Probeert ze mij nu uit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Probeert ze mij nu uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 14:49

Ik begin langzaamaan mijn vertrouwen wat te verliezen in Camble.
Camble wordt gewoon stout de laatste tijd.

Ik heb een nieuw dresuurzadel gekregen, begint ze te bokken (had ze nog nooit gedaan) Geen hoge bok, maar hij is er toch.
Dus ik dacht zadel ligt niet goed, meteen gebeld naar de zadelmaker..
Zadelmaker komt maandag nog eens alles goed nakijken.

Dus heb ik woensdag nog maar eens met mijn springzadel gereden en wat gesprongen wat ze normaal heerlijk vind.
Ze sprong braaf, maar schoot altijd weg als ik gallopeerde, draafde..

Ik wilde halthouden, loopt ze gewoon door?
In de gallop ging ze keihard, dus ik maak wat ophoudingen, echt veel reactie krijg ik niet.. Scheve mond
Dus ik maak een duidelijk ophouding voor naar draf te gaan, gaat ze trager galloperen, ze doet precies of haar mond is een baksteen en met mijn zit had ik nu ook niet veel te vertellen (met mijn dresuurzadel gaat het beter)
Met het springen was ze braaf (ik reed in draf naar de hindernis) , maar als we erover waren kreeg ik ze weer niet terug uit galop.. of zag ze weer een spook..

Als ik buiten rijd, in het begin was ze zo braaf
Niets vond ze erg, honden die op haar afkwamen, op bruggen en onder de brug van de autosnelweg (maakt redelijk wat lawaai), moters.. echt niets.

Toen heb ik eens een lange wandeling gemaakt van 2 uur, waar ze veel bij moest stilstaan (de anderen wouden af en toe iets drinken)
Heel de tijd draaien en keren, of ik er nu op zat of naast stond, geen verschil.. In de galop is ze toen weggeschoten (toen waren we nog maar met 2) ik kreeg ze maar niet terug, uiteindelijk ging ze vanzelf terug in stap toen we de straat naderen, en gelukkig rijd er bijna nooit een auto in die straat.
Toen schrok ze nog eens van de trein, terwijl ze die ook normaal niet eng vind..
Dus ik dacht dat ze opgefokt was doordat ze lang had stil moeten staan.

En de laatste keer dat ik ben gaan wandelen (alleen stap) ging ze er ook ff vandoor in draf, en dan een tijdje dribbelen, zei die man dat er bij was, trek eens goed en kort en zeg duidelijk dat niet mag. Toen was het gedaan..

Maar goed, ik vind dit niet meer ontspannen rijden en ontspannen wil ze ook niet meer, ze maakt zich voor alles druk en loopt maar met dat hoofd naar de sterren te kijken..
Als ik op een ander paard rijd, die lopen allemaal netjes, nageeflijk, behalve Camble, die krijg ik niet nageeflijk, zelf stelling vind ze opeens moeilijk.

En het ergste is dat mijn lesgeefster nu drie weken geen les meer kan geven want ze heeft examens..
Maar bij haar in de les is ze braaf, maar anders..

Iemand met advies gevraagd graag Verdrietig

pourquoi
Berichten: 2
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 15:28

Ik weet niet hoe lang jij Camble al hebt maar zo te horen gaat de trukendoos nu open. hij zal je op alle mogelijke manieren uit proberen en dan is het een kwestie van zeer hard aanpakken. als hij ervandoor gaat probeer dan ervoor te zorgen dat je bij een groot landbouwland bent en laat hem maar zo lang galoppperen op het landbouwland tot hij er bijna bij neer valt. dan zal hij het waarschijnlijk niet meer doen ik heb ook zo'n paard gehad en heb hetzelfde ermee gedaan en het was echt over. succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 15:37

Misschien heeft ie ergens pijn? goed dat je je zadel laat checken. Toen mijn vorige paard dit soort kuren uit ging halen bleek dat ie een wolfstandje had, op de plek van het bit en dat deed natuurlijk zeer..

succes ermee!

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 23:00

Vandaag ging het al beter.
Bij de voltes kreeg ik vlot stelling, terwijl ik vorige keren meer moest vragen..

Er was vandaag een vriendin van me aan het rijden in de piste, maar dat paard staat niet op de stalling en paarden die Camble niet kent, legt ze haar oren (hoezo dominante merrie? Haha! ) Maar ze deed een keer haar achterhand naar dat paard en heb ik ze eens goed op haar flikker gegeven, paarden waren wel alletwee weg in galop, maar derna heeft ze het niet meer geprobeert.

Ik heb haar trouwens van augustus, een dikke 6 maand dus..

Het probbleem is, de laatste keer toen ze wegschoot buiten was op straat, en ze dan eens laten lopen

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:24

Dit soort dingen kunnen inderdaad ook een teken van pijn zijn. Bij ons op stal stond ook zo'n merrie die ineens een draakje werd. Wolfstandje getrokken en het werd al beter. Er bleek ook een oud litteken in het been te zitten dat begon op te spelen. Je kunt dus niet altijd het probleem "zien", en sommige paarden geven het ook niet bepaald duidelijk aan maar gaan gewoon wat aanklooien. Toch haar eens van onder tot boven helemaal bekijken op wondjes of pijnlijke plekken of zelfs even de vee-arts laten kijken.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 11:38

Idd de Da laten checken.
Maar als ik het zo hoor dan is het toch ook wel uitproberen. Kijk nou naar het feit dat als je haar straft ze het ook meteen niet meer doet.
Vooral streng en consequent blijven. En weer belonen als het goed gaat.

6 maanden was voor Kas ook de 'kritieke'periode en begon de ellende. Gelukkig was het in de zomer en bedacht ze zich dat ze toch wel erg moe werd als ze gek ging doen in de hitte...

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:16

ik denk dat ze je aan het uitproberen is!wees wat consequenter voor haar!!
als dit probleem blijft voordoen zal ik haar toch eens laten nakijken.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:06

Ik denk ook dat het een uitprobeerfase is.
Probeer haar zo consequent mogelijk aan te pakken.
Maar allereerst zou ik controleren of ze lichamelijk 100 % in orde is.

xxARAGORNxx
Berichten: 46
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:33

Pffff... uitproberen.
Ik kan hier over mee praten.
Als we met twee paarden in de bak rijden is er niks aan de hand. Zodra er een paard weggaat en je blijft alleen over is alles ineens eng Verward
Zelfs het plekje modder waar hij net nog doorheen is gedraafd is eng.
Hij gaat in zijn achteruit en maakt schijnbewegingen.
Ik probeer hem aan het werk te zetten. Halthouden, voorwaarts, wijken, echt zijn aandacht erbij. Maar het duurt altijd wel even. Ik heb het lef nog niet om hem op dat moment te laten weten wie de baas is. Toch bang dat hij door de bak vliegt denk ik.
Het gaat elke keer wel weer iets beter maar toch moet ik strenger zijn.
Het is niet alleen Aragorn. Andere mensen merken het ook als ze alleen rijden in de bak. Dan zit het vol met bakmonstertjes Haha!

Nathalie