Ponybuikjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 13:46

Hoe houden jullie de buikomvang van jullie pony's in bedwang en wat is jullie ideaal? Ik heb twee shetlanders en ik heb daarvoor zelf een ideaal bedacht om naar te streven. Ik hoef geen opgetrokken buikjes te zien en ribben voelen hoef in niet eens te proberen dus daarom heb ik een andere maatstaf; Als ik achter [***] of Black sta wil ik geen buik aan weerszijden van de billen uit zien steken. De buik moet aan de onderkant niet naar beneden uitpuilen maar mag horizontaal doorlopen naar de achterhand, hij hoeft daar dus niet omhoog te komen. En soms als het echt een goede dag is is de buik ook vanaf de voorkant niet meer te zien. Dat wisselt echter nog sterk terwijl de achterhandfactor tamelijk constant is. Haha!

Klinkt misschien een beetje vaag voor mensen die een anorexia-achtige pony hebben maar dunner krijg (en wil) ik ze niet omdat ze dan honger moeten gaan lijden (aaaah wat zielig Knipoog). Bovendien zijn ze nu misschien volgens de gangbare maatstaven ietwat dik maar ze zijn niet vet. Toen we [***] kochten had hij jarenlang een dieet van veel gras en witbrood gehad en hij was echt enorm vet: Zijn buik hing tot op de knieen en die prachtige broek- en halsspieren die hij leek te hebben waren er na een halfjaartje afgetraind. Een echte vetvoorraad dus. We hebben hem vervolgens niet op dieet gezet maar hem volgens hetzelfde programma als Black laten leven en nu (na een jaar) hebben we ons ideaal al bijna bereikt. Zijn buik hangt nog ietsjes meer door dan die van Black maar is niet meer enorm (hij paste eerst nauwelijks tussen de bomen van het enkelspan) en die vetbunkers zijn verdwenen.

Misschien lijkt dat een erg lange periode maar te snel laten afvallen kan dodelijk zijn en bovendien is het not-done om een pony in de winter te willen laten afvallen. Bovendien denk ik dat als je het geleidelijk doet een pony ook langzaam aan went aan weinig eten en dus ook minder hoeft. Als je hem daarintegen een maand niet (okee, bij wijze van spreken) zou voeren en hem dan weer zijn gang laat gaan denk ik dat hij weer flink gaat bunkeren

Ons voedingsschema voor 2 pony's is 3 uur gras per dag en 3 tot 4 plakken hooi per dag in de zomer. in de winter is dat 2 uurtjes gras (meer is er niet! Verdrietig Extreme duivel ) en onbeperkt hooi. Vorige winter was [***] dus niet weg te slaan bij de hooinetten en bleef hij maar eten, ik denk omdat hij dat gewoon van dat 24 uur grazen op een vette wei gewend was. En nu eet hij ook nog wel iets meer dan [***] maar blijft er elke dag toch wel hooi over. Jammergenoeg heb ik geen foto's van voor en na Haha! zodat jullie de dikheid kunnen bepalen.

Hoe pakken jullie zoiets aan en houden jullie de zwembandjes actief onder controle of laten jullie het een beetje fluctueren? En denken jullie ook dat er een verschil bestaat in dik (=grote buikomvang hebben) en vet (= vetvoorraadjes voor de komende IJstijd Frusty ) is?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 13:51

jij wilt zeg maar dit zien:
[img]../upload/4/hon_muur_rechts1.jpg[/img]
Dit is Honey in de zomer.
Nu zit ze in haar wintervacht, en wordt er wat minder mee gedaan, dus is ze wel wat dikker, maar absoluut niet baggervet zoals ik met veel shets zie.
In de zomer longeer ik haar zo'n 2 a 3x per week, en gaat ze ongeveer 1x per week ruim een uur mee naar buiten (onder het zadel, aan de hand of naast de fiets)
Naast gras krijgt ze dan hooi (als het gras erg kort is) en in de winter ongeveer een kwart emmer lucerne en een handje brok

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 14:19

Hoe groot is die shet van je, volgens mij kraken ze door als ik er met mijn 60 kilo op klim! Wat kan een shet dragen en hoe groot kunnen ze zijn?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 14:29

off topic, maar goed.
Mijn shet is 101cm hoog, en die kraakt echt niet door van mijn 58/59 kilo hoor!!! In tegendeel!!!1
Ze vind het allemaal leuk, en neemt nog regelmatig een loopje met me

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 14:31

HIHI
Deze vind je dus te dik!?
Ik ook hoor, ze is nu alweer een stuk magerder...
Ze had zich heel de zomer dik staan eten! Lovers
En nou krijgen ze weer brokken bij gevoerd!
[img]../upload/1493/pienkepootje!.jpg[/img]
BOLLE BUIK! Bloos

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 14:32

dit is geen ponybuik, dit is een baby buik!!!!1 Hoe oud is ze???
Ontiegelijk gave pony trouwens!!!!!

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 14:40

Volgens het baasje van mijn verzorgpony is dat DE kunst. Het idiale buikje hebben niet de ribben zien maar ook geen hele dikke hangbuik hebben
Tjah is moeilijk ik zou niet weten hoe hij het doet maar Arie is zeker niet te dik eerder te dun.

[img]../upload/1137/arie_staat_in_de_wei.jpg[/img]

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 14:41

ze is anderhalf!
hier was ze zo'n 14 maanden!
Schatje he???
Is zo'n eigenwijze!
Kom je de wei in, is het eerste: een hinnik, komt ze op je af (liefst in galop Haha! ) en dan meteen dat pootje omhoog!
ZOOOOOOO LIEF
Lovers

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 16:25

ik vind juist leif als paardjes een bietje dikkeree buik hebben moet niet te dik zijn natuurlijk, en trouwens de meeste shetlanders zijn een bietje dik, je moet ze ook niet dun krijgen enzo, in het wild staan ze toch ook heel de dag buiten!!!!!!!!!!!En wat ik al helemaal erg vind en zielig, dat je 'op een goed dag'
vanaf de voorkant nix zag, die zwarte en bruine shetjes vind ik kei mooi!!!!!!En dunner moeten ze ook niet worden!!!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 00:30

Honey lijtk qua buiklijn inderdaad erg veel op onze pony's alleen streef ik naar iets dikkere billetjes Knipoog. Ik merk bij onze beestjes trouwens dat die buikomvang per dag echt wisselt! Als ik ze twee uur te lang op het gras laat staan zijn ze echt wat verder opgeblazen terwijl ze na een dag continu hooi het model van 'een goede dag' benaderen. Dat ontstaat dus niet door extreem lijnen en vind ik dus ook niet zielig. De pony's echter wel, maar dat is een ander verhaal.

Ik las laatst ergens over een man die de ribben net iets wilde zien om het paard perfect op gewicht te hebben. En dat terwijl ik altijd gehoord heb dat je ze niet mag zien maar net mag voelen! Laten we het er maar op houden dat sommige pony's gewoon zware botten hebben... Haha! En wat is er mis met de haflinger? Die vond ik er op de foto in elk geval prima uitzien.

ik was trouwens het krachtvoer vergeten; 1/4 kilo muesli per stuk per dag. En dan ook alleen voor de smaak want veel kracht zullen ze uit zo'n flutbeetje echt niet halen (ik denk dat ze integendeel juist feller worden als we ze minder geven! Extreme duivel. En aangezien de pony's aan huis staan spelen ze ook voor groenbak zodat ze af en toe ook pasta of goulash of iets mislukts mogen wegwerken.

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 21:11

eigenlij nog iets te dik maar in de zomer waren we hard aan het trainen ja..
nu is die weer erg dik tja...ze moeten het zelf maar zien ik zeg er zat keer wat van...*zucht*

Afbeelding