help, ik zet mijn handen vast.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
blackarrow
Berichten: 32
Geregistreerd: 04-10-01
Woonplaats: zwanenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-01 15:15

als ik op een sterk paard zit dat niet wel nageven zet in mijn handen en armen vast.
wat kan ik hier aan doen. want het is voor mijn en het paard niet leuk.


Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 15:19

ten eerste, houdt je handen omhoog! Als je je handen laag houdt, kan je meer kracht zetten, en dat is het laatste wat bij paard rijden hoort. Paardrijden is denk werk, geen kracht werk. Het paard hoeft niet aan de teugel te lopen. Als een paard aan de teugel loopt, en van achter er niet bij loopt is het als nog niet goed.
Probeer je teugel met je duim op je wijsvinger te drukken, en niet met je hele hand vast te pakken. Een paard moet je vertrouwen op je handen en gaat vanzelf naar je handen toe. Dus werk veel met je benen.

Ik zelf moet vaak met alleen mijn benen rijden. We halen de teugels eraf, en laten haar lopen op mijn benen. Misschien ook een idee voor je?!

succes! ik hoop dat ik het een beetje duidelijk beschreven heb Lachen

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 17:10

Wat je kunt doen is voor het rijden je vingers een voor een strekken, losmaken die hap. Ook met je schouders draaiende bewegingen maken. Even optimaal je spieren ontspannen VOORDAT je op je paard stapt. Als ik thuis kom van mijn werk heb ik bijna een uur in de auto gezeten en dan maak ik mijn spieren ook los voordat ik opstap. Soms heb ik er geen zin in en dan ben ik veel gespannener en mijn paard spant zich ook. Niet goed dus.
Als je op je paard zit moet je jezelf aanleren om regelmatig die teugels uit je handen te laten glijden en weer even je spieren los te gooien. Neem ook niet de teugel in je hele hand en houd je handen inderdaad wat hoger. Je kunt de teugels als volgt vasthouden; zorg dat je duim op de teugel ligt en zorg ervoor dat je je middenvinger en wijsvinger van zowel links als rechts in elkaar kunt schuiven. Je ringvinger en je pink omsluiten de teugels helemaal niet. Zorg voor een voorwaartse hand, hand boven de schoft en breng je handen regelmatig even naar voren, je mag dan ook gerust wijzen met je wijsvingers, zo laat je ook weer even los. Het lijkt echt ongeloofelijk veel gedoe maar het werkt wel. Ik heb zelf ook de neiging om snel wat gespannen te worden en wordt dan een beetje te hecticsch met mijn bewegingen en dat moet je dus niet doen als je goed wil rijden. Maar ja, niemand heeft ooit gezegd dat rijden makkelijk was Knipoog

blackarrow
Berichten: 32
Geregistreerd: 04-10-01
Woonplaats: zwanenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-01 16:53

bedank voor deze tips ik zal het proberen en alle anderse tips zijn nog welkom hoe meer hoe beter XXXXXXXX blackarrow
Knipoog

compagnon
Berichten: 140
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Ter idzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 18:08

je kunt ook als je aan het rijden bent bv op een volte je binnenhand door de hals te strijken zo heb ik het ook geleerd geloof me als jij je handen vastzet word het paard alleen maar sterker je paard is altijd sterker dan jij daarom moet jij slimmer zijn dus je gaat niet terugtrekken maar ontspant je handen zodat hij daar op kan nageven met trekken bereik je helemaal niks, noppes!!

"Men kan niet verwachten dat een paard zo mooi is en zo hoog mogelijk zal springen, als het met doornige braamstruiken geslagen word."

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 10:11

Als je aan het rijden bent ter controle af en toe je binnenhand naar voren doen om te kijken of er niet te veel spanning op de teugel stond. Als het paard je hand tijdens het naar voren doen rustig mee neemt zit het goed maar als hij gelijk je uit het zadel trekt was het niet goed. Je handen rechtop houden en niet piano spelen. Je onderarm onstpannen en soepel blijven in je polsen.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 12:03

wat ook helpt is om als je voelt dat je vast gaat houden je hand helemaal te openen, zodat je je paard alleen nog op de ringviger rijdt. je hebt je handen dan alsof je iemand een hand wil geven alleen dan met je duim nog wel op de teugel. de spanning gaat er dan van af en dan sluit je je hand weer losjes.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 09:04

Ik zwabber gewoon af en toe eens met mijn handen. Gewoon de teugel eventjes in de andere hand en met hand eventjes schudden alsof er water of derrie op zit die je eraf schudt *LOL* . En dat ook even met mij ellebogen (de vogeltjesdans Knipoog )

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 10:48

Af en toe had ik ook nog wel eens de neiging daartoe, maar toen we laatst de herfstrit gingen maken, moest mijn regenjack mee, en die had ik dus met strotouwtjes voor aan het zadel gemaakt. Haha, dan moet je je handen wel goed (iets hoger) houden, en spanning erop zetten is haast onmogelijk in zo'n houding Haha! , ja, of je moet gaan hangen, maar dat was niet het geval volgens mij Haha! Je kunt het een x proberen, wie weet....ik zeg niet dat het meteen super helpt, maar je krijgt het gevoel misschien iets terug. Veel succes Haha!

blackarrow
Berichten: 32
Geregistreerd: 04-10-01
Woonplaats: zwanenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-01 16:54

bedank voor jullie tips ik zal ze proberen
nog meer tips zijn welkom

Wat niet is kan nog komen!


RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 14:14

Je kunt ook een tijdje gewoon er niet aan denken dat je paard ook nog aan de teugel moet lopen, maar gewoon eerst nar die ontspanning in jezelf gaan zoeken. Dus lekker ontspannen met vrij lange teugels rijden, goed aan je been houden, en pas wanneer jij je armen en handen losjes hebt, de teugels weer echt aan nemen en weer contact zoeken. Ik ded het eerst ook heel erg, en heb er nog vaak last van, maar ben er flink mee aan het oefenen gegaan, en het wordt stukje bij beetje beter! veel succes!:#


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 bezoekers