Duc de normandie/Topas

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Duc de normandie/Topas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 21:42

wie heeft deze paard(en) in zijn stamboom en hoe zien ze eruit? wat is hun karakter en de rest van de afstamming. en wat vind jullie van dit bloed??

loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 22:12

hoi.

topas is de vader van mijn pony het is een afgekeurde hengets vanwegen zijn gedrag maar verder is het een eerlijk bloed ze zijn strond eigenwijs.
maar veder paardjes met karakter

groetjes ellen

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 22:13

Het paard dat ik rijd is Zeoliet X Komeet X Nimmerdor X Duc de normandie, die laatste zit vrij ver weg dus Haha!

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 22:23

loonie schreef:
hoi.

topas is de vader van mijn pony het is een afgekeurde hengets vanwegen zijn gedrag maar verder is het een eerlijk bloed ze zijn strond eigenwijs.
maar veder paardjes met karakter

groetjes ellen


Tip: typcursus.

Hoe kom je erbij van Topas? Klopt niet hoor!


Topas 308 Stb
Rijpaardtype
Geboren: 27-06-1977
Kleur: Bruin
Stokmaat: 1.66 m
Pijpomvang: 21,5 cm

Verrichting 1980
Rijproef (x3) 5.8
Springen vrij (x4) 8
Springen ohz (x1) 7
Aangespannen (x1) 6.5
Terreinproef (x3) 6.5
Karakter (x3) 7
Trainingsrapport (x5) 7

Totaal: 138.4 punten
Plaatsing: 19e van 28 (18)

Fokker: Mevr. B. Boelstra-Fokkema, Vrouwenparochie

Marco Polo Pref x Viola Model Pref Prest van Farn Keur x Aminka Model van Camillus Pref x Freiminka Model Pref van Godin x Freiheit II van Rheinfürst

Verrichting Ermelo 1980
Bij aankomst rijke voedingstoestand. Tijdens onderzoek afgeslankt. Heeft gedurende het hele onderzoek af en toe verzet gepleegd. Bij werk wat hem aanstaat pakt hij goed aan maar wanneer het werk hem niet aanstaat verzet hij zich. Zoekt steeds aanleidingen om weg te kunnen vluchten en moet dikwijls tot de orde worden geroepen. Heeft kracht. Stap ruim voldoende met voldoende regelmaat. In draf stuwfase te lang en komt moeilijk tot dragen. Galop vaak gehaast. In galop worden goede momenten met minder goede afgewisseld. Bij springen onhandig. Matige voorbeentechniek. Begin onderzoek grote problemen met landing. Dat is later sterk verbeterd. Springt niet economisch. In terrein erg wisselvallig. Heeft veel moeite gekost om hem de eerste keer in het water te krijgen. Techniek op terreinhindernissen matig. Presteert aangespannen normaal. Ervaart werk als normaal. Voldoende bereidheid om te werken. Voldoende aanleg als dressuur- en terreinpaard, ruim voldoende aanleg als springpaard. Eerste week lastig op stal. Probeerde toen steeds uit de box te lopen zodra de deur open ging. Gedrag later zeer goed. Heeft een groot deel van het onderzoek meer haver dan brokjes gekregen omdat hij anders te vet zou zijn geworden. Begin onderzoek volle spronggewrichten en achter volle kogels. Kleine hoeven. Linksvoor hoef lager dan rechtvoor. Op 05-03 hoest hij.

Afstammelingen 1982 (veulens)
De van Topa getoonde veulens hebben een bevredigende ontwikkeling, hoewel enkele veulens iets royaler hadden kunnen zijn. Er was sprake van een uniforme collectie rijtypische, goed naar voren gebouwde, gesloten veulens. Het hoofd is correct van vorm, hard en droog. De hals heeft een goede lengte en bespiering. De bovenbouw is sterk en gesloten. De croupe (hoewel in enkele gevallen met even weinig lengte) is goed gespierd en de broekspier loopt mooi lang door. Het voorbeen is meermalen steil. Het achterbeen is goed gebouwd en gesteld. In het algemeen is het beenwerk hard. De stap is in doorsnee goed. In draf kunnen de veulens iets meer uit de schouder gaan en is het voorbeengebruik iets vlak. De achterbenen treden goed onder. De drafbeweging als zodanig is gemakkelijk en elastisch met een goed zweefmoment. Er zijn geen veterinaire opmerkingen.
Getoond: 10 veulens uit 33 dekkingen.

Competitie
1983/1984 Springen Cat. B -- 8 strafpunten

Afgekeurd september 1986
De afwijzing van deze hengst is gebaseerd op de informatie, zoals die wordt verzameld aan de hand van de stamboekformulieren. Geconstateerd is daarbij dat zijn kinderen zowel in stap als draf merendeels tekort schieten. De stand van het voorbeen laat te wensen over, bemerkingen gelden de stand van het achterbeen. De schoft is merendeels plat en de rug krijgt herhaaldelijk een bemerking mee. Tegenover vier 3e premies staan slechts één 2e en één 1e premie. De hengstenkeuringscommissie is van oordeel dat op grond van dergelijke informatie moet worden geconstateerd dat een zodanige hengst geen positieve bijdrage levert aan de vooruitgang van de fokkerij, een constatering die wordt gedaan op het moment dat de beoordeling van de nafok van deze hengst geschiedt op basis van de stamboekrapportage van zowel 3- als 4-jarige nakomelingen.

1991 weer goedgekeurd

De hengst heeft eerder de fokkerij gediend, maar is toen op basis van de keuringsresultaten van zijn kinderen niet gehandhaafd. De sportresultaten van zijn kinderen laten echter een heel ander beeld zien. Met name de spring-indexcijfers van Topas (maar liefst 105, waarmee hij na Nimmerdor, Exkurs xx en H. Almé Z op de 4e plaats komt!) geven een overtuigend beeld van zijn verervingskracht voor wat betreft het doorgeven van springaanleg. Dit gegevens en het feit dat Marco Polo-bloed niet royaal meer voorhanden is in onze fokkerij, heeft de hengstenkeuringscommissie doen besluiten de hengst opnieuw kansen te geven in de fokkerij.

Uit: Het Complete Hengstenboek (RBI)

loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 22:24

oooo sorry wat bedoel je klopt niet ??

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 22:27

Achter mijn merrie zit ook Duc de Normandie (Burggraaf x Sovereign Bill xx x Tangelo xx x Duc de Normandie), ver weg dus.

Hier is nog wat informatie over hem.

Duc de Normandie 832 Sportregister VLN (ex Styx SF)
Rijpaardtype
Geboren: 15-06-1962
Kleur: Bruin
Stokmaat: 1.69 m

Fokker A. Verley, Villemoyenne, Saint Parres les Vandes (Aube), Frankrijk

Monceaux xx x Gondole van Reynols SF x Ascelle van Khol SF x Pensee NC van onbekend

Afstammelingen 1969 (volledige collectie)
Goed type, kwaliteit en hardheid aanwezig. Hals soms wat weinig bespierd. Veulens: achterbeen niet altijd direct goed gesteld en verbinding in de lendenen kon wat sterker. Bij de enters en twenters was dit beter. Enters en twenters vormden een goede groep met veel klasse, goede maat en ruime vlakke bewegingen. Nakomelingen groeien blijkbaar goed uit.

1972 Keur

1975 Preferent

1992 door eigenaar teruggetrokken

Dekstations
1966-1969 wed. E. Fikse, Oldebroek
1970-1992 H. Fikse, Hattem

Fokregistratie
Totaal 1422 veulens uit 2318 dekkingen

Uit: Het Complete Hengstenboek (RBI)

Er heeft waarschijnlijk geen hengst in Nederland ter dekking gestaan waarover de meningen zo zijn verdeeld als Duc de Normandie. Geen hengst kende zulke pieken en dalen in zijn populariteit. In 1966 kwam hij in Nederland. In 1993 liet men Duc vanwege ouderdomsverschijnselen noodgedwongen inslapen. Eénendertig jaar werd hij. Duc de Normandie werd in Frankrijk in 1962 geboren.
Hij behoorde tot de eerste lichting van Monceaux. In Frankrijk had men hoge verwachtingen van deze veel winnende volbloed. Daarom kostte het de gebroeders Fikse uit Epe, Hattem en Oldebroek veel moeite om de hengst in 1965 tijdens de hengstenkeuring in Caen los te weken. In die jaren begon men in Nederland met het omvormen van het overbodig geworden landbouwwerkpaard naar sportpaard. Duc de Normandie paste prima in dat beleid. Hij werd tijdens de hengstenkeuring in 1966 dan ook met gejuich ontvangen: "Veilig mag worden gesteld dat deze hengst één van de attracties van de hengstenkeuring in 1966 is geweest... Voeg daarbij een 'gouden' humeur en een exterieur waar de klasse van afstraalt, dan zult u begrijpen dat hij veel belangstelling wist te trekken. De voorpijp kon nog even wat geprononceerder zijn, de hals nog even wat fijner", aldus het commentaar in In de Strengen uit 1966. Na het geslaagde verrichtingsonderzoek volgden drukke jaren. Jaren waarin Duc veel merries dekte, maar ook volop in de sport werd ingezet. Luit Dubbeldam doorliep met hem alle klassen van de school. Hun 'eindexamen' vond in 1969 plaats. Toen wonnen zij het puissancespringen tijdens de Gelderse Kampioenschappen in Arnhem. Daarna ontfermde Toon Ebben zich over de hengst. Hij nam Duc mee als tweede paard naast zijn Kairouan. Enkele jaren later bracht Mense Toering Duc uit in de dressuur tot Prix st. Georges.
Duc de Normandie heeft veel goeds nagelaten. Uit 2314 dekkingen werden 1422 veulens geboren. Hij bracht niet alleen mooie, maar ook succesvolle fokmerries. Niet minder dan 15 preferente en 10 prestatiemerries staan tot nu toe (1995) geregistreerd. Opvallend genoeg wist Duc vooral in de vrouwelijke lijn te overtuigen. Ida-Utopia, Irma, Lenewia, Leronia (moeder van Pretendent), Lidonja, Madonja, Oleprinses (moeder van Vincent), Riediola, Smaragd-Utopia (de moeder van Avignon), Touraine, Tuzelma, Ulaine, Wulita en Zolady (de moeder van Festival) zijn slechts een greep uit het aanbod van succesvolle keurings en/of fokmerries. De mannelijke nazaten hebben Duc nooit kunnen benaderen en dat is jammer. Sommige hadden gewoon pech. Senator bijvoorbeeld, hij stierf in 1979. Hij was net verrichtingskampioen geworden. Een jaar later was Tolad de topper in Ermelo. Hij kreeg in Nederland weinig kansen en vertrok naar de USA, waar hij een glanzende sportcarrière vroegtijdig moest beëindigen. Hij overleed aan koliek.
Tolad liet in Nederland zeer goede springpaarden na. Sportpaarden bracht Duc de Normandie legio. Attente en betrouwbare paarden voor de landelijke ruiter. En zo af en toe kwam een topper bovendrijven. Zoals Douglas en de al genoemde Tolad in de springsport en natuurlijk Olympic Duco in de dressuursport. Ambassadeurs van Duc, maar vooral ambassadeurs van het KWPN. Want na 27 jaar op de Veluwe was de Franse hengst Duc de Normandie een beetje Nederlands geworden.

Uit: The Leading Stallions 94/95

loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 22:29

oooooooo hahaha wat grappig nog nooit gezien

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:19

Ik denk dat Topas bloed zeer interessant is.
Topas zijn nakomelingen deden het eerst niet zo goed, op basis daarvan werd hij afgekeurd.
Maar gezien de sportnakomelingen werd hij weer ggk.
En op basis van hoe ik Topas een paar keer heb mogen mee maken is het geen paard met een naar karakter.
Als het goed is leeft ie nog en staat hij in Friesland, Vrouwenparochie.
Maar later deden die nakomelingen het wel goed in de hogere

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 00:59

hoi ja was erg benieuwd hierna want in mijn 1e paard zat Salvador een halfbroertje van topas via marco polo en zat ook duc de normandie in. en er was nl een paardje te koop een Topas X duc de normandie en ben benieuwt of dat een leuke combi is tenminste het lijkt mij een goed combi. voor foto van mijn oude merrie kan je in mijn profiel kijken is de merrie Geisha (ceronica)


Misshis heb je ook meer info over de hengst Salvador en weet je misschien wat over de merrie Carla Utopia. mag natuurlijk ook iemand anders zijn die er wat meer van weet.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 01:19

Salvador 299 Stb
Bruin, 1.72, 23.5 cm
25-06-1976 bij J. de Jong, Burgwerd
Marco Polo 1496 NWP Pref (ex Trak) (Poet xx 3520 Trak x Altan Trak)
Kerlie 4826 Stb Ster Prest v. Waldo 1167 Sgldt x Nimrod 750 Sgrt
Fokfam 64
Verr. 1980 RP 146.75 punten, 11e van 28 (18)
1985 voor dekseizoen overleden aan koliek

Deze bedoel je? Dan kan je mailen voor informatie, kwpn.hengstenfan@12move.nl

En over Carla Utopia, moeder van oa. de hengst Overste, heb ik ook wel wat informatie.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 01:23

heb je gemeeld en zijn idd deze paarden

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 02:13

Topas staat toch bij fam. Post in Middelbert??

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 13:52

Dan is ie verhuisd, maar hij stond altijd in Vrouwenparochie.
Misschien dat de hengst daar van zijn pensioen mag genieten, want hij dekt niet meer.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 20:52

Hij staat nog altijd in vouwenparochie.....Hier bij mij in de buurt zie/zag je toch veel topas nakomelingen....Over het algemeen ben ik er niet weg van....de meeste zijn van die beknopte paarden die niet kunnen bewegen.....maar er zitten soms ook wel goede tussen.....meestal zijn het dan aparte springpaarden...

Topas is diepvries beschikbaar....


De hensgt die eerst in vrouwenparochie stond an nu bij Post is de hengst TRITON.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:50

Oh oh, ik heb twee Topas hengsten gekend op een stal waar ik een tijdje heb gewerkt en dat waren twee aparten! Op stal erg aanhankelijk allebei, echt knuffeldieren, maar zodra de deur open was begon de show! Zich sterk maken, snorren enzo. De ene was ook erg slim, die hield de stapmolen altijd tegen. Zodra je er met de bezem aan kwam om wat te dreigen liep hij netjes door, en je hoefde je maar om te draaien of je hoorde de molen al weer protesteren! De andere was een smeerlap, die maakte in 1 of 2 uur zn stal zo smerig alsof hij er al een week in stond. Beiden forse dieren.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 17:42

Bij Nicole zit Duc de Normandie er ook ver weg in. Hofnar x Chronos x Troubadour x Duc de Normandie.
Dus erg ver weg. Hier een foto van hem
Afbeelding

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 18:18

ja foto's van duc heb ik wel maarwil ook graag weten wat jullie van die hengst vinden en wat jullie van de combinatie TopasX duc de normandie vinden.

supertammy

Berichten: 2233
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:16

Mijn paardje had als afstamming Overste x Karaat. En Overste heeft als vader Duc de Normandie!
Kwa uiterlijk leek mijn paardje heel veel op Duc. Ik heb trouwens nog wel een fotootje van Duc:
Afbeelding

Voor zover ik bekend ben met de afstammelingen van Duc de Normandie zijn het op zich allemaal brave paarden, maar ze hebben hun eigenaardigheden. Er stond ene merri ebij ons die als vader Duc had. Heel lief en aanhankelijk en een harde werker. Maar er waren bepaalde dingen: als je iets van haar gedaan wou hebben en ze wilde het niet dan lukte het je ook zeker niet. En zo was dan bij mijn paardje ook.

Hoe de combinatie Topas x Duc is weet ik niet, want ik ben niet bekend met Topas.

Groetjes,

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 21:46

dank je wel in mijn profiel staat een merrie slavador X overste. is het eerste vos paardje

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 11:35

Topas is de vader van mijn merrie Kaminka. Kaminka is ook een aparte qua karakter, maar dat kan ook van moederskant komen, daar zit Bredero (Notaris x Makelaar) achter en Notaris staat bekend om zijn niet al te gemakkelijke nakomelingen.../

Kaminka is uitermate lief en aanhankelijk, bij ons wordt ze het "labradorpaard" genoemd, dat zegt wel genoeg denk ik. Allemansvriend!

Wel is ze zeer eigenzinnig en nogal stug te rijden (dit schijnt weer typisch voor Notarisnakomelingen te zijn, dus dat heeft weinig met Topas te maken denk ik). Ze is inderdaad vrij beknopt. Kan wel erg goed lopen, de meeste paarden van Topas kunnen wel degelijk lopen en kunnen in de basisdressuursport heel leuk meekomen. Verder zijn het zonder uitzondering zeer goede springpaarden met een zeer voorzichtig en werkwillig karakter.

Mijn merrie is dus niet zo voorzichtig, maar haar zoon van Voltaire, weer wel. Die loopt bij een Young Rider in Oostenrijk, acht jaar oud....

Ik zal zo even wat foto's opsnorren.

Topas komt uit de Freiminka stam, waar o.a. ook Milton, Vindicator, Limminka, Ego, Minka's Diamond, Dominka en Iowa uit voortgekomen zijn.

Topas staat nog steeds in Vrouwenparochie, is niet meer vruchtbaar trouwens.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 12:39

jack amsems rijd een afstammeling van topas, vermogen dat dat beest heeft!niet normaal!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 12:50

Ik heb zelf een geweldige Topas mogen zadelmak maken en rijden.
Paard van 1.73, lange rug en hals, maar toch super te sluiten en scherp te wenden.
Fijn aan de hulpen.
Heerlijk meewerkend karakter en geweldige achterhand Vingers aflikken
Daar had hij zo ontzettend veel kracht in.
Daarmee kon hij geweldig draven, maar ook enorm springen.
Zelf heb ik er L mee gesprongen, was elke keer foutloos, daarna is hij naar een goede ruiter gegaan die er nationaal mee heeft gereden, helaas heeft hij een blessure gekregen en was niet meer geschikt voor het hogere werk in de springsport.

Helaas geen duidelijke foto's
maar zo heb je een idee.
Lang geleden toen hij 3 was en kawa 4 Lachen
Afbeelding
Afbeelding

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 12:51

De ruin Mondriaan is een Burgraaf x Topas die internationaal erg goed springt. Het dier is 1.80m.....

Run DMC is een Indoctro x Topas, een jonge schimmel die het op dit moment ook bijzonder goed doet in de springsport.

Misschien eens kijken bij www.melissen.net voor foto's? Of op www.arnd.nl

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 14:40

MissHIS schreef:

Tip: typcursus.



Beetje flauw... We zijn niet allemaal toptypistes en bovendien bestaat er nog iets dat dislectie heet... Persoonlijk vind ik niet dat je iemand nog even tegen een (mogelijk) zeer been moet schoppen...

Je info is erg interessant!!! Ik zelf een dochter van Tolad, zoon van Duc! Bij mij zit het nog erg dichtbij dus!! Ook lijkt mijn merrie heel veel op Duc.
Leuk topic!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 14:43

Zeer interessant idd, vooral dankzij de informatie van Mieke.
Ik heb Topas een paar keer gezien, omdat ik wel eens meegeweest ben met de DA die daar de merrie begeleiding doet.
En die man weet super veel van de freiminka stam.