Hoeveel beweging krijgt jullie seniorenpaard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Hoeveel beweging krijgt jullie seniorenpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 12:44

Wat doen jullie zoal met jullie oudjes?
toen ik mijn ex-manegepaard kreeg was hij 27 en nog erg kwiek. Ik stond bij een boer langs een rustig fietspad en daar heb ik zo'n 2 jaar buitenritjes gereden van max. 1 uur met veel stap. Omdat deze boer ermee stopte gingen we met zijn allen naar een andere stal die langs een vrije drukke weg ligt. Helaas kwam ik er al snel achter dat mijn paard niet echt betrouwbaar is op de weg. En na een paar incidenten heb ik besloten de weg niet meer op te gaan. Dus ben ik al ruim 2 jaar gekluisterd aan t erf. Tot afgelopen oktober longeerde ik nog om de dag voor de afwisseling en conditie. Nu het te zwaar voor hem word (spierpijn iedere x en stijvig hij is nu ondertussen ruim 31) in de zware vak longeren heb ik met overleg van de da besloten om dit niet meer te doen. Nu wandel ik alleen nog maar met hem een half uur op een dag. Als hij een x een dag niet in het land/paddock geweest is dan wandel ik langer (zo'n 3 kwartier) en laat ik hem zelf even los als het mogelijk is.

Wat doen jullie qua beweging met jullie oudjes?


Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 12:54

Mijn oudje van 25 gaat 2x mee de bossen in voor een rit van 2.5 uur! Gaat haar prima af. Volgens mij de manier om ze gezond te houden!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 12:58

Jac schreef:
Mijn oudje van 25 gaat 2x mee de bossen in voor een rit van 2.5 uur! Gaat haar prima af. Volgens mij de manier om ze gezond te houden!


Leuk dat het lopen nog zo goed af gaat. En wat doet ze de rest van de week? Krijg ze geen spierpijn op de andere dagen?

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 13:03

Toen mijn ouwe sok 27 was scheurde ze nog als een dolle door het bos, als de de kans kreeg, en als ze die niet kreeg, dan creeerde ze die kans wel zelf *LOL* *LOL*
Achteraf is dat wel het laatste jaar geweest dat ze nog geraced heeft. De laatste twee jaar ging ze vrij snel achteruit.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 13:14

Trammelant (27) loopt nu 24/7 op de wei, wordt ook niet meer gereden. Maar tot zijn 25e werd hij 4/5 keer in de week een uur gereden op M niveau, tot de artrose te erg werd.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 13:16

ikke schreef:
Toen mijn ouwe sok 27 was scheurde ze nog als een dolle door het bos, als de de kans kreeg, en als ze die niet kreeg, dan creeerde ze die kans wel zelf *LOL* *LOL*
Achteraf is dat wel het laatste jaar geweest dat ze nog geraced heeft. De laatste twee jaar ging ze vrij snel achteruit.


zorro heeft nu ook nog weleens van die oplevingen. Pas heeft iemand hem nog uit de paddock gehaald omdat hij er zo gevaarlijk liep te bokken en op de hekken af crosste. hi hi maf gezicht zo van die iet wat stijve bokken. Zor is nu vanaf oktober een beetje aan t aftakelen . steeds stijver in de achterbenen en gauw spierpijn. komt ook steeds moeizamer overeind. Zal denk ik ook wel artrose hebben denk ik. Ik weet het 31 is erg oud maar heb toch nog hoop dat hij van de zomer weer opknapt. Lachen Als ik hier de reacties lees heeft zijn actieve leven toch al aardig lang geduurt en verdient hij het wel om nu alleen nog maar te hoeven stappen. Wist niet of ik er goed aan deed. Want je hoort wel eens rust roest. dus probeer nog te wandelen tot dat nog kan toch wel belangrijk denk ik. Durf hem nog niet helemaal alleen los te gooien. ben bang dat hij dan teveel vastroest en staat te dutten en niet meer uit zich zelf gaat bewegen. Zijn darmwerking is niet al te best meer en moet gestimuleerd blijven worden. De weides hie rin de omgeving zijn niet geschikt voor 24/7 op het land anders had ik daar denk ik ook voor gekozen. Gewoon weer lekker ,paard' laten zijn. volgend jaar is hij waarschijnlijk aan de beurt voor soest.

MootjeK

Berichten: 1195
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 13:24

Mijn bijrijdpony zit ergens tussen de 35 en 39 en hij wordt nog vier keer per week dressuurmatig bereden. Af en toe is hij wel wat stijfjes, maar als hij eenmaal opgewarmd is, loopt nog steeds als een trein. Af en toe denkt hij zelf dat hij nog 4 is en schiet hij er opeens vandoor of gaat hij opeens gek doen. Met het slechte weer van de laatste tijd heb ik hem ook wat vaker gelongeerd en ook dat gaat nog prima. Voorlopig is 'ie dus nog lang niet 'op', hopelijk!

nappie29

Berichten: 236
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 13:28

mijn pony is sinds deze zomer met pensioen..
daarvoor deden we nog wellis een staprondje of met kar..
maar nu staat ze lekker elke dag op het land..

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 13:29

Wat ziet basje er ook nog mooi uit zeg prachtig Pling en zo lang jullie er nog lol in hebben lekker blijven rijden.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 13:31

nappie is ook cool hoe oud is zij nu? Cool

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 13:35

Wat versta je onder seniorenpaard?

Ik heb een arabiertje van 22 staan die gewoon bijna elke dag moet lopen anders gaat ie helemaal uit z'n dakkie en word ie chagerijnig.
Meestal word hij zo'n 4 dagen in de bak gereden (en dan nog vrij intensief maar niet lang, half uurtje / 3 kwartier max). De andere dagen word hij of gelongeerd of we gaan naar buiten. Hij heeft zowieso 1 dag vrij, soms vaker. Het wisselt wel eens per week, soms gaan we 5 dagen naar het bos en soms rijden we 1 dag in het bos en 4 dagen in de bak..
Hij vind het super leuk en is nog steeds altijd even actief en vrolijk als we wat doen.. *LOL*

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 14:00

seniorenpaard? De meeste worden met een jaar of 20 al senior genoemd. Sommige paarden zijn dan al op hier op bokt heb ik wel eens bij een topic iemand horen zeggen dat zijn/haar 17 jarige oud was.
Leuk dat het nog zo goed gaat met je arabiertje je zou hem zeker geen plezier doen door hem met pensioen te doen nee.

Morris

Berichten: 3443
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 14:09

Misschien ben ik dat wel geweest, de mijne wordt 17 jaar. Persoonlijk vind zelf: zeg ik dat het een paard op leeftijd is. Hij kan nog lang mee, dat weet ik ook wel. Maar hoe lang ik nog wedstrijden kan rijden met hem, dat weet ik niet. Ik verwacht nog twee jaartjes wedstrijden, en nog alleen de bos in en zelf dressuurmatig blijven rijden. Hij loopt nu zes dagen in de week, 1 dag rust (in het land).
Tja wat is dan seniorenpaard: 20 +?

Ik lees allemaal positieve verhalen hier boven, ik hoop dat mijn paard ook zo oud wordt in goede gezondheid.


bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 15:34

Ons oudje (rond de 22?) staat ook 24 per dag in het land en nog heeft ze energie teveel. Echt rijden doen we niet meer met haar. Zo af en toe zonder zadel het bos in of even wandelen. Wel vraagt ze vaak om opgejut te worden. Dan zwaait ze met haar hoofd heen en weer en als je naar haar toeloopt en je hand een beetje beweegt zoeft ze weg Hyper! Geweldig gezicht om te zien. Haha!

We gaan van het zomer nog een keer met haar naar de keuring. Je schijnt een oudere pony nog voor te kunnen brengen.. Als een soort laatste eerbetoon aan haar. Het is een fokmerrie en ze heeft jaaaaaaaaaaaren keuringen gelopen met veulens. Ze vind het heerlijk. van het zomer mag ze nog een keer stralen en vanaf volgend jaar wordt ze oppas-oma van mijn veulen Lachen

*\o/* *\o/*

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 15:53

gouda schreef:

Leuk dat het lopen nog zo goed af gaat. En wat doet ze de rest van de week? Krijg ze geen spierpijn op de andere dagen?


Dan staat ze lekker op de wei met een andere merrie en een twenter. Die houdt haar ook jong! Ze ziet er prima uit, rond en gezond! Het is dan ook een gelders paard, volgens mij zijn die toch wat sterker....

azriM

Berichten: 656
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Sambeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 16:00

MIrza(27) rijd ik nog zon 4 a 3x per week. Gewoon rustig aan en af en toe een lekkere lange buitenrit. Ze is verder nog heel kwiek en actief. Als ze niet meer met plezier zou lopen weet je dat er iets mis is.

nappie29

Berichten: 236
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:39

gouda schreef:
nappie is ook cool hoe oud is zij nu? Cool

nappie is 29 ongeveer miss iets ouder miss jonger..

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 09:56

mijn lieve oude fanny is ongeveer 25 jaar oud. vroeger is ze ook manegepony geweest. haar heup is hierdoor niet helemaal meer wat het hoort te zijn.
ik gooi haar veel in het paddockje vaak met een andere ponyy if met een veulen, soms longeer ik haar en als ze echt goed lopt laat ik haar over balkjes draven,. dat vind ze geweldig. ze springt over een balkje gerust een meter!
vorig jaar had ik haar ijzertjes gegeven. toen ging ik nog wel eens met haar fietsen. dat vond ze ook erg leuk. maar nu kan ik geen ijzers meer betalen voor haar door mijn eigen paard. maar af en toe fiets en wandel ik nog wel eens met haar. ze vind het heerlijk om ergens heen te gaan ze is dus ook supereverkeersmak.
ook heel af en toe komt mijn neefje mee. hij rijd dat een beetje op haar. gewoon lekker stappen. door het weegje (natuurgebied) zo heeft ze naar mijn idee best een leuke oude dag.

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-04 10:10

Hallo gracia alles goed met jou en je mooie tuigpaard? ik ben dus ook aan het overwegen om van de zomer of zodra ik een andere baan heb een paard erbij te nemen om te rijden. Rijd denk ik al bijna 2 jaar niet meer op hem. Kan sinds ik in Reeuwijk sta (2jaar)ook niet meer met hem naar buiten. Het is een ex-manege paard die normaal weinig of niet buiten kwam en is superonbetrouwbaar. Op mijn vorige stal stonden we aan een fietspad langs de snelweg waar zelden verkeer kwam. Nu stap ik dus al 2 jaar rondjes op het erf/weiland best saai soms. Ik merk ook dat zorro het de laatste tijd ook steeds minder leuk vind om iedere dag te wandelen. Als ik hem in een paddock zet met zijn vriendinnen dan is hij stukken joliger dan wanneer ik hem mee moet slepen om te lopen Koe .

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 10:23

ja met mijn tuigpaardje is alles goed!! heeft het voorjaar in haar hoofd??? ik heb dat met fanny ook het liefst doe ik ook iedere dag wat anders met haar. maar qua tijd enzo is dat best moeilijk. maar goed. het is al bijna zomer... jouw paardje komt toch van het goudse hout?

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 10:28

Voordat mijn pony last van spat kreeg reed ik haar meestal om de dag. Ze is nu 23. Nu probeer ik het weer rustig op te pakken en te kijken wat ze nog kan (op advies dierenarts).
Als ik buiten rij dan reed ik meestal een uur.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-04 10:32

ja klopt hij is daar manegepaard geweest tot zijn 27e. Hoestte vaak en dat ging maar niet over (en met hem nog meer paardjes) dus ten probeerden ze voor zor en nog een paar oudjes pensioen te vinden. Er werd geld ingezameld voor de 'slachtprijs" Hij moest anders weg....Toen heb ik op een donderdag gezegt ik neem hem wel en op de zondag erna stond hij al bij een boerderij 2 min van mij vandaan. helaas na 2 jaar stopte de boer ermee en was de dichtsbijzijnde stalling voor mij een kwartier met de auto in Reeuwijk dus. Het was echt een gok om zorro over te nemen maar gelukkig heeft hij slechts 1 x gehoest sinds de 4 1/2 jaar dat ik hem heb.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 10:44

Ik had vroeger een pony (welsh) van 23 jaar waar ik gewoon een dik uur mee reed. Alleen in de zomer stapte ik vaak alleen 20 minuutjes aan de hand, dit omdat ze als het echt warm was heel erg last had van cournage.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 10:51

Ik heb altijd op een KWPN'er die nu 30 jaar is gereden. Toen hij 25 was reed ik nog dagelijks een lesje op hem.
Nu loopt hij nog steeds zijn lesjes met beginners. Het is geweldig om te zien hoe hij af en toe voor draak speelt Haha!... Hij is nog op en top fit, en van het najaar is hij nog tijdens een onderlinge wedstrijd L2 gestart!
Hij komt er iedere dag uit. Als is het niet rijden, dan is het wel in de bak! Lachen

:){

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 11:17

Bresco wordt in mei 21 en is ondanks de ouderdom nog net zo alert als altijd. Hij loopt elke dag in de wei en in het weekend is het een bosritje. Op zaterdag is het meestal springen en doordeweeks dressuren. Wat dat betreft blijft hij lekker in beweging.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Big_Appie, lovelance, Taartje en 31 bezoekers