Rechtergalop lukt niet, linksom wel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Rechtergalop lukt niet, linksom wel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-04 20:53

linksom gaat de galop heel goed, ze is lekker ontspannen, en geeft na. Ze is dan ook wel heel ruim.
Maar ga ik dan rechtsom, dan wordt het een drama. Ze begint heel hard te rennen en schud licht met haar hoofd en wil niet nageven.
Ze kijkt op de rechterhand wel naar buiten, maar daar wordt aan gewerkt, ik probeer haar rechter te stellen.Toch lukt die galop niet. Ze wordt er helemaal druk van. Doordat ze zo doet, ga ik zelf ook denk ik "te moeilijk denken" over wat ik allemaal wel niet eraan doen moet. Misschien is dat het wel.
Wie heeft er een oplossing?


Mijn paard is net 6 geworden, en heeft in haar leven nog niet veel gedaan aan basisdressuur. Ze is drachtig. Dit even ter info.



PrimaDonna

Berichten: 501
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:09

Die van mij heeft daar ook zo nu en dan last van, het is echt zijn zwakkere kant rechts. Linksom geen problemen maar rechtsom heeft hij ook snel de neiging om verkeerd aan te springen. Scheve mond
Ik neem een wat overdrevere stelling aan naar binnen en rijdt hem op een volte. Die van mij is net 4 dus hij moet het nog allemaal netjes leren maar op deze manier lukt het mij vaak wel! En goed de binnen been en buitenbeen aandrukken, vooral de buitenbeen goed naar achteren aanleggen.
Succes! OK dan!

Primadonna

Stal Centaurus

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 00:10

Je paard heeft in de rechtergalop geen balans en die zal ie eerst moeten vinden. Probeer eens in galop op de volte je paard te laten halsstrekken. Je wordt dan nl. zelf gedwongen om je paard los te laten en het paard moet zelf zijn balans zoeken. Als ie hard gaat gewoon stil blijven zitten en de volte blijven insturen. Hij komt vanzelf terug. Zodra je paard ontspant in het halsstrekken (dus niet teugels losgooien!) langzaam weer oppakken. Veel vlieguren maken want dit kost gewoon tijd. Zorg dat jezelf ontspannen op je paard zit en zomin mogelijk in de weg zit.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 14:33

OK bedankt voor de tips!! Ga het vanavond meteen proberen!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 15:20

Nog een tip;

Links gaat het paard dus wel goed, zeg je. Als je nu je paard in de rechtergalop eens wat naar links stelt, hem zo wat meer voor elkaar probeert te krijgen en nageeflijk en daarna wat meer naar rechts probeert te stellen? En zoveel als je paard het af kan?

De hond is de betere mens

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 21:13

Het is te proberen!!!

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:13

had de mijne ook, rechtsom sprong ze steeds over naar linker of overkruisde galop.
ik heb haar laten behandelen aan haar rug dat scheelde!
buiten dat rechts een moeilijkere kant voor haar is(en voor de meeste paarden is) zit ze misschien vast of zit er een werveltje ofzo niet lekker.
laat haar eens nakijken door een goede fysio!

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:40

Wat ik heb gedaan is een laag kruisje op de middellijn zetten. In de linkergalop aanspringen, op het kruisje afrijden en boven de hindernis changeren naar de rechtergalop. Heeft bij mij heel goed geholpen...ik heb het 1 keer geoefend en nu springt hij elke keer goed aan. Probleem blijft dan wel de buiging en de nageeflijkheid. Dat is een kwestie van trainen. Staan al hele goed tips voor hierboven denk ik.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-04 20:58

Mijn paard is al behandeld door een osteophaat, dus aan de rug kan het eigenlijk niet liggen. ze vind het gewoon moeilijk, princess Lachen

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 22:21

Dit probleem heb ik ook, het paard wordt nog steeds erg druk bij alleen al de gedachte van we gaan aanspringen in de rechtergalop. Ook bij mij gaat links super, slechts op een kleine aanwijzing met mijn buitenbeen zitten we al in galop. mijn probleem zit 'm in het feit dat ze niet goed genoeg reageert op de hulp, dus ze kan (door mijn schuld) nog een paar passen maken zodat we alsnog in de verkeerde galop zitten. Wat hierbij kan helpen is vrijwel direct na de galophulp aan de buitenkant met een zweepje bijtikken (aan de buitenkant omdat dit de kant is waar je uiteindelijk de hulp voor de galop geeft). Ook draait ze net de achterhand weg zodat ze niet onder kan springen. Wat helpt is om ze juist niet in de rechterstelling te zetten (hierdoor maak je het jezelf erg moeilijk om de achterhand erbij te houden) maar om ze recht te laten of zelfs wat stelling naar buiten te nemen. Ik denk ook dat het belangrijk is dat wanneer jullie in galop zitten, dat ze het vertrouwen krijgt zodat ze kan gaan ontspannen, en probeer haar op eigen benen te laten lopen. Zoetjes aan en niet in 1 keer, want dat zal ze niet snappen. Als je haar voor de ruimte geeft om op eigen benen te galopperen, vergeet niet dat je dit aan moet vullen met voldoende been zodat ze ook blijft galopperen.

Genoeg oefenmateriaal?

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 22:21

oja, en doorzetten!

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

miertje1981

Berichten: 27
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Grijpskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 23:06

Even een idee uit een heel andere richting,
je vertelde dat je paard hard ging rennen en met zijn hoofd ging schudden.
Mijn paard is pas bij de tandarts geweest en deze vroeg mij of ik problemen had met rijden.
Hij vertelde me dat als ik die had, deze vooral aan de rechterkant zaten, want dat kon hij zien aan mijn paard zijn tanden.
Aan de rechterkant zaten namelijk haken op zijn kiezen en zodoende kon hij dus niet goed inbuigen.
Ook kan je paard last hebben met een bepaalde kant, omdat hij of zij wolfstanden heeft, of dat er nog stukjes wolfstand zitten, dan komt je paard logish in protest als het bit ertegenaan komt.
Ik weet niet of dit de oplossing is, maar misschien kun je het na laten kijken om zo weer een oorzaak weg te kunnen strepen. Knipoog

Herman is de grootste en de liefste! Knipoog

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 14:41

Ik heb hetzelfde probleem gehad... Bij mij sprong ze ook telkens aan de verkeerde galop. Daarvoor ging ik meer binnenstelling vragen en werd het probleem alleen maar erger doordat door die stelling het binnenachterbeen niet makkelijk kon ondertreden.

Het echte probleem zat em ook in het niet goed aannemen van de buitenteugel. Ze reageerde ook niet goed op mijn binnenbeen waardoor ze op de volte naar binnenviel... Dit heb ik gecorrigeerd door op de volte soms overdreven mijn gewicht naar buiten te plaatsen (ik zat ook standaard iets naar binnen :S ) en recht te zitten... Hierdoor was er weer activiteit voor het binnenbeen... Moest in het begin wel iets harder inkomen met mijn buitenbeen en dat vooral goed naar achter leggen om de achterhand er goed achter te houden....

Succes! (o ja, doe dit niet alleen, ik heb heel veel gehad aan de les die ik erbij kreeg..)

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-04 21:15

Bedankt voor de tips!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers