Vraagje aan mensen met paard aan huis

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Vraagje aan mensen met paard aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-04 17:44

Ik heb een vraagje voor alle mensen die hun paard aan huis hebben, maar zelf geen weiland bij hun huis hebben.
Hoe hebben jullie het geregeld dat je paard toch weidegang heeft?
Hierbij denkend aan bijvoorbeeld een beschikbaar weiland op 15 minuten van huis. Hoe bouwen jullie de weidegang dan op?

Zelf sta ik nu op een stalling, waarbij ik bijna letterlijk zijn deur open kan gooien en hij kan het land op hobbelen. Maar we zijn bezig met huisjes kijken, waarbij we helaas 9 van de 10 keer geen weiland bij het perceel beschikbaar hebben (wel stallen en paddock/rijbak).
Voordat we gaan kijken probeer ik al uit te vogelen wat er allemaal in de buurt beschikbaar is (rijbakken/weidegang etc), maar ik vraag me af hoe ik zou kunnen opbouwen als ik full-time werk en de weidegang toch een eindje van huis zou zijn......en ik hem niet in 1 keer van niets op full-time weidegang wil zetten.....
Wie heeft wat dat betreft al een keer het wiel uitgevonden? Knipoog


Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 18:04

Het is een van de problemen waar ik ook tegen aan loop.. Ik heb hem afgelopen jaar van geen land naar full-time land gedaan door iedere keer met hem te gaan grazen.. Dus op een gegeven moment zat ik twee keer per dag een uur of anderhalf met ze in het gras. Is heel vervelend maar ik durf het ook niet aan om van niets naar 100% weide te gaan.. Een andere oplossing zou ik niet weten eigenlijk.

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 18:06

Ik denk dat estragons oplossing een hele goede is.. je zou ook een stukje weide af te zetten en daar eerst met de maaier overheen gaan ? Lachen

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-04 18:34

Estragons oplossing is wel een idee, maar ik denk niet dat ik dat ga redden met mijn 40-urige werkweek, een huishouden en ook nog mijn paardje beweging geven en stal uitmesten.....
En het zou dan ook voor 2 paarden gelden. Althans ik ben van mening dat ik als we Lars aan huis gaan stallen, we er wel een speelkameraadje bij moeten kopen.

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 18:36

je kunt de paarden toch ook met veel hooi gewoon de hele dag in de bak zetten?

levi,Het liefste van het liefste wat er maar kan bestaan heb ik in jou gevonden ik laat je nooit meer gaan!!

ga even naar www.stopwredeveetransporten.nl en teken,en geef aan iedereen door!!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 19:08

Ik heb dat probleem ook

Ik heb een aantal stallen en een prachtige(en droge) bak, maar geen land. Hier in de buurt is dat ook bijna niet te regelen(of ik kan weer niet rijden)
Ze staan bij mij gewoon zomer en winter in de bak en dat bevalt prima. Alleen mijn merrie gaat dit jaar naar het land bij mijn oom, maar die heeft dan een veulen aan de voet lopen

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-04 19:16

gomir schreef:
Ik heb dat probleem ook

Ik heb een aantal stallen en een prachtige(en droge) bak, maar geen land. Hier in de buurt is dat ook bijna niet te regelen(of ik kan weer niet rijden)
Ze staan bij mij gewoon zomer en winter in de bak en dat bevalt prima. Alleen mijn merrie gaat dit jaar naar het land bij mijn oom, maar die heeft dan een veulen aan de voet lopen


Ik ga ervanuit dat ik gewoon weiland kan regelen....maar voer jij zomer bijvoorbeeld kuilgras of zo?
Lars heeft hele erge grasnijd, dus ik wil hem dat gras eigenlijk niet ontzeggen

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 19:39

Wij hebben de paarden bij huis, maar geen weide erbij. Gelukkig wel weide in de buurt, verschilt per weide 10 tot 20 minuten lopen.
Vanaf het voorjaar tot het najaar lopen ze gewoon 24/7 in het land, in de winter heb ik er even ietsje meer tijd voor nodig.
Ik breng ze 's ochtends weg en kom op de fiets weer terug.
's Avonds op de fiets heen en lopend weer terug.
Zo heb ik EN mijn paardjes dicht bij huis EN ze hebben dagelijks weidegang!

Leo

Berichten: 50105
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 19:53

Leo kan zo naar buiten in haar uitloopbox, maar er is maar een smalle strook zand rondom de stal waar ze lopen kan. Haar bewegingen geven we op het land naast huis (waar ze niet mag grazen ivm mest en het 'niet natuurlijke' wat in haar brokken zit en dus ook in de mest ofzo Verward Het is nl. biologisch land (vol onkruid) )
In de zomer staat ze op het land bij m'n opa. Ze stond verleden jaar aan de kuur (lange ketting) maar vanwege enkele ongelukjes heb ik dat dit jaar liever niet. Ik ben net blij dat ze geen littekens heeft overgehouden.
Daarom doen we nieuwe beheining en en in het begin zal ze wel noodgedwongen aan de kuur moeten Scheve mond

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 20:44

Wij hadden de paarden aan huis en die liepen overdag los in de bak, behalve op de momenten dat iemand aan het rijden was. Ze kwamen helemaal nooit op het land, dus hoefden ze ook geen plotselinge overgang te maken van stal naar gras, zeg maar.

We lieten ze zomers wel regelmatig even een uurtje grazen, gewoon op gazonnetje Haha!. Hadden we verplaatsbare paaltjes voor met stroomdraadje. Kwestie van de boel even uitzetten, paard erin en grazen maar.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-04 21:06

jantina schreef:
Ik breng ze 's ochtends weg en kom op de fiets weer terug. 's Avonds op de fiets heen en lopend weer terug.
Zo heb ik EN mijn paardjes dicht bij huis EN ze hebben dagelijks weidegang!


Hier zat ik zelf ook aan te denken. Bijvoorbeeld 's ochtends fietsend met Lars erheen, snel terugfietsen en naar mijn werk. Terug van werk, snel op de fiets hem weer halen.
Alleen gaat hij dan gelijk hele dagen op het land en dat vind ik niet erg als het weiland erg schraal is.....maar als het een vol land is dan mag hij niet gelijk hele dagen......
De enige oplossing die ik dan kan verzinnen is een paar uur per dag vrij nemen van mijn werk, zodat hij eerder uit het land gehaald kan worden....

Wie heeft er nog meer ideëen? Lars geen weidegang geven is geen optie, tijdens de zomerperiode wil ik hem minstens hele dagen op het land.
Althans hij wil..... maar dat begrijpt iedereen wel, denk ik..

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:12

Wij hebben natuurlijk hetzelfde. Je kunt ze in het voorjaar niet in eens in het volle jonge gras gooien.
Wij zetten een stukje land af bijvoorbeeld.
Of zorgen dat het een heel schraal stuk land is, onbemest of al kaalgegeten door andere dieren.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:14

Ik heb hetzelfde probleem. Maar als je een paddock hebt kan je ze daar toch ook in zetten overdag? Een wei hebben ze niet nodig en ze kunnen best zonder. Het is een gewoonte dat een paard op een wei hoort, maar mijn pony;s staan alleen van 1-nov tot 1-dec dag-nacht in het land. Dat vinden ze super -> een vakantie. Ik denk dat je met zoiets je paard veel meer plezier doet dan heb iedere dag in de wei te zetten. Als je een ker je paard laat grazen kun je dat als beloning doen bijv.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:49

IlsjePilsje schreef:
Ik heb een vraagje voor alle mensen die hun paard aan huis hebben, maar zelf geen weiland bij hun huis hebben.
Hoe hebben jullie het geregeld dat je paard toch weidegang heeft?
Hierbij denkend aan bijvoorbeeld een beschikbaar weiland op 15 minuten van huis. Hoe bouwen jullie de weidegang dan op?

Zelf sta ik nu op een stalling, waarbij ik bijna letterlijk zijn deur open kan gooien en hij kan het land op hobbelen. Maar we zijn bezig met huisjes kijken, waarbij we helaas 9 van de 10 keer geen weiland bij het perceel beschikbaar hebben (wel stallen en paddock/rijbak).
Voordat we gaan kijken probeer ik al uit te vogelen wat er allemaal in de buurt beschikbaar is (rijbakken/weidegang etc), maar ik vraag me af hoe ik zou kunnen opbouwen als ik full-time werk en de weidegang toch een eindje van huis zou zijn......en ik hem niet in 1 keer van niets op full-time weidegang wil zetten.....
Wie heeft wat dat betreft al een keer het wiel uitgevonden? Knipoog


Ons huis met 6 stallen, gedraineerde 20x40 buitenbak, 2 paddocks, wasplaats, hooi/stro opslag enz enz en met 1 1/2 ha land staat te koop. Haha! Schijnheilig Cool.
Cheese! op mijn homepage.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:56

Lastig. Mijn verzorpaard staat ook bij huis, wij hebben niet zo veel land, maar net genoeg om ze er aan te laten wennen. Ze staan dan 1 a 2 uurtjes op schraal land per dag. Wij gebruiken een wei 5 min bij ons vandaan, daar staan ze dan (zolang het kan ) 24/7. Ze komen dan ook ineens in een volle wei, nooit problemen mee gehad.
Het lijkt mij lastig om elke dag een paar uur vrij te nemen om je paard op te halen..

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-04 22:00

PhiaBink schreef:
Ons huis met 6 stallen, gedraineerde 20x40 buitenbak, 2 paddocks, wasplaats, hooi/stro opslag enz enz en met 1 1/2 ha land staat te koop. Haha! Schijnheilig Cool.
Cheese! op mijn homepage.


Ja jullie mooie paradijsje heb ik al een keer bekeken...alleen is dit te ver van Woerden...
ik mag paard aan huis van mijn vriend, maar het mag niet te ver van zijn werk zijn. We kijken nu naar iets met 1 of 2 stallen en een bak.......dat is gelukkig in deze regio nog redelijk te betalen.

Als ik de foto's van jullie stal zie, dan is er gelijk een Pavlov-effect....ik kwijl de hele lap-top onder........ prachtig!!!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 22:57

IlsjePilsje"]
[quote="PhiaBink schreef:
Ons huis met 6 stallen, gedraineerde 20x40 buitenbak, 2 paddocks, wasplaats, hooi/stro opslag enz enz en met 1 1/2 ha land staat te koop. Haha! Schijnheilig Cool.
Cheese! op mijn homepage.


Ja jullie mooie paradijsje heb ik al een keer bekeken...alleen is dit te ver van Woerden...
ik mag paard aan huis van mijn vriend, maar het mag niet te ver van zijn werk zijn. We kijken nu naar iets met 1 of 2 stallen en een bak.......dat is gelukkig in deze regio nog redelijk te betalen.

Als ik de foto's van jullie stal zie, dan is er gelijk een Pavlov-effect....ik kwijl de hele lap-top onder........ prachtig!!!
[/quote]

Tsja en ze verklaren ons voor gek dat we het verkopen Verward
Spierdijk-Woerden is ongeveer 1 uur tot 1 uur en 15 min. Is toch wel te doen. Schijnheilig Bloos

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 23:21

Ik heb eindelijk na bijna 2 jaar!!!!!!!!! een wei voor Quint OK dan!
De wei ligt perfect vlakbij huis(100 meter)deze is ingezaaid en de eigenaar wil er eerst van hooien,tot die tijd kan Quint bij hun in een kleiner weitje staan.
Ook mag ik gebruik maken van de buitenbak('s avonds verlicht en zelfs nu nog helemaal droog)........ik ben zo blij als een aap met 7 staarten Haha! .
Ik ga Quint wel laten wennen,mijn planning is om hem er eerst een paar uur en dan steeds langer op te zetten(t is een tinker en dat zijn van die vreetzakken)
Ik haal hem zowieso 's avonds naar huis,ik ben anders bang dat hij te vet word(thuis heeft hij ruimte zat maar geen gras)

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 09:04

Phiabink: ach mensen die jullie voor gek verklaren...je gaat toch richting Belgie? Volgens mij is de natuur daat veel mooier. En helaas vindt mijn vriend meer dan 1 uur rijden te veel. Hij is ook nog trainer en zou dan het hele land door moeten reizen.....

CarS: dat is wel fijn, ik hoop dat het bij mij iets sneller zou gaan (als we een huisje hebben....) Gelukkig heb je iets gevonden!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 09:24

Ik heb de pony's ook aan huis staan en in het begin ook geen weide erbij.
Alleen de winterdag. En ze hebben het overleefd.

Een optie zou natuurlijk zijn om je paard voor de verhuizing al te wennen aan dagelijks buiten te staan (op gras)

Wat je ook zou kunnen doen is gewoon gras te maaien (met een zeis) en dit in de paddock voeren, en dan bijv in het weekend op de weide te zetten.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 10:48

Wij wonen in bosrijk gebied en hebben de paarden ook aan huis staan. Weides heb je hier meer richting de polder (Soest of Bunnik, en dan moet je met je paard toch een flink eind op pad Knipoog en drukke wegen over Scheve mond). We hebben altijd ter grootte van de bak een stukje gras gehad, voor 2 paarden zo'n 3 uur maximaal op een dag te eten (opgedeeld in twee stukken zodat 1 rust heeft en de ander omstebeurt kaalgevroten wordt). Met drie paarden was dat nog net te doen, alleen hadden ze dan soms maar een uurtje gras. En nog had mijn KWPNer een grasbuik (die kreeg de nodige brokken vanwege de mineralen, maar verder niks). We hebben ze de rest van de dag in het beschutte bos staan of in de bak met een plak hooi. Is best te doen, maar kan behoorlijk vervelend zijn. We bouwen het netjes op tot een uur en daarna maakt het niet uit of ze een of meerdere uren grashappen (geen dik gras). Van de herfst hebben we het bosstuk grotendeels ingezaaid met gras, maar dat is echt gokken (groeit nauwelijks). Omdat het met drie paarden gewoon te weinig was hebben we daarvoor gekozen, nu hebben we er nog amar 2 (mijn KWPNer is niet meer), dus dat scheelt. Die hebben dat gras ook echt wel nodig, in dat nieuwe stuk zullen ze maar een uur per dag maximaal mogen (bodem is niet stevig genoeg, dus 't risico dat ze het gras lostrappen is erg groot). 't Is behelpen, maar goed, ze hebben gras. En wee hun gebeente als ze het stuktrappen Tong uitsteken. Ik begrijp dat jij ook geen beschikking hebt over grond om in te zaaien, dan wordt het wel lastig. Onze paarden hebben het trouwens jarenlang goed gedaan op een uurtje of 2 gras per dag (soms 3 en soms zelfs hele dagen als ze de wei kaal moesten vreten), ze stonden de rest van de dag in de bak of in het bos. Kosten voor hooi e.d. waren dan wel groot, maar goed, je moet wat. En nu nog kunnen ze niet hele dagen op het gras, ze krijgen misschien wat meer binnen, maar meer zit er niet in. Ik weet dat hier in de buurt een manege zit waar ze wel weilanden hebben aangelegd midden in 't bos. Gaat heel goed, maar die hebben zelf genoeg paarden, dus daar zou ik ook niet mijn paard in de wei mogen gooien (bovendien zijn ze schandalig duur in hun stalling, dus ik denk dat ik me dan ook blauw zou moeten betalen). De dierenkliniek had ook ong. 2 ha weide, maar alleen voor patiënten. Verder heeft niemand hier gras, de meesten pleuren ze gewoon in het bos.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 10:54

Al heb je een paddock of de buitenbak waar ze in kunnen lopen, dan is gras een bijzaak. 1 van mijn paarden kan het land niet in. Ze was licht bevangen toen ik haar kocht. Ze kan het niet verdragen een ander paarden in haar buurt te hebben. Zij staat de hele zomer buiten in de paddock met hooi en een bak water. De rest staat in het land. Zij heeft er niks van. Ik snij wel een beetje gras voor haar voor het idee wat anders te krijgen dan hooi.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 11:52

Je kan je paard ook met het gras laten "meegroeien". Dat betekend dat je hem begin/half april op de wei zet als het gras nog kort is en dan bijvoerd met hooi totdat het gras zoveel gaat groeien dat hij er genoeg aan heeft.
Je hebt dan hooguit een maand dat je moet voeren op afstand. Het voordeel hiervan is dat het de meest natuurlijke overgang is voor een paard. Nadeel is dat het in april nog behoorlijk vies weer kan zijn en dat een goede regendeken dan wel een must is.

Pak iets aan voordat het een probleem is. Schep orde voordat de chaos intreedt.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 14:05

soraya en amadeus komen van het zomer gewoon 24 uur per dag op het gras.....ze krigjen er dan niets bij of er meot al heel wieing gras zijn

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-04 21:20

Dank jullie wel voor de reacties.
Ik begrijp uit veel verhalen dat weidegang niet echt een must is. Eigenlijk ben ik van mening dat ik mijn paardje zeker zomers weidegang wil geven. Mijn vriend wil zelfs geeneens denken aan het aan huis stallen als we geen mogelijkheid hebben om Lars zomers weidegang te geven.
We houden dus goed in de gaten of er weidegang in de buurt mogelijk is. Echt problematisch zal het niet zijn, want anders gaat hij gewoon voor een aantal maanden weer terug naar zijn oude stalling om te genieten van het gras (als ze me dan nog terug willen;-))
Ik vraag me alleen af hoe werkende mensen het klaarspelen om hun paard weidegang + opbouwen te geven terwijl ze full-time werken en de weidegang niet op hun eigen perceel ligt......


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 116 bezoekers