vraagje -> hoesten... + Oogt enorm gezond!???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

vraagje -> hoesten... + Oogt enorm gezond!???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 20:43

Hallowa,

ik rijd sinds 3 maanden een paardje.. voor meer info hierover moet jemaar even in mijn profiel kijken, want in de praktijk is het mijn eigen paardje.

Eind december heb ik een pittige buitenrit met haar gemaakt waarna ik haar (na het tegen een heuveltje op galopperen) dacht te horen piepen, ik wist het niet zeker want ik kon het geluid niet helemaal thuisbrengen.
Desondanks heb ik verder geen risico's genomen, ben afgestapt en heb haar even 20 min laten grazen zodat ze even bij kon komen.
Toen ik opstapte stoof ze werkelijk onder me vandaan, oftewel, ze heeft energie voor 10 (terwijl ze 2,5 jaarstil heeft gestaan) en ze doet niets liever als hard rennen, ik merk ook echt dat ze hier gewoon erg veel lol in heeft en dit absoluut niet doet omdat ze ergens last van heeft.

Nou hoorde de eigenlijke eigenaresse van beauty, beauty hoesten (en vond de volgende dag een klodder slijm voor haar stal) ik geef haar nu 2 schepjes fenegriek per dag en rijd haar even niet zo intensief, alleen stappen (lekker zonder zadel, alleen met halstertje) maar madame geeft toch steeds aan dat ze heel graag wilt rennen...
Ik moet ook zeggen dat ik haar ogen ietwat dofjes vind staan (niet alarmerend hoor)
en werkelijk NIETS wijst erop dat ze ziek is of iets onder haar leden heeft, ze is gewoon heel erg levendig (helemaal voor een paard van 19) eet goed, begroet me als ik aankom, is duidelijk de baas van alle paarden daar, nouja, ze geeft mij een compleet gezonde indruk. Laatst is er nog een masseur geweest, die was helemaal verbaasd over hoe soepel ze was....

Desondanks is ze hoesterig (ik heb dat alleen nog niet gehoord).

Aan de hand van wat ik heirboven beschrijf... komt iemand van jullie dit bekend voor? ik vind het zo tegenstrijdig allemaal... Misschien gaat er bij iemand een lichtje branden.

(ik ben namelijk ook een beetje bang dat als ik dit beessie laat rennen zoals zij wilt, wat ik haar dus eigenlijk wel gun, dat ze zich dood rent... Of gewoon instort van de inspanning)

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:03

Heb je haar tempratuur gemeten?
Verdikte klieren?

Ik zou toch inderdaad even voorzichtig zijn,ondanks ze het verder goed doet.
Ook zou ik even de longen en het hart na laten luisteren door een dierenarts.
Het lijkt nu misschien nog onschuldig maar dit kan in ene omslaan.
Zeker met dat piepgeluid en die klodder slijm en de wat troebele ogen
Je kan er beter vroeg bij zijn en dat het dan nog goed te behandelen is dan te laat.

Succes!

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 20:21

mijn pony's hadden eerst slijm in de luchtpijp. weet niet of die van jou dat ook heeft, maar ik zou de DA erbij halen. dan is het als het niet ernstig is, zo verhelpen.
succes *LOL*