toiletteren; zin of onzin?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

toiletteren; zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 20:54

Het onderwerp spreekt voor zich. Hoe denken jullie over dingen als oren en snorharen scheren, hoeven lakken etc. en hoever gaan jullie hierin?
Graag jullie mening.

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:01

Ik ben dan wel geen westernruiter (ik rijd dressuur) maar wil toch even antwoorden.
Ik vind toiletteren zinnig. Je laat hierdoor het paard veel beter uitkomen. Een paard met een glad koppie en gelakte hoeven straalt al gauw meer kwaliteit uit dan een paard met lange tastharen (snorharen), flossen uit zijn oren en doffe hoeven.
Ikzelf rijd dressuur met een Fries paard. Eigenlijk zou ik hem zo natuurlijk mogelijk moeten houden, maar ik kortwiek zijn tastharen helemaal, knip zijn oren uit, brand/knip zijn baard weg en ook aan zijn benen knip ik het een en ander weg.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:02

snorharen knip ik alleen net voor de keuring. Ze hebben die dingen niet voor niks gekregen. Oogharen mogen blijven zitten. Heb wel altijd een 3e oor geknipt, staart netjes (dusdanig dat ie niet over de grond sleept) oortjes netjes geknipt...
Uitscheren doe ik niet aan. Ook de baard knip ik altijd wel
Voor de keuring doe ik wat babyolie rond de ogen en neus, en gewoon blank vet op de hoeven. Ik heb overigens geen QH, paint of appie, heb een shetje die ingeschreven is bij het NMPRS (minipaardenstamboek) en die gaat naar de keuring. Mijn haf heeft geen papieren, dus die gaat nergens heen Haha!

Ik vind dat je je paard zeker op een keuring netjes voor dient te brengen, maar je kan ook overdrijven

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:05

Ik knip alleen lady's oren af en toe bij en haar staart als die te lang wordt. Verder knip ik niks af of bij

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:08

Toiletteren vind ik heeelll belangrijk. Niks is zo lelijk als een paard met baard en plukken uit zn oren Haha!

asbe

Berichten: 119
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Kiel-Windeweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:09

Ik weet niet of het verstandig is om bijvoorbeeld de tastharen weg te scheren. Ik ken iemand die een quarter heeft, die heeft dus de tastharen weg gehaald. Volgens haar kon haar paard een week niet eten en stootte telkens haar neus.

Ik zelf heb de tastharen nog nooit weg geschoren, maar ben door de behaalde resultaten wel al uitgenodigd voor de worldshow. OK dan!
Laatst bijgewerkt door asbe op 25-01-04 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:09

Ik heb een western-KWPNer en knip, brand of scheer helemaal niets! Vertelde vandaag nog hoe mooi lang zijn manen worden
Heb alleen een fles antiklit voor manen en staart, thats it.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:14

Sokken/kootholtes scheer ik zodat er niet teveel modder in blijft hangen. Hoeven lakken doe ik niet omdat het voor pride zijn hoeven niet echt gezond is. Tastharen kortwiek ik tot 1 cm. Hij vindt het heerlijk Knipoog Het laatste gedeelte van de manen haal ik ook weg omdat de deken daar anders van die rasta plukjes creeert. Oren alleen de uitstekende delen, wel doe ik eerst wattenproppen in zijn oren zodat het haar daar niet in kan vallen. En verder elke dag een baby olie doekje over zijn snoet zodat zijn neus/ogen mooi schoon zijn.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:23

Haffie_Lady schreef:
Ik knip alleen lady's oren af

Ik dacht "oohhh, wat zielig" Haha! maar er stond nog achter " en toe bij" *LOL*

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:24

cornelie schreef:
wel doe ik eerst wattenproppen in zijn oren zodat het haar daar niet in kan vallen.

Als je het oor dichtknijpt en dan de uitstekende haren wegknipt kunnen ze ook niet in zijn oren vallen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:36

vera"]
[quote="cornelie schreef:
wel doe ik eerst wattenproppen in zijn oren zodat het haar daar niet in kan vallen.

Als je het oor dichtknijpt en dan de uitstekende haren wegknipt kunnen ze ook niet in zijn oren vallen.
[/quote]
Weet je, het wordt wat anders als je eindelijk een scheerapparaat hebt en hier nog niet veel ervaring mee hebt Haha! Dat ging zo: dit gaat goed zo.......OEPS, scheerapparaat ging zijn eigen weg Bloos Ahum, per ongeluk heeeeeel wat meer haar weg dan ik zou willen Bloos!
Dus totdat ik dat wat beter kan gaan gewoon die proppen in zijn oren Clown

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:38

Wij doen best veel aan toiletteren. Tastharen laten we tot zover zitten: we knippen ze allemaal tot één lengte, en laten alles op de kin en snuit zitten. Haren rondom zijn mond of zelfs op zijn neus knip ik helemaal weg. Oogharen doe ik niets aan. Baard knip ik, oren knip ik helemaal uit of die scheren we uit. Voorpluk vlecht ik in tot een knotje, 3e oor gaat eraf, het is ooit de bedoeling dat zijn manen ook kort gaan (pleasurelook), staart gaat niets vanaf, daar komtie nog wat tekort. Zwilwratten gaan eraf (nja, tot zover natuurlijk Tong uitsteken), sporen eraf en eventuele sokken knippen we weg. Verder gaat er makeup en babyolie op, wax in zijn manen en staart en mousse in zijn staart, om het nog voller te maken.

Hele waslijst, maar hij ziet er zo ontzettend mooi uit op de show! Wordt wel gewaardeerd door de jury!

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:42

Ik knip soms de erg lange tastharen korter, knip plukken van de oren en zomers knip ik zijn sokken netjes bij. Stukje achter de oren voor het halster en hoofdstel weg. Staart netjes tot op de kogels zodat ie niet over de grond sleept. Af en toe de puntjes van de manen knippen of met zo een mesje even gelijk maken.
Hoeven smeer ik in met zonnebloemolie, gaan ze van glimmen en het is nog gezond ook.
Zwilwratten hou ik kort met hoefvet. Paar dagen hoefvet erop en je haalt er zo een plak vanaf want die lange lelijke dingen vind ik niks.
Babyolie op het snoetje en rond de ogen voor een wedstrijd en glitters op z'n kont. (ben gek op glitters!!!)

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:43

Ik doe het alleen in de zomer, gewoon omdat ik mooier vind staan. Snor, baard sokken en kroonrand worden dan allemaal netjes bijgknipt. Oren knip ik uit. Staart doe ik als hij te lang is. Voor zijn manen zorgt hij jammer genoeg zelf, zou ze erg graag lang zien (staartmaanexzeem)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 22:03

Ik rij dan wel geen Western maar wat mij betreft: Hoe strakker hoe beter...
Ik scheer witte voetjes op (behalve in de winter bij mokgevoelige paarden),
kopstukje scheer ik kaal,
manen knip ik kort en de punten werk ik bij met de uitdunschaar,
oren scheer ik 'hol' uit (dus niet helemaal uit scheren),
alle tastharen gaan eraf, de kin gaat helemaal kaal,
de kroonranden van de zwarte hoeven worden strak geschoren,
zwilwratten snij ik bij,
de staart kort ik in tot een handbreedte boven de kogel (in gedragen toestand)
en de staarten scheer ik op.
Ik begin verder al in augustus met dekens zodat ze tot nog toe niet helemaal geschoren hoeven te worden.

Gelukkig kan ik dit alles zonder praam, wel zo prettig.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 22:11

ik rij met dolly geen wedstrijden en doe ook geen keuringen, en had tot een paar weken geleden nog nooit wat geknipt, getrokken of geschoren. helaas was het nu zo ver dat d'r staart zelfs tijdens het rennen (dus omhoog gehouden iets) nog de grond raakte, dus toen ging er een stuk af.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 22:13

Ik ben net als Sjuimpje (leuk topic sflj!)...

Ik haal alles eraf wat er maar af te halen valt Haha! !
Bij mij worden ze zeker 1 keer per 2 a 3 weken geschoren, niet helemaal natuurlijk, maar wel alle tastharen, voeten opgeschoren, kin kaal, oren alleen van binnen tijdens showseizoen met een showpaard, staart laat ik wel zo lang mogelijk groeien en knip ik regelmatig net boven de grond af.
Bij mij gaan ook de zwilvratten er af, sporen aan de kogels en de manen blijven kort.

De paarden die niet op wedstrijd hoeven worden ook gedaan, al doe ik bij die de tast haren boven en onder de ogen niet.

Ik vind het zelf gewoon "mooi"! En heerlijk om zo met ze te "tutten"!

Ik heb dan ook nog nooit een paard gehad die z'n neus overal aan stotte en ze kunnen altijd prima eten Verward

Toen Senna, als 5 maand oud veulen, naar het EK moest is ze helemaal geschoren, ze vond het heerlijk en stond er in showring Top bij!

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 22:16

Ik ben creabea en doe dus niet aan 'show'-frunniken Lachen
De oren knip ik alleen als er echt forse (vette) plukken uitgroeien. De staart wordt pas geknipt als ik er een mooie shoo-fly van kan maken Lachen
Het stukje voor het kopstuk achter de oren wordt wel regematig 5 cm kaalgeknipt.
En 's zomers wat overtollige vetlokharen eraf.
Tast- en oogharen etc. blijven lekker zitten.

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 22:21

Bij me merrie alleen uitstekenende haren wegknippen en de staart bij houden + de sokken. Manen + tastharen gewoon elkker laten groeien. past bij dr.. is ook geen wedstrijddame..

Bij de kwpn oren uitscheren + manene trekken en alles keurig kort.. behalve tastharen.. die blijven ong. 2/3 cm lang

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 22:23

ik doe ook helemaal niets.. ik vind ook dat de paarden alle haren niet voor niets gekregen hebben.. ook staan ze zonder deken dus 's winters ook een lekker wintervachie.. alleen lastig voor mij als de lente er weer aan komt, moet ik iets meer poetsen, maar dat vind ik het waard..
ik vind het mooier als een paard zo natuurlijk mogelijk is en niet helemaal kaal geknipt en geschroren..

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 22:57

Buiten de wedstrijden mag bijna alles groeien tot het te lang wordt (staart en achter de oren blijven dus in model). Voor de rest doe ik niets aan de paarden. Tja, komen de wedstrijden er weer aan, kan het wat mij betreft niet strak genoeg zijn, Lachen.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 22:58

Als je wilt showen is het naar mijn mening gewoon PART OF THE GAME!
En ik doe het dan ook vol overgave, alles, the works! *LOL* Maar ook omdat ik het zelf gewoon hartstikke mooi vind.
Oren, neus, hoofd, onderbenen... alles glad! Manen super kort (en dan op de show zo veel mogelijk kleine plukjes, super strak).
MAAR... alleen tijdens het showseizoen. Je zou Dot nu eens moeten zien... ik denk dat degenen die haar alleen van de show kennen haar nu niet zouden herkennen! Haha!
Alleen haar staart zit het hele jaar door in de staartzak en wordt uitermate zorgvuldig verzorgt, ook nu en sporen en zwilwratten peuter ik ook altijd kort wanneer het kan.
Maar verder is ze op dit moment hartstikke ruig. Giga plukken uit d'r oren (vind oorbeharing ook belangrijk in de winter. Dot staat overdag altijd buiten), een zooitje ruige manen en een báárd! Bloos!
Pas vlak voor de eerste show gaat Het Grote Toiletteren weer beginnen. *LOL* Pling

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 23:01

jeddah schreef:
sporen aan de kogels

Die was ik vergeten te noemen, maar die knip ik inderdaad ook af.

Niets zo mooi als zo'n strak paard wat je vanuit de stal/paddock aankijkt! Lovers
Zelfs mijn fokmerrie moest er hoogdrachtig nog aan geloven, zodat ze strak in in het pak kon bevallen Haha! (Overigens liet ik bij haar de laatste weken wel de tastharen zitten...)

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 23:26

Sjuimpje"]
[quote="jeddah schreef:
sporen aan de kogels

Die was ik vergeten te noemen, maar die knip ik inderdaad ook af.

Niets zo mooi als zo'n strak paard wat je vanuit de stal/paddock aankijkt! Lovers
Zelfs mijn fokmerrie moest er hoogdrachtig nog aan geloven, zodat ze strak in in het pak kon bevallen Haha! (Overigens liet ik bij haar de laatste weken wel de tastharen zitten...)
[/quote]

Verhip, dat doe ik inderdaad ook nog, voordat de merries gaan bevallen, worden ze showklaar gemaakt, hahahahaa, gewoon omdat ze het zalig vinden om vertroetelt te worden en natuurlijk staan ze dan op de baby- foto's op hun mooist erbij!! OK dan!

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 23:41

ik doe niet zoveel, ben o zo trots op veel behang!! maar ja ik heb dan ook haflingers!
ik werk de baard netjes bij en de haren die uit de oren groeien. in de winter overigens nooit! wel in de zomer vooral bij de merrie als ze naar de keuring gaat.