Wat moet ik hiermee, DB of is dat onnodig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Wat moet ik hiermee, DB of is dat onnodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 16:13

Ik woon vlakbij een soort van dierenhandelaar. Hij heeft heel erg veel land, verdeelt in heel veel flinke stukken en daar lopen ook heel veel verschillende soorten dieren op. Op zich zien de dieren er goed uit, ze krijgen wat bijgevoerd en hebben schuilhokjes. Verders lopen ze wel altijd buiten ook in de winter. Er staan ook wat paarden en pony's. De pony's staan aan de weg, dus die zie je altijd als je lang rijdt. Er stonden eerst 4 schimmeltjes en een paard, nu is dat paard weg en 1 schimmel. Daar voor in de plaats is een debiele arabier gekomen. Volgens mij pas gecastreerd en hij is zo gek als een deur en erg mager. Nu weet ik uit ervaring dat arabieren zonder goede voeding gewoon niet dik te krijgen zijn. Je kan z'n ribben zien maar hij toont verder erg actief. De andere 2 schimmeltjes zien er goed uit, vermoedelijk hebben ze iets van exceem omdat manen gedeeltelijk ontbreken, maar ze zien er wederom goed uit, niet dun, goed gevult en vrolijk. Ze rennen regelmatig door de wei en spelen veel. Tot nu toe misschien niet erg veel om je zorgen over te maken (alhoewel ik de arabier gewoon TE mager vind).. Maar ik maak me zorgen om het andere schimmeltje.. Hij of zij is vrij breed of zeg maar gerust dik. Hij/zij staat met een touwtje aan het halster omdat ie denk ik moeilijk te vangen is, ze vangen ze alleen maar als ze van weiland wisselen. Het dier kijkt erg ongelukkig en heeft ontzettend veel moeite met lopen. Ik kan helaas niet zien hoe die op z'n hoeven staat , daarvoor komt ie nooit dichtbij genoeg. Hij heeft 1 keer aan het hek gestaan, toen heb ik er niet aangedacht..
Als ik met bram passeer komen de andere 3 pony's stuiterend naar het hek en lopen helemaal mee tot het einde van de wei. Het witte schimmeltje niet... Hij kijkt, soms hinnikt ie, maar hij komt gewoon niet. Soms ligt ie heel erg lang en hij ligt ook erg vaak. Net reed ik er weer langs en de pony deed een verwoedde poging om vooruit te komen.. Ik kan het verkeerd gezien hebben omdat ik in de auto zat, maar dit kan wel verklaren waarom hij de laatste tijd zo raar doet. Hij staat ook altijd alleen en de andere pony's doen weinig moeite om in contact te komen.
Ik maak me behoorlijk zorgen omdat ik bijna zeker weet dat ie pijn heeft. Ik heb al geprobeerd hem te benaderen als ie toevallig bij het hek stond, maar hij is ontzettend schuw en duikt weg.

De pony's zijn van een handelaar. Hij voert ze hooi, controleerd af en toe water, maar ik krijg niet in de indruk dat de paarden/pony's zelf vaak gecontroleerd worden. Ik weet bijna zeker dat niemand er iets mee doet. Ze zijn immers voor de handel. Ik ga hier niet meer neerzetten omdat ik vind dat sommige dingen niet voor bepaalde (jeugdige) lezers zijn.
Maar wat moet ik hiermee aan?? Het gaat me echt aan het hart, maarja..wat moet ik?
De handelaar is een echte boer... hem benaderen is geen optie.
Ik heb er zelfs al aangedacht om die pony op te kopen, maar ik ben bang dat ie echt wat heeft en ja..wat dan??...

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne


Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 16:16

tja... ik zou toch proberen om die man in te lichten en anders kan je idd de DB even bellen en hun informeren. hun zoeken dan zelf wel uit of ze het ernstig genoeg vinden om te gaan kijken

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 16:40

Het is wel zielig he
Je kunt toch beter even vragen en anders de db bellen misschien heeft ie idd veel pijn en dan zou ik me fijner voelen om het beest te helpen
succes!

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 16:48

Ook een boer kan je gerust vragen of er niet wat mis is met die pony... Als hij nou heel idioot begint te doen tegen je, dan zou ik eens gaan bellen. Maar wie weet heeft hij er al een DA bij gehad en zijn ze ermee bezig? Ik zou het gewoon even gaan vragen hoor... Een boer is ook een mens.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 16:51

Het probleem zit hem in het naar de boer toe gaan Haha!
Hij heeft een hele lange oprit met grote hekken en erop 'eigen terrein'.
Volgens mij heb ik er ook nog een flinke hond zien lopen, die ga ik niet ff gedag zeggen Scheve mond .. ik ben hem 1 keer tegen gekomen, maar dat was voordat ik zag dat die pony niet goed liep.. Elke keer neem ik me voor dat als ik hem zie lopen dat ik het hem vraag, maar ik zie hem helaas nooit...

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne


Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 16:55

Hoe komen andere mensen dan op het terrein zonder opgegeten te worden? Zit er nergens een bel ofzo?

zilverster

Berichten: 2150
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 17:33

ik zou de DB bellen..
Dan kan het alsnog zijn dat er niks aan de hand is.. Maar je hebt iig je best gedaan.

Beter een blind paard dan een leeg halster..

Op zoek naar een bijrijdpaard! (Helmond en omg)

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 17:40

Anders zoek je toch in het telefoonboek het telnr van die boer? Dan kun je hem even bellen en het vragen.

Lovers Estragon & Herlando Lovers

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 17:48

Ik zou ook eert contact opnemen met die boer, hij bijt heus niet hoor.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 18:05

ik weet niet hoe die andere mensen dat doen.. Ben een beetje verlegen met dat soort dingen. Normaal bel je aan en doet er iemand open. Nu ga je zeg maar gewoon via de achterdeur. Daar moet ik nog even aan wennen. IK ga morgen overdag even proberen of ik veilig het terrein op kan.. Scheve mond

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 18:37

Probeer inderdaad eerst contact op te nemen met die boer. Misschien is er wel een goede reden voor dat die pony is zolas hij is en is er weinig aan te doen

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:15

Ik zou niet zomaar de db erbij halen. Misschien heeft hij iets waar niks aan gedaan kan worden. Of krijgt hij al medicijnen enzo.
Ik zpou eerst eens bij de boer gaan vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:20

Ik zou ook niet met de DB beginnen.
Als er voor de rest alles netjes uitziet en goed verzorgd is, dan zal hij ook wel het beste voor hebben met deze pony.
Misschien heeft hij wel van de DA advies gekregen hem op het land te gooien en aankijken of het verbeterd door de tijd heen.
Zoiets word wel vaker gedaan.

Persoonlijk zou ik gewoon eens bellen, dan weet je vast meer en is niet zo eng als persoonlijk langs gaan.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:31

Ik zou er ook geen DB bij halen. Je kent heel de geschiedenis van deze pony niet. Het is jammer dat ik geen foto meer heb van een pony van ons voordat ze afgemaakt werd, maar als je deze pony zag zou menigeen ook de DB hebben gebeld. Deze zag er zeer mager uit, knoken als een holsteiner koe, en ook schijten als een koe.......maar die pony was al vanaf 3 maanden bij ons, en ze is uiteindelijk afgemaakt toen ze 32 jaar oud was. Ze was van binnen gewoon op. Met dit wil ik even aangeven dat iemand die de geschiedenis niet kent niet mag oordelen. Als het een handelaar is zal hij die pony zo echt niet verkopen. Misschien is het wel een oud beestje dat bevangen is geweest en toch de laatste dagen slijt? Een echte handelaar zou namelijk niet zo'n beestje lang houden en hem dan voor de slacht weg doen. Die boer is dus misschien zo verkeerd nog niet, dus ik zou het gewoon eens navragen.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 20:47

Zoals ik al aangaf heb ik dus geen idee hoe het er verder aan toe gaat. Ik zie dat ze hooi op een plek hebben, ze hebben een plek om te schuilen, heel veel weiland, een bak met water en op de arabier na zien de schimmeltjes er goed uit. De witte is alleen wat dikkig, hij/zij lijkt onderhand drachtig... Ik ga morgen weer naar het bos met bram en dan kom ik er langs, als hij/zij morgen nog zo moeilijk loopt (heb hem pas 1 keer zien lopen, dat was vandaag) ga ik het telefoonnummer opzoeken. Langsgaan durf ik gewoon niet Bloos
De DB was misschien geen goed idee, maar ik wist even niet wat ik ermee aan moest..

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 21:11

Hoelang staat dit paardje er al ?
Dat is in mijn ogen wel van belang.
Een handelaar koopt paarden op in allerlei soorten en maten, en soms zitten daar ook verwaarloosde exemplaren bij.

Als ik het goed begrijp, dan staat bijv. de arabier waarover je spreekt er nog niet zo lang.
Iemand die het beste met zo'n dier voor heeft, zal dan proberen om er rustig aan wat vlees aan te krijgen.
Ineens overvoeden is alleen maar riskant, zeker als een paard lange tijd ondervoed is geweest.

Ik wil er mee aangeven dat als hij iets van zo'n dier wil maken, dat er dan wat tijd overheen gaat voordat het paard er weer goed uitziet.
In zo'n geval vind ik ook dat niet de handelaar aan te spreken is op het feit dat het dier mager is.
Het zijn de vorige eigenaren die het paard verwaarloosd hebben en niet degene die het paard gekocht heeft.
Waarschijnlijk met de bedoeling om er een "toonbaar" dier van te maken en er zodoende wat aan te verdienen, waar in mijn ogen niets mis mee is.
Het paard wordt er uiteindelijk vaak alleen maar beter van.

Misschien is dit ook het geval met de pony.
Zolang je niet weet wat het dier heeft, vind ik het dan ook discutabel om een oordeel over het paard te vellen, laat staan over de eigenaar.

Als je echt het gevoel hebt dat er iets zwaar mis is met de pony en je maakt je er zorgen om, dan zou ik op een subtiele manier proberen contact te maken met de eigenaar.
Niet op verwijtende toon, maar uit interesse en bezorgheid.
Mocht het nodig zijn, dan kun je altijd nog verdere stappen ondernemen.

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 13:43

ik zou het inderdaad ook subtiel brengen bij de boer door middel van een telefoontje als je niet goed durft. als je het beleefd houdt en deze boer heeft gewoon het beste voor met zijn beestjes, dan zal hij je ook vast wel netjes te woord staan. de dierenarts bellen zou ik inderdaad ook zeker NIET doen, misschienft heeft deze man wel een goede verklaring. indien je op een negatieve reactie stuit, dan wordt het een ander verhaal....in ieder geval, succes en hou ons op de hoogte!

alweer een jaar samen Lachen

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 13:54

Oscar ik denk dat je het verhaal niet helemaal goed hebt gelezen. het gaat hier niet om een pony die te mager is maar juist om een die wat dikkig is maar kennelijk slecht loopt.

Ymke ik zou gewoon bij die boer langsgaan en zeggen dat je je zorgen maakt over dat schimmeltje en of het hem al was opgevallen dat die slecht loopt. Voor hetzelfde geld heeft hij het nog nieteens gezien. Wordt hij boos dan kun je altijd nog nar een dierenarts of dierrenbescherming gaan om advies te vragen.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 15:46

karuna schreef:
Oscar ik denk dat je het verhaal niet helemaal goed hebt gelezen. het gaat hier niet om een pony die te mager is maar juist om een die wat dikkig is maar kennelijk slecht loopt.


Ik doelde op het arabiertje dat te dun zou zijn.
Waarschijnlijk heb ik het niet helemaal duidelijk verwoord, sorry.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-04 16:20

Dat arabiertje staat er nu bijna een half jaar. Iets korter dan dat ik hier woon. Hij is nog steeds te mager, maar dat terzijde.
Ik heb inmiddels wel de DB gebelt, puur om te vragen wat ik hiermee aan moest. Ze hebben er toch een melding van gemaakt en er gaat iemand kijken..

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 bezoekers