Mok, haar knippen of niet??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-01 12:53

Ik had een discussie met een kennisje van mij, over het wel of niet wegknippen van het haar bij mok bij paarden met een zwaar behang. Friezen, Haflingers, Trekpaarden e.d. Wat vinden jullie? Kort knippen om het beter schoon en droog te kunnen houden, of laten zitten om de boel te 'beschermen'? En hoe kort knippen jullie het dan, of gaan jullie zelfs scheren? Ik ben voor kortknippen, want met zo'n berg met haar in de pad kun je het nooit goed schoon en droog krijgen, toch zeker met die dikke wintersokken....


seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 14:59

Als je je paard binnen hebt staat zou ik het haar eraf knippen, je kan de mok dan beter behandelen. Maar staat hij buiten dat is het beter om wat haar te laten zitten ivm vuiligheid en nattigheid van buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 21:57

Als je een beetje handig opscheert, en bovenaan een pluk laat zitten, valt het nog niet eens zo heel erg op. Dat is namelijk de voornaamste reden dat eigenaren van "behaarde paarden" zoals ik het maar even zal noemen, het niet weg willen scheren: "dat hoort niet".

Als je het laat zitten kun je met de medicijnen nooit fatsoenlijk tot de mok doordringen, en word het probleem meestal alleen maar erger.

Meg
Berichten: 5
Geregistreerd: 15-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 16:03

Hoi,

Het wegscheren van haren uit de kootholte brengt je alleen verder van huis. Niet alleen haal je de natuurlijke bescherming van het paard weg, ook zorgen de aangroeiende haren voor jeuk op die plaats en bestaat er het risico dat de haren ingroeien met alle gevolgen vandien! Droge mok (dus alleen korstjes) kun je behandelen met zinkzalf met zwavel erdoor, calendulazalf of mokzalf. Natte mok moet altijd behandelt worden door een dierenarts!!

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-01 16:14

Afscheren ben ik ook geen fan van, maar knippen dan? Dan kan je veel beter de zalfjes en zo inmasseren, en ze hebben geen last van kriebels als de haren teruggroeien...toch??

Meg
Berichten: 5
Geregistreerd: 15-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 16:40

knippen zou je kunnen overwegen, maar of er nu korte haren zitten of lange dat maakt niet uit voor de hoeveelheid haar: dat blijft gewoon veel!! Met veel geduld kun je door voelen en de haren opzij te schuiven de korstjes altijd vinden en heel precies behandelen (en hoewel dat misschien iets meer tijd kost is het wel effectiever!). Pas trouwens altijd op met hydrocortiderm en andere hormonale zalven: doe bij behandeling altijd handschoenen aan en gebruik deze medicijnen niet te lang achter elkaar!!

wendy1

Berichten: 1006
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: hoogvliet/rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 17:16

ik merkte vorige week dat peetje ook mok had,en heb gelijk haar benen geschoren en dat is een fjord.
Ik zelf vind het veel fijner en is sneller droog

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 21:53

Ik knipte bij de Welsh Cobs ook altijd de plekken waar de mok zat kort. Dan is 't eerder droog en kun je het makelijker insmeren.

Benen helemaal opscheren ben ik niet zo'n voorstander van.


Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 10:39

mijn dierenarts zei tegen mij dat ik het beter kon schreren of knippen. Mijn paard staat in een vrij natte wei (en de hele dag binnen kan ook niet) ik knip het dus wel anders blijven de haren nat en dus ook de mok plek!

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 19:41

Ik knipte het wel af bij mn cob.Het is heel onover zichtelijk als je het gaat wassen of behandelen.Als je het nou niet wil knippen dan moet je tinner aanmaken met water en dan erop spuiten,zo kun je de haren laten zitten.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

angeliekie

Berichten: 214
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 19:43

het behang van de paardenbeen is heel nuttig.
het is geet afwateringssysteem om overtollig water afte voeren.
als je paard echt ontzettend last heeft, dan is het misschien wel beter om het kort te houden, zodat je met de betadine aan de slag kunt.
alleen is het dan in een hygienisch oogpunt.
maar is het niet nodig, omdat je paard er met behang uiteindelijk ook vanaf komt, dan zou ik heet niet weghalen.

dus alleen in erg grote gevallen.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 20:39

Ik knip het vaak wat korter, vooral Danno die heeft hele lange sokken, hij gaat er ook op staan.
Nu knip ik de vetlok gewoon tot halverwege de kootholte. Nu behoud het zijn functie voor het afwateren maar er blijft niet zoveel prut meer aanhangen.
Ff de benen afspuiten en daarna in een stal met lekker schoon stro helpt ook een hoop tegen mok.
Ik ben ook geen voorstander van helemaal kaal scheren , hoogstens de plekken om de mok heen voor een betere behandeling.
tip: neem van die MOK-CURE pillen schijnen heel goed te helpen ook preventief geloof ik.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 21:27

JA je moet het wel weg knippen als je pony het heeft!
Want dan kan alles goed opdrogen.
Het kan wel weer terug komen maar het droogt iniedergeval goed op!
Weg scheren is het beste! Scheve mond\

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 22:04

Als je mét haar de kootholte droog houd, en i.p.v. zalfjes (die meestal niet of alleen kortstondig helpen) Cure mok van VSM gebruikt, dan hoef je dus niet te knippen of scheren (scheren zal overigen pijnlijk zijn door de wondjes!) Cure-mok helpt snel en ze bouwen daarnaast een soort weerstand op tegen mok waardoor ze het niet zo snel weer terug krijgen.
Succes er mee.!

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Lieneke
Berichten: 10
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 22:30

de dierenarts heeft mij al eens geadviseerd om een paard met mok of de haren heel kort te knippen of te scheren omdat anders de medicijnen niet goed bij de mok komen maar in de haren blijven hangen en nooit op de plaats van bestemming komen. Een goed huismiddeltje tegen mok is:
- blom van zwavel (te koop bij drogist)
- olijfolie
dit moet je mengen en op de benen van je paard/pony smeren.

Veel succes!

Greetz *LOL*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers