Waarom vegetariër?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 00:37

bah ik zou echt gek worden

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 00:46

Sja, "voordeel" wanneer je op een boerderij opgroeit... Ik ben meermalen in een slachthuis geweest, ik heb koeien tijdens BSE de destructor in zien gaan, ik heb gehaktballetjes gerolt van onze eigen stieren, en ik ben er eerlijk gezegt geen grammetje minder vlees van gaan eten Bloos!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 00:48

Pervinco schreef:
Sja, "voordeel" wanneer je op een boerderij opgroeit... Ik ben meermalen in een slachthuis geweest, ik heb koeien tijdens BSE de destructor in zien gaan, ik heb gehaktballetjes gerolt van onze eigen stieren, en ik ben er eerlijk gezegt geen grammetje minder vlees van gaan eten Bloos!
haha dat vind ik eigenlijk ook vrij Bloos!

Hevonen

Berichten: 5621
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 09:19

Ja, de mens is duidelijk de meest intelligente levensvorm op deze planeet

Deze quote ga ik inlijsten en boven mijn bed hangen

Hevonen

Berichten: 5621
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 09:24

Als ik weer die verhalen lees over BSE, varkenspest, vogelpest, mishandeling en verwaarlozing. Als ik lees over mensen die anderen zomaar doodschieten of de vernieling inhelpen ja dan, ja dan zal ik weer eens ernstig naar die quote kijken.

Dit is een beetje off-topic, maar heeft wel met levenshouding te maken.

petje afvoor vegetariers!

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 09:56

Lenn schreef:
Alleen ehm, wat eten jullie nu dan? Want het enige wat er voor mij overblijft is aardappelen met jus (want die vieze gekookte groente hoef ik ook niet) en dat is eigenlijk ook maar goor.. ik eet dus meestal zo van bijna niks met avondeten en pap denkt echt dak annorexia heb ofzo haha

Ik lust geen aardappels, maar wij eten thuis toch vaak ander eten, zoals macaroni enzo.
bij VT is er een topic over suplementen, daar staat een hele lijst met lekkere vegatarische producten
Vingers aflikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 15:31

ik eet geen vlees , omdat ik t vind dat niemand mag beslissen over het leven van een ander.. ook niet over het leven van een dier..

ik wil dus niet dat er dieren dood gemaakt worden voor mij... daarbij vind ik het een klote iedee dat je een lief pluizig beesje zit op te eten..

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 18:09

Ik eet alleen kip en vis.. Daarbij heb ik NOG niet t idee dat ik t zielig vind.. Ik eet ook veel vegetarisch. Ik krijg ander vlees niet meer door mn strot, als ik vlees zie dan zie ik een dood dier en daar kan ik niet van genieten. Al helemaal niet van biefstuk ofzo, dat ziet er helemaal nog uit als een stuk dier.
Ik weet niet waarom ik dat bij kip en vis niet heb, en ik zoek ook niet alle sliertjes vlees uit de soep enzo, maar toch voor mij verder geen vlees!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 18:24

Lenn schreef:
Ik eet namelijk geen vlees meer, maar wil mezelf geen vegetariër noemen.. dan krijg je namelijk zo'n gezeur dat je je niet moet aanstellen en als je een keer een draadje vlees in je soep opeet dat je blabla.


Bij mij een beetje soortgelijk als bij jou. Ik kan er ook niet tegen om die vrachtwagens te zien met die beestjes erop. En dan te denken.. jullie gaan zeker allemaal naar het slachthuis.

Bovendien vind ik vlees helemaal niet lekker, de structuur ervan en de smaak ook heel vaak. Dat komt dus nog eens bij de gedachte van het dier achter het vlees. Ik kan er niet tegen om iemand een biefstuk te zien eten waar het bloed nog uitsijpelt. Dan kun je net zo goed je tanden in de kont van een levende koe zetten Haha! . Maar ik ben ook geen vegetarier. Ik eets soms wel kip, of ook wel eens een kroket en dan probeer ik niet na te denken over hoe het dier aan zijn einde is gekomen.

Wel vervelend. Altijd moet je je tegen andere mensen verantwoorden waarom je geen ham wilt op een broodje gezond. En wat je motieven zijn. Bleks!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 18:59

Debo schreef:
daarbij vind ik het een stinkmodder iedee dat je een lief pluizig beesje zit op te eten..

Varkens en koeien zijn zo pluizig nog niet Haha!

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:07

Aramat schreef:
Ik eet alleen kip en vis.. Daarbij heb ik NOG niet t idee dat ik t zielig vind.. Ik eet ook veel vegetarisch. Ik krijg ander vlees niet meer door mn strot, als ik vlees zie dan zie ik een dood dier en daar kan ik niet van genieten. Al helemaal niet van biefstuk ofzo, dat ziet er helemaal nog uit als een stuk dier.
Ik weet niet waarom ik dat bij kip en vis niet heb, en ik zoek ook niet alle sliertjes vlees uit de soep enzo, maar toch voor mij verder geen vlees!

Hoezo kip wel? ik vind dat toch meer op een dier lijken als een stukje biefstuk Verward . En je wordt er ook niet er vrolijk van als je ziet hoe kippen gehouden worden ! Of het moeten scharrelkippen zijn natuurlijk!

ankiexxx

Berichten: 3166
Geregistreerd: 26-10-02
Woonplaats: .~*hasselt*~.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:17

waarom vlees eten als we kunnen leven zonder....

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:20

Ik eet gewoon vlees. Zie niet in waarom ik het zou moeten laten. Ja, goh, arme arme beestjes. Die weten toch niks anders, dus die zijn gelukkig zoals ze zijn. Als je niet weet wat er verder is, kan je ook niet ongelukkig zijn met wat je hebt.
En ik hou van de smaak van vlees (niet al het vlees overigens...Maar dat lijkt me logisch Knipoog )

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:23

ankiexxx schreef:
waarom vlees eten als we kunnen leven zonder....


Waarom ons druk maken over de geluksbeleving van beesten, terwijl er verscheidene topics - weet alleen niet zeker of het hier was - geweest zijn met de vraag of dieren blij kunnen zijn, geluk voelen, enz, welke allemaal negatief beantwoord werden...

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:38

_Scarlet_ schreef:
Ik eet gewoon vlees. Zie niet in waarom ik het zou moeten laten. Ja, goh, arme arme beestjes. Die weten toch niks anders, dus die zijn gelukkig zoals ze zijn. Als je niet weet wat er verder is, kan je ook niet ongelukkig zijn met wat je hebt.
En ik hou van de smaak van vlees (niet al het vlees overigens...Maar dat lijkt me logisch Knipoog )

Ech een niet doordachte uitspraak van een niet vegetarier. Ik heb absoluut niets tegen mensen die wel vlees eten, maar zon opmerking

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:42

marina"]
[quote="_Scarlet_ schreef:
Ik eet gewoon vlees. Zie niet in waarom ik het zou moeten laten. Ja, goh, arme arme beestjes. Die weten toch niks anders, dus die zijn gelukkig zoals ze zijn. Als je niet weet wat er verder is, kan je ook niet ongelukkig zijn met wat je hebt.
En ik hou van de smaak van vlees (niet al het vlees overigens...Maar dat lijkt me logisch Knipoog )

Ech een niet doordachte uitspraak van een niet vegetarier. Ik heb absoluut niets tegen mensen die wel vlees eten, maar zon opmerking
[/quote]
Ik kan je verzekeren, het is wel doordacht.
En het lijkt me vrij logisch dat het van een niet-vegetariër is, lijkt me lastig als ik wel een vegetariër was geweest.
Buiten dat, als jij je hele leven opgesloten zit, denk jij dat je dan iets mist van de buitenwereld?

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:43

Ik hoor hier veel mensen zeggen dat het toch niks uitmaakt of je vegetarisch bent of niet.... omdat de beesten toch wel geslacht worden.

Hier ben ik het niet mee eens.
Er zijn in Nederland héél erg veel vegetariërs en 'deeltijd-vegetariërs'.
Stel dat al die mensen elke dag weer vlees gaan eten.

Dat zou echt veel schelen hoor.
Er zouden meer beesten gefokt en geslacht moeten worden, om aan de vraag naar vlees te voldoen.

Dus het helpt wel degelijk als je geen vlees meer eet Lachen.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:50

_Scarlet_"]
[quote="marina"][quote="_Scarlet_ schreef:
Ik eet gewoon vlees. Zie niet in waarom ik het zou moeten laten. Ja, goh, arme arme beestjes. Die weten toch niks anders, dus die zijn gelukkig zoals ze zijn. Als je niet weet wat er verder is, kan je ook niet ongelukkig zijn met wat je hebt.
En ik hou van de smaak van vlees (niet al het vlees overigens...Maar dat lijkt me logisch Knipoog )

Ech een niet doordachte uitspraak van een niet vegetarier. Ik heb absoluut niets tegen mensen die wel vlees eten, maar zon opmerking
[/quote]
Ik kan je verzekeren, het is wel doordacht.
En het lijkt me vrij logisch dat het van een niet-vegetariër is, lijkt me lastig als ik wel een vegetariër was geweest.
Buiten dat, als jij je hele leven opgesloten zit, denk jij dat je dan iets mist van de buitenwereld?
[/quote]
Ach ik reageer hier niet eens serieus op

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:52

marina"]
[quote="_Scarlet_"][quote="marina"]
[quote="_Scarlet_ schreef:
Ik eet gewoon vlees. Zie niet in waarom ik het zou moeten laten. Ja, goh, arme arme beestjes. Die weten toch niks anders, dus die zijn gelukkig zoals ze zijn. Als je niet weet wat er verder is, kan je ook niet ongelukkig zijn met wat je hebt.
En ik hou van de smaak van vlees (niet al het vlees overigens...Maar dat lijkt me logisch Knipoog )

Ech een niet doordachte uitspraak van een niet vegetarier. Ik heb absoluut niets tegen mensen die wel vlees eten, maar zon opmerking
[/quote]
Ik kan je verzekeren, het is wel doordacht.
En het lijkt me vrij logisch dat het van een niet-vegetariër is, lijkt me lastig als ik wel een vegetariër was geweest.
Buiten dat, als jij je hele leven opgesloten zit, denk jij dat je dan iets mist van de buitenwereld?
[/quote]
Ach ik reageer hier niet eens serieus op
[/quote]
Het blijkt wel dat jij duidelijk zo'n vegetariër bent met een superieure houding, die mijn mening niet kan accepteren.

Denk er eens over na! Verdiep je eens in de psyche van, ten eerste, de mens. Zoiets heet gewenning. Je wéét niet dat er iets anders is, hoe kan je het dan missen? Leg mij dat maar uit.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 20:07

_Scarlet_ schreef:
Het blijkt wel dat jij duidelijk zo'n vegetariër bent met een superieure houding, die mijn mening niet kan accepteren.

Denk er eens over na! Verdiep je eens in de psyche van, ten eerste, de mens. Zoiets heet gewenning. Je wéét niet dat er iets anders is, hoe kan je het dan missen? Leg mij dat maar uit.

Ik ben absoluut geen vegetarier met een superieure houding!
Dus jij vind dat het niet uitmaakt in hoe kleine hokjes ze douwt, omdat ze toch niet beter weten?
En wat dan met kistkalveren (ik weet dat ze niet echt meer bestaan) die hebben meer ruimte gehad, omdat ze zelf nl groeien krijgen ze steeds minder ruimte. Dit net zo met varkens! En kippen, deze hebben als kuiken ook super veel ruimte in de schuur, maar als ze gegroeid zijn kunnen ze zich niet meer bewegen!

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 20:12

marina"]
[quote="_Scarlet_ schreef:
Het blijkt wel dat jij duidelijk zo'n vegetariër bent met een superieure houding, die mijn mening niet kan accepteren.

Denk er eens over na! Verdiep je eens in de psyche van, ten eerste, de mens. Zoiets heet gewenning. Je wéét niet dat er iets anders is, hoe kan je het dan missen? Leg mij dat maar uit.

Ik ben absoluut geen vegetarier met een superieure houding!
Dus jij vind dat het niet uitmaakt in hoe kleine hokjes ze douwt, omdat ze toch niet beter weten?
En wat dan met kistkalveren (ik weet dat ze niet echt meer bestaan) die hebben meer ruimte gehad, omdat ze zelf nl groeien krijgen ze steeds minder ruimte. Dit net zo met varkens! En kippen, deze hebben als kuiken ook super veel ruimte in de schuur, maar als ze gegroeid zijn kunnen ze zich niet meer bewegen!
[/quote]
Daar wen je aan, je went overal aan. Jij kreeg toch ook niet steeds als je groter werd een nieuwe kamer, of wel soms (heel basic voorbeeld, maar toch)?

Maar ik hou op met deze discussie, ik heb er geen zin in vandaag. Ik hou van vlees eten, jij niet, klaar.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 20:14

Kistkalveren bestaan wel degelijk... Op het moment dat ze groot genoeg zijn gaan ze ofwel naar de slacht, ofwel uit de kist. Varkens en kippen idem dito. En nee, ze weten idd niet beter...

Als bij ons een kalf geboren werd werd het beest in een kruiwagen naar de kisten gebracht, waar hij bleef staan tot ie groot genoeg was. De koeien gingen dan een andere stal in, de stieren naar de slacht.

We hebben kippen gehad voor eieren, niet voor het vlees. Een gigantische schuur, maar geen gaatje vrij. Overal kip...

Die beesten leven van jongs af aan in gevangenschap, het is nl ook niet zo dat ze de rest van hun leven in dat hokje blijven zitten. In de tijd dat ze groeien, groeit het hok ook redelijk mee. De ruimte die ze tot hun beschikking hebben is klein, maar wordt doorgaans niet al te veel kleiner...

Ross

Berichten: 1318
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 20:19

Ik ben al mijn hele leven vegetarier (mijn hele familie)
Ik vind het aller ergste dat IEDEREEn altijd vraagt 'waarom ben je vegetarier'
Ik erger me zo aan deze vraag.... kunnen ze het antwoord niet zelf bedenken?
Of van ja ze zijn toch dood dus je kan ze wel opeten........

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 20:22

Zoals ik al vaker gezegt heb: een vegetarier zal van mij geen verkeerd woord horen, maar als de discussie vlees eten aangegaan wordt wil ik wel dat mijn mening ook geaccepteerd wordt...

Kwestie van leven en laten leven...

Linet

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Zoetermeer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 21:21

Ik vind het egoistisch om te denken dat dieren het toch niet weten en dat ze dus geen gevoel hebben.

Ik ben al 7 jaar vegetarier puur om het feit omdat ik het zielig vind, en met name hoe ze vervoerd worden en om de bio-industrie.
Ik kan me voorstellen dat mensen wel vlees eten, en dat moeten ze zelf weten, dit is mijn mening. Maar eet dan beesten die het nog goed hebben gehad.

Er zijn nu veel meer alternatieven en denkwijzen dan vroeger om het vlees te vervangen, dus dat met de evolutie heeft er niets meer te maken, mensen moeten wel met de tijd meegroeien.

Zelf ben ik geen veganist omdat daarvoor je nog niet echt makkelijk mee uit te voeten kan. Kijk maar hoeveel melk en eieren enz in het eten zit verwerkt, ok voor melk en eieren hoeven er geen dieren dood en is het diervriendelijk. Maar om alles met leer te vermijden, dat gaat NU NOG een beetje moeilijk (vooral in de paardenwereld).