karakter fjord

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
melissa7
Berichten: 1249
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: den haag

karakter fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-04 19:17

wie kan mij vertellen wat het karakter van een fjord is. is ie kindvriendelijk en kan een kind van 8 jaar met ongeveer 2 jaar rijervaring er ook op rijden omdat een fjord best wel sterk is. graag info hierover.


Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 19:27

Dat is een beetje moeilijk te zeggen. Het karakter van een pony is voor een deel aangeboren, maar voor een deel creër je het zelf ook. Zo zal een fjord met een goede opvoeding een brave kinderpony kunnen worden, en zal een fjord met een slechte verwaarloosde opvoeding een vervelend kreng worden(in de meeste gevallen dan toch).

Ik ken een fjord, daar zet je alleen een gevorderde ruiter op. Die pony durft altijd heel onverwacht een rodeoshow te gaan geven en is ongeloof sterk en koppig.

Maar mijn instructrice heeft zelf ook een fjord, dat beestje is fantastisch. Toen ik 10 was heb ik daar eens zonder zadel en hoofdstel door de bak mee gegalopeerd, en er waren nog kinderen van 8 en 9 jaar die dat konden, de pony was zo mak als een lammetje een 8-jarig kind kon er zo mee wegrijden, dus imo kan het wel maar het is per fjord verschillend Knipoog

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 19:53

de meeste fjorden zijn niet geschikt voor kinderen
ze zijn sterk en hebben een eigenzinnig karakter,
als die van mij rechts wil en ik links moet ik erg overtuigend te werk gaan om hem ook links te laten gaan
zo ook met vrijwel alle hengstjes die ik voor iemand hier in de buurt heb ingereden(hoewel de hengstjes naar mijn ervaring fijner zijn om mee te werken dan de ruinen/merries)
heeft niets met verwaarloosde opvoeding te maken.

er zijn absoluut wel fjorden die ook geschikt zijn voor kinderen. zeker weten
maar daar zul je iets beter voor moeten zoeken
maar een lieve meegaande kinderfjord moet te vinden zijn

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 19:59

ik denk idd ook dat dat per fjord verschilt, zoals alle rassen eigenlijk. Over het algemeen staan fjorden erom bekent dat ze eigenwijs zijn, maar er zijn er vast wel tussen die echte schatten voor kinderen zijn.

[o]

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 20:13

verschilt nogal ja, toen ik vroeger engels reed was er ook een fjord waar
ik altijd op zilde omdat die zo vervelend en eigenwijs was... Er was er
ook eentje die duf door de bak liep, dus geschikt voor beginners.
En ken ik nog een fjord, western gereden; altijd hartstikke lief, totdat ze
er ineens geen zin meer in heeft, en tegen de muur slidings aan gaat
maken Haha! *sommigen vinden dat leuk, een uitdaging Haha! me Haha!, anderen
niet, zal je dat beestje toc h beter moeten gaan leren kennen, wil je het
uiste karakter weten...

♥ Rewrite the Stars ♥

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 20:42

bij ons op stal hebben we een fjord als lespaard.. echt een schat van een merrie.. alle beginners en kinderen beginnen met haar.. je kunt er voltige mee doen.. zonder zadel.. met zijn tweeen.. voor als er kleine kinderen komen rijden.. maar ze kan eigenwijs zijn.. maar dat zit er volgens mij in gefokt.. Tong uitsteken

euhm.. Scheve mond

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 20:46

is je andere pony ook weer weg? (welsh x haflinger?)
dat je nu vraagt naar een fjord?

alleen de hoogte en de sterkte vind ik al niks voor een 8 jarige.
natuurlijk zijn er uitzonderingen,hoor.

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

melissa7
Berichten: 1249
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-04 21:09

ja die is ook weg omdat de dierenarts was geweest omdat ze koliek had en ze bleek geen 8 maar 16 te zijn, dus te oud om haar de verzekering in te doen.

The greatest thing you'll ever learn, is just to love and be loved in return


Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 21:45

Elke fjord is anders.
Ik zou een kind van 8 met 2 jaar rijervaring zelf niet op een fjord zetten.
Die zijn zo gigantisch sterk (heb zelf 2 verzorgfjorden en daar heb ik met mijn 14 jaar en 6 jaar rijervaring zelfs moeite mee)
Je kan beter beginnen met een bijv. een rustig welshje oid.
Maar zeker geen fjord, als die aan de haal gaan, geen kind van 8 dat ze terug krijgt....

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:09

Inderdaad een elke fjord is anders als je ze de baas bent dan is het een paard met een gouden hart en dat is zekr niet teveel gezegd.
bij ons was helaas de fout dat wij een fjordenveulen hadden gekregen teon ik 10 was en me zus 13 het fjordje werd ons al snel de baas ze begreep dat ze sterker was dan ons.. Kosten een hoop tijd om dat weer goed te krijgen maar daarna was echt een schat.. maar het ligt eraan wat voor fjorden op een van mijn dames daar kon absoluut geen kind op rijden die dacht alleen maar hard hard hard.

De andere lady die vond shokken ook prima zolang er maar nisk van haar gevraagd werd

gr

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:28

Wij hebben twee fjorden op de manege staan. De ruin is een dikke slome beginnerspony, en daar kan je ook echt alles mee doen. De merrie is iets lastiger maar ook daar zetten ze de beginners op. Maar voor allebei geldt: als ze gek willen doen, doen ze gek, en dan kan je weinig tegen ze beginnen. Doeiii

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:32

Ik heb het gedaan tegen alle adviezen in en hij is te koop ... Denk dat dit genoeg verteld ... Mijn dochter is overigens zeven Knipoog
Kwa karakter kan je je geen betere wensen, een ENORM lief en zeer mensgericht dier , OK dan! SUPERkarakter OK dan!. Wat er niet goed gaat is combinatie jong kind en fjordigheid AKA koppig en way to strong

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 17:45

De meeste fjorden zijn volgens mij kindvriendelijk en lief , alleen met rijden is de vraag dat is totaal verschillend lijkt me
In mijn ervaring zijn de meeste wel lief hoor!!!!!! *LOL* OK dan!

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 18:03

Fjorden hebben over het algemeen een sterk karakter, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze niet geschikt voor kleinere kinderen zijn Lachen

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 18:42

ik zeg al, de perfecte kinderfjord zal zeker bestaan, maar wel goed zoeken

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 20:33

Ik zal nooit iemand zijn die fjorden aanraad voor kinderen onder de 12 jaar....waarom?? Het zijn schatten van dieren...echt, maar omdat ze ook erg sterk en soms koppig kunnen zijn vertrouw ik het niet.
Mijne ook, hebben genoeg kleine kids op gezeten en dan is ze ook superbraaf, maar durf ze echt niet het paard altijd te laten rijden. Ze hoeft maar een keer een vreemde bui te hebben en die kinders hebben totally niks te vertellen. Dus ja onder toezicht is het een superidee, maar om je kind zelf mee te laten redden --> zou ik niet doen!

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

Dreeke

Berichten: 2436
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Wolphaartsdijk (Zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 20:50

xKatleentjex schreef:
Ik ken een fjord, daar zet je alleen een gevorderde ruiter op. Die pony durft altijd heel onverwacht een rodeoshow te gaan geven en is ongeloof sterk en koppig.


Wat hier wordt vermeld is dus de grote onzin. Want dan ken je een fjord dus echt niet. (begrijp me goed, ik voel me niet aangesproken omdat ik zelf een fjord heb).

Als jij je paard goed kent, zal hij echt geen "onverwachte rodeo show" gaan geven hoor. En laten we eerlijk zijn..... het blijven dieren en dan maakt het echt niet uit of het nou een fjord, een haflingen, knpn-er of weet ik veel wat voor ras is. Ieder dier kan iets onverwachts doen daar hoeft het geen fjord voor te zijn hoor.

wat betreft sterk en koppig, ben ik wel met je eens. Maar nogmaals als je je paard goed kent, weet je hoe je hier mee om moet gaan als hij/zij een koppige bui heeft.

En op een fjord kunnen zeer zeker ook kinderen rijden. Ze staat toch bekend als vriendelijke KINDERpony. Op maneges worden ze niet anders gebruikt als voor kinderen.

Dus............. ik denk er echt heeeeeel anders over, en ik ken ze wel.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 21:18

Dreeke"]
[quote="xKatleentjex schreef:
wat betreft sterk en koppig, ben ik wel met je eens. Maar nogmaals als je je paard goed kent, weet je hoe je hier mee om moet gaan als hij/zij een koppige bui heeft.

En op een fjord kunnen zeer zeker ook kinderen rijden. Ze staat toch bekend als vriendelijke KINDERpony. Op maneges worden ze niet anders gebruikt als voor kinderen.

Dus............. ik denk er echt heeeeeel anders over, en ik ken ze wel.


ze staan inderdaad bekend als vriendelijk kinderpony's maar de fjorden
die dat ook werkelijk zijn zijn in de minderheid

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 bezoekers