Meeroken slecht?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sirius_

Berichten: 10937
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-01 19:43

ik sta altijd buiten op het rokerspleintje, ik rook zelf niet maar ik 'rook mee'.
is dat erg slecht? en wie van jullie roken er wel?
yek ik kan er niet echt tegen loop de hele tijd te hoesten of het daardoor komt of dat ik ziek wordt Verward


Kirsten

Berichten: 4509
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 19:49

Ze zeggen dat het zelfs nog erger is als roken....

Duitse Herder Kennel vom Haus Eelerberg, Correct gefokte Duitse Herders.
http://www.vomhauseelerberg.com
Sinds 01/09/2012 trotste mama van Kaya

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 19:49

mhh is wel slecht jah, *goed opgelet tijdens verzoring Haha! *

marije b
Berichten: 1664
Geregistreerd: 10-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 19:50

nou ja ik rook ook mee of zo want het hele gezin rookt behalve ik maar ja ik heb er niet last van als ze roken ga ik naar boven 8ter de comp bokken maar das wat anders mee roken is nie goed iig!

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 20:01

Ik heb astma, gevoelige luchtwegen dus. Toen mijn vader in huis rookte was ik steeds verkouden, had heel veel hoofdpijn, had medicijnen nodig en regelmatig had ik voorhoofdsholteontsteking. Sinds hij niet meer in huis rookte, en ik minder in de rook kom (dus ook buitenshuis minder uitgaan, minder bij vrienden die roken etc.) gaat het heel goed. Ik heb bijna geen medicijnen meer, en voorhoofdsholteonstekingen ook al tijden niet meer gehad! Sommige mensen merken er niet heel veel van, maar het is wel degelijk slecht! Buiten trouwens wel minder dan binnen omdat het minder blijft hangen en snel vervluchtigd...

Sirius_

Berichten: 10937
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-01 20:21

Citaat:
Op 2001-11-16 19:49, schreef Shanaia:
Ze zeggen dat het zelfs nog erger is als roken....



hm mee roken is slechter dan gewoon roken? misschien moet ik ook maar gaan roken Haha!
ehoh..


Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 21:43

Meeroken is inderdaad slecht.
Roken is net zo slecht.
Ouders die bijvoorbeeld vanwege hun kinderen alleen nog in de kamer roken als de kinderen naar bed zijn: dit helpt niet.
De rook blijft hangen, wat je ook doet, en de volgende dag ademen ze het toch weer in.
Ook ademen de kinderen de rook die aan je kleding hangt in, als je bijvoorbeeld van een feestje thuis komt waar veel gerookt is.
Dus tja, overal waar gerookt is en waar je op dat moment bent: je rookt mee, ook al wordt op dat moment zelf niet gerookt.
De rook is ook voor meerokers slecht voor je weerstand, wat niet bij iedereen bekend is. Rokers en meerokers zijn eerder ziek, dan heb ik het dus over verkouden, hoesten, keelpijn, griep, maar ook over exceem en ontstekingen waar dan ook.
Als je toch bij een groepje rokers staat tijdens de pauze, dan is het het beste om buiten te staan, en te zorgen dat de wind net de andere kant op staat Haha! .
En uh, op de manege een meisje die rookt?
Vraag haar eens hoeveel het pakje kost dat zij altijd koopt, en hoeveel pakjes ze per week of maand koopt.
Die kosten reken je dan uit, en dan kom je al gauw op een bedrag....
Ik ken iemand die rookt zoveel, dat hij net zo goed kan stoppen en voor datzelfde bedrag per maand een paard op een (goedkope) pensionstal kan zetten.
Heeft hij meteen geen tijd om opnieuw naar de cigaretten te grijpen grijnz...
Maar echt hoor, als je uitrekent hoeveel geld er in gaat zitten... veeeeeeeeeeeeeel.
Nee dan liever een paard *LOL* .

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 22:00

http://www.stivoro.nl

Steeds meer mensen vragen zich af hoe het zit met de risico's van passief roken. We hoeven maar te denken aan ex-rokers, ouders van jonge kinderen, aanstaande moeders, patiënten met ziekten van de ademhalingsorganen of het hart.

Passief roken
Passief roken is het inademen van sigarettenrook uit de omgeving. Iedereen in een rokerige ruimte ademt de schadelijke stoffen uit tabaksrook in. Ook passief rokers lopen gezondheidsrisico's die lijken op de risico's die rokers voor zichzelf nemen. Voor sommige van de genoemde groepen geldt dat risico in het bijzonder.

Niet-rokers roken mee
Als enkele rokers de hele dag in één vertrek zijn - bijvoorbeeld een werkruimte - vervuilen zij het binnenmilieu behoorlijk. Niet-rokers die de hele dag in diezelfde ruimte verblijven, roken als het ware ook een paar sigaretten per dag. De longen van niet-rokers krijgen in zo'n geval dezelfde slechte conditie als die van een lichte roker.


Passief Roken is schadelijk
Roken is schadelijk voor de gezondheid en ook passief roken veroorzaakt gezondheidsschade. In 1993 is voor Nederland berekend dat jaarlijks ongeveer 200 'meerokers' sterven aan longkanker door de gevolgen van passief roken. Dit is door het Nederlands Kanker Instituut bepaald op basis van een rapport van het Environmental Protection Agency, een adviesorganisatie van de Amerikaanse regering. Ook rokersziekten zoals hart- en vaatziekten en andere ziekten van luchtwegen en longen blijven passief rokers niet bespaard. Veel niet-rokers beperken daarom terecht hun verblijf in rokerige ruimtes tot een minimum.


http://www.kidon.com/smoke/nl/who.html

[b]WHO-onderzoek:
Geen verband tussen meeroken en longkanker![b/]

Op 8 maart 1998 verscheen een artikel in de Sunday Telegraph, waarin gemeld werd dat de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) een onderzoek zou hebben achtergehouden, waaruit bleek dat meeroken geen verhoogd risico op longkanker zou opleveren.
Het betreft hier een van de grootste onderzoeken die ooit op dit gebied zijn gehouden, uitgevoerd door WHO's International Agency for Research on Cancer (IARC) waarbij 650 longkankerpatienten met 1542 gezonde mensen werden vergeleken.

De studie vond niet-significant relatief risico van 1.16 voor blootstelling aan meeroken thuis, 1.17 voor blootstelling aan meeroken op de werkplek en 1.14 voor blootstelling thuis én op het werk. Geen van deze risico's was statistisch significant, wat betekent dat uit deze studie niet geconcludeerd kan worden dat er enig risico voor longkanker bestaat door meeroken thuis en/of op het werk.

De toegegeven margin of error ligt tussen de 0.93 en 1.44, wat betekend dat het werkelijke relatieve risico onder de 1 kan liggen en meeroken dus zelfs een beschermend effect tegen longkanker zou kunnen hebben. Het feit dat mensen die thuis én op het werk meeroken in deze studie het laagste relatieve risico hebben zou daar ook op kunnen wijzen. Het spreekt in ieder geval een dosisgerelateerd risico tegen.

Anti-rokers organisaties als de Nederlandse Nietrokersvereniging CAN doen ondertussen hun uiterste best om de resultaten van dit onderzoek te ontkrachten, relativeren en manipuleren. In een commentaar op hun website wordt gewoontegetrouw de tabaksindustrie verantwoordelijk gesteld voor het krantenartikel en de 'misinterpretatie' van dit onderzoek en de meerderheid van de andere onderzoeken die geen significant risico hebben kunnen aantonen.

Volgens Gerbrand Feenstra, de auteur, zou uit meerdere niet-significante risico's blijkbaar samen wel een significant risico kunnen worden geconcludeerd, een wetenschappelijk onzinnig argument. Keer op keer geen significant risico vinden maakt het juist aannemelijk dat er niet zo'n risico is. De bewering dat de "beste onderzoeken wijzen op een statistisch significante verhoging van het longkankerrisico door meeroken van om en nabij de 20 procent" klopt ook niet. De overgrote meerderheid van onderzoeken vond geen significant risico, terwijl onderzoeken die dat wel beweren berusten op statistische manipulatie. (zie EPA-pagina)

Hij verwijt de tabaksindustrie dat zij de gevonden relatieve risico's niet noemt, maar 'vergeet' zelf het lagere relatieve risico voor thuis én op het werk meeroken te noemen, de pot verwijt de ketel...

De meest zinnige uitspraak in het commentaar is de opmerking dat "de statistische significantie van onderzoek naar de effecten van passief roken [...] de achilleshiel" van de anti-rokers is, al zou drijfzand een nog betere benaming zijn geweest.

http://www.stoppenmetroken.nu/sub_1/sub_1_meeroken.asp

Meeroken, waarom zou je?
Mensen die willen weten hoe het zit met passief meeroken, zijn doorgaans ex-rokers, ouders van jonge kinderen, aanstaande moeders en patiënten met ziekten van de ademhalingsorganen of het hart. Ook als je je stoort aan het rookgedrag van je collega's op het werk, is onderstaande informatie belangrijk.

Passief roken

Passief roken is het inademen van sigarettenrook uit je omgeving. Iedereen in een rokerige ruimte ademt de schadelijke stoffen uit tabaksrook in. Daarmee loop je als passief roker ook gezondheidsrisico's die veel weg hebben van de risico's die rokers zelf nemen. Maar als niet-roker kies je daar niet zelf voor!

Niet-rokers roken mee
Als enkele rokers de hele dag in één ruimte bijeen zijn, bijvoorbeeld in een doorsnee kantoorruimte, vervuilen zij de lucht behoorlijk. Niet-rokers die 40 uur per week in diezelfde ruimte verblijven, roken als het ware circa vijf sigaretten per dag. Als niet roker loop je zo hetzelfde risico, als een matige roker.

Passief roken is schadelijk

In 1993 is voor Nederland berekend dat jaarlijks ongeveer 200 'mee-rokers' sterven aan longkanker door de gevolgen van passief roken. Ook rokersziekten zoals hart- en vaatziekten en andere ziekten van luchtwegen en longen blijven passief rokers niet bespaard. Veel niet-rokers beperken daarom terecht hun verblijf in rokerige ruimtes tot een minimum. Sterker nog, als je op je werk geen rookvrije ruimte hebt, vraag deze dan. Je hebt er recht op! Voor meer informatie: bel de Cicon (030) 2330191.

Nulla tenaci invia est via

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 11:58

volgens mij valt het wel mee als je zoals jij buiten op een pleintje staat, je hebt dan genoeg 'schone' lucht om in te ademen, in een rokersgedeelte in de trein is het wat anders ...

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 19:53

ik vind het ook nog eens smerig.
Als ik om 9 uur pauze heb dan zitten ze om 10 over 9 al te paffen Misselijk . Dan zit ook nog eens die kantine pot dicht Misselijk
Ik heb gewoon 2,5 week last van mijn luchtwegen gehad, ben ik ervan af zit ik vandaag op de tribune bij P&K en daar zit dus naast me iemand te roken en ik kreeg gelijk weer last(benauwd).
OOk op stal bij ons wordt gerookt(dus in de stal).
Dat vind ik echt walgelijk gewoon, maar ja sta er nog niet zolang dus ik houd mijn mond nog maar ff.
Gelukkig wordt er bij ons thuis niet gerookt. Mijn oom en tante roken wel en veel. Het hele huis meurt er een week lang naar Misselijk

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne_26, Anoukjuuuhh, Butterfly, Ginny135, Goldwynn, jaap_2005, lambiek_lief, linoleum, luuntje, Shetje14 en 60 bezoekers