scheur in de hoef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-01 23:45

Mijn paard is 2 weken geleden bekapt. Ze staat niet op ijzers. Ik ben haar nu aan het inrijden, ze komt alleen in de bak en in de wei, niet op de verharde weg.

In een hoef zit een verticale scheur tot ongeveer halverwege de hoef en er is ook een stukje hoef afgebroken. Alle andere hoeven zien er erg gezond uit van de buitenkant. Ik denk dat ze toen ze in de paddosck stond met haar hoef tegen het hek aan geklapt is.

Haar hoeven zijn nog te kort om weer te laten bekappen. Wie heeft er ervaring met gescheurde hoeven. (en dan niet omdat de hoef niet gezond is, maar vanwege bijv een tik tegen de hoef)

Wat kan ik eraan doen en wat moet ik vooral niet doen?


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 23:59

Je smid bellen. Als het echt een flinke scheur is zal hij er een soort krammetje op zetten om te voorkomen dat de scheur breder wordt. Of hij maakt een inkerving haaks op de scheur, dat voorkomt ook dat het verder gaat.
Dit is in ieder geval echt iets voor de smid, niet zelf aan modderen.

Nulla tenaci invia est via

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 10:24

Doen hoor !!! (smid bellen). Als de scher verder gaat en in je kroonrand terecht komt, ben je niet blij!!!


gillian

Berichten: 4397
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 21:44

op het einde van die scheur kun je een sneetje maken zodat ie niet verder scheurt.
dan krijg je een soort "T".
met bv een vijl is dit makkelijk te doen.
en dan natuurlijk de smid bellen.
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 21:45

Ik heb wel ervaring met een scheur in de hoef. Isolda heeft er heel lang eentje gehad. (mee geboren)
In haar jonge jaren is het nooit meer als een haarscheurtje geweest, nog niet tot een derde van haar hoef. Mijn smid vond het daarom ook niet nodig er iets aan te doen, tot het erger zou worden.

Dat gebeurde dus zo'n 3 (denk ik) jaar geleden dus wel. Zelfde verhaal eigelijk als jij, scheur werd groot en ook langzaamaan breder. Smid erbij.
Mijn smid heeft het eerst met bekappen verbeterd, maar dat kan dus op dit moment niet bij jouw paard. Isolda heeft nooit een krammetje gehad, maar wel een soortgelijk iets. Isolda kreeg een ijzer met een extra lip eraan. Die lip was ook groter en breder als de normale. Die drukte de delen van de hoef tegenelkaar aan, net als een kram.

Er heeft ooit ook een heel mooi stuk in de bit (of was het strengen?) gestaan. Daar dede ze kleine schroefjes op de hoef en daaraan een klein soort vlechtwerkje van ijzerdraad. Nou ja, komt misschien op het zelfde neer als een kram denk ik!

Bij Isolda is het erg mooi geworden. Scheur kan nu met bekappen onder controle gehouden worden en is al een stuk kleiner geworden!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 10:16

Ja een merrie van ons heeft dat ook gehad,zelfde behandeling gegeven en wij hebben nog Biotine erbij gegeven.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 13:08

Insmeren van de kroonrand met laurierzalf bevorderd ook de hoefgroei.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 13:16

Gelijk Smid bellen en niet meer teveel mee lopen.

En idd insmeren met laurierzalf.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 13:17

Pas wel op met te veel smeren, anders krijg je weer last van Rap, en dat wil je al helemáal niet. Zie ook http://www.hoofcare.nl

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 14:46

Mijn paard heeft ook een scheurtje in haar hoef, zit in haar hoefgroei dus niet door eenbeschadiging. Eigenlijk hetzelfde als Jantina, was eerst een haarscheurtje, werd langzaam aan van onder iets breder, het haarscheurtje liep tot 1 cm. onder de kroonrand. Volgens de hoefsmid hoefde ik mij geen zorgen te maken, deed ik dus wel. Ik geef mijn paard sinds vier maanden 2x daags biotine door het voer en smeer eens in de drie dagen de kroonrand in met laurierzalf. Kan nu duidelijke zien dat het het haarscheurtje eruit begint te groeien, zit nu ongeveer vier cm. onder de kroonrand.

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 20:14

Snel de hoefsmid bellen, die maakt er een gaatje in zodat ie moeilijk doorscheurt of zet er een krammetje op! Want als de hoef doorscheurt doet dat heel veeel zeer bij je paard, en dat zou jij ook niet willen.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 20:13

Hoefsmid bellen is t verstandigst. Maar zelf met een boortje er een miniscuul gaatje boven de scheur boren helpt ook goed, zo kan ie niet verder scheuren. Idd, laurierzalf op de kroonrand bevorderd de hoefgroei


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geertema, GrapeshotBot en 35 bezoekers