verzorgster nemen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

verzorgster nemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 14:33

pfff k kom er even niet uit.
het probleem:
ik zit nu in het eerste jaar van de ipabo. (lange dagen, en dus weinig thuis)
komt er op neer dat ik eigenlijk geen tijd heb om me paard te rijden.
omdat ik elke dag om half 6 thuis ben. en tja dan is het al donker.
wij hebben hier geen bak. alleen een paddock (te klein om in te kunnen rijden.) maar losgooien gaat wel. kortom, ik gooi mijn paard nu elke dag (als ze niet buiten komen) in de paddock los, dan crossed ze lekker de hele tijd heen en weer. als het niet regent, staan ze de hele dag in de paddock. dan is er ook niet zo veel aan de hand.
maar goed, mijn paardje heeft dus best veel energie. en houd van werken. (niet hard werken Haha! maar wel van een lekker ritje)
maar doordat wij hier geen bak hebben, kan ik haar moeilijk 's avonds rijden. (de buren hebben wel een bak, nu even te nat. maar hij knapt al aardig op. waar ik binnenkort wel in kan rijden.maar dat red ik natuurlijk niet elke dag)
ik red het verder wel om te voeren, uitmesten poetsen enz. das verder geen probleem. alleen het rijden.
als de dagen langer worden en het weer beter is het geen probleem.. maar die wintermaanden

nu denk ik erover na een bijrijdster te nemen. maar mijn paard is nogal pittig. en ik durf een ander dus niet op haar langs de weg te sturen. (ook doordat ze nogal schrikachtig is, en bang voor vrachtwagens en trackers. wat niet zo handig is in de polder Haha! )
ik ben gewoon bang dat er iets gebeurd..

wat zouden jullie doen?
wel iemand laten rijden. langs de weg of niet? (anders word het alleen stappen op het erf, en dat heeft ook niet erg veel nut.)
of gewoon deze laatste paar weken/maanden. nog doormodderen (letterlijk modderen Haha! ) of niet?

al jullie meningen zijn welkom Haha!
(als er iets niet duidelijk is, gewoon vragen Haha! )

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 14:38

Als je eerlijk wilt zijn voor je paard zou ik zeggen: "neem een verzorgster". Heb beestje verdient het ook om lekker verzorgt en bereden te worden en als jij dit (tijdelijk) niet kan geven moet het op een andere manier.

Ik begrijp je zorgen wat betreft het toevertrouwen aan een ander wel. Maar besef wel dat het dier er echt niet dood aan gaat als de dingen eens anders gebeuren dan dat jij ze zou doen. En dat er genoeg ruiters rondlopen die handiger zijn/beter kunnen rijden dan jij. Er is dus echt wel iemand te vinden die goed voor je paardje wil zorgen en het de aandacht wil geven die het verdient.

Succes OK dan!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:08

Verzorgster kan een goed idee zijn als ze bijv. bij de buren in de bak kan rijden en ze dan iemand mee neemt die in het begin mee en terug loopt naar de bak. Ik zou haar niet de weg op laten gaan, omdat je paard niet zo makkelijk is. Een inschattingsfoutje is dan zo gemaakt en jij kent haar waaarschijnlijk door en door.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 17:19

ja dat is het probleem
ik mag zelf af en toe bij de buren rijden.
maar er dus een aantal keer per week vast rijden is er niet bij.
natuurlijk zijn er mensen die beter rijden dan mij. (heus genoeg Haha! )
maar vind die maar eens. tot nu toe heb ik wel rondgekeken (al ongeveer 2 maanden) en ben alleen op een serie pennie meisjes gestuit die alleen op de manege reden.
verder niets mis mee. maar ik weet hoe ze kan doen. en ik weet nog van mezelf dat toen ik van de manege kwam ik daar nog niet mee om kon gaan. omdat manege paarden dat al veel minder doen. en je altijd iemand in het midden hebt staan die je kan helpen. dan kan het bij een verzorg paard in ene erg lastig zijn als je het helemaal alleen moet oplossen.

het probleem is niet zo zeer het bewegen.
elke dag komt ze buiten mag ze rennen en kan ze haar energie kwijt
ik ben elke avond zo'n 2/3 uur op stal aanwezig. dan staat ze in de paddock. af en toe een hindernisje springen enz. maar echt aan het werk zetten kan ik daar niet.
verzorging krijgt ze dus wel. maar het echte rijden niet. en ik vind ergens dat ze dat wel verdient. maar aan de andere kant twijfel ik daar juist weer over.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 19:45

Ja ik ken het probleem. heb ook over een verzorgen zitten piekeren... en ik heb ook geen makkelijk paard. en dat is zelf nogeens vreselijk veeleisend ben en alleen het beste wil voor mijn paard. nu verzorgt mijn vriend haar gemiddeld twee dagen in de week. hem vertrouw ik echt met mijn paard maar en wild veemde aan mijn paard??? never!!!

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 20:02

Ik heb er ook een tijdje hard over na zitten denken, maar ik kan het je ten harte aanbevelen!

De meiden die mijn paardje doen die zijn echt altijd zo heerlijk met hem bezig! heel erg leuk... voor hun, hem en mij!

jij bepaalt wat er verder wel of niet met je paardje gebeurt en jij kan de mensen uitkiezen op de manier van rijden, wanneer ze eenmaal gewend zijn aan je paard en haar dus ook beter kunnen zou jij misschien op een vrije dag is met ze mee naar buiten kunnen gaan, maar ze verder gewoon bij jou laten rijden kan geen kwaad. en je paardje krijgt gewoon wat extra aandacht en beweging!

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 20:25

ja dat is allemaal wel waar.
ik denk dat ik het zelf gewoon moeilijk vind.
mijn paardje komt verder niets echt tekort. maar ik gun haar gewoon meer.
en ik vind het erg moeilijk dat ik dat nu niet kan geven.
moet nog maar even aan het idee wennen
ik wacht ook nog steeds op reactie van een stal hier in de buurt. met buitenbak en verlichting. daar zou ik voor 2 maanden heen kunnen (heb het er daar al over gehad) en daarna weer terug naar mijn stal nu. (hebben we het ook al over gehad.) iedereen was er voor. toen we de knoop zo goed als doorgehakt hadden kwam er schimmel op die andere stal.
voor de gezondheid van mijn paardje heb ik haar natuurlijk niet verhuisd.
*zucht. ik kijk echt uit naar of een plek om te rijden of langere dagen en beter weer Haha! *
gelukkig is het weer al een stuk verbeterd.

prisje_marie

Berichten: 755
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 10:09

My Dominique schreef:
ja dat is allemaal wel waar.
ik denk dat ik het zelf gewoon moeilijk vind.
mijn paardje komt verder niets echt tekort. maar ik gun haar gewoon meer.
en ik vind het erg moeilijk dat ik dat nu niet kan geven.
moet nog maar even aan het idee wennen
ik wacht ook nog steeds op reactie van een stal hier in de buurt. met buitenbak en verlichting. daar zou ik voor 2 maanden heen kunnen (heb het er daar al over gehad) en daarna weer terug naar mijn stal nu. (hebben we het ook al over gehad.) iedereen was er voor. toen we de knoop zo goed als doorgehakt hadden kwam er schimmel op die andere stal.
voor de gezondheid van mijn paardje heb ik haar natuurlijk niet verhuisd.
*zucht. ik kijk echt uit naar of een plek om te rijden of langere dagen en beter weer Haha! *
gelukkig is het weer al een stuk verbeterd.


veel geluk, ik dacht dat je de bak van barb zou gebruiken maar dat doe je waarschijnlijk niet omdat je dan langs de weg moet tog Verward

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 10:49

Ik zou geen verzorgstertje nemen. Veel kans dat het geen goed verzorgstertje is en dat het fout gaat en je paardje komt nu niet echt iets te kort en over een poosje kan je zelfs weer lekker zelf gaan rijden! Bovendien kan een verzorgstertje in een maand tijd nog snel ff je paardje heel anders rijden zodat jij er straks minder lekker op rijd!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 11:32

Ik zou ook geen verzorgster nemen en een winterstop inlassen. Zolang je paard beweging genoeg krijgt en lekker in haar vel zit, zou ik me daar geen zorgen om maken. Aandacht aan haar besteden kan ook zonder dat je erop zit, haar laten werken kan ook zonder dat je rijdt. Leg wat hindernissen neer, laat haar er aan de hand over lopen, zeiltje op de grond en daar overheen wandelen, wat balkjes lopen, slalom door een parcours heen....daar blijft ze fris van in het hoofd, en leert daar dan automatisch van denken...misschien dat ze dan minder fris en heftig reageert tijdens een buitenrit . Dat oefenen van de trail oefeningen, dat kun je in het donker doen, en ook op een paddock. En hoe groot is die paddock? Valt er in te longeren? Longeer eens met twee lijnen?

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 20:13

nee er is niet in te longeren. echt alleen losgooien want dan vliegt ze vd ene kant naar de andere.
ik heb vandaag het buurmeisje gevraagd, haar pony staat nu op rust. en ze wil mijn paard wel voor 2x per week rijden. ze woont maar 100m van magned af. en heeft zelf een bak. dus dat is opgelost Lachen ik blij zij blij.
ik omdat ze niet langs de weg hoeft. ( 100 m langs een rustige weg ) en omdat ze veilig in een bak kan rijden. en zij heeft weer wat te rijden.
en het is tijdelijk. dat is voor beide erg fijn.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 20:15

prisje_marie"]
[quote="My Dominique schreef:
ja dat is allemaal wel waar.
ik denk dat ik het zelf gewoon moeilijk vind.
mijn paardje komt verder niets echt tekort. maar ik gun haar gewoon meer.
en ik vind het erg moeilijk dat ik dat nu niet kan geven.
moet nog maar even aan het idee wennen
ik wacht ook nog steeds op reactie van een stal hier in de buurt. met buitenbak en verlichting. daar zou ik voor 2 maanden heen kunnen (heb het er daar al over gehad) en daarna weer terug naar mijn stal nu. (hebben we het ook al over gehad.) iedereen was er voor. toen we de knoop zo goed als doorgehakt hadden kwam er schimmel op die andere stal.
voor de gezondheid van mijn paardje heb ik haar natuurlijk niet verhuisd.
*zucht. ik kijk echt uit naar of een plek om te rijden of langere dagen en beter weer Haha! *
gelukkig is het weer al een stuk verbeterd.


veel geluk, ik dacht dat je de bak van barb zou gebruiken maar dat doe je waarschijnlijk niet omdat je dan langs de weg moet tog Verward
[/quote]

um ik denk dat je die van schipper bedoeld? of die van vd kooij
want bij die van bar zou ik zowiezo al niet kunnen komen. want als ik daar kan komen (met de trailer dus) zou ik ook naar de wmr kunnen.
en als ik bij schipper zou staan zou ik daar rijden want die hebben gewoon een bak.

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:21

mooi geregeld!

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 10:29

vandaag gaan we proberen of ze er zelfstandig op kan rijden.
dus zonder dat ik haar eerst heb gereden.
en nu hopen dat alles goed gaat Lachen

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 10:36

nou hopen dat het wat gaat!
zou idd wat zonde zijn als ze niet eens lekker onder het zadel kan...
leuk he de ipabo(hihi)

prisje_marie

Berichten: 755
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 20:17

en is het gelukt Knipoog