Echt geen conditie of neemt hij me in de maling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Relly

Berichten: 733
Geregistreerd: 13-08-03

Echt geen conditie of neemt hij me in de maling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 08:46

Hai allemaal,

sinds kort heb ik een nieuwe bijrijdpony. Ik rijd hem 3 keer in de week en het is een lief en braaf beestje. Lovers
Alleen als ik met hem aan het rijden ben is hij heel snel buiten adem terwijl ik gewoon rustig aan met hem doe.Zijn eigenaren rijden niet veel met hem en er is dressuurmatig ook haast niks mee uitgevoerd, alleen wat hobbelen in de bak en buitenrijden.
Gisteren was een vriendin van mij mee en zij zei dat ze zelfs zijn slijmvliezen in zijn neus al kon zien na een paar minuutjes draven.En hij ademde heel gejacht.
Dus ik was ongerust, en op advies van mijn vriendin wilde ik hem nu veel aan de longe doen en zijn conditie langzaam opbouwen.

Dus s'avonds bel ik de eigenaren om het even te vertellen ( het is natuurlijk niet mijn pony) en wilde gelijk vragen of ze bijzetteugels en een longeersingel voor me neer wilden leggen.
Dat wilde ze wel doen alleen zij zei weer dat hij me gewoon in de maling nam? Verward
Ze zei dat hij zich gewoon aanstelt en dat je in principe zelfs een halfuur met hem kon draven voor hij buiten adem is.Verward Nu ben ik wel zo'n 10 kilo zwaarder dan zijn eigenaresse maar ik weeg nog steeds maar 62/63 kilo. Wat voor een pony van zijn formaat ( +/- 1.50 m ) en niet echt slank gebouwd, echt niet te veel is lijkt mij.

Dus mijn vraag, kan een pony je echt zo in de maling nemen? }> Of hebben mijn vriendin en ik het gewoon bij het goede eind en heeft hij echt geen conditie?

Alvast bedankt!

groetjes Relly


Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 08:48

Veel mensen vergeten dat het een dier is en geen mens! Een paard kan zich niet eens aanstellen! Hij heeft bij lange na niet de intelligentie die wij hebben. Het is dus onzin als ze dat zeggen! Ik zou er zeker wel een paar testjes van de da tegenaan gooien!

Relly

Berichten: 733
Geregistreerd: 13-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 08:52

irish_lady schreef:
Veel mensen vergeten dat het een dier is en geen mens! Een paard kan zich niet eens aanstellen! Hij heeft bij lange na niet de intelligentie die wij hebben. Het is dus onzin als ze dat zeggen! Ik zou er zeker wel een paar testjes van de da tegenaan gooien!


Ja dat dachten wij ook! Ik vond het ook een belachelijke redenatie.
Zelf vonden wij het lijken op het begin van dampigheid en dan ben je natuurlijk helemaal ver van huis.
Het nadeel is ook dat deze mensen nogal "makkelijk" zijn te makkelijk eigenlijk, en niet zo snel een DA of hoefsmid e.d. erbij halen. Boos!
En aangezien het mijn paardje niet is kan ik ook niet zomaar de DA bellen, wat ik zelf allang had gedaan als hij van mij was...moeilijk, moeilijk dus...

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 09:55

Een paard kan toch niet denken; laat ik net doen of ik moe ben, mn neus groot maken en zwaar ademen, dan hoef ik minder te doen..
Ik snap niet hoe die eigenaren daarbij komen! Is t elke keer als je rijdt of niet?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 10:00

Ik zou er snel een veearts naar laten kijken. Het kan acute bronchitus (schrijf je dat zo?) zijn. Als je dat verwaarloost, dan kan dat omslaan naar chronische bronchitus of dampigheid.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 10:31

Ik zou het proberen langzaam langzaam op te bouwen, net als de mensen hier boven zeggen denk ik niet dat het paard buiten adem kan faken.
Par maakt zich wel heel erg druk als er iemand anders op zit en staat dan ook opeens met wijd open neusgaten en loopt te ademen als een crosspaard.

Ik weet niet hoe lang je je verzorgpaard hebt maar misschien dat hij zich ook op loopt te winden?

En je kan wel altijd de da bellen, kost niets en als je een vriendelijke hebt en het verhaal een beetje uitlegt zullen ze je misschien een paar tips kunnen geven waar jij naar kan kijken.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 10:59

Staat het paardje nu vol in de wintervacht?
Dan kan het namelijk ook zijn dat hij het gewoon te warm heeft. Het is bijna continu 6 tot 10 graden boven nul terwijl mijn paard zich het lekkerst voelt bij temperaturen onder/rond het vriespunt (kkkoud..) (en het is dus geen koudbloed ofzo).
Die staat nu ook snel te hijgen maar dat is meer om de warmte goed kwijt te kunnen. Zou het dus even aankijken voordat je je druk gaat maken.

Pak iets aan voordat het een probleem is. Schep orde voordat de chaos intreedt.

Relly

Berichten: 733
Geregistreerd: 13-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 11:09

aramat: ja het is elke keer als ik rijd.

Sily: Nee hij maakt zich niet druk, het is juist een hele relaxte pony.
Das idd een goed idee vragen staat natuurlijk altijd vrij, ik zal de DA eens bellen en kijken wat die ervan zegt.

Kebie: zijn vacht is niet echt heel dik, een beetje wintervacht denk ik,hij heeft namelijk een deken op en is nu ook heel erg aan het verharen. Maar aan de dikte van zijn vacht kan het denk ik niet liggen omdat deze niet zo dik is.

Ik vind het ook wel hele raar dat ze zeggen dat hij dat faked, dat lijkt me wel heel onwaarschijnlijk. Ik zal de DA eens bellen en vragen wat die ervan vindt.
Thanx!+:)+

Relly

Berichten: 733
Geregistreerd: 13-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 11:53

Nou ik heb de DA gebeld en ik heb verteld wat er aan de hand is. Hij zegt dat het zeker geen truukje o.i.d. is want dat kan gewoon niet. Als hij nou echt niet meer wil lopen en echt gaat staken zou het onwil kunnen zijn maar hij loopt gewoon dus dat is het niet.
Volgens de DA klinkt het echt als geen conditie en moet ik daar eerst aan gaan werken. Hij zei dat hij natuurlijk zo niet weet of er evt. is mis zou kunnen zijn met het hart of de longen, maar als er geen verbetering in de conditie komt na een tijd training dan moest ik toch proberen om de eigaren hem te laten bellen voor controle.

Dus ik ga eerst goed met hem aan de slag aan de longe en als hij zo blijft doen, dan moet ik toch de eigenaren proberen over te halen om de DA te bellen.
Is toch eigenlijk belachelijk dat ik, de bijrijdster, hier achteraan moet gaan? Boos!
Ik doe het graag voor het beestje maar het is hun pony en ze letten niet eens op dit soort symptomen. Boos! En dan bel ik ze om het uit te leggen en dan wordt dat afgwimpeld met "hij neemt je in de maling". Grrr ik hou daar echt niet van, zorg gewoon goed voor je paard!
Beetje jammer. Scheve mond

Maar goed, eerst maar eens kijken of het beter wordt. Ik houd jullie op de hoogte.

groetjes!

Suzanne_18

Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 12:55

Ja, je zal de eerste niet verzorgster zijn die de dierenarts bij z'n verzorgpaard gehaald heeft. Sommige eigenaren kan je soms wel wurgen

Ik heb het zelf ook meegemaakt. Na maanden zeuren kwam er dan eindelijk een dierenarts bij, maar toen was het kwaad al geschiedde.... Het beesje hebben ze af laten maken want het was niet meer te genezen Verdrietig

Nou, veel sterkte in ieder geval!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 13:13

Nog even een vraagje, als hij zo ademt, zie je z'n flanken dan ook bewegen? Staat hij dus te pompen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 13:18

Klinkt als een dampig paard...en dat is geen aanstelleritis van de kant van het paard.

Wanneer heeft de laatste keer de DA ernaar gekeken? Dit kan het gevolg zijn van een verwaarloosde verkoudheid, aan acute bronchitis denk ik niet, dan moet je hem horen hoesten.

Je suis Charlie.


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 13:22

Cassidy schreef:
Dit kan het gevolg zijn van een verwaarloosde verkoudheid, aan acute bronchitis denk ik niet, dan moet je hem horen hoesten.


Een pony die ik gereden heb kreeg ook van de ene op de andere dag acute bronchitis. Die hoestte ook niet, maar pompte en hijgte heel erg. Volgens mij is dat behandeld met Ventipulmin.

Relly

Berichten: 733
Geregistreerd: 13-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 13:43

Tessebes schreef:
Nog even een vraagje, als hij zo ademt, zie je z'n flanken dan ook bewegen? Staat hij dus te pompen?


Daar kan ik heel kort over zijn...ja.
Hij hoest idd niet, maar heeft volgens mij echt ademnood.

Relly

Berichten: 733
Geregistreerd: 13-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 13:44

Suzanne18, wat een naar verhaal...grrr daar kan ik toch zo boos om worden he? Als er iets met je paard is laat hem dan nakijken!
arme jij..en arm paardje...Ach gut

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 13:49

Relly"]
[quote="Tessebes schreef:
Nog even een vraagje, als hij zo ademt, zie je z'n flanken dan ook bewegen? Staat hij dus te pompen?


Daar kan ik heel kort over zijn...ja.
Hij hoest idd niet, maar heeft volgens mij echt ademnood.
[/quote]

Maar op stal ademt hij geheel normaal?

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 14:01

Ik zou er, net als boven gaan de reacties, van uit gaan dat het onmacht van het paard is(dus te kort aan conditie of dat hij het op een andere manier echt benauwd heeft.

Maar ik ken ook uitzonderingen hoor. Als ik Dennis flink aan het werk zet(dus nagevelijk, achterhand d'r onger op ong L nivo) in een redelijk zware bak hijgt hij als een idioot(ook in stap) en als ik vervolgens m'n teugels los gooi en als een idioot door die zelfde bak galopeer heeft meneer in eens nergens last van. Zodra hij geen zin heeft hijgt hij. Soms zelfs aan een lang teugeltje, in stap langs de weg als we nog maar 5 min onderweg zijn. Terwijl ritten van 2 uur geen probleem zijn.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Relly

Berichten: 733
Geregistreerd: 13-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 14:06

Tessebes"]
[quote="Relly"][quote="Tessebes schreef:
Nog even een vraagje, als hij zo ademt, zie je z'n flanken dan ook bewegen? Staat hij dus te pompen?


Daar kan ik heel kort over zijn...ja.
Hij hoest idd niet, maar heeft volgens mij echt ademnood.
[/quote]

Maar op stal ademt hij geheel normaal?
[/quote]

Ja op stal wel normaal het is alleen met het rijden etc dat hij gaat hijgen.

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 12:14

irish_lady schreef:
Veel mensen vergeten dat het een dier is en geen mens! Een paard kan zich niet eens aanstellen! Hij heeft bij lange na niet de intelligentie die wij hebben. Het is dus onzin als ze dat zeggen! Ik zou er zeker wel een paar testjes van de da tegenaan gooien!


ben het hier niet helemaal mee eens.. wij hadden een paardje op stal staan... die liep altijd heel lekker en voorwaarts.. totdat je haar echt goed aan het werk zette.. ze liep dan plotseling kreupel.. gooide je dan de teugels weer los dan liep ze weer normaal.. Verward
wij dachten dat ze misschien wat met der rug of zo had... dat ze last had van het nageven of iets dergelijks.. dus wij dierenarts erbij.. van allerlei proeven gedaan... helemaal niets..
ze kunnen zich dus best aanstellen volgens mij..

maar de dierenarts erbij halen is wel verstandig.. kun je in ieder geval raad vragen.. en hij kan je zeggen wat het zoiezo niet is..

euhm.. Scheve mond

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 13:20

pacster schreef:
ben het hier niet helemaal mee eens.. wij hadden een paardje op stal staan... die liep altijd heel lekker en voorwaarts.. totdat je haar echt goed aan het werk zette.. ze liep dan plotseling kreupel.. gooide je dan de teugels weer los dan liep ze weer normaal.. Verward


Dat is geen aanstellen, dat is een trucje wat hij geleerd heeft, omdat jullie hem dan 'zij zin gaven' door de teugels weer los te gooien.

Maar ademhalen doet een paard al helemaal niet bewust en daar kan hij echt geen trucjes voor aanleren, zodat hij ineens gaat hijgen.

Relly: probeer eerst eens met trainen of je de conditie ziet verbeteren, is heel goed mogelijk dat het dier echt geen conditie heeft hoor!
Als je na een tijdje trainen niets ziet verbeteren, zou ik nog eens met de eigenaren overleggen dat er eens een dierenarts naar moet kijken ivm verminderd uithoudingsvermogen dat niet verbetert door trainen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Relly

Berichten: 733
Geregistreerd: 13-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-04 13:48

Marije: Ja dat ga ik nu ook doen op advies van telefonisch consult met DA, eerst een aantal weken trainen en mocht er dan nog geen verbetering optreden dan maar proberen om de eigenaren de DA te laten bellen.

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:31

tja....ik had mijn dampige pony al op mn nieuwe stal gezet,er was een meisje dat haar graag wou verzorgen en ze zou ook les krijgen enzo.
ik vond dat allemaal best,zolang ze er rekening mee hielden dat ze zwaar dampig was!
ik kwam zo afentoe langs en er lag een keer stro ipv aubiose in dr box Boos!
ik dacht werkelijk dat ik gek werd!
kreeg ik een mooi verhaal te horen dat de aubiose helemaal nat was etc,en dat ze vandaag nog nieuw ging halen.
de andere keer had ze stro ipv nat hooi om te eten,dus ik werd weer gillend gek,daarvoor heb ik niet uitgebreid overlegd of ze zo'n taak wel op zich konden nemen...
toen we verhuisd waren kwam mn paard ook daar te staan,en had ik dus gelegenheid welleens naar de les te komen kijken.
ze hoestte behoorlijk wat,dus ik zeg:hoest ze altijd zo?
antw.a.en als ze maar lang genoeg doorrijd is het over... Verward
PARDON?!?!
dus dat was snel afgelopen.
met een leasepaard was het hetzelfde verhaal,had een flinke kou gehad en was dus licht dampig geworden.
aubiose en nat hooi en het ging prima...tot ik stro in zn stal zag liggen:ja,hij stond zo zielig te kijken,dus ik dacht,ik geef hem maar een plakje stro,heeft ie wat te doen.... Verward

werkelijk waar,ik ben nog nooit zo verbaasd geweest over zoveel onnozelheid.
mn pony is trouwens ingeslapen,ze had het,mijns inziens,te benauwd...

nooit,maar dan ook nooit een pony die zo snel buiten adem is door laten gaan!
je kunt beter een half uur langer stappen,dan zn longen kapot rijden.

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

Nieke

Berichten: 640
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:35

Misschien dat de spieren van je bijrijdpony niet in orde zijn. Hoeveel eten krijgt hij? Wordt hij nu extra bijgevoederd omdat hij meer rijdt? Heeft hij genoeg vitaminen?
En natuurlijk de conditie langzaam opbouwen met in het begin veel stapwerk.

We are one, madly,whatever we do, this much is true....
Once in a lifetime horse Beauty
Kyra <3 Lady

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:44

Weleens aan cornage gedacht...?

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 15:51

Dieren kunnen je zeker wel in de maling nemen hoor... Lachen
Soms zijn ze slimmer dan dat je zou verwachten.

Zoals mijn vorige hond kreupel naar mensen toe ging lopen om aandacht te trekken... en als ie die niet kreeg rende ze er gewoon weer vandoor... Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Glossy2009 en 30 bezoekers