwaarts rijden is er maar een van maar dan is het nog belangrijk hoe je dat doet.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 09:48

Yeps, vooruit met die handel! Ik ben het helemaal met je instructrice eens!

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 15:59

Ik doe altijd:
Als mn Torro hard wil, wil ik zachter, en als hij langzaam wil, wil ik voorwaarts.

Bij dingen zoals je hand op laten zoeken, of hij neemt geen stelling aan, of hij gaat hangen in je hand, dan rijd ik meer voorwaarts.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:00

inderdaad voorwaarst, maar wel in de gang die jij wilt, anders is het geen voorwaarts meer, maar gewoon hard en dat is toch echt wat anders.


jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:33

mijn pony ging in het begin ook om het minste geringste met mij aan de haal, (ze was toen ook nog maar drie en ik weet niet hoe oud jou paard is) Maar als het nog een jong beestje is zou ik alles naar voren oplossen en nog net iets meer dan dat het beessie zelf wil, dan confronteer je hem met wat hij zelf doet, want hij word op een gegeven moment moe en jij niet!!! Hij word het vanzelf wel zat! Dan heb je je paard toch in zijn waarde gelaten en heb jij uiteindelijk je zin als die moe is.

DePaardeMan
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 17:20

Als je pony/paard constant ergens van schrikt en er vandoor gaat kan het ook zijn dat hij/zij veel energie heeft, probeer die energie dan eens om te zetten in werken.

WAAR DE KENNIS VAN DE RUITER OPHOUD BEGINT ZIJN GROFHEID

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:20

een oplossing voor jouw probleem zou kunnen zijn dat als je paardje spontaan begint te galloperen, hem dit te laten doen, maar als je voelt dat ie terug wil komen, juist nog een paar rondjes doorgaan, dan is voor het beest de lol er gauw vanaf.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:54

mlvanmelle schreef:
een oplossing voor jouw probleem zou kunnen zijn dat als je paardje spontaan begint te galloperen, hem dit te laten doen, maar als je voelt dat ie terug wil komen, juist nog een paar rondjes doorgaan, dan is voor het beest de lol er gauw vanaf.


maar de meeste paarden stoppen helemaal niet
ik zit met hetzelfde probleem maar nog ietsje erger (topic: "hysterisch paard" ), en ik ga haar dus ook meer aan het werk zetten (eerst vertrouwen). zeker niet laten lopen. zij kan uren na elkaar doorlopen. die zet je niet meer stil. bovendien loopt ze zich tien keer een ongeluk (onderuit, tegen de muur) eer ook maar een staarthaartje eraan denkt te vertragen...
no way, meestal helpt laten lopen niks. vóórwaarts wel.

Enya - Daya :-)

DePaardeMan
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:42

idd. ponyzotje, zo los je nx op ( vind ik ook)

WAAR DE KENNIS VAN DE RUITER OPHOUD BEGINT ZIJN GROFHEID


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers