Gebroken hoefbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rodi
Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Krimpen a/d IJssel

Gebroken hoefbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-04 17:19

Hallo Allemaal,

Wie heeft er ervaring met een paard die een gebroken hoefbeen heeft?
Komt dat helemaal weer goed?
En hoe lang gaat het duren?

Groetjes Marcia


Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 17:26

Hoi,

Bij mij op stal heeft iemand dit meegemaakt ik stond er toen nog niet maar heb alles gehoord.

Het betreft een fjord waarvan het hoefbeen gebroken was. De Da had het paard al opgegeven maar de hoefsmid wou graag een poging wagen.
Het dier heeft toen speciaal beslag gehad en een aantal weken rust gehad, volgens mij iets van 8 of 9 weken. Of het boxrust was weet ik niet, maar ik denk het wel en anders bij ons in een kleine paddock.

Het is al weer een tijdje geleden maar ze doet alles weer, boscrossen, springen, strandritten en aangespannen rijden.

Het zal er natuurlijk ook aan liggen wat voor breuk het is, een mooie vlakke breuk geneest natuurlijk veel beter als een versplintert bot.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 17:36

ik heb een mooi paardenbenenboek(van veearts offerens) thuis waar dit ook in staat.met complete stalrust heelt het helemaal hoor!

bel de va maar gerust en die zal je helpen...

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:23

Hoi!

Mijn paard heeft ongeveer 3 weken geleden zn hoefbeen gebroken. Hij is daarvoor naar de kliniek geweest, waar ze hem een speciaal ijzer hebben gegeven en daar weer gips overheen.
Hij heeft nu absolute box rust en mag voorlopig zo min mogelijk lopen.
Het gaat waarschijnlijk wel weer goed komen, maar gaat erg lang duren, op zn minst 6 mnd. Bij mij in t dorp hoorde ik van iemand die pas na 8 maanden weer wat mocht doen... Huilen
In mn profiel staat trouwens een fotootje van zn pootje!
En op www.hoofcare.nl staat ook nog wel wat info!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:42

mickey heeft wel een hoefbeentje groter als de andere,maar ze zeiden dat het geen kwaad kon.

alleen vraag ik me af,hoe kan een paard nou eigenlijk dat beentje breken?

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:06

door een val van de veewagen bijv.

een trauma dus

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 21:56

Panuco is uitgegleden en onderuit gegaan. Ging eigenlijk niet eens heel hard ofzo(ik liep ernaast)maar hij is gewoon net verkeerd terecht gekomen. Domme pech dus...

Gertt
Berichten: 41
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Prov.Gr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:54

Een gebroken hoefbeen kan in principe weer helemaal goed komen . Het hangt een beetje van de breuk af hoe lang het gaat duren,maar je moet reken op een jaar. Het hoefbeen moet volledige rust krijgen. Dit kan je bewerkstelligen door het hoefmechanisme volledig uit te schakelen. Meestal gebeurt dit door een ijzer met extra zijlippen.Het kan ook met gips en dan daaronder een hoefijzer maar persoonlijk heb daar niet zoveel ervaring mee. Het speciale ijzer wordt door de smid ter plekke gemaakt en heeft zijn werking al vele jaren bewezen. In samen werking met de DA kan naar verloop van tijd dmv foto's de heling van de breuk bekeken worden. Het paard moet uiteraard de eerste maanden stalrust hebben,dus geen beweging. Het is een langdurige geschiedenis maar komt weer helemaal goed

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 00:11

Mijn trakehener Hengst Markzauber had ook een gebroken hoefbeen en is daar aan geopereerd en is ook nog gesneden,maar hij bleef onregelmatig.
En dat ga je toch zien als zoon paard op hoog nivo loopt.Hij heeft 3 pennen in zijn voet.Dus hij is de sport uitgegaan jammer genoeg. Boos!

leuke dresuur zadels te koop.
Euro Riding en kieffer en wintec.

*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 10:06

Hoi,

Het hangt er helemaal vanaf hoe het gebroken is. Bij ons had een pony aan 2 voorvoeten z'n hoefbeentjes gebroken, 2x 8 weken volledige boxrust en ronde ijzers. Hij loopt nu weer helemaal goed.
Maar het kan dus ook heel anders aflopen..

gillian

Berichten: 4397
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 11:14

bij ons op stal staat een paard die we net weer aan het optrainen zijn na een breuk vh hoefbeen.
dit paard heeft zo'n 2,5 mnd op stal gestaan, dus echt niet eruit!!
hij staat op een ijzer met 3 lippen extra.
hij loopt nu nog wat stijf, maar wel regelmatig.
maar het kan idd ook anders aflopen...

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 18:43

Ik ben het eens met Gertt, tenminste zoals ik het heb meegemaakt.
Het hangt er helemaal vanaf waar het hoefbeen gebroken is. Bij mijn toenmalige paard kon het niet gefixeerd worden. Hij heeft inderdaad 6 maanden stalrust gehad, wat voor paard en eigenaar een verschrikkelijke tijd is. Op den duur went het dier er wel aan, maar in het begin is het heel erg om je paard in zijn box te moeten houden.
Het is bij mijn paard met 6 maanden boxrust en een 'overdosis' kalk 'goedgekomen'. Het gebroken deel is weer aan het hoefbeen zelf gegroeid en hij liep helemaal goed. Natuurlijk kun je het wel zien op foto's, maar de da zei toen dat het niet opnieuw kon breken, omdat het gewoon aangegroeid is, net zoals met een breuk bij een mens.

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Rodi
Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Krimpen a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-04 17:23

Bedankt voor jullie reactie's.
Gelukkig is het niet bij mijn paard, maar bij een paard van een kennis.

Hij heeft in de kliniek in Utrecht gestaan, staat nu weer thuis met speciaal beslag. Hij moet 4 maanden stalrust hebben en daarna mag hij weer rustig wandelen of op de wei, maar wel alleen... Maar fijn om te horen dat het bij jullie allemaal weer helemaal goed gekomen is.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:56

mijn paardje had dan geen breuk maar een scheurtje in een hoefbeentje, en zoals ik heb begrepen heb was het net het verkeerde beentje om te scheuren.
ze heeft geen speciaal beslag of zo gehad, maar moet wel heel rustig gehouden worden. dus alleen in een paddock en zorgen dat er geen stress en of andere paarden haar gek maakten, wat een behoorlijke klus was aangezien ze het zo wie zo al niet op andere paarden heeft. al met al heeft het ongeveer een jaar geduurt, maar het hoefbeentje is weer genezen. en we beginnen nu heel langzaam met wat stapwerk.

overigens op aanraden van een kennis ben ik haar osteokuur gaan geven. dat is een homeopathisch middel, en ik ben ervan overtuigt dat het heeft geholpen, er is nl na een half jaar foto's gemaakt en daarop was geen verbetering te zien en pas daarna ben ik met dat spul begonnen. misschien een tip voor die kennis van je, zij had nl zelf een paardje die dus wel een breuk had in het hoefbeentje en bij die van haar hielp het ook de genezing.

Rodi
Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Krimpen a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-04 08:40

Hoi Rina,

Wat is een osteokuur precies?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 23:23

sorry beetje laat, kon het topic niet terug vinden. maar dit staat er over osteokuur op de site van de paardendrogist.

Werkt regulerend op het beenderstelsel. Bij botwoekering of
-veranderingen, zoals hoefkatrol, sesambeenontsteking, spat en schiefels.
Informatie Artrose, Complexmiddelen, OC en OCD, Symphytum officinalis D2
Bevat o.a. Alcoholgehalte (31 Ziek, Calcium carbonicum, Hekla lava D6, Pinus montana gemmae 1D, Viscum album D3
Soort Homeopathisch
Vorm Vloeibaar
Merk VSM
Gebruik 2x p/d 25dr
Prijs p/d ca. € 0,44

als je het naadje van de kous wilt weten moet je hun even bellen, mijn kennis van homeopathie is niet echt groot.
http://www.paardendrogist.nl/ daar vind je hun tel. nr.

ik zie nu net wel dat er een aardig percentage alcohol in zit *hips* hihi.


rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 23:24

hihihihahaha die smilie heb ik daar niet gezet, dat krijg je dus met alcohol.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 10:57

mijn eerste paard heeft ook een gebroken hoefbeen gehad en ja het kost tijd maar als je netjes alles opvolgd wat de DA zegt kan het gewoon goedkomen hoor. Mijn merrie heeft na 8 maanden volledige rust alles weer gewoon kunnen doen (rustig opbouwen natuurlijk!) Heb er zelfs nog tot aan het z dressuur gereden zonder problemen!!!

be good to horses, the are also good to you


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Equinight, greendragon, Plonspony en 28 bezoekers