Jury blundert BIG TIME!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Jury blundert BIG TIME!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 10:59

Hoeveel waarde moet je hechten aan een jury-oordeel?
Dat is de vraag die mij gisteravond door het hoofd schoot...

Ik was met een Aileen (Maverick van Bokt Knipoog ) mee naar een wedstrijd in Driel (ik was in een goeie bui nadat ik met Silly in Bemmel 1e en 3e was geworden in de L met twee dikke winstpunten Haha! ).
Aileen rijdt M2, en ik moest voorlezen. De eerste proef ging redelijk, Maverick (het paard Knipoog ) is meestal lastig maar nu viel het mee. Hij deed goed zijn best Schijnheilig
En toen de tweede proef... dan moet je E-F-A van hand veranderen in uitgesrekte stap. Dus ik lees dat (en ik lees NOOIT verkeerd!!) maar Aileen rijdt van E naar A. Moest ze bij A in verzamelde galop rechts, maar ze komt dus links uit.
Ik riep nog: "je zit verkeerd Aileen, kom we doen het even overnieuw!".
Maar het antwoord (gelukkig is Aileen helemaal niet eigenwijs!!): "nee, ik zit niet verkeerd, de jury tikt niet op het raam, ik rij gewoon verder!!".

En de jury tikte inderdaad niet op het raam, maar ze zat wel degelijk verkeerd. Ze heeft de rest van de proef in spiegelbeeld gereden, want ze wilde niet stoppen.
Op het laatst moet je een halve volte halve baan, G halthouden en groeten. Toen kwam ze dus bij D uit, kont naar de jury. Dat heeft ze opgelost door een keertwending erbij te rijden Cool
Hoezo creatief met dressuurproeven!!!???

Nu komt het mooiste: de jury heeft het niet eens gezien!!!!!! Ze had op haar protocol 1 keer -2, bij de middengalop die even niet uitkwam (natuurlijk). Ze heeft de halve proef verkeerd gereden, maar zelfs het afgroeten waar ze verkeerd om mee stond werd beloond met een 6. Verder geen commentaar. Waar zat die man met zijn gedachten??

Aileen's instructrice die ook aanwezig was zag het wel gelijk en kwam luid lachend naar ons toe Haha!
We hebben in elk geval flink gelachen, het was echt een grote grap.

Maar wel schandalig natuurlijk, dat je zulke punten krijgt als je de halve proef verkeerd rijdt. Dan ga je je wel een beetje afvragen wat je je dan van de punten en het commentaar aan moet trekken van zo iemand...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 11:02

dat is wel erg genant zeg Bloos Ik geloof dat ik dat toch ging melden bij de KNHS

PS proficiat met je wp'en!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 11:02

Whahaha wat een actie!
Wat was de uiteindelijke totaalscore eigenlijk?

Maar Jeminee, zit je dan te slapen als jury (en schrijver)???????

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 11:06

Missouri schreef:
Waar zat die man met zijn gedachten??


Bij de voorlezer ???? Haha!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 11:09

Hahaha wat een verhaal, ik heb nog nooit zoiets gehoord. Echt geweldig! *LOL*

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 11:10

Nou, dan heeft die toch echt liggen te slapen hoor! Haha!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 11:16

Een vriendin van mij heeft dat ook wel eens gehad. Ze had het 2e gedeelte van de proef helemaal in spiegelbeeld gereden. De jury had het te laat gezien, was zelf de draad helemaal kwijt maar ik weet niet meer precies hoe het toen afgelopen is. Ik zal het nog eens navragen.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 11:18

Sjimmy: ze had de eerste proef 150, de tweede 151 -2.
CGJ: Ik ben expres onder het juryhokje gaan staan zodat hij me niet kom zien Schijnheilig Haha!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 11:18

Wat een verhaal ! Haha!
Ongelofelijk dat zoiets kan....... Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 11:54

Geweldig, das pas echt blunderen Haha!

ZO herinner ik mij een keer in Amsterdam toen ik meewas met Lovely. Toen tikte de jury wel op het raam. U rijd verkeerd mevr..........En ik keek in het boekje.......nee helemaal niet, hoe komt u er bij. Dus na flink wat heen en weer discusseren ( en ow wat was ik boos Haha!) gaf de jury toe dat hij inderdaad verkeerd zat. Ze moest de boel overrijden. Maar door mijn felle woordenwisseling denk ik toch dat het haar wat punten heeft gekost :/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 11:58

Ja, alle opnieuw gereden onderdelen werden omlaag gepunt.

Een vriendin van mij reed eens binnen en stond op X, wilde groeten .... zag geen jury. Ik stond voor te lezen en merkte op dat ze nog even vanaf A moest binnenkomen. Gelukkig werd het allemaal door de vingers gezien.

Maericken
Berichten: 224
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Boekelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 12:02

geweldig!!! Haha!
ik heb het wel es andersom gehad...
de jury maar bellen en zeggen dat ik verkeerd reed. maar mijn vader leest nooit verkeerd en ik ken de proef uit mn hoofd. maargoed uiteindelijk moest ik overnieuw rijden. ik denk dat ik eerste werd omdat de jury het zo l*llig vond voor mij want zo goed was mn proef niet (meer, omdat de pony moe was ....duh)

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 12:07

Sjongejonge.... Das wel heel erg dom van die man....

Ik heb zoiets ook een keer gehad, toen reed ik mijn wissels op de verkeerde plaats: bij B en E in plaats van 2 keer bij A. Ik heb toen wel mn proef ook uitgereden (aangezien de jury niks zei en niet op het raampje tikte), heb gezorgd dat alle onderdelen erin zaten en ik kwam wonder boven wonder ook nog bij G uit met groeten. Hoe ik het gedaan had weet ik niet meer, maar de jury had ook toen niks door!! (was het soms dezelfde?? het was wel in diezelfde omgeving in elk geval Knipoog dus t zou kunnen, haha) Ik had alleen een keer een 4 voor die wissels en stond erbij: wissels moeten bij A Verward En verder niks, ook bij de rest dat ik verkeerd was gereden niet.... Scheve mond

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 12:12

Dat is wel heel nuttig commentaar, Bettine Haha!

Wat ik me nou afvraag: een jury is toch verplicht het te melden als je een fout in je programma maakt?
En hoe goed de oefeningen na het fout rijden ook gaan, je rijdt imo niet de gevraagde oefening bij de gevraagde letter. Dus "niet getoond" is een 0 (of ben ik dan te hard?? Haha! ).

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 12:15

De jury moet het gewoon zeggen als het fout gaat, zodat je de draad weer op kan pakken waar je fout bent gegaan. Doen ze dat niet, of veel te laat, dan mag je volgens mij gewoon weer verder gaan waar je fout bent gereden. Had je jury het maar eerder moeten zeggen anders Knipoog

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 12:21

Pipo schreef:
Geweldig, das pas echt blunderen Haha!

ZO herinner ik mij een keer in Amsterdam toen ik meewas met Lovely. Toen tikte de jury wel op het raam. U rijd verkeerd mevr..........En ik keek in het boekje.......nee helemaal niet, hoe komt u er bij. Dus na flink wat heen en weer discusseren ( en ow wat was ik boos Haha!) gaf de jury toe dat hij inderdaad verkeerd zat. Ze moest de boel overrijden. Maar door mijn felle woordenwisseling denk ik toch dat het haar wat punten heeft gekost :/


Zoiets heb ik ook eens gehad. Op de SGW in Wanroy een paar jaar geleden in het L. Ik las voor en die ruiter moest als eerste starten. Volgens mij had die jury nog nooit SGW dressuur gejureerd, want er zit nooit achterwaarts in die proeven. Halverwege de proef moest de combinatie halthouden op X en voorwaarts in draf. Jury aan de bel trekken.... "Euh, u bent vergeten om achterwaarts te gaan!"
"Oh, waar staat dat dan???" "Euh.... nergens, rij maar weer verder... Bloos "
Concentratie uit de proef weg, een 5 voor het halthouden gekregen Boos!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 13:33

Wellicht was hij blij dat hij eens een andere invulling van de proef zag,
iedere keer dezelfde lijntjes bekijken is ook zo geestdodend Haha!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 13:45

Missouri schreef:
Dat is wel heel nuttig commentaar, Bettine Haha!

Wat ik me nou afvraag: een jury is toch verplicht het te melden als je een fout in je programma maakt?
En hoe goed de oefeningen na het fout rijden ook gaan, je rijdt imo niet de gevraagde oefening bij de gevraagde letter. Dus "niet getoond" is een 0 (of ben ik dan te hard?? Haha! ).

Altijd in het voordeel van de ruiter oordelen Missouri.

En bij een wissel bij E in plaats van A is het soms moeilijk om als jury te zien dat het ging om een fout in de proef, óf dat de contra versprongen was en niet hersteld (ook niet altijd even eenvoudig vlak voor A bijvoorbeeld).
Pas bij de tweede wissel bij B kun je zien of het om een daadwerkelijke fout gaat of een versprongen contra..............
-2 en daarna -4 is ook niet echt plezierig, dus dan zou ik de 2e misschien door de vingers zien (omdat ik voor de eerste niet had gebeld, maar had laten doorrijden ivm met de continuiteit van de proef !!!)
Dus zó gek had die jury dat nog niet gedaan.

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 13:49

whahahahaha

Ik kom echt niet meer bij *LOL*
Geweldig!
Wel een blunder zeg!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 13:52

Het gevalletje Aileen maakt trouwens wél weer duidelijk dat er nog steeds ruiters zijn die de proef thuis niet eens een keer rijden of instuderen.
Er valt in de meeste gevallen véél meer uit een proef te halen als je die eerst in de training goed doorrijdt (hoeft niet integraal, maar eventueel in gedeelten of met een ander paard).
Dus de volgende keer moet Aileen die proef maar eens even uit haar hoofd gaan rijden..............

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 14:02

CGJ12 schreef:
Het gevalletje Aileen maakt trouwens wél weer duidelijk dat er nog steeds ruiters zijn die de proef thuis niet eens een keer rijden of instuderen.
Er valt in de meeste gevallen véél meer uit een proef te halen als je die eerst in de training goed doorrijdt (hoeft niet integraal, maar eventueel in gedeelten of met een ander paard).
Dus de volgende keer moet Aileen die proef maar eens even uit haar hoofd gaan rijden..............


Ik neem mijn proeven thuis altijd wel even door, maar soms rijd ik als nog fout, omdat ik met mijn gedacht ergens anders zit (ik weet het, erg dom, maar toch denk ik na elk onderdeel "pfew, dat scheelde, weer een das wel 7entje" of "grrr, dat was weer een 4!") waardoor ik me absoluut niet meer goed kan concentreren en toch fout rijd.

De laatste tijd wordt het wel minder, maar ondanks dat ik thuis wel de proef doorneem zit in mijn hoofd alles helemaal in de knoop Verward waardoor ik (heel)soms nog wel eens een foutje wil maken.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 14:08

Maar je rijdt toch niet van E naar A in uitgestrekte stap als je via F moet van hand veranderen moet ??
Er is letterlijk voorgelezen (naar ik aanneem): "E-F-A van hand veranderen"

Dingetjes vergeten in de proef (overslaan van een gedeelte) kan er bij mij nog wel in, maar dit was volledig overbodig...............

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 14:25

CGJ12"]
[quote="Missouri schreef:
Waar zat die man met zijn gedachten??


Bij de voorlezer ???? Haha!
[/quote]

*PROEST*
Net als CGJ zeker........
die kan maar beter meteen naar de wc als ie Missouri op concours tegenkomt........ Knipoog Haha!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 14:48

Jeetje wat stom zeg!! Haha!
Maar wel knap dat Aileen zo rustig verder durft te rijden, ik zou zelf al in de stress schieten. Ik ga meestal op het midden staan als ik verkeerd zit en maar om me heen kijken Verward (maar ik rijd eigenlijk alleen tijdens het oefenen fout, wedstrijd zelf bijna nooit).

Mijn zus heeft wel een keer gehad dat er in de proef schouderbinnenwaarts werd gevraagd, zij reed travers en de jury had dat ook niet door. Maar dat is 1 onderdeel.

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 17:09

CGJ12"]
[quote="Missouri schreef:
Dat is wel heel nuttig commentaar, Bettine Haha!

Wat ik me nou afvraag: een jury is toch verplicht het te melden als je een fout in je programma maakt?
En hoe goed de oefeningen na het fout rijden ook gaan, je rijdt imo niet de gevraagde oefening bij de gevraagde letter. Dus "niet getoond" is een 0 (of ben ik dan te hard?? Haha! ).

Altijd in het voordeel van de ruiter oordelen Missouri.

En bij een wissel bij E in plaats van A is het soms moeilijk om als jury te zien dat het ging om een fout in de proef, óf dat de contra versprongen was en niet hersteld (ook niet altijd even eenvoudig vlak voor A bijvoorbeeld).
Pas bij de tweede wissel bij B kun je zien of het om een daadwerkelijke fout gaat of een versprongen contra..............
-2 en daarna -4 is ook niet echt plezierig, dus dan zou ik de 2e misschien door de vingers zien (omdat ik voor de eerste niet had gebeld, maar had laten doorrijden ivm met de continuiteit van de proef !!!)
Dus zó gek had die jury dat nog niet gedaan.
[/quote]

Nou het zat zo:
Die wissel moest bij A, vanuit de contragalop. Ik deed hem dus pas bij B, veel te laat dus.
Het had zo gemoeten: Wissel bij A, en dan F-M uitgestrekte galop. Doordat ik mijn wissel bij B deed heb ik dus ook de uitgestrekte galop heel ergens anders gedaan, en op de andere kant weer net zo.