Pensionstalling... mag dat zo maar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Pensionstalling... mag dat zo maar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 22:55

Hallo,

Een boer bij ons in de buurt wil waarschijnlijk een pensionstalling voor paarden beginnen omdat hij geen vee meer heeft en een goeie grote schuur heeft waar genoeg stallen in kunnen.
Hij vroeg mij laatst als dat zou kunnen.
Ik zei ik heb geen idee ik zal is rond kijken.
Dus mijn vraag weten julie al dus.
Mag je zomaar in een goede schuur stallen bouwen en een pensionstalling beginnen?
Of moet je echt diploma's er voor hebben of een cursus?
Ik weet haast wel zeker dat je in inder geval ervaring met paarden goed van dien kan zijn en dat je ook moet weten over brandveiligheid en over het voeren van de paarden.

Dus het komt er in principe opneer van moet je een vergunning hebben of mag je zo beginnen?
Ik hoop dat julie me kunnen helpen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 22:58

diploma oid is voor pensio niet nodig
wel moet je een millieu vergunning hebben (ivm mest e.d.)
maar als hij altijd vee heeft gehad moet het volgens mij wel te realiseren zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 23:00

Dat mag je zo beginnen.
Hij heeft een millieu vergunning voor het houden van x aantal stuks vee, dat is zover ik weet genoeg.

Hij moet verder wel een vergunning aanvragen en zich aan regels houden ivm brandveiligheid.

Verder weet een boer vaak wel wat te voeren, al hoor ik vaak negatieve ervaringen daar over op bokt, heb ik zelf die ervaringen niet.
Want boeren zijn hun hele leven al bezig geweest een dier gezond te houden, dus hebben daar vaak veel kijk op.

Correct me if I'm wrong Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 23:01

Je moet zowiezo een milieuvergunning aanvragen.
Waarschijnlijk heeft hij nu nog een amvb melding of milieuvergunning(voorheen hinderwetvergunning) of heeft hij die al ingeleverd toen hij zijn vee weg deed.
Een paardenbedrijf kan nooit onder een amvb vallen dus moet hij milieuvergunning aanvragen.
Voor de bedrijfsvoering zelf is een cursus niet verplicht omdat paardenhouderij onder de vrije beroepen valt.
Het beste kan hij even naar de afd. milieu op het gemeentehuis gaan en zijn plannen voorleggen, zij kunnen hem precies vertellen of het mogelijk is ivm het bestemmingsplan en dat soort zaken.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 23:08

runningkawa schreef:
Want boeren zijn hun hele leven al bezig geweest een dier gezond te houden, dus hebben daar vaak veel kijk op.

Correct me if I'm wrong Lachen


Ik sta met mn paard ook bij boeren en heb juist hele andere ervaringen, als ik zie hoe zij met de koeien om gaan dan hoop ik dat ze niet zo met mn paard om gaan.. Ik heb nog geen 1 koe gezien die niet kreupel loopt, ze slaan ze, en sommige koeien staan aan kettingen vast. Voor zover ik weet zijn alle boeren zo met hun koeien, maar mijn ervaring is dat ze met paarden net zo makkelijk zijn. In mijn ogen te makkelijk..

Dus als ik jou was zou ik hem wel adviseren wat over paarden te weten te komen en duidelijk maken dat paarden wat meer zorg nodig hebben dan koeien. Aan stallen alleen heeft ie niet genoeg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 23:12

Aramat, het verschil tussen een boer en jij is dat een boer een dier als een dier behandeld. En jij behandeld je paard waarschijnlijk als mens.

Ik ken veel boeren, en volgens mij zijn die zo beroerd nog niet voor hun dieren.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 23:19

Dus moet ik mn paard ook gaan slaan, kreupel laten lopen en aan een ketting vast binden? Tuurlijk behandel ik mn paard niet als mens, maar er is ook een middenweg!
Tuurlijk zullen zij vinden dat mensen te overdreven doen met hun paard, en zij zullen op hun manier best goed zijn voor hun koeien maar als ik bij ons op stal kijk hoe ze met de koeien en de paarden omgaan zijn ze even makkelijk. En ja in mijn ogen is dat te makkelijk ja..

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 23:52

Aramat"]
[quote="runningkawa schreef:
Want boeren zijn hun hele leven al bezig geweest een dier gezond te houden, dus hebben daar vaak veel kijk op.

Correct me if I'm wrong Lachen


Ik sta met mn paard ook bij boeren en heb juist hele andere ervaringen, als ik zie hoe zij met de koeien om gaan dan hoop ik dat ze niet zo met mn paard om gaan.. Ik heb nog geen 1 koe gezien die niet kreupel loopt, ze slaan ze, en sommige koeien staan aan kettingen vast. Voor zover ik weet zijn alle boeren zo met hun koeien, maar mijn ervaring is dat ze met paarden net zo makkelijk zijn. In mijn ogen te makkelijk..

Dus als ik jou was zou ik hem wel adviseren wat over paarden te weten te komen en duidelijk maken dat paarden wat meer zorg nodig hebben dan koeien. Aan stallen alleen heeft ie niet genoeg..
[/quote]


hier kanik me zo kwaad om maken.
Ik kom uit een boerengezin.
heb bij veel boeren gewerkt en geeen 1 behandelde zijn beesten slecht.ze berekenen het voer dat ze precies genoeg krijgen en niet te weinig.
als een koe ziek was werd de veearts gebeld.en ze slaan en schoppen ze echt niet. dan zal je denk toevallig de verkeerd hebben getroffen. door dit soort uitspraken krijgen de boeren slechte publiciteit. damn wat haat ik dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 23:54

Aramat schreef:
Dus moet ik mn paard ook gaan slaan, kreupel laten lopen en aan een ketting vast binden? ..



Maar je mag wel alle boeren generaliseren dat ze dit doen?

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 00:05

Diploma's en dergelijke heb je niet nodig,wel goede buren...Pas waren we bij een klant,die een pracht van een buitenbak had aangelegd...Meneer de buurman vond dit iets minder en heeft het zelfs zo voor elkaar gekregen dat ze er geen stap meer in mogen zetten...(terwijl de beste man nogal moeite moet doen wil ie last van de bak hebben.)Ze hebben nu de mogelijkheid om opnieuw een bak aan te leggen,ruim 3 hectare verderop..(op hun eigen grond wel) . Dan heeft de buurman er geen last van.

Nog even over boeren,ikzelf sta bij een boer en heb nog nooit een boer gezien die zo goed is voor zijn beesten...Hij heeft nu nog 3 koeien,die buiten en binnen kunnen staan wanneer ze maar willen...Ik heb hem nog nooit lelijk tegen een dier zien doen..Zelfs niet als mijn paard hem het hele erf over sleurt...(was vooral in het begin.) Zelfs mijn advies mijn paard eens een flinke schop te verkopen wuifde hij weg.
Liever zelf gewond dan een beest op zijn plek zetten...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 00:09

Ik sta op stal bij een boer die omgeschakeld is naar een paardenbedrijf. Niks mis mee! Belang van het "peerd" absoluut voorop, maar getrut wordt er niet. Ik mag dat wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 00:13

ben het wel eens met aramat, heb ook bij verschillende boeren op stal gestaan en gereden.
Over het algemeen gaan ze vrij ruw om met de dieren, vind ik.....
kreupele koeien, slaan met stokken, de veeprikker erbij...en idd ze vonden dat ik het paard te veel vertroetelde.
En ook hun manier van omgaan met paarden was anders...ook ruwer, als hun paarden niet direct meewerkten werd er ook geslagen, of ze kregen direct een schop in hun buik.

Ja, ik weet dat je niet alle boeren mag generaliseren, en dat het ook absoluut anders kan gaan ( dat heb ik ook meegemaakt), maar ik zie op veel boerenbedrijven hetzelfde...en dat is vaak hardhandigheid.
En ik ben opgegroeid op het "platteland" dus ik heb veel boerenbedrijven gezien.

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 00:19

Die boer zou er goed aan doen om toch wat advies in te winnen, maar voor zover ik weet hoef je geen aparte vergunningen aan te vragen. Waar deze man wel rekening mee moet houden is dat een paardenpension runnen meer betekent dan een paar boxen in een schuur zetten. Het is niet alleen omgaan met de paarden, maar vooral ook met hun eigenaren. Er lopen plotseling de hele dag 'vreemde' mensen op je erf rond, daar moet je wel tegen kunnen.

En Aramat, tuurlijk zijn er boeren die hun dieren niet goed behandelen, net zo goed als er paardeneigenaren zijn die hun paard één keer in de twee weken een kwartiertje in de stapmolen gooien terwijl zij in de kantine zitten en er verder niet naar omkijken en hondenfokkers die er een puppyfabriek op na houden. Om maar eens wat voorbeelden te noemen. Voor een boer is een dier inderdaad een dier, iets met handelswaarde. Maar dat betekent niet in dat de gemiddelde boer niet om zijn dieren geeft of er trots op kan zijn.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 00:29

Volgens mij moet je ook nagaan wat de officiele bestemming van de grond is waar het bedrijf op staat. Op bijvoorbeeld grond met een landbouwbestemming mag je volgens mij alleen slacht- of fokpaarden houden, maar geen pensionstal beginnen. Dat valt nl. onder recreatie.

Edit: type-o Boos!

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 11:56

ik heb mijn paard bij een boer op het land gehad en dat was iig geen succes. Ik vond dat hij zn beesten niet goed behamdelde. Ik zal hier verder niet over uitwijden maar ik vond het vreselijk.
Mijn buurman is ook van origine boer en hij behandeld de paarden wel weer top.. Ik denk dat het niet uitmaakt of je een boer als stalhouder hebt of een ''gewoon'' iemand. Slechte heb je er altijd tussen zitten.

Maar om antwoord te geven op je vraag: volgens mij heeft een boer al de vergunningen die nodig zijn. Hij moet alleen wel weer letten op bouwvergunningen voor bv een bak. Die moet hij wel aanvragen.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 13:35

ik heb zelf ook bij een boer gestaan en sta nu op een manege.
boeren zijn niet allemaal slecht en weten best veel over huisvesting en voeren maar hebben toch niet de ervaring en kennis van een manege eigenaar die zelf ook dagelijks op het paard rondhobbeld
fijn is dat de boeren veel goedkoper zijn en het mensen met een minder inkomen ook mogelijk gemaakt wordt om paarden eigenaar te worden.

ik hoor iedereen wel over milieuvergunningen en derg.....maar ooit wel gehoord van een verplichte paardenverzekering als je pensionhouder bent? die hoor je af te sluiten en is maar voor een beperkt aantal paarden. jammer genoeg gaan veel boeren over dit aantal heen alleen maar voor de verdiensten,opgeven aan hun verzekering vinden hun vaak geen optie omdat dat te duur wordt en er dan wel speciale vergunningen voor af gegeven dient te worden(heb ik mij laten vertellen)
een manege eigenaar is dit verplicht! en voldoet hier wel aan!

mijn conclusie: bij een boer staan is absoluut niet slecht en kan lkr zijn voor je knip, maar als je vaak de DA moet bellen voor advies die je bij de manege eigenaar ook had kunnen vragen maakt dit financieel niks uit.

en wat als er wel een grote brand uitbreekt?en die boer overschrijdt het aantal? als je zelf niet verzekerd bent krijg je totaal niks en ben je alles kwijt!

maar het blijft ieder zijn eigen vrije keus natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 13:39

Estragon schreef:
volgens mij heeft een boer al de vergunningen die nodig zijn. Hij moet alleen wel weer letten op bouwvergunningen voor bv een bak. Die moet hij wel aanvragen.


Dat is dus NIET zo, voor een melkveebedrijf gelden hele andere milieuregels dan voor een varkensbedrijf, kippenbedrijf of paardenbedrijf.
Je kunt niet zomaar van het ene naar het andere overstappen, je milieuvergunning MOET aangepast worden.
Bovendien valt pensionstalling NIET onder landbouw/veeteelt, fokkerij en opfok weer wel.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 13:43

Margreet schreef:
Ik sta op stal bij een boer die omgeschakeld is naar een paardenbedrijf. Niks mis mee! Belang van het "peerd" absoluut voorop, maar getrut wordt er niet. Ik mag dat wel!


Bij ons op de pensionstal precies zo!
De boer waar ik sta is van een schapenboerderij omgeschakeld naar een paardenpension en hij is super voor de paarden die bij hem op stal staan OK dan! Als hij ook maar even denk dat er iets mis is dan hangt hij aan de telefoon en in noodgeval belt hij direct de dierenarts.
Wat het voer betreft is het bij ons makkelijk. Iedereen heeft een ton voor z'n stal staan met z'n eigen voer erin en de hoeveelheid wat het paard moet hebben op een bordje staan en dat wordt dan 2x per dag gevoerd. Het kuil komt wel bij hem vandaan maar daar is ook zeker niks mis mee

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 13:49

Per gemeente is dit verschillend, maar in de praktijk zal het veranderen van de milieuvergunning totaal geen probleem opleveren ("wijziging milieuvergunning" / "Veranderen van de aard en inrichting van het bedrijf"). Daarbij kan de agrarische bestemming ongewijzigd blijven.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 13:52

ik sta ook bij een boer. een tijdje terug onenigheid gehad over het voerbeleid. mijn paard mag geen kuil vanwege diarree en spierbevangeheid. hij stond erbij toen de da nogmaals benadrukte geen kuilgras. toch vond ik iedere keer weer kuil in zijn stal. toen ben ik extra gaan betalen en vaak het hoe en waarom uitgelegd en nu gaat het goed. Het is vaak een geldkwestie boeren zijn vaak een beetje op de centen. wij hebben veel vrijheid en bijna geen regels. ze staan zoveel mogelijk buiten en dat is hier in de buurt bij de maneges het tegenovergestelde. dus voor mijn paard is een boerenstalling het beste. De boer waar ik sta heeft een vergunning voor geloof ik 25 paarden en er zijn strenge regels voor de mesthoop/afvoer en controles. Dat is in iedere gemeente anders en kan hij beter even navragen.