Haflinger x Arabische volbloed; goede kruising?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Haflinger x Arabische volbloed; goede kruising?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 18:27

Hoewel ik nooit weg ben geweest van 'rasechte' maar teveel rijtypische haflingers, spreken (sommige) haflo arabische paarden me juist zeer aan

Ik ben zaterdag naar de NRPS hengstenshowdag geweest en ik moet toegeven dat ik van enkele sportpony hengsten enorm gecharmeerd ben *LOL*

Mijn haflinger merrie (2,5 jaar) wordt waarschijnlijk een redelijk een pony die tussen de twee types inhangt. Ik heb al tijden nagedacht over de mogelijkheid haar in de komende jaren een keer te laten dekken.
Sinds ik een stel hengsten aan het werk heb gezien zie ik het ergens ook wel zitten haar te laten dekken door een Arabische Volbloed pony.

Nu heb ik verder geen ervaring met deze kruising. De pony waar mijn interesse voornamelijk naar uit gaat is een E, en springt Z. Een superpony om te zien, mooi rijtypisch en goede bewegingen.
Mijn haflinger is 1.41m (groeit nog), met redelijke gestrekte draf, galop had iets beter mogen zijn, en haar hoofd iets fijner.

Is het aan te raden haar door deze, of een andere Arabische sportpony te laten dekken over een jaar of twee?

Als laatste had ik nog een vraagje over de kleur; is de haflinger voskleur het meest vererfelijk in deze kruising? Of komen er ook anders gekleurde Haflo Arabieren voor?

Alvast bedankt Lachen

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..


MsCalifornia
Berichten: 235
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 18:54

Ik ken een prachtige kruising tussen haflinger en arabier, die ook nog uitmuntend in de sport presteerd Lachen (beter dan verwachtingen)

<font color=iceblue><bg color="black">

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 18:56

Heeft deze meer arabische uitstraling dan haflinger? Want daar hoop ik toch wel stiekem op Bloos
Maar dat verschilt natuurlijk per veulen Scheve mond

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 18:58

haflo's komen erg vaak voor en zijn erg leuke dieren en als jij de zin en de tijd hebt om nog 4 jaar te wachten voor je op kan stappen op je mooie,eigen haflo dat moet jezelf even goed bedenken!

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 19:24

Dat heb ik ook We doen het ook pas als ik zelf stalplek heb en werk dat redelijk betaald om een pony te onderhouden.

Het idee om Leo te dekken bestaat al best lang Lachen

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..


Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 20:15

Ze zijn niet altijd voskleurig.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:05

In het verre verleden ben ik een keer kampioen van Nederland geweest met een Haflo. Dat was op de keuringen van Trekpaarden, Haflingers en haflo's. De merrie was haflo x haflo gefokt. Ze had de kleur van een Haflinger en de bouw en uiterlijk van een Arabier. Ze had het karakter van een Arabier, snel heet en heel veel showen. Ze heette Heide-marie. Ik heb helaas geen foto meer van haar.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 13:32

Mystica schreef:
Ze zijn niet altijd voskleurig.


Maar het is meestal wel het waarschijnlijkst dat ze de haflingerkleur krijgen? Verward

Wat is vererfelijker? De haflingerkleur of koffievos Verward

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 14:07

de meeste haflos hebben toch wel de haflinger kleur. heb je misschien een foto van de hengst?? En om de goede vader uit te zoeken voor het veulen moet je niet alleen naar kleur kijken.. ( is mij toen ook vertelt ghehe ) maar ga eens na bij jouw merrie wat haar slechte eigenschappen zijn en zoek dan een hengst die die eigenschappen juist in positieve zin bevat. Zo krijg je een perfect veulen.

*\o/* Perun's Noorse Boskatten ; www.peruns.nl *\o/*

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 14:26

Ik keek ook niet alleen naar de kleur hoor Clown haha

Welke hengst uiteindelijk gekozen gaat worden weet ik nog niet, het is nog lang niet zover en in de tussentijd kunnen er nog een hoop leuke sportpony hengsten bijkomen Haha!
Ik probeer eerst zoveel mogelijk te vergelijken tussen een zuivere haflinger en een Haflo.

Over Leo's gangen en kwaliteiten kan ik nog weinig zeggen, aangezien ze nog niet bereden is.
Het leek me wel een geschikte optie een sportpony te fokken

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 14:36

ja zeer zeker!! hihi ik vin het gaaf hoor haffies.. en met de kleur gaf ik een voorbeeld Hyper! ik zou eigenlijk mijn vorige verzorpony laten dekken.. die was koffievos en wilde dus perse ook koffievos hengst.. mja de kleur is niet belangrijk inweze.. kijk het speelt el een rol maar niet zo'n grote.. want dan heb je strax een paard met mooie uitstraling meer verschrikkelijk gangwerk ghehe

*\o/* Perun's Noorse Boskatten ; www.peruns.nl *\o/*

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 14:38

De hengst die mij zeer aanspreekt is ook een koffievos, vind ik stiekem toch wel erg leuk om die kleur terug te fokken Bloos

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 14:39

hahaha ja vond ik ook hor Haha!:D

*\o/* Perun's Noorse Boskatten ; www.peruns.nl *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 17:39

Ik vind het geen goede combinatie voor zover ik ze ken. Alemaal iets te heet voor hun eigen kracht en zo onmbetrouwbaar als de pest. Als ze gaan rennen bijvoorbeeld z\ijn ze zo paniekerig als een arabier en walsen met de kracht en ongevoeligheid van een haflinger overal doorheen.

Silmo
Berichten: 45
Geregistreerd: 28-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 18:53

jah k ben t wel met 'fellor' eens...
ik zou op een paard met de kracht van een haf en het gedrag van een arabier niet willen zitten hoor!!

~*~*~..Een goede buur, is het halve proefwerk!..~*~*~

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 21:58

Er lopen prachtige Haflo's rond hoor. Maar fokken is gokken en je weet dus nooit voor de volle 100% wat je gaat fokken. Kleur is nog vrij makkelijk te bepalen kies nl. een voskleurige Arabische hengst en dan is de kans zeer groot dat je een vos haflo krijgt.

Wat betreft karakter: het is maar hoe je het veulen gaat opvoeden. Het is onzin te zeggen dat Arabieren allemaal paniekerig zijn. Dit wordt vaak verwart met snel en wendbaar.

Afbeelding

Arabische hengst Avalon in Ahoy 2003 © Jan Witvoet Fotografie

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 22:01

Ze kunnen de voordelen van beide ouders meepakken, maar het kan ook een smal Arabierenhoofdje op een breed Haflingerlijf worden. Het blijft gokken. Ik zou het idd alleen doen als je het zeker weten zelf kan houden. Als je er graag een sportpony uit wil, kun je beter een veulen kopen.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 22:27

Het mooiste is een Haflo x Haflo. Ik ben aan het zoeken naar een foto van de merrie waar ik Kampioen ben mee geweest. Ik hoop dat ik hem nog ergens kan vinden. Zij was Haflo x Haflo, echt een super sportpony was het.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 22:28

ik ben benieuwd hoor

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 23:12

Wil je nu met een Haflo-arab fokken of met een Arab zodat er een Haflo-arab uit komt?
Want dat snap ik niet helemaal...

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 23:17

De kruising arabier X haflinger is heel erg mooi. Een kennis heeft er 1. Kies wel goeie afstammelingen want anders ken het ook een haflinger worden met de kenmerken van een arabier enz.

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 00:13

Is het niet de bedoeling wat Arabische kenmerken erin te fokken?? Waarom pak je anders terug op het Arabische bloed?? Arabieren zullen er verfijning, edelheid en hardheid in terug kunnen fokken. Kies een Arabier met sport-achtergrond/ goed beenwerk / goede conformatie / juiste kleurgenen en het liefst niet al te fijn gebouwd. Dan zal het vast wel goed komen...... Natuurlijk moet de merrie dan ook van juiste kwaliteit zijn.

Afbeelding

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 00:19

Fellor schreef:
Ik vind het geen goede combinatie voor zover ik ze ken. Alemaal iets te heet voor hun eigen kracht en zo onmbetrouwbaar als de pest. Als ze gaan rennen bijvoorbeeld z\ijn ze zo paniekerig als een arabier en walsen met de kracht en ongevoeligheid van een haflinger overal doorheen.


Ik vind dat wel heel generaliserend met betrekking tot beide rassen. Arabieren zijn niet per definitie paniekerig en Haflingers zijn niet per definitie ongevoelig.

De kruising Haflinger x Arabier kan goede paarden opleveren. In een ver verleden is de Haflinger 'veredeld' met Arabisch bloed. Haflingers voeren dus al een bepaald percentage Arabisch bloed (en daarom zou je ze officieel niet meer tot de koudbloeden mogen rekenen).

Een Haflo-Arabische hengst die voor het NRPS heeft gedekt, is S.Marnix. Zie ook [FA] S.Marnix

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 00:21

Jammer....ik zie geen foto van hem helaas.....

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 00:23

Dat is ook geen link naar een foto, maar naar een ouder topic. Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers