moeder zegt dat ik het moet doen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
xSuusx
Berichten: 1299
Geregistreerd: 07-11-03

moeder zegt dat ik het moet doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-04 20:35

hoi,
iki hoor al een paar dagen dat me paardje het beste kan verkopen ze is te sterk voor me en de baas, Verward maar ik kan niet zonder haar ben altijd trouw gekomen en me paardje is al niet te vertrouwen en wie wil er nou eenmaal een paard wat trapt schop bijt en weet ik het allemaal. Verward
Maar ik wil har niet kwijt maar ik zal ook wel een paard willen wat zich keurig gedraagt

wat zullen jullie doen?/


gt susanne

Onderschriftloos


Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 20:39

ik zou eens een tijdje gaan kijken of er iemand is, die je wil helpen met je pony! mischien dat ie binnenkort wel een lief beesje is.

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 20:40

Ik zou het niet weten. Je zegt zelf dat je heel gelukkig met haar bent, dus dat zou betekenen dat je haar zelf niet kwijt wilt. Misschien de voor en nadelen op een rijtje zetten ? Wil ook nog wel eens helpen

Sterkte bij het maken van je keuze in iedergeval..

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 20:41

gewoon dat paard opvoeden. DAn heb jij straks ook een paard dat zich goed gedraagt. Ik vind het zowiezo goed van je dat je er niets voor voelt om op te geven. Van opgeven leer je ook niets. Eigenlijk zou je begeleiding moeten hebben van iemand die goed met paarden om kan gaan.

De hond is de betere mens

wanted

Berichten: 1533
Geregistreerd: 18-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 20:46

waarom probeer je niet een africhtingsstal, trainer of iemand die op je paard kan en je daarna verder kan helpen misschien dat dat zal helpen. Verward ik was ook een beetje boos op mijn paard steigerde en bokte alleen maar Boos! Huilen maar heb vandaag les gehad en het ging hartstikke goed Haha!

Miko

Berichten: 1521
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 20:50

Ik zou ook proberen hulp te zoeken erbij... misschien een ervaren verzorger? Ik ken iemand, die had veel problemen methaar paardje, dus verkocht ze 'm en kocht een nieuwe, maar daar had ze weer precies dezelfde problemen mee.... Daarmee wil ik niet zeggen dat het aan jou ligt, maar ik zou nooit zomaar m'n paardje verkopen omdat het niet zo goed gaat.

Ik hoop dat je een goede oplossing vind, succes!

Lachen

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 21:18

Ik zou er ook eerst zelf aan gaan werken. En dan met hulp van anderen. Als het dan nog niet beter gaat kun je nog altijd besluiten je paardje te verkopen.
Heel veel succes ermee en ik ben benieuwd wat je gaat besluiten.

Rona, Linanda en Oackly

verkaatje
Berichten: 741
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Amstelveen/Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 21:32

Hoe lang doet ze dat al, trappen en bijten enzo? En heb je er al wat aan gedaan? Ik zou liever een andere pony willen hebben die wel lief is en waar je alles mee kunt doen, dan een pony die je de box uittrapt....
Als je probleem nog te verbeteren is zou ik dat zeker doen

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 21:37

Opgeven werkt nooit. En als je werkelijk zoveel om haar geeft als je zegt, wil je ook helemaal niet opgeven. Dus is verkopen helemaal geen optie.

Je zegt dat ze trapt en schopt en dergelijke. Dat is gedrag, wat je moet negeren. Niet bang worden, niet reageren (wel uitwijken Knipoog ). Wanneer ze doorgaat, totdat ze je 'geraakt' heeft, straf je haar. Waarschuw met een korte schreeuw, bijvoorbeeld HEE!!, maakt niet uit wat je zegt, als het maar kort is, en op markt-kooplui-volume. Reageert ze daar niet op, kun je er een zweepje bijpakken, en elke keer dat ze wat doet, een tik geven (op haar hals als ze bijt, op haar kont als ze schopt, zodat ze weet dat de tik verband houdt met haar actie). En dat consequent volhouden.

Doet ze tijdens het rijden ook vervelend? En hoe oud ben jij, en is zij? Als ze nog erg jong is, moet je namelijk oppassen, en meer negeren dan straffen, waar je, als ze wat ouder is, juist weer meer moet straffen, omdat negeren nog maar weinig effect heeft.

Als je denkt dat het je niet gaat lukken, of je het niet durft ofzo, pb je maar. Ik help graag, en laat ik nog eens in de buurt wonen ook Lachen ! En verdere vragen, roep maar Knipoog
grtz Hester

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

Wienna

Berichten: 3870
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Aan de kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 08:32

in jouw geval zou ik als ik er zelf niet meer uitkwam hulp zoeken van een ervaren iemand, die kan je helpen hoe op de juiste manier te straffen en te belonen als dat moet.
Maar is ze bij jouw zo geworden of was ze al zo??

Wienna-M - ZZZwaar
Djarin - L1
Alie Z

PolitieTed

Berichten: 847
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 08:34

Iedereen zegt wel leuk dat je niet moet opgeven, maar dat vind ik wel heel makkelijk gezegd. Tuurlijk wil je het eerst nog proberen en dan zou ik ook zeker adviseren om hulp te vragen aan iemand die hier ervaring mee heeft. Maar ik zou als ik jou was het probleem zeker niet onderschatten. Er zijn nu eenmaal paarden die je niet zover krijgt dat het lieve paarden worden en die altijd 'gemeen' zullen blijven. Op den duur komen daar echt ongelukken van en kan het wel eens heel vervelend aflopen. Ik zeg niet dat jouw paard zo is, maar ik raad je alleen aan om er wel voorzichtig mee te zijn.

Zoek iemand die je kan helpen, maar als het op een gegeven moment gewoon niet lukt moet je denk ik toch eens goed nadenken wat nou het beste is, ook al is dat misschien niet het leukste.

Sorry, misschien niet het antwoord dat je wilt horen, maar zo denk ik er nu eenmaal over. Heel veel succes in ieder geval!

Na de traan van verdriet, komt de glimlach van de herinnering...
Vaarwel lieve Cisco... Rust zacht meisje...

AniekvH
Berichten: 45
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Daarlerveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 09:20

hoe lang doet je paardje al zo naar je?
toen ik mijn pony voor het eerst huurde trapte ze ook naar mij en was ze echt geen lievertje, maar nu na een paar maanden (ondertussen heb ik haar ook gekocht:)) kan ik echt alles met haar. ze trapt ook niet meer.

ik weet dus niet hoe lang dit met jou paardje speelt, maar misschien kan je het nog wat tijd gunnen of mensen die er echt veel verstand van hebben vragen of die jou en je paardje willen hebben.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:17

Clitia schreef:
Je zegt dat ze trapt en schopt en dergelijke. Dat is gedrag, wat je moet negeren. Niet bang worden, niet reageren (wel uitwijken Knipoog ). Wanneer ze doorgaat, totdat ze je 'geraakt' heeft, straf je haar. Waarschuw met een korte schreeuw, bijvoorbeeld HEE!!, maakt niet uit wat je zegt, als het maar kort is, en op markt-kooplui-volume. Reageert ze daar niet op, kun je er een zweepje bijpakken, en elke keer dat ze wat doet, een tik geven (op haar hals als ze bijt, op haar kont als ze schopt, zodat ze weet dat de tik verband houdt met haar actie). En dat consequent volhouden.


Ongewenst gedrag NOOIT negeren. En je spreekt jezelf tegen, want op het moment dat je gaat schreeuwen, ben je al bezig met aandacht geven.

Een paard hoort niet te trappen en te bijten. Ik denk dat een cursus Natural Horsemanship hier op zijn plaats is: hoe word ik mijn paard de baas op een natuurlijke manier.

En voor de rest zul je moeten accepteren, dat er misschien paarden zijn die inderdaad te dominant voor je zijn. En je paard zal misschien wel degelijk gelukkiger zijn bij iemand die duidelijk de baas is.

Je suis Charlie.

xSuusx
Berichten: 1299
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-04 21:40

hoi,
ME paardje doet dit al sinds ik haar heb dus 2 1/2 jaar.
maar het gekke is dat als ik in der boxs sta en buiten neer zet alles met haar kan doen en zelf achter de langs lopen Bloos!
Maar weg doen wil ik niet want buiten is ze weer heeeel lief
maar het gaat voornamelijk omdat ze de bak niet in wil en steigert enzo


ik weet het nog niet maar wil haar ookk weer niet kwijt ben nu ook druk aan het zoeken iemand die kan helpen met haar.
en probeer nog haar opvoeden maar dan op een speelse manier want ze is ook drachtig maar voor sommigen zeg ik het er nog ff bij Het ligt apsoluut niet aan haar drachtig heid want dit heb ze altijd al gehad maar ze heeft periodes dat het erger word! Verward Bloos!
nou ik hoor het wel weer

gr susanne Lachen

Onderschriftloos

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 21:48

Opvoeden kan nooit op een speelse manier, en als je dit gedrag de laatste 2,5 jaar er op jouw speelse manier niet uit hebt gekregen dan is er iets aan je opvoeding niet goed. Sorry dat ik het zeg, maar drachtig of niet, je paard heeft te gehoorzamen. En van een strenge aanpak gaan ze heus niet dood, ook als ze drachtig zijn....

Er is er maar een de baas, en dat ben jij....

Je suis Charlie.


Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:16

Ben het ermee eens dat ze een hele strenge consequente aanpak nodig heeft nu. Maar zijn alle medische oorzaken uitgesloten?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

xSuusx
Berichten: 1299
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-04 18:29

nee niet alle

maar heb nog steeds an het kiezen en ook omdat ze drachtig maar daar kan het absoluut niet aan liggen ik moet nog de dierenarts been voor me pard entingen voor het veulen en dan laat ik gelijk een scan maken
maar pas volgende maand moet ze de inentingen dus nog een maandje w8en


nou gr susanne

Onderschriftloos

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:11

hee ik lees dat ze in de bak moeilijk is en op stal niet... misschien een slecht passend zadel? of moet de tandarts even in haar mond kijken? je weet maar nooit of het een medisch probleem is!

Faber quisque fortunae suae

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 20:19

Dan zou ik toch echt eerst alle medische oorzaken uitsluiten. Ongeacht of je haar wel of niet weg gaat doen. Mocht je haar verkopen, dan is het zowel vor het paard als voor de eigenaar niet eerlijk als ze toch medisch niet in orde blijkt te zijn. En als je haar wel besluit te houden, is het uitsluiten van medische oorzaken natuurlijk (ook) van groot belang.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 20:59

raar verhaal.
ik heb al is gerageerd, maar vind het steeds gekker worden,
2 en een half jaar laat jij je met je sollen!!
ik denk, dat ze het gewoon neit leuk vind in de bak,
een pony van onze ponyclub, is ana ene meisje verkocht(jewel) en die is mischien nu zelfs naar de slacht, omdat hij de bak niet in wou!
GEWOON DOORZETTEN!!
gaat ze er wel zodner zadel enz. in??
in dat geval, kan je ook haar in de bak opzadelen,
en dan steeds verder gaan.
ZODRA ZE GAAT STEIGEREN STRAFFEN.

steigeren, doen ze neit voor de fun hoor.
Ze willen je iets duidelijk maken, of ze wilt het gewoon niet.
maar maak jij haar eens duidelijk, dat ze MOET!!
als je droog, haar neit de bak in laat gaan, omdat ze steigert, krijgt ze der zin, en gaat ze rustig door hoor!
STRAFFEN, EN DOORZETTEN
gewoon doorgaan dus.
Ik heb al in een paar topics gelezen, dat ze niet de liefste is, maar
ben haar nou wel de baas.
dan flikt*sorry* ze je minder.
En kan jij meer

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

heidiLOVER

Berichten: 9184
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:07

je moet doorzetten ze moet ook echt wel bvraver worden haal er een paar mensen bij die jou kunnen helpen dat is ook prettiger voor jou en dan hoef je haar misschien niet te verkopen!

Pamba: B+11 - L1+12 - L2+10 - M1+7 eindstand.

Fotoshoots Trouwfotografie & newbornfotografie: Robin Polderman Fotografie | Insta: @robinpoldermanfotografie]

Hevonen

Berichten: 5592
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:18

Wij hebben ook vaak onze pony willen verkopen, die een agressief beest was en niet de lieve, brave, kindvriendelijke pony die ons was voorgespiegeld. Ze was in het begin levensgevaarlijk, steigerde, trapte, beet en probeerde je plat te drukken tegen de muur als haar iets niet aanstond. Ze kwam met ontblote tanden achter je aan en draaide zich dan vlug om om je te trappen. Zadelmak was ze niet en tot overmaat van ramp bleek ze zomereczeem te hebben en nog wat allergietjes.
Tsja, je achtjarige dochter is weg van haar en daar sta je dan als tamelijk onervaren moeder (laatste paard was 25 jaar geleden). Deze pony kende niets. Veel, heel veel oefenen, veel blauwe plekken opgelopen. Heel veel gevraagd en gelezen. Hulp gekregen van achteraf niet altijd even geschikte mensen. Uiteindelijk heel veel gehad aan het boek van Hempfling. Elke dag 10 minuten leidoefeningen gedaan, ruim een half jaar lang. Ze luistert op de grond perfect, dreigt soms nog wel naar andere mensen maar bijt niet meer, trapt niet meer en is braaf.
Onder het zadel is het een lange weg geweest, mijn dochter is er vaak afgevallen, maar doet nu eigenlijk alles met haar (na 5 jaar), niet dat ze altijd braaf is hoor, ze blijft eigenzinnig, maar mijn dochter kan er nu goed mee omgaan en het geeft eigenlijk nooit meer echte problemen. Als ze heel druk is, longeer ik haar voor het rijden, maar ze heeft een ongelooflijk uithoudingsvermogen en wordt dus niet moe.
Elk paard heeft zijn manco's, maar als je echt wilt en je er helemaal voor inzet, kun je ver komen. Je kunt je pony natuurlijk verkopen, maar ook een nieuwe geeft aanloopproblemen, dat zie ik bij iedereen om me heen. Denk goed na: houd je je pony, ga er dan helemaal voor! Anders zoek je een andere. Wat het ook wordt: succes!

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

witte_spook

Berichten: 527
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: R'wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 21:23

Ik heb heel wat goeie tips hier gehoord.

Eerst is het zaak uit te vinden wat JIJ wil.
Wil je haar echt houden tot op de grond van je hart, dan dien je gewoon aan de slag te gaan met 'm, desnoods met hulp van iemand die je opweg kan helpen.

Wil je dit niet, of kan je het niet aan, dan is verkopen misschien toch de oplossing voor jou, allhoewel ik zeker van ben dat hij misschien met een omweg richting slachthuis verdwijnt aan jou te horen hoe hij zich gedraagt, wat helemaal niet leuk is natuurlijk.

Je paardje is duidelijk een paardje met een gedragsprobleem, hoe je dit zou kunnen oplossen kan ik je zo niet 123 uitleggen, het vergt veel inzit namelijk, consequentie en bereidwilligheid van beide partijen.

Zoek je heil in het gedragsprobleem eerst bij het Natural Horsemanship, daar wordt heel veel uitgelegd over gedragsproblemen, hier kun je namelijk samen werken aan een wederzijds respect.

Voor de rest, zou ik best willen weten wat je nou precies gaat doen

===dank je wel voor je grote enthousiasme===

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:48

Ik ben het met je moeder eens, zolang jij je pony niet eens gaat aanpakken. Want je vraagt wel om raad, maar je neemt het niet aan, of probeert het niet... Of je gaat er eens mee aan de gang, en maakt haar duidelijk dat jij de baas bent. Of je verkoopt haar aan iemand die er wel mee overweg kan...

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:37

Als je haar echt wilt houden zal ik als ik jou was er iemand bij halen.

Mijn vorige paard was in de omgang onwijs braaf, tijdens het rijden een ramp, alles probeerde ze uit en ik *kleine meid van 12* wist gewoon niet hoe ik het op moest lossen.

Mijn staleigenaresse zag het de verkeerde kant op gaan, maar zag ook hoe leuk we het konden hebben als het wel goed ging en dat we dan eigenlijk best wel een leuke combi waren, op wedstrijden bv deedt ze geen stap verkeerd.

Zij heeft toen mijn paard tijdelijk overgenomen, ik kreeg een tijd rust om alles te overdenken en na een week misste ik haar zo onwijs dat ik weer gewoon op stal kwam, maar zij bleef rijden met haar.
Probleem was dat ik naar mijn weten een beleerd paard van 4 kocht..in plaats daarvan kocht ik een 3-jarige die idd zadelmak was en kon stappen, draven en galoperen *alleen wist ze niet precies wanneer ze wat moest doen.
Met de juiste voeding en goede verzorging kwam er al snel meer pit in en toen kwamen de problemen.

Na die periode ben ik zelf weer op mijn paard gaan rijden, elke week kreeg ik les van haar, tussendoor gaf ze tips, ze reedt ons naar clubles en ga zo maar door.
Natuurlijk ging er nog weleens wat mis tijdens het rijden, maar abng was ik niet meer en 9 van de 10 keer ging het wel zoals ik wou.

Als je je paard dolgraag wilt houden zou ik zo'n iemand zoeken, die wilt helpen met de heropvoeding van jouw paardje, tips heeft voor jou en je moed kan inspreken Knipoog *of een schop onder je hol kan geven zoals ik vroeger wel eens kreeg als ik aan het mutsen was Tong uitsteken *

Lukt dit niet kan je denk ik dat je het beste een ander huis voor haar kan zoeken.
Jullie worden er op deze manier alletwee neit gelukkiger van.

*neem bij deze aan dat al het medische al uitgesloten is*

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EmptyWords, LB2003, Vagabondo en 51 bezoekers