Bokkers met een eigen paard: Help! :D

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MiekSpeciaal
Berichten: 2813
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: Den-Bosch

Bokkers met een eigen paard: Help! :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 16:03

Tja.. het zal wel het zoveelste topic zijn, maar van die zoekfunctie werd het me ook niet echt veel duidelijker. Hier thuis gaat het de laatste tijd steeds vaker over het kopen van een paard. Dat lijkt me natuurlijk hartstikke gaaf, maar ik wil wel echt goed voor m'n paard zorgen dan. Dus nou is mijn vraag aan jullie wat er allemaal bij komt kijken. Dus vooral waar je kosten aan hebt, hoeveel tijd jullie per dag aan je paard besteden etc.
Sorry dat ik jullie hier mee lastig val, maar ik wil gewoon echt goed voor m'n paard kunnen zorgen enzo, dus ik wil er echt goed over nadenken!!!

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 16:08

Nou, kom nog een paar daagjes mee naar sunny zou k zeggen. Voor tips etc mag je me dan a;tijd bellen natuurlijk; ook al ben ik ook niet alwetend Schijnheilig

1: dagelijks poetsen. Anders noem ik het dierenmishandeling, voor een paard is het inmiddels ook niet fijn om vies rond te lopen.
2: veel tijd besteden aan je paard, aandacht is naar mijn mening een van de balngrijkste dingen
3: voeren van je paard
4: beweging geven; dus niet alleen pakken als jij zin hebt om te gaan rijden. Jaja, ook in de stortregen Tong uitsteken
5: stalonderhoud
6: hoefsmid.. bij sunny was het nu al 10 ( !! ) weken geleden dat die voor eht laatst was geweest; meestal is dat om de 4 tot 6 weken geloof ik.
7: eventueel knippen/ manen trekken etc.

Ik weet zeker dat ik nog een hoop ben vergeten, maar goed. Zat bokkers hier. Zoals je al zo vaak hebt gehoord rijd ik 3,4,5 keer per week; op het moment ongeveer 2 uur achter elkaar Tong uitsteken

MiekSpeciaal
Berichten: 2813
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: Den-Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 16:11

Dank je.. zelf weet ik ook al wel aardig wat.. maar ik wil zeker weten dat ik niks vergeet enzo. En daarom besloot ik er toch maar een topic over te maken. Want natuurlijk komt er ook nog ontwormen bij, de aanschafkosten, stallingskosten. En vast nog veel meer.. maar zoals ik dus al heel vaak zei.. ik wil echt het allerbeste voor m'n paard (als ik er 1 zou krijgen Tong uitsteken )

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 16:22

Flutterby schreef:
1: dagelijks poetsen. Anders noem ik het dierenmishandeling, voor een paard is het inmiddels ook niet fijn om vies rond te lopen.


Hoe denk je dat paarden in de vrije natuur erbij lopen? (tuurlijk, als je rijd moet je poesten!)

Anyway, qua kosten ben je er met de aanschaf alleen niet, sterker nog, dat is waarschijnlijk het goedkoopste als je naar de lange termijn kijkt. Tel bij het bovenstaande ook nog dierenarts op, inentingen, ontwormen, zadel, hoofdstel, halster, dekens en nog ontelbaar veel andere ditjes en datjes die je koopt.

Nu ik er zo over nadenk, waarom heb ik eigenlijk een paard en geen sportauto!? Cool Knipoog

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 16:26

daniel79"]
[quote="Flutterby schreef:
1: dagelijks poetsen. Anders noem ik het dierenmishandeling, voor een paard is het inmiddels ook niet fijn om vies rond te lopen.


Hoe denk je dat paarden in de vrije natuur erbij lopen? (tuurlijk, als je rijd moet je poesten!)

Anyway, qua kosten ben je er met de aanschaf alleen niet, sterker nog, dat is waarschijnlijk het goedkoopste als je naar de lange termijn kijkt. Tel bij het bovenstaande ook nog dierenarts op, inentingen, ontwormen, zadel, hoofdstel, halster, dekens en nog ontelbaar veel andere ditjes en datjes die je koopt.

Nu ik er zo over nadenk, waarom heb ik eigenlijk een paard en geen sportauto!? Cool Knipoog
[/quote]

Zadel hoofdstel, dekje peesbechermers/bandages etc kun je bij sommige ruitersportzaken met grote korting kopen --> complete set. Dat was bij mijn vriendin wel zo in ieder geval. En anders moet je maar mee komen miekje Tong uitsteken Halster, dekje en dat soort "zooi" heeft ze al veel geloof ik; hoofdstel is ook niet duur. Deken zal niet nodig zijn; sunny staat ook altijd zonder deken buiten. Is gewoon een kwestie van niet te erg in de watten leggen, niet scheren etc.

[edit: je hebt een paard en geen sportauto omdat je al een auto hebt... ]

MiekSpeciaal
Berichten: 2813
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: Den-Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 16:36

daniel79"]
[quote="Flutterby schreef:
1: dagelijks poetsen. Anders noem ik het dierenmishandeling, voor een paard is het inmiddels ook niet fijn om vies rond te lopen.


Hoe denk je dat paarden in de vrije natuur erbij lopen? (tuurlijk, als je rijd moet je poesten!)

Anyway, qua kosten ben je er met de aanschaf alleen niet, sterker nog, dat is waarschijnlijk het goedkoopste als je naar de lange termijn kijkt. Tel bij het bovenstaande ook nog dierenarts op, inentingen, ontwormen, zadel, hoofdstel, halster, dekens en nog ontelbaar veel andere ditjes en datjes die je koopt.

Nu ik er zo over nadenk, waarom heb ik eigenlijk een paard en geen sportauto!? Cool Knipoog
[/quote]

Weet ik.. daarom heb ik dit topic dus ook geopend.. Tong uitsteken En zoals flutterby al zei.. ik heb idd al aardig wat spulletjes Tong uitsteken Maar hoeveel tijd besteden jullie per dag ongeveer aan je paard? En hoe vaak moet je inenten.. dat soort dingen wil ik ook graag weten Bloos sorry voor al dat gevraag.. Bloos Ik wil er alleen zo goed mogelijk over nadenken om zo goed mogelijk voor een paard te kunnen zorgen.. snap je ? Tong uitsteken

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 16:44

beter teveel als te weinig vragen!

qua tijd:
als ie op een manege staat en volledig verzorgd wordt hoef je er in principe niet dagelijks te zijn.

als ie op een weide met stalletje staat moet je er wel dagelijks naartoe.
(mesten, water, hooi, voeder geven,...)

sommigen die ik ken komen enkel naar de manege om te rijden, de rest doet de manegehulpen. anderen komen er dagelijks om te borstelen, te rijden, te knuffelen, buiten op de weide een uurtje extra te laten,....

beetje moeilijk te zeggen van: zoveel minuten/uren/...

reken ook de tijd erbij voor verplaatsing (als ie niet aan huis staat) moet je steeds met de fiets? wat als het echt hondenweer is? je op vakantie gaat? ....

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 16:58

ik neem ook aan dat je nu op de middelbare school zit? (of niet Bloos )
Maar denk ook aan je tijd.

Er gaat echt zoveel tijd in een paard zitten als je je paardje echt goed wil behandelen. En met hogere scholen etc heb je vaak een heel stuk minder tijd ervoor. (ikkuh niet Haha! ik doe nu HBOV en heb maar 3dgn per week les Tong uitsteken )

Maar denk dus heel goed na over je tijd, daar ben ik ook ongeveer een jaar mee aan het berekenen geweest om er zeker van te zijn dat ik mijn toekomstige knollie (rocky) genoeg tijd en aandacht kon schenken die hij verdient! OK dan!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 17:02

Ben het er niet helemaal mee eens dat je op een manege niet dagelijks hoef te gaan: tenzij ze je paard losgooien en/of longeren als je niet komt. Zelf ben ik toch wel gauw 3 uur per dag kwijt aan losgooien, mesten, poetsen, rijden/longeren of wandelen. Als je geen binnenbak hebt, ben je idd ook met stortregen/vorst de pineut. Kan knap lastig zijn een bevroren bodem.... In de zomer kost het wat minder tijd als hij in de wei staat. Dan krijgt hij ook wat vaker vrij.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 17:03

Wat betreft tijd: op een pensionstal waar qua voeren en mesten alles wordt gedaan is denk ik zo'n 2 uur per dag toch wel het minimum voor een normale dag en dit kan oplopen tot de hele dag op stal teuten Haha!
Tuurlijk kan het incidenteel wel eens een keer wat sneller, maar of dat nou leuk is...

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 17:27

Kyona schreef:
Ben het er niet helemaal mee eens dat je op een manege niet dagelijks hoef te gaan: tenzij ze je paard losgooien en/of longeren als je niet komt. Zelf ben ik toch wel gauw 3 uur per dag kwijt aan losgooien, mesten, poetsen, rijden/longeren of wandelen. Als je geen binnenbak hebt, ben je idd ook met stortregen/vorst de pineut. Kan knap lastig zijn een bevroren bodem.... In de zomer kost het wat minder tijd als hij in de wei staat. Dan krijgt hij ook wat vaker vrij.


Dan kun je gewoon rijden, alleen wel rustig aan en voorzichtig doen Knipoog

MiekSpeciaal
Berichten: 2813
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: Den-Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 17:46

Iedereen iig bedankt voor de info *LOL* En ik zit nu idd nog op de middelbare school.. ik zit nu in 4vwo en ik zal ook zowieso nog wachten tot volgend jaar omdat mijn rooster dit jaar echt k*t is, maar ik sprak laatst iemand die ook een paard heeft, en die heeft toen ze ging studeren ook nog genoeg tijd over gehad voor haar paard. Dat vraag ik me dus ook af Tong uitsteken Aan de andere kant heb ik 3 zusjes waarvan er 1 ook paardrijd en een moeder die ook wel weer wil gaan rijden die er dan dus ook voor kunnen zorgen.

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 17:46

Ik ben meestal 3 tot 4 uur per dag bezig met Kane
Als ik kom staat Kane altijd lekker buiten en kan ik gelijk zijn stal doen .
Dan Kane uit de paddock halen en lekker en grondig poetsen .
Opzadelen en rijden ( of 1 uur in de buitenbak of heerlijk de polder in wat ongeveer 2 uur is ) dan flink uitstappen en afzadelen
Waarna weer een heerlijke (kleine) poetsbeurt volgt . hoefjes onderhouden ( goed uitkrabben, teren, vetten ) en weer heerlijk in de paddock zetten. Dan het schoonmaken van het tuig en de plek waar ik Kane gepoetst heb . Tsja en dan helaas al weer naar huis Lachen
En dat dan iedere dag
Ik hoef Kane niet zelf buiten of op stal te zetten dat wordt allemaal gedaan door de stal eigenaresse evenals het voeren

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 18:03

Je bent er heel veel tijd aan kwijt.. Ik heb mn paard met mn vader en zusje, we gaan 2 keer per dag, ik ben er de ene dag 3 tot 4 uur en de andere dag 1 of 2 uur..
Als je paard in de wei kan ben je er minder tijd aan kwijt, maar ik vind dat je een paard niet 23 uur op stal kan laten. T zou voor jou wel handig zijn als je zusjes of je moeder er ook naartoe kunnen, dat scheelt alweer!

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 18:53

3 a 4 x nd e week rijden.1 x poer jaar inenting +kiezen vijlen,hoefsmid om de 8 a 13 wkn wormspuit ook om die tijd

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 19:06

Ik studeer, heb als ik naar de universiteit ga meer dan 3,5 uur reistijd en toch red ik het om er twee te rijden op een dag(lukt me wel binnen twee uur Knipoog ) (nummer drie staat te koop)
Het scheelt wel dat ze iedere dag buiten komen en mijn moeder vaak 's middags al mest. Anders ben ik 's avonds wel een minuut of 20 langer bezig

Ik ent om de negen maanden en laat de tandarts 1 keer per jaar komen.
Hoefsmid komt als het nodig is, dat verschilt bij mij nogal per paard De ene loopt rustig een week of 12(in de winter, zomers korter) en de ander moet met 10 weken wel nieuwe schoenen. Mijn merrie loopt op blote voeten en die wordt bekapt als het nodig is, meestal tegelijk met de ruin die 12 weken op zijn ijzers staat in de winter Knipoog

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 19:27

ik heb kosten aan:
hoefsmid 1x in de 8 weken 20 euro (alleen bekappen)
veearts minimaal 1x per jaar inenten en ja de rest weet je niet wat er gebeurd
tandarts 1x per jaar meestal controle gratis en voor de rest hangt het er van af
Wormenkuur. 1x in 2a3 maanden ongeveer 12 euro de wat duurdere.

ook heb je natturlijk zadel hoofdstel nodig.
borstels heb je denk iki wel
halster en touwen denk dat je die ook wel hebt.
dekens
peesbeschermers(hoeft niet natuurlijk)

en qua tijd. ja denk dat je al gauw aan de 2 a3 uur zit. en natuurlijk kan je je paard een keer sneller doen.
denk dat je de meeste kosten wel hebt oh ja stalling verschilt erg. denk 250 euro ongeveer zij natuurlijk ook duurdere en goedkopere.
en als er geen voor bij zit moet jed at ook kopen en dat kan aardig wat gaan kosten.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 20:06

ik heb de hoefsmid om de 6 weken 65 euro.
dierenarts met enten om het jaar 30 euro (en dan kan er wat gebeuren dat die nog vaker moet komen,of dat je naar de kliniek moet ofzo)
tandarts ieder half jaar 55 euro.
wormenkuur iederen 6 weken. 12 euro.
stallingkosten iederen maand.

en dan de spullen die je allemaal nodig heft (hoofdstel,zadel enz enz)

en ik ga er dan iederen dag heen,en ben dan toch wel 3 uurtjes per dag daar.
eerst mest ik en strooi ik op.
dan poetsen.
dan rijden of longeren ofzo.
erna weer poetsen.
dan voeren en voer klaar maken.
en allemaal van die dingen.

ik vind wel dat het veel tijd en veel geld kost.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 20:08

oja ik zit dan trouwens op 4 mavo,me laatse jaar.
ik heb het altijd kwa tijd super gehaald,nooit tijd tekort gekomen.

alleen straks in de week dat ik me examen hebt enzo,denk ik wel dat ik even krap kom te zitten,omdat in die week school even belangrijker is.
maar verder heb ik nooit tijd tekort gehad.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 20:12

wat goed dat je er zo overnadenkt. ik heb ook mavo gedaan en ben daarna naar mbo en nu naar hbo gegeaan. en ik red het ook prima met de tijd. je moet gewoon veel zelfdicipline hebben denk ik. en ja wat er allemaal voor een eigen paard komt kijken staat eigenlijk al een beetje in dit toppic...
veel succes!!!

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 20:15

Flutterby schreef:

1: dagelijks poetsen. Anders noem ik het dierenmishandeling, voor een paard is het inmiddels ook niet fijn om vies rond te lopen.



Dus ik ben een dierenmishandelaar Verward

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 20:21

Elke dag bij je eigen paardje is anders.
Er komt zo verschrikkelijk veel bij kijken.
Dan sloopt ie weer zijn deken, dan gooit hij je een keer eraf, dan moet je weer lessen en dan dit dat zus zo.
Gewoon proberen voor genoeg afleiding te zorgen, en veel verschillende dingen doen tijdens het rijden.
Elke dag lekker poetsen en tutten met je paardje.
Je kan alles doen met je paardje wat je wil, zolang je paardje er maar plezier in blijft houden én... Jij ook de tijd neemt om voor je paardje te zorgen, ook als je geen tijd hebt, altijd even naar stal, al is het maar om een snoepje te geven, zodat ie niet de hele dag aan zijn lot word overgelaten

(sorry beetje warrig verhaal Tong uitsteken )

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 20:23

Hou ook altijd wat geld opzij voor andere plotselinge DA kosten.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 20:28

Generaaltje, kom in het weekend maar eens met mij meelopen, dat is misschien wel een goeie opsteker. (ik woon ook nog eens lekker dichtbij, dus moet te doen zijn!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 20:31

Je hoeft niet elke keer zo ontzettend veel tijd kwijt te zijn aan een paard. Ik mest zelf uit en zet hooizakken en emmers biks klaar. Verder rijd ik toch meestal wel een uur.

Snelle, maar wel heel 'relaxte' methode: Borstel eroverheen, zadelen, beenbeschermers om en hoofdstel in (inclusief stukje naar de bak lopen maximaal 10 minuten), rijden, niet uitstappen onder het rijden maar paard direct na het rijden afzadelen, beenbeschermers af, zweetdeken op en de molen in. Terwijl paard in molen uitstapt, stal mesten, hooizakken en emmertjes vullen, spullen opruimen. (kwartier tot 20 minuutjes werk). Vervolgens paard weer uit de molen, benen afspuiten, zweetdek omwisselen voor gewone dek en klaar...

Als ik een uur rijd, ben ik op die manier dus maar anderhalf uur kwijt aan mijn paard.

Meestal neem ik er wel veel uitgebreider de tijd voor, maar het kan dus wel snel, als je maar eventjes doorwerkt. Ik ben sowieso nooit veel tijd kwijt aan opzadelen en poetsen, ben gewoon niet zo'n 'poetser'. Ik spuit hem regelmatig helemaal af na het rijden en hij heeft een deken op. Echt vies is hij dus nooit. Als hij uit de paddock komt, spuit ik zijn benen ook altijd even af. Zijn die ook alvast weer schoon.