Wat doen jullie aan verzuurde spieren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Wat doen jullie aan verzuurde spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 00:39

Wat doen jullie hieraan en wat was de reactie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:44

Gebeurd mij nooit eigenlijk. Gewoon zorgen dat je goed voert en de training goed opbouw. Gebeuren dit soort dingen je ook niet.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:49

Voorkomen dat ze optreden. Goed loswerken, goede cooling down en je training aanpassen aan de capaciteiten van je paard. Na de cross voeg ik daar afsponzen met liniment en lang stappen over het harde (pezen) aan toe.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:51

Wij hebben op stal een magneetdeken die sommige paarden na het werk op krijgen, die bevordert de doorbloeding. En een goede opbouw is idd ook essentieel.

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:54


Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 01:20

En je paard lekker warm houden, als het koud is met deken instappen en altijd (lang) uitstappen met zweetdek.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 02:41

Lijkt me meer iets voor Medisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 02:45

Lijkt mij dat Aquahorse daar geen last van heeft. Want die heeft een speciale methode waarmee alle paarden fluitend de oefeningen doen. Dus ik begrijp de vraag niet.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 10:03

Pipo schreef:
Lijkt mij dat Aquahorse daar geen last van heeft. Want die heeft een speciale methode waarmee alle paarden fluitend de oefeningen doen. Dus ik begrijp de vraag niet.


OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 10:21

Verzuurde spieren? Ikzelf of mijn paard?
Mijn paard heeft daar nooit last van, die voert het door mij gevraagde met veel plezier uit. Dat heet toch rijkunst..............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 12:33

Nog nooit last van gehad.
Goed in en uitstappen dan heb je daar geen last van.
Ook met je training hoor je rekening te houden met hoever je paard is.
Ook ff lekker vwn uitdraven na zwaar werk werkt bevordelijk.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 12:35

Ook nog nooit last van gehad. Erg goed instappen en uitstappen.
Nu is Treasure wel erg gevoelig maar als ik het gevoel heb dat ze misschien spierpijn kan krijgen, dan stappen we nog goed over de verharde weg, we spuiten de benen lekker af en masseren ze goed zodat de afvalstoffen toch makkelijker weggaan. Desnoods nog wat bleekselderij door het voer zodat het nog makkelijker wordt afgevoerd.

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 12:41

Mijn paard heeft er alleen last van als ze teveel kuilvoer heeft gehad en dan vraag ik de pensionhouder even of hij er op wil letten.

Verder natuurlijk goed in- en uitstappen. Goed warm houden voor en na het werken. Als ik zwaar gereden heb, even inwrijven met Liniment.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 12:48

Pipo schreef:
Lijkt mij dat Aquahorse daar geen last van heeft. Want die heeft een speciale methode waarmee alle paarden fluitend de oefeningen doen. Dus ik begrijp de vraag niet.



*grinnik*


maar idd gewoon voorkomen, goed warmrijden met zweetdeken en goed uitstappen. niet te veel van je paard vragen, alles rustig opbouwen en het voer goed afstemmen op de arbeid

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 13:01

Toch wel wonderlijk dat er volgens bovenstaande reacties sport-paarden zijn die er volgens hun ruiter nooit last van hebben Verward . Mijn paard heeft wel degelijk af en toe (en dan bedoel ik niet wekelijks maar om de paar maanden) last van zijn spieren, dat merk ik tijdens het poetsen of in de training wanneer ik merk dat er een blokkade is. Volgens mij ontkom je niet aan spierpijn als je af en toe aan de grens zit en volgens mij moet je af en toe naar die grens toe om je paard te verbeteren.

Als het zover is dan los ik het op door de training aan te passen. Dan doe ik een dag of 2 alleen basiswerk en niet te lang. Soms de 2e dag of de 3e aan de longeerlijn met touwtjes (niet al te kort maar zo dat hij net lekker rond loopt). Daarbij steeds korte stukjes doen en tussendoor terug naar stap. Ik probeer ook veel overgangen galop-draf en vice versa te doen, daarin zit voor mij de controle of hij door zijn hele lichaam loslaat. Als hij namelijk los is maakt hij die overgangen heel soepel en vloeiend door het hele lichaam.

Uiteraard altijd voldoende in en uitstappen maar dat doe ik altijd en na een zware training gebruik ik ook wel coles linement. Max vind het heerlijk om na de training met dat spul gemasseerd te worden. Hij staat dan echt te genieten.

Over het algemeen komt het paard (zo is mijn ervaring althans) er na zo'n periode beter uit. Vaak gaat dit vooraf aan een 'ontwikkelsprongetje'.

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 13:23

[quote="boemel"]Mijn paard heeft er alleen last van als ze teveel kuilvoer heeft gehad en dan vraag ik de pensionhouder even of hij er op wil letten.

En precies hierdoor had mijn paard het ook in combi met lang stilstand ivm blessure.
Ik ben overgegaan op hooi en dat bevalt me nu erg goed.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 14:10

Mijn paard heeft zo nu en dan ook weleens spierpijn...Niet vaak,maar het komt nu en dan eens voor...Ik stap best lang in en uit, maak geleidelijk aan de spieren warm en soepel...Stap vaak in de weide 5 minuten uit,daarna naar stal om er een dekentje op te doen en nog eens 10 minuten op het harde uitstappen...(of hoe lang dat ik denk dat het nodig is)

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 15:39

Voorkomen is altijd beter dan genezen, maar voorkomen lukt niet altijd.
Een paard dat tijdens het gek doen in de paddock onderuit schuift kan ook spierpijn hebben daarvan. Een paard dat niet lekker is door een virusje kan ook last van z'n spieren hebben (denk aan de griep bij mensen, dan doet soms ook je hele lijf zeer!). En na een pittige "grensverleggende" les kan het ook wel eens mis zijn ondanks goed uitstappen etc. Als je je paard wekelijks in de spierpijn rijdt, dan moet je misschien eens gaan nadenken, maar als het zo af en toe eens gebeurt dan vind ik dat geen schande, kan gebeuren. Erger is het wanneer je het niet herkent en dan boos wordt en de slof eraan knoopt omdat "die bok zo stug is".

Cole's liniment, het solarium en een beetje rondkeutelen in de paddock en wat gedoseerde beweging aan de longe doen het goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 16:13

astridh schreef:
Toch wel wonderlijk dat er volgens bovenstaande reacties sport-paarden zijn die er volgens hun ruiter nooit last van hebben Verward . Mijn paard heeft wel degelijk af en toe (en dan bedoel ik niet wekelijks maar om de paar maanden) last van zijn spieren, dat merk ik tijdens het poetsen of in de training wanneer ik merk dat er een blokkade is. Volgens mij ontkom je niet aan spierpijn als je af en toe aan de grens zit en volgens mij moet je af en toe naar die grens toe om je paard te verbeteren.

.

Dat is helemaal niet zo moeilijk te verklaren.
Als Kawa ergens last van heeft, dus als ik aan zijn grens zit, dan houd hij er finaal mee op.
Dan kan ik er op z'n kop op gaan zitten, maar dan zet hij geen stap beter.
Hij beschermt zich dus en ik weet dat hij alles doet wat hij kan, maar respecteer het ook als hij aan geeft niet verder te kunnen.
Dit omdat ik weet dat hij altijd zijn uiterste van zijn kunnen geeft, dus doorvragen betekend dan problemen krijgen.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 17:19

Kawa,dat is super als je paard dat al aangeeft (en jij er naar luisterd)...De mijne doet dat niet,die gaat gewoon door..Wordt zelf vervelend als ze niet mag werken. Scheve mond

Binneke
Berichten: 1
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: kortrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 18:18

De voeding kan ook belangrijk zijn, heb ik ondervonden. Mijn paard staat op een manege en daar heb je nu eenmaal weinig controle op de voeding. Na enkele keren problemen met verzuring (de dierenarts schreef telkens vitamine E en MSM voor) heb ik het voeder laten controleren. En blijkbaar zat er bijna geen vitamine E in en is het eiwitgehalte te hoog. Nu geef ik voortdurend een suplement bij (muscle base van Cavalor) en het probleem is opgelost.
Ook op aanranden van de dierenarts geef ik iedere morgen een lepeltje keukenzout. Op die manier gaan de paarden iets meer drinken en worden de afvalstoffen ook uit het lichaam afgevoerd.

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 19:19

Goede warming up en cooling down zijn toch het belangrijkste. Wat ik doe als ik echt even flink gewerkt heb met Onny is een stukje paardenfysiotherapie d'r tegenaan gooien. Er zijn hele simpele maar zeker wel effectieven bewegingen die iedereen kan uitvoeren, boeken genoeg met goede voorbeelden om je paard voor of na de training of gewoon zomaar even helemaal lekker los te maken!

Larysse

Berichten: 322
Geregistreerd: 25-12-03
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 19:54

Mijn bijrijdpony had het nadat ze ingent werd.
Het advies was een poedermedicijn(moet ff opzoeken hoe het heet) en stappen. Goede warming up en colling down.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 20:08

KellyenXena schreef:
Kawa,dat is super als je paard dat al aangeeft (en jij er naar luisterd)...De mijne doet dat niet,die gaat gewoon door..Wordt zelf vervelend als ze niet mag werken. Scheve mond

Ik denk dat veel paarden dat zelfs aangeven, maar er word vaak niet geluisterd.
Want het paard is maar een k*t bok die dwars is.
Hup de slof eraan en we werken hem er wel ff door Scheve mond
Terwijl hij niet anders doet dan aangeven dat het niet lekker gaat en net wat meer warming op, op enkele weken extra voorbereidende training nodig had.
Maar ja, die enkele weken hebben we in onze materialitische gejaagde wereld niet meer Verdrietig

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 20:27

runningkawa schreef:
Ik denk dat veel paarden dat zelfs aangeven, maar er word vaak niet geluisterd.


Ik kan het alleen maar met je eens zijn....(met 'hulp'teugelen werk ik niet)
Maar echt,dit paard wíl gewoon..Kan je tal van voorbeelden opnoemen..Nee,zelf aangeven dat ze pijn heeft doet ze niet(hoe goed ik ook luister Knipoog)..Was dat maar zo.