galop aanspringen ipv aanrennen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-01 22:40

Wie kan mij wat advies geven; Hoe laat ik een paard netjes aanspringen? Paard is 7 jaar, maar is alleen recreatief gereden (lees; is alleen mee gescheurd door het bos). Is erg heet en paniekerig.
Ik krijg em wel in galop, maar alleen door em aan te laten rennen ipv aan te springen. Hoe kan ik em dat nou leren?? Ik probeer gewoon rustig te draven en dan mijn buitenbeen achter de singel te leggen en mijn binnenbeen op de singel. Maar hij raakt compleet in paniek, rent heel hard weg. Dan neem ik em weer terug en probeer het opnieuw tot vervelens toe, maar hij blijft hetzelfde doen. Trouwens was hij zowieso erg bang van mijn been, maar dat gaat nu in stap en draf prima.
help..... Verward
wie weet raad?


Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 22:53


Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 09:03

Hai, Gewoon een kwestie van blijven volhouden en blijven proberen. Wat een oplossing kan zijn om dit aan de longe (met en zonder te proberen)
Ze zal wat korter in haar lichaam moeten worden om te kunnen aangelopperen in de bak, dat is heel moeilijk als ze buiten heel veel de ruimte hebben gehad om aan te springen in galop.
Ik kan het probleem, maar het is echt een kwestie van blijven volhouden. Ze zal op een gegeven moment vanzelf in de gaten krijgen wat je van haar wilt en rustiger worden. Blijf geduldig en wordt vooral niet boos!!! Dat maakt het alleen maar erger. Blijf zorgen voor afwisseling en gewoon blijven volhouden. Je komt er echt wel!!
Tip, als ze een paar keer goed in aangesprongen, meteen stoppen. Niet teveel achter elkaar proberen. Je moet het goed afsluiten voor jezelf en het paard.

Succes!! Clown

Kelsey
Berichten: 355
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: hoerendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 10:19

blijven rpoberen en belonen als ze het doet....
meer kan ik er eigenlijk niet van zeggen...
ik heb geen moeite met galop maar mijn pony kan nie draven maar dat komt omdat ze hoefkatrol heeft

kelsey

Be My Hero Paul

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 11:54

gewoon laten rennen, zodra die in de galop aanspringt belonen en meteen trug!
Zo heb ik het ook aan de fries geleerd en die kan het nu perfect.
Gewoon elke keer aanspringen, belonen en weer trug, of eerst trug en dan belonen Haha!

-Maaike-

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 12:13

Probeer eerst het commando galop aan te leren aan de longe, dan met stemhulp als je er op zit (zonder de galophulpen waar je paard zo van in paniek raakt).

Als dit een tijdje goed gaat gewoon steeds iets meer proberen om die hulpen weer in te voeren in samenwerking met je stem.

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-01 12:13

Het is jammer dat ik niet echt mogelijkheid heb om te longeren, behalve na half 11 's avonds, maar dat gaat me een beetje te ver om tot half 12 bezig te zijn.
Ik denk dat idd rustig blijven en blijven proberen de enige oplossing is, hij moet het een keer gaan snappen. Toch?
iig bedankt!

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 17:02

Ga eerst in stap werken met je paardje om controle te krijgen over de heupen. Dus neusje naar binnen in buigen en tegelijk heupen naar binnen. Gaat dat goed dan doe je dat in draf. Je zal zien dat als je de oefening goed doet je paard rustiger wordt en het accepteerd dat je je benen gebruikt. Hij moet broke worden op je benen en vertrouwen krijgen. Aangezien stap de rustigste gang is kan je het vanuit hieruit opbouwen. Het is een moeilijke oefening maar het helpt je wel...Succes.

Levita

Berichten: 1408
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 13:48

Het beste is dat je les neemt hiervoor. Achter de computer is dit toch een beetje moeilijk op telossen. Iemand die in de bak staat kan iets zien wat jij misschien fout doet. Een instructeur kan je ook iets heel anders leren om aan te springen wat beter bij het paard past.


Talanta
Berichten: 161
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: ede / lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 22:13

Voor jezelf een plaats in gedachte nemen waar ze moet aanspringen, doet ie dat niet, moet je niet gewoon doorhuppelen maar een tik geven en in het volgend rontje nog een keer proberen dus niet laten aan huppelemn maar HUP heel consucent zijn.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 19:06

Als ze te hard gaat draven ipv aanspringen, terug nemen en opnieuw proberen. Ik gebruik mijn stem soms, om minder been te hoeven geven (gaaalop...)
Kan hij ook aan longe. Evenwicht kan moeilijk voor der zijn, waardoor ze nog te hard gaan. Laat maar wennen op eigen benen te lopen, en zelf haar evenwicht te vinden. Dan leert ze waarschijnlijk wel rustiger galoperen. Bovendien is een bak niet zo interessant, word ze vanzelf warschijnlijk dan wel rustiger, zodat jij weer voorwaarts kan houden!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 21:46

Je kan proberen je paardje in een verzamelde draf te rijden (lukt dit niet dan een gewone rustige draf, als hij maar "rijdt" en niet sukkelt!) teugels goed op maat houden, voorbereiden op de galop, van voor tegen houden en van achter aandrijven!
Dan draai je je binnenheup naar buiten en je buitenbeen naar 8er. Maar let erop dat je niet meer en harder gaat drijven en niet je teugels naar voren gooien!!!
het zal waarschijnlijk niet in een keer lukken als je paardje nooit heeft geleerd netjes aan te springen, maar hou geduld en blijg het proberen!!!
veel succes!!!

Onderschriftloos :Y)

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 16:37

Ik zou weer terug nemen en opnieuw proberen. Gebruik ook je stem en een heel klein beetje je been.
Dien heeft het ook een tijdje gedaan maar daar was ook een lichamelijke rede voor. Ze had bijna 2 maanden stil gestaan en de spieren die ze in d'r achterbenen had waren bijna helemaal weg. Ik heb haar dus laten gaan en nu we weer een tijdje aan de slag zijn gaat het weer goed(nog niet perfect maar dat komt nog).
XXX
Ciska

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 20:15

Rij je met sporen? wan t dat deed ik niet en mijn pony dee het ook niet. Maar toen ik haar op een spoortje ree nam ze me een stuk serieuser!
Ik heb het mijn pony geleerd door heel rustig te blijven en steeds weer opnieuw proberen.
Op een grote volte.
In een hoek aanspringen uit een arbeidsdrafje (proberen) lukt dit niet. Opnieuw proberen (ik heb spoortjes genomen omdat ze daar veel beter op reageerde je kunt ook denk ik wel een zweepje nemen maar daar is de mijne bang voor)
En diep blijven zitten.
Zodra je pony wel aanspringt rustig blijven zitten en als ze rustig galloppeerd dan laat je haar even door gallopperen maar gaat ze nou kei en kei hard gelijk terug nemen!
Want dat mag ze niet desnoods iets op haar kop geven.
En eindeloos oefenen ik ben er zelf een paar lessen achter elkaar mee beZig geweest.
En het belangrijkste is dat je niet haar op een buitenrit wel dan uit eenharde draf in galop laat vallen want dan denkt die pony ook waarom mag het hier wel enb in de bak niet!!!!!!!!!!?????????????!
Je moet consequent blijven!
Groetjes Anneke

Flus
Berichten: 85
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Aalten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 16:10

Misschien eerst aan de longeerlijn proberen, tot ie goed aangalloppeerd op je stem, en dan ook als je op zit en dan dus eerst zonder been geven en als dat goed gaat een beetje meer enz......

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 19:52

Voor je gaat aangaloperen, eerst diep zitten. Even ontspannen, in je hoofd houden wanneer je aan wil springen(Voorbereiden). Dan in de hoek, ophouding met je buitenteugel, hulpen voor de galop en vooral rustig blijven. Je kan het een paar keer proberen om op een volte in galop aan te springen en dat uit te breiden naar heel de bak rond. Het makkelijkste is dan een volte bij C of A. En dan bij X aangaloperen in een lengte stelling. Dus op de volte blijven, beetje stelling vragen, en dan aangaloperen.
Waarom nou bij X aangaloperen?
Omdat je dan richting muur galopeert en hij dus niet in ene weg kan rennen, hij is verplicht om daar te *draaien*, zo kan je hem makkelijker bij je houden

Hoop dat je het snapt, ben niet zo goed in het verwoorden van dingen
Haha!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 14:41

Bij Tinne was dat eerst ook altijd zo, maar toen heeft mijn instructrice me een keer geholpen hoe ik het het beste kon doen. Pling Ze zei in ieder geval dat ik rustig moest blijven (deed ik al wel hoor) en dat ik vooral niet boos moest worden, veel belonen juist. Heel veel overgangen maken, stap->draf en weer terug, dan weer van stap naar draf en weer van draf naar galop. Niet al te lang laten galoperen en weer terug en zo de hele tijd door. Het heeft bij mij redelijk lang geduurd voordat het echt goed ging, maar toen deed ze het ook echt goed. Haha! Succes ermee! *LOL*

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 18:47

Mijn pony is af en toe ook zo'n "heethoofd" Ik zorg dat ze eerst helemaal los is voordat ik uberhaupt ga galopperen.
Wat bij haar heel erg heeft geholpen is op de kleine volte aanspringen, een klein stukje galopperen, zodat ze de vaart niet kan maken, dan weer terug in draf, een tijdje draven tot ze weer rustig is en dan nogmaals op die manier aanspringen. Dat kleine stukje galop maak je steeds iets langer.
Ook veel longeren en balkjes lopen helpt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers