goede galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dundayescape

Berichten: 98
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: amsterdam

goede galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 13:20

hooi mensies,
ik ik naar paarden kijk waar mensen op aan het rijden zijn zie ik meestal wel of het de goede galop is maar als ik zelf rijd zie ik het meestal verkeerd dan denk ik dat ik in de goede galop zit zit ik toch verkeerd Boos!
en ik voel het soms wel maar dan neem ik mijn paard terug zat ik toch goed Verdrietig

Verward weten jullie iets waardoor ik wel weet of ik in de goede galop zit?????
*LOL* OK dan!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 13:41

Inmiddels voel ik het nu, maar voorheen keek ik altijd naar de schouders van het paard..Als je in de linkergalop zit,zie je de linkerschouder dus eerder naar voren gaan..Dan zit je in de goed galop...(rechterhand is natuurlijk andersom)
Succes verder!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:29

Een keertje op mijn paard gaan galloperen... Dan zit je altijd goed want die doet niet zomaar contra.....

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 10:14

Ik lees in je profiel dat je 4 jaar rijd op een manege. Manege les één keer per week neem ik aan.
Meestal rijd je dan ook nog op een ander paard. Elk paard heeft zijn eigen bewegingen dus niet alles voelt het zelfde aan.

Ik rijd nu bijna 8 en een half jaar op een manege (ondertussen 2 keer per week) en het heeft bij mij ook een aantal jaar geduurd voor dat ik kon voelen of ik in de goede galop zat.

Het is gewoon zo, als je elke dag zou rijden, kun je veel meer vooruitgang boeken als dat je één keer in de week rijd.

Gewoon blijven oefenen en je zelf blijven controleren.
Handig is ook om niet al te lang te blijven galoperen maar veel overgangen van draf naar galop en andersom te rijden om dan gelijk te oefenen of je goed zit! Succes!

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 12:42

Ja maar volgens mij bedoeld ze niet dat het niet lukt om in de goede galop te galoperen, maar dat ze niet weet hoe ze het moet zien als ze er op zit! Zeg het maar als ik het verkeerd heb. Ik weet niet precies hoe je dat zou moeten zien, maar de linkerschouder gaat inderdaad eerst naar voren in de linkergalop, maar ik denk dat dat nog redelijk lastig te zien is. Ik voel het gewoon en ik denk dat je dat na een tijdje vanzelf ook wel gaat doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 13:30

Door te voelen.
Vraag eens in je les of je in galop van hand mag veranderen.
Dan voel je wel na het van hand veranderen en dan in de verkeerde galop zit, het helemaal anders aanvoelt. Vooral in de hoeken voel je dat goed.
Zo voelt het dus ook aan als je paard meteen verkeerd aanspringt.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 13:59

misschien hebben jullie spiegels in de bak? dan kun je het ook goed zien, ik heb er ook erg lang over gedaan om het te zien als ik erop zat....maar als je in de spiegel kijkt is het al een stuk makkelijker!

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 16:57

Ik voel het nu gewoon of ik goed zit of niet!
Eerst had ik er ook altijd last van maar als ik linksom verkeerd zit dan gaat die van mij helemaal spastisch lopen doen en dan merk ik het al!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 17:01

ik voel het aan de manier waarop mijn bekken meekantelt. Ook vind ik het onmogelijk om mijn buitenbeen proper een beetje achteruit te leggen als ze in de verkeerde galop zitten, das dan precies zo averechts..

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 17:52

Gewoon de juiste hulpen geven! (binnenbeen op de singel; buitenbeen achter de singel) en als je paard/pony dan niet goed aanspringt precies hetzelfde doen alleen dan met veel binnenstelling!

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 18:01

voelen aan je bekken...en naar de schouders van je paard kijken. Je kunt meetellen met het galopritme....je hoort steeds de hoefslagen en dan een pauze (das het zweefmoment). Het voorbeen wat het verste naar voren grijpt is het been waarop je galoppeert. Hmmmm t klint een beetje wazig als ik het zo uitleg maar zo heb ik t wel geleerd, en na een tijdje voel je het echt zelf! Als je een goede instructeur/instructrice hebt kan die je ook meehelpen natuurlijk, dan leer je het nog veel sneller. Succes!

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 18:20

je kan ook iets naar voren gaan zitten en kijken... naar linker beeen of die het verste uitstrekt.. en dan naar rechter been kijken .. of die het verste uitstrekt.. en als je op linker galop zit moet linker been verder naar voren gaan

alvast veel succes he

Sani

Berichten: 27358
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 18:22

Ik ga altijd voorover duiken om te kijken of k in de goeie galop zit maar das nie echt charmand Tong uitsteken... k moet dus nu van mijn instructice dat gaan afleren en gaan voelen of k goedzit Verward....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 10:53

Je kunt het in het begin in de bochten het beste voelen of je in de goede of verkeerde galop zit. Als je in de verkeerde galop zit, lijkt het in de bocht net alsof je naar de buitenkant gegooid wordt. In de goede galop wordt je veel makkelijker mee de bocht door genomen door je paard.

Je kunt ook kijken: in de goede galop komt het binnenvoorbeen/binnenschouder het verste naar voren.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 10:54

Margon schreef:
Gewoon de juiste hulpen geven! (binnenbeen op de singel; buitenbeen achter de singel) en als je paard/pony dan niet goed aanspringt precies hetzelfde doen alleen dan met veel binnenstelling!

doe maar buitenstelling, zo maak je het alleen maar moeilijker

en verder idd voelen: verkeerde galop voelt veel 'moeizamer' dan de goede galop en overkruist (voor links achter rechts galopperen of andersom) voelt helemaal verschrikkelijk. Kijken: binnenschouder gaat het verst naar voren in de goede galop.

Kun je wel zien of je op het goede been licht rijdt?

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 14:02

ik heb er ook jaren over gedaan om te zien of ik in de goeie galop zat.. maar met lichtrijden had ik er geen problemen mee..
na een paar intensieve lessen over galopshulpen en het kijken naar de schouder had ik het eindelijk door.. maar ik blijf het lastig vinden.
ik zeg, kijken naar de binnenschouder

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 21:54

Ik vind de tip van Fairie een goede, vaak aanspringen in galop, kijken wat jij denkt (goede of verkeerde galop?) en dan je instructeur laten zeggen of het klopt.
Na verloop van tijd ga je ook voelen als je paard verkeerd galoppeert, kan alleen heel lang duren. Ik kon het redelijk snel zien (zien of ik op het goede been lichtreed was overigens wel een ramp) maar voelen heeft bij mij geloof ik een jaar of 4 geduurd (en toen voelde ik het nog niet als het paard overkruist galoppeerde Scheve mond)
Nu vraag ik me dus echt af waarom dat zo moeilijk te voelen was, als Lady overkruist galoppeert vlieg ik alle kanten uit in het zadel en als ze verkeerd zit gaan we in de bochten bijna onderuit *voor mijn gevoel* Schijnheilig

Lielle: Waarom maak je het een paard dan moeilijker met binnenstelling? Voorbeeldje: Als ik Lady in de rechtergalop (moeilijke galop voor haar) naar buiten stel/naar buiten wil sturen omdat ze weereens alle kanten oploopt behalve de goeie, wisselt ze 3 van de 5 keer naar de linkergalop (en dat is dan dus niet mijn bedoeling) (Even offtopic, sorry Knipoog)

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 22:03

Daphne,
ik heb het specifiek over het aanspringen. Door extra veel stelling te vragen belast je de binnenschouder nog meer, die juist het meeste naar voren moet grijpen. Met wat contrastelling geef je het binnenbeen meer ruimte Knipoog

Als je eenmaal galoppeert zou ik vooral niet met contrastelling gaan rijden om hem naar buiten te krijgen. Meestal ga je dan nl te veel aan de buitenteugel zitten. Juist met je binnenbeen naar buiten duwen (en ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan).

muiltje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: nb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 22:15

hai hai, ik probeer het altijd uit te leggen als volgt; als je rechtsom rijd dan moet je dus in de rechtergalop aanspringen. Dit gaat het makkelijkste als je in de wending/bocht/hoek zit. Als je paard dan aan het galoperen is dan grijpt hij het verste naar voren met het rechterbeen/binnenbeen dus. Ik ben het helemaal met LIELLE eens, als je wat vrijheid geeft aan de binnenkant dan zal je paard makkelijker kunnen grijpen met het binnenbeen en dus sneller geneigd zijn juist aan te galloperen, succes

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 22:58

Ook met aanspringen heeft het bij mij (bij andere paarden) nooit gewerkt met contrastelling, maar ik ga er hier maar even van uit dat jij wat meer ervaring met meer paarden hebt Knipoog
Alleen veel binnenbeen werkt bij haar dus niet, dan gaan we gewoon nog steeds de kant op die zij wil.. Tuurlijk stel ik d'r niet zo overdreven om naar buiten alsof ik een volte wil draaien, misschien een beetje overdreven opgeschreven, maar ze heeft de ondersteuning van teugelhulpen dan blijkbaar nog nodig, kan wel been blijven geven, maar dan wordt ze alleen maar minder actief op m'n been en dat wil ik nou ook niet hebben.. (Het wordt steeds beter, maar het heeft allemaal tijd nodig Lachen )

connemara
Berichten: 287
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Doorwerth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 23:09

Tja...
Ik voel nu meer of ik in de goede galop zit.Als je galopeerd, en je kijkt naar het binnenbeen, moet het binnenbeen eerder gaan, en maakt ie grotere passen.
ja ik kan het zo eigenljk niet goed uitleggen, maar ik voel het heel raar als ik in de verkeerde galop zit. dan lijkt het net of die met zn binnenbeen naar binnen valt of zo Verward Schijnheilig Hihihi, Succes!

veertjuh14

Berichten: 94
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: sint anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 10:27

Ik kijk altijd langs de manen op en dan kijk ik welk been als eerst naar voren gaat en als dat et binnen been is zit je goed.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 12:43

probeer gewoon diep te zitten en het te voelen, je voelt het vanzelf!!!

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 12:47

op ten duur.. na jaaaaaaaren oefenen, kijken, vragen, fouten maken en ervaring opdoen

connemara
Berichten: 287
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Doorwerth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:25

jaa idnderdaad!!:D hihi