Oefeningen om als ruiter recht(er) te worden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sall

Berichten: 6702
Geregistreerd: 20-05-03

Oefeningen om als ruiter recht(er) te worden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-04 19:13

Mijn titel zegt het al... Schijnheilig

Ik weet dat elk mens (en ook paard) in meer of mindere mate scheef is.
Mijn paard is een gevoelig typje, ik merkte de laatste weken al dat zij er moeite mee had om het re achterbeen onder de massa te zetten.
Dit 'probleem' word steeds duidelijker en komt nu af en toe ook naar voren in het feit dat ze zwaarder kan zijn op mijn rechterteugel.

Gister, vroeg ik toch te veel 'van voren' (zat dus waarschijnlijk toch te veel te 'pielen') en met hand veranderen ging ze helemaal in de contra zodra ik de linker wending in wilde.
(en dan gaat ze flink in de contra, kan ik zeggen...)
Ik heb even zitten shaken en balen dat het gebeurde, heb haar hierna weer naar voren gereden (eerst voor het been) contact gemaakt en (gelukkig is dat steeds meer bevestigd) mevrouw ontspande meteen weer en liep goed.
Maar het viel me op, dat ze gigantisch door mijn linker been heen valt (zwalkt hierdoor heen, bijvoorbeeld als ik van hand verander)

ik ben dus gaan rijden en meer gaan letten of ik haar wel goed tussen mijn benen hou.

Ik heb het gevoel dat dit 'probleem' vooral bij mij zit,omdat ik scheef ben, en niet gelijk, qua kracht..

Zit ik nu helemaal verkeerd te denken? Of puzzel ik wel goed...
Ik zou dus graag (praktische) oefeningen willen doen die dit verbeteren

(volgende week heb ik gelukkig weer een keer les)

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl


Sall

Berichten: 6702
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-04 19:15

Zoals ik nu heb gepuzzeld, is zij 'links om' gebogen...
En ik heb de neiging om naar rechts te zakken (dus links in te knikken)

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 21:44

Je kan je linkerbeen voor je gevoel meer uitdrukken. Dus langer maken. En erop letten dat je meer op je linkerbil gaat zitten. Heb je toevallig ook een spiegel in de buurt met rijden? Kan erg handig zijn Haha!

En ja hoor, daar istie weer: ZONDER BEUGELS RIJDEN! Zwaar, maar het resultaat mag er zijn! Knipoog

Succes!

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 22:32

Ik heb zelf last van mijn bekken en rug door twee vervelende vallen. Ik kreeg steeds meer het gevoel dat ik scheef op het paard zat. Met links kan ik bijvoorbeeld veel minder goed drijven. Ik ben voor mijn rug bij een fysio geweest en die heeft het niet kunnen verhelpen, en op eigen initiatief ben ik naar een podokinesioloog geweest. Die heeft me proprioceptieve zooltjes aangemeten die de spanning links en rechts in mijn lijf moet verminderen en links/rechts gelijk te maken. Deze zooltjes moet ik een tijd dragen, en daardoor worden spieren en pezen weer geactiveerd waardoor je weer wat meer in evenwicht komt in je lijf. Geen idee of ik het zo duidelijk en goed uitgelegd heb, maar zo is het op mijn overgekomen. Over een week krijg ik die zolen, ben erg benieuwd wat het gaat doen!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 01:18

Zorg dat je op beide beugels even veel druk hebt, dan zit je vaak al een stuk rechter.
En als ze gewoon door je been heen loopt - dat mag natuurlijk niet, ik geef m'n paard dan af en toe (is niet vaak nodig) een schop, zodat ze weer weet hoe het zit met een beenhulp. Als je niet uitkijkt (overkomt me zelf wel eens) zit je permanent met je been te kloppen zodat je paard ook niet meer weet wat nu eigenlijk de bedoeling is van die beenhulp.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 14:12

Ik merk dat als ik zonder zadel rijd wel recht móet blijven zitten..Mijn paard goed tussen mijn benen houden .. En dat hoeft dan echt niet door te knijpen te zijn..Misschien kun je dat eens proberen?


Sall

Berichten: 6702
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-04 16:29

Nou, zonder zadel vind ik niet zo'n aantrekkelijk vooruitzicht bij haar...
Ze heeft nog niet echt zoveel balans, is ook helemaal nog niet zoveel gewend... dus ik ben bang dat dat vragen is om een enkele reis bakbodem...

Zonder beugels wordt eigenlijk, om dezelfde reden ook moeilijk, ik ben dan eigenlijk bang dat ik haar teveel in de weg ga zitten, qua balans en zij mij niet meer laat zitten, ivm met haar balans...

Maar ik zit er wel aan te denken ( maar heb het nog niet kunnen realiseren) om een (goede) longeerder te regelen, die haar aan de longe kan nemen en dat ik dan aan mijn zit kan werken erop.
Maar eht probleem ook hiermee is, dat zij best heftig is en dat zij (en ook ik) veel vertrouwen moeten hebben in degenen die longeerd.

Vanmorgen vroeg gereden (gisteren heeft ze een dag vrij gehad) en heb zelf erg goed op mijn eigen houding gelet en dat ik mijn linkerkant lang maak en het ging goed!
Voelde haar wel af en toe 'zoeken en spartelen' met de moeilijke buiging, maar geen heftig protest en ze ontspande ook weer snel.
Galop ging ook top!

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 17:05

dat longeren vind ik echt een goed idee. desnoods op een ander paardje?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 19:05

Eigenlijk kan je pas echt goed op je houding letten als je verder nergens anders op hoeft te letten. Dus inderdaad zitlessen aan de longe. Zet je paard dan wel bij met een bijzet of slof of iets dergelijks. En eerst even rustig uitproberen hoe je paard reageert als je bijvoorbeeld met een arm gaat zwaaien om zit oefeningen te doen. Dit moet je rustig opbouwen en het pas moeilijker maken als jullie er allebei vertrouwen in hebben.
Het meest ideale zou zijn, zoals al eerder gesuggereerd is, een ander paard, die niet heftig op longeren en een beetje gewiebel in het zadel, reageert.
Zonder zadel rijden vind ik geen aanrader. Je leert er misschien wel stevig van zitten, maar het komt niet direct je zit ten goede zoals je in het zadel zou moeten zitten. En je leert er zeker niet ontspannen van zitten.

Maar als je echt scheef bent, zou je jezelf misschien ook eens door een fysio, kraker of iets dergelijks kunnen laten nakijken.
Ben zelf onlangs gekraakt, mijn onderrug zat vast en had daar ook tijdens het rijden behoorlijk last van. Ik kon gewoon bepaalde bewegingen niet goed maken, die ik voor een goede zit wel zou moeten kunnen. Nu de boel een beetje losser gemaakt is, heb ik daar ook voordeel van in het rijden.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 22:42

Handig topic! Ik loop de laatste tijd ook tegen het probleem aan dat ik met links meer 'kan' dan met rechts. Links zet ik moeiteloos wijken of schoudervoor in, rechts krijg ik het er amper uit, het gevoel dat ik daar heb is heel anders. Mijn been lijkt anders tegen mijn paard te liggen. Ben benieuwd of hier nog handige tips komen.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 14:18

niemand heeft even veel kracht in links zowel rechts.. je bent immers linkshandig of rechtshandig dus daar heb je dan ook meer spierontwikkeling.
zitoefeningen zijn super goed.. maar jah.. je moet je paard dan wel vertrouwen..

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

Sall

Berichten: 6702
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 17:14

Ik ben vorig jaar bij een fysio/haptonoom geweest en daar schrok ik wel van het feit, dat er zoveel verschil in zit (links rechts) hij gaf me wel wat oefeningen om 'bewust' te zitten.
Eerst 'gewoon' zitten en toen duwde hij tegen me aan en toen viel ik (bijna) om
Toen op mijnhanden zitten en echt voelen wat je doet, (met je billen... ok ik omschrijf het heeeeeel raar) En dan weer 'gewoon' zitten, toen gaf hij me weer (redelijk onverwachts) een duw en ik moet zeggen het was een wereld van verschil..

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

Haflingergek
Berichten: 247
Geregistreerd: 19-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 20:54

Ikzelf ben scheef, mijn ene been is 1,5 cm langer als het andere been Verward je kan dat oook wel een zien als je goed kijkt mijn ene schouder zit namelijk lager als mijn andere schouder Scheve mond . Ik ga nu ook naar de fysiotherapie en ortepdie(ik heb van de ortepedie zooltjes voor in mijn schoenen gekregen) maar ik merk met het rijden dat ik wel scheef zit en dat mijn pony daar wel last van heeft. Sinds ik bij de fysiotherapie zit gaat het al wel beter (er is daardoor iets met mijn rug door mijn beenlengteverschil) want alwin(mijn pony) deed daarvoor eigenlijk de rechtergalop niet meer echt maar nu al wel daar ben ik dus heel erg blij mee. Soms springt alwin nog wel verkeerd aan en dan weet ik ook dat dat door mijzelf komt, maar nou mijn vraag als je zonder stijgbeugels rijdt zit je dan echt recht?
want dan moet ik dat anders maar is gaan doen Haha!

Vanessa

Berichten: 1073
Geregistreerd: 08-03-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 02:50

Jurga schreef:
Handig topic! Ik loop de laatste tijd ook tegen het probleem aan dat ik met links meer 'kan' dan met rechts. Links zet ik moeiteloos wijken of schoudervoor in, rechts krijg ik het er amper uit, het gevoel dat ik daar heb is heel anders. Mijn been lijkt anders tegen mijn paard te liggen. Ben benieuwd of hier nog handige tips komen.


Zeer herkenbaar. Ik heb het al met gewone voltes! Voor mijn gevoel rijdt het op de linkerhand gewoon makkelijker. Het lijkt net of de oefeningen op de linkerhand logischer zijn. Op de rechterhand moet ik vaak gewoon nadenken en denk ik alles contra te moeten doen. Onzin natuurlijk want de rechterhand is net zo belangrijk en er is ook helemaal geen sprake van "contra aanwijzingen" bij de doodnormale oefeningen.
Het grappige is dat mijn vriendin/verzorgster van mijn paard het juist op de andere hand heeft!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 80 bezoekers