galloperen tijdens het springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-01 15:15

Mijn pony heeft enige tijd geleden moeite gehad met galloperen, nu gaat dat al een stuk beter. Alleen kreeg ik nu een probleem met springen, hij weigerde en wil vaak alleen nog maar springen met snelheid. Dat weigeren kwam omdat ik hem bij hoge hindernissen niet genoeg halslengte gaf. Dat probleem is nu opgelost, alleen dat onstpannen springen gaat nog niet helemaal.

Ik moet werken aan het onder controle houden bij het springen (daar bedoel ik vooral mee dat ik zijn passen moet kunnen uitmeten voor zo'n sprong). Afgelopen zaterdag had ik oefenparcours bij de ponyclub,toen hadden we het probleem van te weinig meegeven ontdekt als de oorzaak van het weigeren. Ik moest hem nu met sporen rijden en hem meer vrij geven. Alleen van dat vrij geven maakt hij gebruik, hij zet het zo'n beetje op een loopje, ik moest hem veel been geven. Afgelopen woensdag met srpingen bij een andere instructeur, moest ik juist die beendruk weglaten, dat hielp hem ook meer ontspannen dat voelde ik gelijk. Maar toen ik hem wat meer onder controle wilde rijden, zette ik hem van te voren op een volte om tot ontspanning te komen, maar toen ging hij bokken. De instructeur zei dat mijn pony springen gewoon leuk vind en op de hindernis af wilde, alleen had ik hem van voren (dus de teugels) nog te veel op spanning. Ook daar moest ik gehele ontspanning bieden. Op gegeven moment had ik zoiets van ja wat moet ik nou nog doen dan?? Ik leek wel een lifter. Hebben jullie een idee, om hem beter onder controle te krijgen?? Hij weigert nu niet meer.

Rachelle Frusty

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 16:01

Haha Ik ken het probleem. Maar het enige wat je kan doen is dressuurmatig trainen zorgen dat de draf en galop super is.

Bij het springen moet je zorgen dat je veel met je zit werkt. Dus rij hem terug met je zit zoek dan rust en ontspanning op. Oefen rustig met balkjes galoperen (1 balk) en bouw dit langzaam op. Niet overhaast doen.

Succes ik denk dat Mytens hier ook nog wel wat op toe kan voegen Verward .

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-01 20:27

Bedankt voor de tip. Ik moet goed zwaar maar heel stil zitten ja, maar ja ik lijk nog steeds een lifter, maar effe kijken. Ja met overhaast. ik rijd bij de ponyclub en daar vertellen ze mij hoe hoog ik mee moet springen, maar ik doe gewoon rustig aan. Als de hindernissen hoog zijn dan rijdt ik in draf aan en spring de laatste paar passen in galop aan, dan is ie nog aardig rustig, maar als ik in een hoek begin voelt hij hem al aankomen en gaat hij zich al tegenstellen. Dressuurmatig werk ik er veel aan. Maar hij is nog wel 's koppig.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 01:31

Hoog is niet belangrijk het is veel moeilijker een een lange hindernis netjes te rijden dan een hoge.

Als je in draf aanrijdt gaan ze vaag overhaast als nog hard over de hindernis dus dat schiet ook niet op. Oefen veel in de galop voor het schakelen zodat hij beter aan je been en zit is.

Op dit moment ben ikook aan het meeliften maar als ik hem erg tegen hou gooit hij zijn rug eruit en dan ben ik nog verder van huis. Dus dan numaar dit en probeer hem met rustig en zwaar te ziiten zelf terug te laten komen. Of het nu bij de 3de x of bij de 20ste x lukt ik heb de tijd en geduld ervoor.

succes
Lovers