Luna heeft chronische bronchitis.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Luna heeft chronische bronchitis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 16:52

Omdat Luna al weer een tijdje hoest, ze snel buiten adem is (blijft na het rijden/longeren nog een half uur op stal staan hijgen) en veel met haar buik staat te knijpen als ze ademt, heb ik vandaag maar weer eens de dierenarts laten komen.
Hij constateerde chronische bronchitis.
Luna heeft nu een prik gehad (weet niet wat erin zat) en ze krijgt peneciline.
Ik mag minimaal 2 weken niets met haar doen en ze mag zich niet inspannen (als dat maar gaat lukken).
Als het goed is moet het dan wat beter gaan.
Maar het probleem zal steeds terugkeren en zal waarschijnlijk ook steeds heftiger terugkeren.
Ik heb geloof ik wel een half uur lopen janken en begin nu weer.
Begin nu te beseffen dat ook mijn paardje sterfelijk is.

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.


moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 16:59

aah dat is niet zo mooi Sterkte!!
Onze oude paard had dat eerst ook,maar die had eigenlijk altijd wel wat Scheve mond ze is nu uiteindelijk ook overleden aan iets anders.
Laatst bijgewerkt door moowsy op 26-01-04 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

how sweet can it be to be loved by you

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 17:13

Heldin had dat ook...lees goed had...
Ze heeft een suanakuur gehad in Utrecht. Heldin had een lichte vrom van chronische bronchitus, maar is dus genezen...ze staat nu weer gewoon op stro en hooi ipv zaagsel en kuil....gaat perfect...
Je kan me altijd pb-en...

Sterkte..

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 17:53

Dan was het dus blijkbaar geen chronische bronchitis.
Chronisch wil zeggen, blijvend voor altijd (staat in alle woordenboeken).

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 18:01

maar ook daar is wat aan te doen hoor TinkerLuna.

Mijn Kokopelli hoeste ook Chronisch maar met allerlei kruiden ed is ze edr toch vanaf gekomen er is altijd hoop ook al wordt er geconstateerd dat het chronisch is

Vakantie in USA? doe eens wat anders kom naar Kentucky http://www.hiddencaveranch.com/
Een CURLY horse? wat is dat, wij hebben ze kijk op http://www.hcrcurlyhorses.com

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 18:12

Ow, wat voor kruiden geef je dan?
Mijn dierenarts zei dat het dus steeds terug komt en steeds heftiger wordt en dat ze uiteindelijk dampig zal worden.
Maar dat is dus niet zo?
Ben nu al ruim een jaar met Luna aan t kwakkelen (sinds ze van de wei af kwam en op de paddock en snachts op stal moest).
Steeds hoesten, af en toe benauwd zijn, da dr bij, medicijnen en dan gaat het weer paar dagen goed en dan weer opnieuw beginnen.
In de zomer heeft ze bijna nergens last van, alleen snel buiten adem heeft ze altijd, zweten alsof ze een halve week achter elkaar gegallopeerd had zonder pauze.
Op stal staat ze op (ontstoft) vlasstrooisel en alles wat ze te eten krijgt wordt nat gemaakt.
Ik geef haar bij de brokken ook foeneknof met anijs (schijnt goed te zijn maar merk er weinig van).

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110638
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 18:31

chronisch Bronchitis is niet leuk,maar het is niet het einde van de wereld.
Mijn paard heeft het ook. Vooral als de temperatuur schommelt en het dan weer vochtig en klam is en dan weer fris weer of juist weer warm,dan heeft ie het erg zwaar en benauwd. Zodra het weer stabiel klimaat is dan gaat het weer goed.

In de winter heeft hij ook vaak 1 periode dat hij het moeilijk heeft,dan krijgt hij Ventipulmin en dat werkt gelukkig super en helpt hem erdoorheen.

Deze herfst is 1 van een stal met vrij veel stof verhuisd naar een pensionstal met veel mogelijkheden om buiten te staanenzo,wat veel beter is,maar de overgang was erg zwaar voor hem,en hij is 2 weken ziek geweest en erg afgevallen toen.

Het is iets waar je altijd rekening mee moet houden. Maar er is mee te leven. Let altijd goed op de symptomen en vooral bij weersveranderingen!

Met opstrooien of stal uitmesten altijd het dier uit de buurt halen tot de stof gezakt is. Het liefst buiten poetsen en in een buitenbak rijden in plaats van binnen,omdat daar altijd stof blijft hangen.
Orlando krijgt Kuil en dat bevalt op zich beter dan hooi,omdat er minder stof inzit. Al moet ik zeggen dat ons hooi ook erg goed is! Wel uitkijken met de eiwitten in het kuil!
Verder scheer ik hem altijd. Hij heeft al een berenvacht en door het scheren krijgt ie het minder snel warm en dus ook minder snel benauwd. Ook blijft het zweet niet hangen zodat ie niet klam wordt. Want ze zijn met bronchitis ook erg vatbaar voor koutjes!


Heel veel sterkte en voor vragen mag je me altijd pben ! Lachen

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Gwendolynn

Berichten: 220
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 18:50

Tjee Inge, wat rot. Ster hoeste ook erg en die heb ik steeds thijm door haar eten gegeven, gewoon bij een reform winkel of drogist de tuinen te krijgen, het helpt haar adem te halen

succes en moed houden hoor

Marije

je hebt paarden gekken en je hebt tinker gekken

NU EINDELIJK NIEUWE FOTO'S IN MIJN PROFIEL

xjessiex

Berichten: 715
Geregistreerd: 23-09-03
Woonplaats: wkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:15

Ohwjeej, Arme Inge..
Arme Luna..
Echt zonde voor 't meisje..
Ik hoop echt heel veel dat ze er niet te veel last van heeft.
Gedsiej zit hier nog net niet te huilen maar het schilt niet veel...
Sterkte inge Ach gut

Haifa Is een Meisje
Mijn Meisje Go jij! Go jij!


Wieske_S

Berichten: 829
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:20

Ik weet hoe je je voelt, mijn pony heeft ook chronische bronchitus.
Maar zoals Cayenne zegt is het niet het einde van de wereld, ookal is het heel vervelend.
Sinds Wieske kuil krijgt gaat het ook al wat beter met haar

Just keep passing the open windows.

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:23

De mijne heeft het ook. Al lange tijd een lichte vorm gehad, die bij mij niet bekend was. Het kwam pas naar voren toen ze verkouden werdt, nu een jaar geleden. Ze heeft toen verschrikkelijke hoestaanvallen gehad. DA heeft zelfs 2 keer aangegeven dat ze het misschien niet zou redden. Uiteindelijk knapte ze na veel antibiotica, ventipulmin e.d. toch op. Ze heeft de hele zomer buiten gestaan, maar kreeg op stal weer veel last. De DA was negatief en ze mocht absoluut geen stof meer en ik moest rustiger aandoen met haar...toen reden we amper 20 minuten per dag en stond ze verder buiten. Ik snap hoe je je voelt. Lis heb ik toen in Drente op het land gezet, de eerste weken kwam er nog wat snot e.d los buiten, maar daarna ging het steeds beter. Ze is waanzinnig opgeknapt. De frisse lucht en de vrijwel constante beweging die ze zelf bepaald doen echt goed voor haar. Ik kan nu weer 40 minuten trainen en ze is weer snel op adem daarna.
Ik hoop dat het met jouw paard straks ook zo zal gaan. Zoals Lis nu is had geen enkele DA haar gegeven.

Veel sterkte

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:51

Getver. DAt is niet leuk om te horen. Mijnoude wedstrijd pony had het ook. Die stond in de zomer zo veel mogelijk buiten en in de winter in een ruime frisse binnenbox op stofvrij houtkrul en altijd een raam open. En overdag zoveel mogelijk naar buiten. DAt ging vrij goed, we moesten alleen altijd heel erg oppassen dat hij niet te dik werd, en hij heeft sinds die tijd eigenlijk ook altijd oop dieet gestaan.

Met een heel lang opgebouwde training konden we uiteindelijk weer gewoon doorgaan met wedstrijden rijden (lopend erheen). Alleen bij erg vochtig of smoggig weer deed ik het heel rustig aan.

Hopelijk kun je over een poosje weer wat doen. Kijk maar naar sommige schaatsers of hardlopers veel van hen hebben astma of chronische bronchitis maar kunnen toch op hoog niveau presteren.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 20:03

Luna staat al sinds december 2002 op stofvrij zaagsel en sinds afgelopen najaar heb ik vlas.
Ze krijgt altijd (sinds dec 2002) kuilgras ipv hooi en haar voer maak ik nat.
Van april tot en met oktober staat ze 24/7 buiten, van november t/m maart staat ze van ongeveer 21 uur tot de volgende ochtend 8 uur op stal en daarnaast staat ze op de paddock.
De stal waarin ze staat heeft aan beiden kanten grote schuifdeuren van welke er 1 altijd open staat (welke is afhankelijk van waar de wind op staat) behalve als het hard stormt.

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 21:25

pfff mooi balen maar als ik jou was liet ik een bronchoscopie doen bij een kliniek. kunnen ze met een camera precies zien wat er aan de hand is en dat is altijd betrouwbaarder dan een onderzoek van buitenaf. in de kliniek kunnen ze ook de medicatie beter afpassen en idd goed om je heen horen voor alternatieve, homeopatische middeltjes.

bij Gam was op een gegeven moment ook het woord chronisch gevallen maar in de kliniek bleek dat niet zo te zijn. daar hebben ze hem er goed bovenop gekregen en nu heeft hij nergens meer last van.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 22:03

Effe een vraag je, staan de buurpaarden ook stofvrij of staan die gewoon op stro? Een bronchoscopie laten maken is ook een heel goed idee.

XANTHA

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 23:29

Jolynn schreef:
Effe een vraag je, staan de buurpaarden ook stofvrij of staan die gewoon op stro? Een bronchoscopie laten maken is ook een heel goed idee.

De buurpaarden staan helaas op stro.
Morgen ga ik met de staleigenaar praten of er geen oplossing voor is.
Liefst zie ik Luna 24/7 buiten in de wei/paddock of in een buitenbox.
Als er geen oplossing is dan zal ik naar andere stalling uit moeten kijken, maar liever niet want ik heb het er naar mn zin.

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 10:59

Heldin had dus wel chronische bronchitus. Dat is vastgesteld door de DA. Wilde je een tip geven, maar zoek het de volgende keer maar in een woordenboek op....

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 11:01

Klopt, inmiddels is die van mij ook zover dat ze het HAD. Het gaat nu perfect met haar. Ik denk alleen wel dat ze er misschien wel gevoelig voor blijft, dat een gewone verkoudheid snel weer door kan slaan. Zover gaat mijn kennis niet.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 11:19

tinkerLuna"]
[quote="Jolynn schreef:
Effe een vraag je, staan de buurpaarden ook stofvrij of staan die gewoon op stro? Een bronchoscopie laten maken is ook een heel goed idee.

De buurpaarden staan helaas op stro.
Morgen ga ik met de staleigenaar praten of er geen oplossing voor is.
Liefst zie ik Luna 24/7 buiten in de wei/paddock of in een buitenbox.
Als er geen oplossing is dan zal ik naar andere stalling uit moeten kijken, maar liever niet want ik heb het er naar mn zin.
[/quote]

Jolynn stond eerst ook naast paarden die op stro stonden en bleef daardoor dus hoesten!! Maar ja alle kleine beetjes helpen.
Zou inderdaad vervelend zijn als je een andere stalling moest zoeken, hebben ze bij jullie geen buitenboxen??
O, ja en ik moest van de da juist altijd goed en veel blijven bewegen( Jolynn dus) Veel en lang stappen en juist ervoor zorgen dat ze een goede conditie heeft!!

XANTHA

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 14:37

Mijn dierenarts vertelde mij gisteren (toen ik hem na aanleiding van bovenstaande berichten vroeg hoe t nou eigenlijk precies zat) het volgende: je hebt (gewone) bronchitis en je hebt chronische bronchitis.
Met de goede behandeling is bronchitis te genezen, chronische bronchitis gaat nooit over.
Met medicijnen en goede behandeling komt de bronchitis tot rust maar telkens als er (te veel) prikkels zijn komt het weer naar boven.
Ik geloofde hem op zijn woord maar begin nu toch wel te twijfelen.

Jolynn, onze pensionstalling heeft geen buitenboxen maar we zijn nu op zoek naar een container zodat Luna toch een 'buitenbox' heeft.
Omdat Luna in rust al erg benauwd is mag ze zich voorlopig niet inspannen.
Over 2 weken komt de da terug en als het dan beter gaat moet ik idd veel met haar gaan stappen.

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 16:19

Bruun heeft ook chronische bronchitus. Eigenlijk kan ik beter zeggen; HAD het. Want er is helemaal niets meer van te merken.

Ze haalde pompend adem en hoestte enorm veel (ook buiten het werk om). Bij iedere verkoudheid werden haar longen leeggezogen om het haar makkelijker te maken. Kruiden en antibiotica hielpen ook niet. Toen is ze wegens andere omstandigheden 4 jaar lang het land in gegaan. Zomer en winter, dag en nacht met 's winters een inloopstal.

Ze is sinds deze zomer weer aan het werk en staat nu dag en nacht binnen, alleen als het kan gaat ze naar buiten, dat is momenteel niet zo vaak.
Ze staat nu op stro, werkt weer volop en er is helemaal niets meer over van haar bronchitus. Misschien komt het ooit wel weer terug (ze is tenslotte al 21), maar het kan dus wel 'over' gaan.

זכור

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 16:26

Oo, dat zou te gek zijn , hoef je niet te verhuizen.
Jolynn heeft ook een tijd in een containerbox gestaan, samen met een ander paard, dat ging heel goed!! (alletwee op zaagsel)

Wat je da zegt is ook wel waar, maar het kan natuurlijk stabiel worden en dan merk je er weinig van. Chronisch houd in dat het altijd terug kan komen. Ik ben bij Jolynn ook bang dat ze uiteindelijk dampig wordt, maar door haar goed in conditie te houden en alles zo goed mogelijk aan te passen ( stal e.d.) ga ik dat wel zo lang mogelijk uitstellen.
En misschien blijft ze wel de rest van haar leven zoals ze nu is!!

XANTHA

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 22:26

Jeetje wat verveld voor je!
Mijn verzorgpony heeft ook bronchitis. Dat heeft de dierenarts ooit eens bij hem geconstateerd toen hij verkouden was. Nu het wat warmer wordt merk je het vooral, dat ie wat sneller benauwd wordt. Hij staat nu nog op stal op hemparade, en krijg iedere dag speciale kruidenmusli van havens. Als ik rijd ga ik lekker een buitenritje maken en gewoon lekker 1,5 uur stappen en af en toe een drafje. Van de zomer gaat ie dag en nacht het land op dus dan wordt het ook weer wat minder.
suc6 ermee

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131997
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 07:55

Dit is al een vrij oud topic, vandaar een slotje Knipoog

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Edisons, GoogleAdsense, MairiMacBran, Marcella, robbie88 en 155 bezoekers