buitenbak maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

buitenbak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 19:07

hoi wij gaan bij ons een buitenbak aanleggen met drainage. maar wat voor zand of ander spul voor de bodem zouden jullie gebruiken. en wat zijn jullie ervaringen. moet ook in de wintyer natuurlijk droog zijn.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 21:55

oh ja wij wonen in friesland en daar hebben ze zandgrond. neem aand dat dat verschil maakt. Haha!

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 22:18

Er is bij mij in de straat een nieuwe pensionstal, daar hebben ze een all-weather bodem, volgens degene die daar rijden echt super, droog in de regen, ook goed tijdens een vorstperiode.
Houtsnippers heeft als nadeel dat als je paard tijdens het losgooien gaat graven, er een zwakke plek blijft op die plek.
Agterberg is the best maar errug duur en van die soort vloerbeddeking snippers hoor en zie ik goede dingen, alleen vond ik het wat glad na een lange regen periode, het paard gleedt wat weg aan de longeerlijn.

Ik heb ook net een nieuwe bak thuis, ben ook op zoek naar een bodem.
Ik kijk eerst even rondt, hoe ziet het eruit en wat vinden de mensen ervan die erin rijden.

HorseyLover

Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 22:19

volgens mij kun je er het beste strandzand voor gebruiken, maar weet niet zeker hoor! Verward

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 22:40

Ik wou graag een eb en vloedbak, maar dat is wel erg duur omdat ik maar 2 pony's per dag hoef te rijden in die bak.
Nu krijgen we een bak met drainage, en dan gewassen zand en een soort vlokken erdoorheen, het moet heel fijn zijn, alleen het is chemisch dus als je het weer kwijt wilt moet je het naar de gemeente brengen en geld betalen daarvoor.Maar het wordt deze week aangelegd dus heb er nu nog geen ervaring mee,we hadden eerst leemzand, maar dat was erg zwaardus vandaar dat we nu iets anders zochten.Ik zou iig niet aanraden glad zand te gebruiken maar er nog iets bij en drainage is ideaal dat zeker.

Oh ja, houtsnippers moet je vaak vernieuwen, na 2/3jr is het toch minstens tijd om het weer aan te vullen.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 22:48

houtsnippers worden toch ook glad? en wat houd precies eb en vloed bodemin heb er wel van gehoord maarweet niet echt wat het is.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 21:00

JE hebt dan drainaige, voor als het veel regent.En als het heel droog is kan je het openzetten en wordt het nat.Dus niet meer sproeien, dingen zijn geweldig bijna altijd in te rijden.

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 21:10

Ctal schreef:
we hadden eerst leemzand, maar dat was erg zwaardus vandaar dat we nu iets anders zochten.


Wij hadden eerst stierenzand, is soort drainagezand. Dat was echt zwaar. Wij hebben nu leemzand en dat is eigenlijk te hard, dus snap Ctal niet helemaal. Wij gaan er regelmatig doorheen met cultivator en hebben er goede drainering onder. Dan is het goed. Volgend jaar herfst doen we klein laagje van dat oude zand eroverheen, dan is het iets droger. Maar als het nu regent en het is even droog is de bak ook zo weer droog. Woon ook in Friesland, maar hebben kleigrond.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 23:17

oke maar wat kan ik dan beter gebruiken het moet natuurlijk niet op asfalt gaan lijken. (zo hard)

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 00:05

Alikesflame schreef:
houtsnippers worden toch ook glad? en wat houd precies eb en vloed bodem in heb er wel van gehoord maarweet niet echt wat het is.


Voor meer info zie www.manegebodems.nl

Wij hebben ook zo'n bodem van Semper Equitare (dit betekent altijd paardrijden Haha! van Klaas de Bruijn) en het bevalt ons super! De bak is altijd goed, weer of geen weer. Bij vorst op tijd wat zout erin en je kan gewoon blijven rijden! Het is niet goedkoop, maar wel super goed Haha!

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 00:34


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 10:42

Franske schreef:
Gewoon zand dat is altijd te los, dan te vast , blabla


Dat geldt dus absoluut niet in een eb- en vloedbak.

Omdat er altijd water in het systeem zit, kan je zo de stevigheid van de bodem bepalen, door het waterniveau hoger of lager in te stellen. (Vergelijk met strand; dichtbij de duinen droog, los zand, dichtbij de waterlijn nat, vast zand!)

Bijkomend voordeel is dat je in de zomer nooit hoeft te sproeien, je hebt nooit last van opwaaiend zand!

Jenbuc
Berichten: 5630
Geregistreerd: 06-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 10:47

wij hebben een heel vaag soort zand denk ook eb en vloed zand we gebruiken het eigenlijk voor in de bloembollen bakken(voor in de kas)
tish soort sant maar dikker iniedergeval wel lekker zand....altijd droog en loopt heerlijk.
onze bak is dan helaas te klein om in te rijden maar longeren gaat altijd prima

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 15:17

HorseyLover schreef:
volgens mij kun je er het beste strandzand voor gebruiken, maar weet niet zeker hoor! Verward

Nou dat hebben wij in de longeerbak (waar je ook in mag rijden en springen) liggen en na de hevige regen van de afgelopen periode echt super! Maar na een paar dagen droog en vorst wordt hij langzamerhand steeds zwaarder. VAn de zomer was hij echt super zwaar alsof je bijna door het hogere strandzand/duinen rijdt.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 20:13

he bedankt voor de tips en uitleg.