Hoefschoenen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-04 10:04

Nal ng te twijfelen over welke schoenen, of ik het wel zal doen, enz....toch de easyboots besteld.

Gister de hoefschoenen met Lis uitgetest.

Omdat ik haar liever niet op de ijzers heb omdat hier de hoeven nou niet echt veel beter worden en de kans op aftrappen, andere paarden erger verwonden en ook dat ze zichzelf ermee open haalt....liever niet dus.

Ik heb in Amerika de hoefschoenen besteld...deze dus Lachen Lekker opvallen kleurtje, mochten we er nog eens een kwijt raken dan heb je meer kans een rode schoen terug te vinden dan een zwarte Afbeelding

We moesten een paar weken wachten, maar ze zijn er...en het mooie is, incl alle tax etc ben ik nog steeds 70 euro goedkoper uit dan dat je ze in nederland koopt, waar je alleen maar zwart kan krijgen ook nog.

Goed, gister de schoenen aan gedaan. Ging gelukkig best makkelijk. Schoentjes dicht en Lis gaf er nog steeds niks om. We zijn lekker over het asfalt naar buiten gegaan....ze liep alsof ze nooit anders had gehad. Vrolijk en een stevig tempo. Met draven werdt ze helemaal vrolijk, ze straalde aan alle kanten uit dat ze heerlijk liep en zette een stevig tempo in. We vlogen door Assen.
De bedoeling was om een half uurtje weg te gaan, het was tenslotte de eerste keer met de schoenen en je weet nooit. Blondie hier verdwaalde in Assen dus we zijn uiteindelijk ruim een uur en een kwartier weggeweest. Ze bleef super lopen en ondanks alle hagel enz, was het heerlijk buiten rijden.

Terug gekomen op stal, bleek wel dat de schoenen iets gedraaid waren dus volgende keer moeten ze wat strakker aan. Het uitdoen was lastiger dan het aan doen.

Heb echt al zin in de zomer...nu kan ze lekker zonder ijzers toch lekker lang naar buiten over het asfalt en kunnen we samen Smilde onveilig gaan maken met onze rode schoenen Lachen

Je krijgt trouwens wel heeeeel erg leuke gezichten, mensen die je goedendag zegt en je ziet hun hoofden nog een tweede keer omdraaien, je hoort ze bijna denken "wat heeft die nou aan" Haha!


isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 10:17

ja mooi euitvinding he hoefschoenen
ben benieuwd hoe die van jou in de praktijk zich houden
ik heb achter die van Smit en voor op dit moment nog geen, maar ik leen dan de Old Macs van mijn dochter
ik moe tzelf nog nieuwe bestellen

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 10:23

Hoef je die niet op maat te laten maken?

Ik vind het wel heel stoer staan van die hoefschoenen, heb eens een shetlander gezien met rode hoefschoenen en die had er veters in......echt heel grappig.

Maar nog een vraagje, is het niet glad voor een paard, stel je rijd op gras?

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-04 11:07

De easyboots zijn op 9 standen te stellen met het kabeltje voor en de rubber band achter de bal van de voet kan nog op 3 standen. Je besteld de schoenen op basis van de breedte van de hoef en de rest stel je zelf af.

Ik heb nog niet op gras gereden, alleen op asfalt, omdat ik dan kon horen of ze er 1 zou verliezen ofzo. Wel hebben we gladde stukjes asfalt gehad en daar gleed ze niet op uit. De bodem van de schoen is ook rubber, in tegenstelling tot het gladde metaal van de ijzers zorgt rubber voor veel meer grip op gladde ondergronden. Als ik gras getest heb, laat ik het wel horen hier.

MissM

Berichten: 508
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Aan de Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 15:56

Ja!! Lissie met rode schoenen!! Haha!

Ik ben blij te lezen dat het de eerste keer al zo goed ging!

Nu nog foto"s! Ik il wel eens zien of haar schoenen haar een beetje staan!

'Don't let it be forgot, that once there was a spot,
for one brief shining moment that was known as Camelot'
SGWay of Life's Miss Marple

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 16:00

Geweldig die rode schoenen, ik vind ze veel leuker dan zwarte hahaha Haha!

Kane me kanjer!!!!
Dressuur B + heel veel en nu ook L1 +16 yeah L2 here we come ! :)

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 16:01

Ik vind het wel gaaf staan maar hoefschoenen zijn slecht voor de benen van het paard, vertelde de smid...

Jasmijn 29-04-2011
<3 Jasmijn <3 Mampina
Brusje op komst!

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 16:04

roosje84 schreef:
Ik vind het wel gaaf staan maar hoefschoenen zijn slecht voor de benen van het paard, vertelde de smid...



Vertelde hij ook waarom?

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 16:26

Ha wat een mooie kleur zeg!!! Zo val je wel op ja!
Volgende maand ga ik die van mij bestellen (Marquis).
Ben benieuwd...deze zien er in ieder geval ook goed uit!
Maar nu nog foto's van je paardje met hoefschoenen...moet je wel even een heel setje maken hoor!
Veel plezier er mee en ik hoor graag hoe je ervaringen verder zijn.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 18:05

Roosje , hoefschoenen slecht voor de benen van het paard ?
nou breekt mijn hoef-klomo !
laat hem eens vertellen waarom dat zo is volgens hem en laat hem dan eens wat info erover doorspitten
over de demping en de schok die benen krijgen van met ijzers op het harde lopen bv

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 18:13

fjordenfan schreef:
Roosje , hoefschoenen slecht voor de benen van het paard ?
nou breekt mijn hoef-klomo !
laat hem eens vertellen waarom dat zo is volgens hem en laat hem dan eens wat info erover doorspitten
over de demping en de schok die benen krijgen van met ijzers op het harde lopen bv


Dat ben ik ook van mening...alleen mijn hoefsmid was ook niet blij met het verhaal dat ik hoefschoenen wilde gebruiken. En ik heb op de site van hoofcare of zo een mailtje gestuurd met de vraag wat hun mening als hoefsmid is over de hoefschoenen. Helaas geven zij geen antwoord.
Het rare is dat je van veel hoefsmeden een negatieve reactie krijgt, ik vraag me dan af.....hebben ze gelijk of zijn ze bang hun clientele te verliezen (wat ze niet helemaal doen, want een paard moet gewoon nog bekapt worden).

Mijn hoefsmid draaide pas bij toen ik hem met mijn hand op mijn hart zweerde om bij opkomende problemen niet door te gaan met de hoefschoenen.

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 18:13

roosje84 schreef:
Ik vind het wel gaaf staan maar hoefschoenen zijn slecht voor de benen van het paard, vertelde de smid...



en ijzers waren zeker veeeeeel beter. wat de boer niet kent dat vret tie nie. er zal nog veel over hoefschoenen geleerd moeten worden en de techniek zal in de loop van een paar jaar nog verder verbeterd worden denk ik.
ik heb zelf smitjes en door ze ook anders op zijn hoeven te laten lopen heb ik geen hoefsmid meer nodig, dus ja als ik hoefsmid was zou ik ook zeggen......

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 18:21

Citaat:
hebben ze gelijk of zijn ze bang hun clientele te verliezen


Ik denk het laatste, alhoewel er altijd werk is voor een goede smid.
Maar een paar ijzers onder slaan levert nog altijd meer op dan een paard even bekappen, ook zal de smid bij meer bekappingen meer in de auto zitten.

Ik moet mijnes van de week even bellen en dan zal ik eens vragen wat hij ervan vind.
Ik denk zelf dat ie wel positief is omdat hij toch ook wel voorstander is van blootvoets tenzij ijzers echt nodig zijn.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 18:28

Mijn smid heeft het hartstikke druk en neemt niet eens meer klanten aan, maar hij was ook niet positief over hoefschoenen.
Voor mijn paard kan het niet eens, die heeft megagrote voeten en maait enorm met zijn voorbenen en moet nog een jaar corrigerend beslag om de toontredendheid binnen de perken te houden.

vrijdag komt de smid weer, zal ik eens vragen waarom hij (zij, want ze komen met 2 man sterk) het niets vinden

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 19:04

mijn smid vindt ze juist prima
zeker omdat Pieke niet goed tegen ijzers kan
is zelfs een voorstander van blote voeten als het kan


DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 19:12

Ik luister naar wat mijn paard er van vind. En die loopt zonder schoenen voor geen meter, met ijzers bijzonder pijnlijk en met schoenen als een 3-jarige. Simpele keuze dus voor mij.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 19:13

Ik heb ook Marquis hoefschoenen. Vrijdag gekomen en zaterdag gepast.
Zoals ik al eens eerder op bokt heb gelezen is de achterkant van deze hoefschoen erg hoog (toen had ik ze al besteld). En idd komt aan de achterzijde 2,5 en 4,5 cm over de hoefballen (wat niet mag)
Morgen even bellen en navragen, wat te doen.
Ik kreeg ze wel goed aan en vindt ze beter dan de Old-Mac's.
Laatst bijgewerkt door Dizzy op 25-01-04 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-04 19:13

Bij ons op stal zag ik laatst ook een smit, die zelfs zelf hoefschoenen doet enzo.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 19:15

veel smeden zijn tegen omdat ze denken dat de schoen het paard belemmert in het stukje glijden wat de hoef doet als het paard zijn benen neerzet onder het lopen
maar dat is dus onzin want bij hoefschoenen word daar rekening mee gehouden doordat er een paar millimeter ruimte voor de hoef is om die schuifbeweging in de schoen te maken

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 20:08

Sugarmiss schreef:
Ik luister naar wat mijn paard er van vind. En die loopt zonder schoenen voor geen meter, met ijzers bijzonder pijnlijk en met schoenen als een 3-jarige. Simpele keuze dus voor mij.


Yep...daarom wil ik ze ook gaan proberen.
Zonder loopt hij na 2 weken op zijn leven. Met ijzers loopt hij wel goed, maar voor mijn idee kan hij beter. Dus nu ga ik kijken hoe het met de hoefschoenen zal gaan......

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 09:18

draumpje schreef:
veel smeden zijn tegen omdat ze denken dat de schoen het paard belemmert in het stukje glijden wat de hoef doet als het paard zijn benen neerzet onder het lopen
maar dat is dus onzin want bij hoefschoenen word daar rekening mee gehouden doordat er een paar millimeter ruimte voor de hoef is om die schuifbeweging in de schoen te maken



onzin, waarom zou een paard met een hoefschoen niet het stukje kunnen glijden, die van mij kan het in ieder geval wel. natuurlijk is rubber stroef maar als ik zelf op schoenen sta kan ik ook een schuivende beweging maken.

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 09:45

Voor de winter en de gladheid vind ik de schoenen ook een pluspunt, een paard met ijzers ligt zo plat. Terwijl je met hoefschoenen gewoon lekker buiten kunt rijden.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 11:47

helga"]
[quote="draumpje schreef:
veel smeden zijn tegen omdat ze denken dat de schoen het paard belemmert in het stukje glijden wat de hoef doet als het paard zijn benen neerzet onder het lopen
maar dat is dus onzin want bij hoefschoenen word daar rekening mee gehouden doordat er een paar millimeter ruimte voor de hoef is om die schuifbeweging in de schoen te maken



onzin, waarom zou een paard met een hoefschoen niet het stukje kunnen glijden, die van mij kan het in ieder geval wel. natuurlijk is rubber stroef maar als ik zelf op schoenen sta kan ik ook een schuivende beweging maken.
[/quote]

Als er ruimte vrij is om IN de schoen een schuifbeweging te maken, dan lijkt mij dat de schoen gaat schuren? Verward

Wil je Australiƫ op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 12:01

Alleen als de hoeven een draaibeweging maken dan kunnen ze gaan schuren en als de hoeven bekapt moeten worden (dus de schoenen te klein worden).

Als ik een lange rit gemaakt heb dan kan ik aan de hoefwand precies zien waar de schoenen de wand raken. De hoefwand is dan mooi schoon. Schuren zou ik het niet willen noemen, want dan zou er echt van slijtage sprake moeten zijn.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 15:06

Dizzy"]
[quote="helga"][quote="draumpje schreef:
veel smeden zijn tegen omdat ze denken dat de schoen het paard belemmert in het stukje glijden wat de hoef doet als het paard zijn benen neerzet onder het lopen
maar dat is dus onzin want bij hoefschoenen word daar rekening mee gehouden doordat er een paar millimeter ruimte voor de hoef is om die schuifbeweging in de schoen te maken



onzin, waarom zou een paard met een hoefschoen niet het stukje kunnen glijden, die van mij kan het in ieder geval wel. natuurlijk is rubber stroef maar als ik zelf op schoenen sta kan ik ook een schuivende beweging maken.
[/quote]

Als er ruimte vrij is om IN de schoen een schuifbeweging te maken, dan lijkt mij dat de schoen gaat schuren? Verward
[/quote]

die ruimte is geen draairuimte
het gaat hier om enkele millimeters aan de voorkant waardoor de hoef glijruimte naar voren heeft
het is niet zo dat de schoen om de hoef heen slobbert en de hoef kan draaien in de schoen

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jihama en 36 bezoekers