Vrouwen met een 'mannenberoep' ..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Vrouwen met een 'mannenberoep' ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 00:03

Afgelopen studie jaar ben ik begonnen met mijn 3 jarige opleiding hoefsmid. Staat nogal algemeen bekend als 'mannenberoep',zoals jullie waarschijnlijk wel zullen weten... (niet geheel onterecht overigens)
Steeds maar weer wordt ik daaraan herinnerd...Ik ben de enige meid in de klas,tijdens de lessen smeden vinden de meeste mensen het toch wel erg interessant om juist míj op mijn vingers te gaan kijken en juist aan míj allerlei vragen te gaan stellen..Niet dat ik het erg vind,vind het wel geinig..Maar het valt op..
Ook op stage wordt regelmatig gevraagd waar ik nu eigenlijk voor leer...Tsja...Als je met een hoefsmid meegaat,leer je meestal voor hoefsmid he. Knipoog
Ook wordt keer op keer op mijn hart gedrukt dat 'hoefsmid een zwaar beroep is hoor' ..... Tsjá,dat zal ik niet weten Haha! .

Kortom ik ben benieuwd naar ervaringen van andere vrouwen met een 'mannenberoep'...En dan vooral naar grappige reacties en opmerkingen Tong uitsteken (Oei,wat kunnen mensen onwijs domme dingen zeggen Haha! )
En,wat vind 'de rest' hiervan?
Laatst bijgewerkt door KellyenXena op 25-01-04 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:06

ja ik wil ook hoefsmid worden. en zeggen ze ja is wel zwaar hoor. ja duhhhh denk ik dan. maar 20 boxen uitmesten is ook best zwaar

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:06

Ik werk bij een bedrijf dat stallen inricht. We hadden een keer een open dag en daar stond ik te praten met een mannelijke persoon van een ander bedrijf. Komt er een klant aan met een vraag over ons systeem. We hadden duidelijk naamkaartjes op. 1x raden aan wie hij de vraag ging stellen. Idd niet aan mij dus...

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:11

is hoefsmid fysiek niet erg zwaar, vooral voor een dame?

verder prima hoor ik heb graag een hele goede (en mooie) vrouwelijke hoefsmid! Lachen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:16

Ik zelf heb een vrouwelijke hoefsmid. Ik had ook wel graag een mannelijke gewild hoor. Een lieve en knappe!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 00:19

Alikesflame, leuk een vr collega!
Pienv.. Sommige mensen he...
Superpepijn het is absoluut een heel zwaar beroep..En zéker voor een vrouw.Alleen tijdens de smeedlessen ben ik al 2 keer zo langzaam als de rest.Maar dat geeft niet,het gaat om het resultaat.
Ik weet wel,dat ik straks,als ik eenmaal klaar ben toch de zwaardere paarden zoveel mogelijk mijd.Dus paarden waar een man al moeite mee heeft.
Maar het is best te doen hoor...

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:21

Allereerst wil ik je inderdaad zeggen dat ik het erg stoer van je vind, Kelly, om zo'n fysiek zwaar beroep te gaan uit oefenen! Heel gaaf!

Om te reageren op je vraag kan ik volmondig antwoorden. Ik ben jarenlang districtmanager geweest bij een commerciële firma. Hier was ik leidingevend over heel wat mensen in de buitendienst. Op zich viel het me al op dat ik me meer moest bewijzen dan mijn mannelijke collegae. Maar het meest opvallend vond ik dat mijn vriend, die precies hetzelfde werk deed bij een soortgelijke ondernemening (allebei in de financiele dienstverlening en bij een verzekeraar) veel meer geld verdiende.
Terwijl ik ook zelfs een hogere vooropleiding heb!

Toen ik zwanger werd bleek er niks in mijn arbeidscontract hierover te staan. Alleen maar bij zwangerschap partner???? Verward
Na mijn zwangerschapsverlof was mijn baan vergeven aan iemand anders en boden ze me 'lichter' werk aan omdat ik nu een kind had en niet zo'n verantwoordelijke functie meer aan kon. terwijl de mannen met kinderen het wel aan konden volgens hen...Zelfs de rechtbank heeft in deze gemiddeld.

Ik ben zelf niet bijzonder geemancipeerd maar heb nu dus wel aan de lijve ondervonden dat als je als vrouw in een mannenwereld werkt je het best zwaar hebt en dat de wet hier ook aan mee werkt!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 00:26

Bedankt nique..Maar soms voel ik me toch alles behalve stoer hoor Knipoog

Dat er verschil tussen man en vrouw is dat weet ik inmiddels wel Tong uitsteken Maar dat dat zover doorgaat als bij jou .. Jee zeg,die lonen alleen al.Toch apart dat er alvast voor je gedacht wordt,wie bepaald dat jij je werk niet aankunt...

Sommige dingen doen mij echt versteld staan.

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:29

Had ik zelf eigenlijk ook nooit verwacht hoor! Zoals die reclame tegenwoordig op de televisie van 'wie doet wat"... Dan denk ik bij mezelf...dat regel je toch onderling???? Maar op de werkvloer en wettelijk schijnt er nog veel meer te gebeuren. Ik ben heel benieuwd of er nog meer mensen zijn die een mannenberoep uitoefenen of hebben uitgeoefend!!! Ennne Kelly...ik blijf je wel heel stoer vinden! Jammer dat je te ver weg woont om ons paard in Den Haag even te beslaan!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:36

De opleiding die ik doe bestaat alleen maar uit mannen, in heel Nederland zijn we intotaal met 3 meiden. Niet alleen op mijn school maar dus echt landelijk.
Het is aan de ene kant heel erg leuk, maar aan de andere kant moet je stevig in je schoenen staan. Nu ben ik praktisch opgegroeit in een garagebedrijf dus ik ben het gewend Haha! Tong uitsteken

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:38

Welkom in de mannenwereld. Ik doe emissiemetingen, we meten dus wat er bij bedrijven de schoorsteen uitgaat. We komen dus bij electriciteitscentrales en bij alle soorten van fabrieken/industrieen. We zijn meestal met z'n tweeen, mijn mannelijke collega laat mij altijd dingen regelen, dat gaat sneller dan wanneer hij het doet. Hij kan ook genieten van het feit dat mannen die langs lopen in een keer omkijken omdat ze een vrouw gespot hebben in een overal. Soms denk ik echt dat bij sommige bedrijven de mannen niet van het terrein af mogen ofzo omdat ze kijken alsof ze nog nooit een vrouw gezien hebben. Lips are sealed
Van de week moest ik de meetwagen (=vrachtwagen) acheruit zetten, voor een werkplaats langs, de mannen daar waren in ene spontaan allemaal aan dezelfde werkbank aan het "werk", ze stonden nog net niet op een rijtje voor het raam, vind ik wel humor.
Ook humor als we bij een nieuwe klant zijn, ze beginnen altijd tegen mijn collega te praten en vragen te stellen, hij verwijst ze dan altijd naar mij door omdat ik de meetleider ben en de boel geregeld en gepland heb.
Over het algemeen valt het wel mee, je moet er alleen mee om kunnen gaan en zelf niet te kinderachtig zijn in omgang.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 01:18

Ik zit in de IT Knipoog

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 01:33

Nu niet meer, wel gedaan.
En dan nog met auto's werken ook.

Mijn vader heeft een bedrijf wat radiateuren maakt en restaureert voor klassieke auto's, en ook de auto's zelf restaureert.
Dat werk heb ik dus ook een tijdje gedaan, en dan krijg je vaak ook van die fijne reacties. Zoals mensen die vroegen of ik even iemand kon halen die er verstand van had....

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 03:41

Tja.......
Maar Kelly het kan wel zwaar zijn, maar fysiek zwaar werk is altijd nog lekkerder als geestelijk zwaar werk.

Ik ben er van overtuigd dat als jij straks klaar bent, je een goede boterham kunt verdienen.
Goede smeden, met verstand van het vak zijn ten eerste al dun gezaaid en ten tweede:
Veel paardenmensen zijn sensibel met hun paard en laten er volgens mij als ze de keuze hebben , liever een vrouw als een man bijkomen, als die vrouw haar vak goed verstaat.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 09:12

Ik vind het ook ontzettend knap dat je daar voor hebt gekozen, het is inderdaad zwaar werk.

Zelf heb ik geen ervaring met mannen werk of waar ik nu voor leer.
De grafi media begint steeds meer ook voor vrouwen te worden dus als een echt mannen beroep beschouw ik het niet.

Helaas denk ik dat die reacties, zo als Supertje al zegt, toch wel blijven komen. Mensen zijn gewoon niet gewend dat een vrouw mannen werk doet, zal een jaar of 10 moeten duren voor ze doorhebben dat dat makkelijk kan Haha!

Maar... noem je je zelf nu ook hoefsmid? Hoefsmidster is beter toch? Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 09:20

Ik ben 5 jaar soldaat infanterist geweest bij de Knatres....... als enige vrouw tussen 200 mannen.......... geweldige tijd geweest. Heb nooit ondergedaan voor de kerels, maar ik ben wel van mening dat wij vrouwen toch een stukje tekort komen in dat soort functies. Hoe je het ook wend of keert, ik heb gewoon minder lichamelijke kracht als een vent, nou maakt mijn karakter een hoop goed en kom ik er daardoor toch wel maar toen ik dus merkte dat ik minder mee kon komen omdat ik gewoonweg ouder werd ben ik gestopt, ik wilde weggaan met het respect dat ik verdiend had, en dat heb ik ook gekregen

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 09:54

Ik ben ook een ex soldaat Haha! ik was de enigste vrouw tussen 3600 jongens,ik was chauffeuse bij de aan en afvoertroepen,toen ben ik als vrachtwagenchauffeuse verder gegaan.
Ik ben begonnen met zeecontainers te rijden in de Rotterdamse haven,nou ik heb wat opmerkingen naar mijn hoofd gekregen toen,vooral zomers als ik een korte broek droeg,toen ben ik na een paar jaar terecht gekomen op een betonmixer,en op de bouw waren ze zeer verrast,zeker omdat ik met de grootste mixer reed die er bestond,en in de zomer flink met water gooien en roepen dat de miss wet t'shirt begon Haha!

Maar ik was niet te kloppen met de vrachtwagen,want ik reed een hoop mannen eruit met achteruit rijden met de oplegger.
Ik heb nu zelf een transportbedrijf,en rijd af en toe nog mee.
Ik heb in 1 keer toen al mijn rijbewijzen gehaald,en mijn ADR en chauffeursdiploma's.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 10:21

Heb jaren een popcollectief gerund. Popmuziek in die tijd was iets voor mannen. Vrouwen zongen en/of zagen er mooi uit.

Het was een heel leuke tijd! Maar het kostte de heren wel enige moeite om mij te accepteren Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 10:58

Ik ben hondengeleider bij de politie en werk met een surveilliancehond.
Dit zijn honden die voornamelijk worden ingezet bij bijv. vechtpartijen en het zoeken van bijv. inbrekers in gebouwen.
Hierdoor kom ik geregeld in geweldsituatie's, er zijn dan ook niet erg veel vrouwen die dit werk doen.
Daarnaast heb ik ook nog jaren bij de Mobiele Eenheid gezeten maar daar ben ik sinds 1 januari mee gestopt omdat ik vond dat ik daardoor te vaak van huis af moest.

Met het fysieke heb ik nooit zoveel problemen gehad, de M.E draait vooral om samenwerking binnen je groep en deed ik niet onder voor de mannen.
Met de hondenbiathlon (cross van 10km met div. hindernissen/opdrachten) had ik dit jaar de beste dressuur (zeg maar appél over de hond tijdens oefeningen) en in het complete klassement was ik 5e met nog 20 mannen achter me Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 11:06

Keik (bb) dat bedoel ik Ilindra! Tijdens onderdelen eindigde ik altijd net iets voor de middenmoot....... was een van de betere schutters met mn FAL...... Toen ik merkte dat ik iets na de middenmoot begon te eindigen ben ik gestopt.... omdat de prestatie van het team ook afhangt van mijn prestatie

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 11:23

Ik ben onderweg naar een baan in de IT. Zit nog op school in een heel gezellige jongens klas. Of ik dit echt wil weet ik niet.

Ik heb er ook over gedacht om hoefsmid te worden. Lijkt me echt geweldig. Ik bekap regelmatig Dennis(en eerst ook m'n verzorgpony's) zelf. Maar ga iig eerst maar deze opleiding afmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 11:30

gijsenkim schreef:
was een van de betere schutters met mn FAL......


Bij mij is het schieten juist onder de maat.
In al die jaren bij de politie heb ik nog maar 1x een foutloos parcours geschoten, meestal heb ik er een of 2 naast zitten.
De Walther P5 is eigenlijk net te groot voor mijn handen en de trekkerdruk is eigenlijk net te groot.
Daardoor kan ik m'n wapen nooit helemaal zuiver stil houden, single action gaat nog wel maar dubble action Scheve mond

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 11:36

Ilindra"]
[quote="gijsenkim schreef:
was een van de betere schutters met mn FAL......


Bij mij is het schieten juist onder de maat.
In al die jaren bij de politie heb ik nog maar 1x een foutloos parcours geschoten, meestal heb ik er een of 2 naast zitten.
De Walther P5 is eigenlijk net te groot voor mijn handen en de trekkerdruk is eigenlijk net te groot.
Daardoor kan ik m'n wapen nooit helemaal zuiver stil houden, single action gaat nog wel maar dubble action Scheve mond
[/quote]

En ik dacht dat ik daar als enige last van had... Heb tijdens mijn opleiding heel veel moeite gehad in het begin, met schieten. Nadat ik een paar keer privéles had gehad op de baan, zat ik ineens bovenaan.
Toch vond ik het een groot verschil met FATS en echt....

Helaas ben ik nu agent-af, en werk ik nu voor het ministerie van LNV.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 11:42

Het is ook idd zo dat ook de handwapens afgesteld zijn op de man.... De wapens zijn idd vaak te groot voor de dameshandjes. Als ik mijn duim om de kolf had en mijn vinger on the trigger dan was mijn hand helemaal gestrekt en moest bij wijze van spreken met mn nagel de trekker overhalen Haha!, De Walher is ook zo een echt mannenwapen. Ik heb er wel eens mee geschoten op de schietclub.. maar ook een grote terugslag, vond ik. Ik vind pistoolschieten toch moeilijker dan geweerschieten

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 12:12

even over vrouwen in de IT. ik ben tot nu toe maar bar weinig tegengekomen die ook echt goed zijn in wat ze doen.