De temperatuur van mijn paard is 35.2 help!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

De temperatuur van mijn paard is 35.2 help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 23:56

Hallo allemaal,

Landor heeft de laaste week een vrij lage temperatuur. het begon steeds met 36.8, hij eet nog wel normaal en drinkt ook goed, dus ja nog niet zoveel aan de hand. Maar nu was hij 2 dagen geleden al 35.8 en vandaag 35.2!! dat is wel erg laag, maar het rare is dat hij normaal eet en hij is ook vrolijk. Het viel me alleen op dat hij met rijden niet vooruit te branden was.. Niemand weet wat dit kan zijn, maar ik begin het nu toch echt wel een beetje te laag te vinden..Zou het een ontsteking kunnen zijn? bij mensen die bv een blaasontsteking hebben, zakt de temperatuur ook, zou dat bij paarden ook zo zijn?
Normaal bel ik meteen de da maar omdat hij gewoon goed eet en blij is, denk ik dat de da weinig kan doen.
Ook kan hij het niet koud hebben, hij heeft er een warme deken op en de luiken van de stal zijn dicht, dus koud of op de tocht staan is uitgesloten. Ook heb ik al geprobeerd om er een deken onder zijn deken te doen, maar dan zweet hij zich dood..
Wie kan mij helpen??

Groetjes Bianca
Laatst bijgewerkt door bibi op 24-01-04 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt


gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:59

Dierenarts bellen!

Don't dream your life, live your dreams!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 00:00

inderdaad of eerst even met een andere thermometer opnieuw nauwkeurig meten.
succes ermee

bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-04 00:06

Ik heb het met 2 andere termometers gedaan en beide hetzelfde. vervolgens heb ik die weer bij 2 andere paarden geprobeerd en die beginnen al meteen bij 36.0! Bij Landor begint het bij 32.0!!
Ik dacht namelijk dat het aan mijn meter lag, maar niet dus..

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 00:08

De normale temperatuur ligt tussen 37 en 38 graden.
Ik zou echt een dierenarts bellen als ik jou was.

Don't dream your life, live your dreams!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 00:11

ik zou ook een dierenarts bellen hoor, ookal eet ie goed!

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 00:12

direct bellen!!

bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-04 00:17

maar jullie ook geen idee wat het zou kunnen zijn?Ik heb dit namelijk nog nooit gehoord en de mensen om me heen ook niet..ik heb zelfs een da gebeld en die zei dat het wel mee viel, zolang hij eet is er niks aan de hand maar wat het was daar had hij geen idee van..dus dat schiet ook niet op. Morgenochtend gaan we hem vroeg temperaturen en als hij dan nog steeds zo laag zit dan bel de da..

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 00:21

Aandringen op verder onderzoek.
Je paard heeft duidelijk ondertemperatuur, dat is nooit gezond. Als je dierenarts niet wil helpen een andere bellen!

Don't dream your life, live your dreams!

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 00:33

idd dit is niet normaal, absoluut zo snel mogelijk een da erbij halen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 11:42

helemaal mee eens, zo snel mogelijk een DA erbij halen! Het lijkt erop dat je paard onderkoeling heeft (hoe ie daar aan komt??? ) en dat kan heel gevaarlijk zijn!! Vergelijk het maar eens met mensen die dat hebben, je kunt er dood aan gaan! wil je niet bang maken, maar ik zou echt snel zorgen dat er een DA komt kijken... Succes!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 12:25

Onmiddelijk de dierenarts bellen, en EISEN dat ie langs komt! Als jij dit met twee termometers gemeten hebt, dan is dit echt niet goed.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 14:47

Kan het misschien zijn dat je bij jouw paard de termometer niet diep genoeg in brengt? Soms is dit een oorzaak, maar als jij bij andere paarden wel een normale T hebt gevonden, lijkt het er wel op dat hij inderdaad zo'n lage T heeft. Op welk tijdstip heb je hem getemperatuurd? "s morgens of 's avonds of op verschillende tijden? Meestal is 's morgens de T wat lager.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 15:21

Direkt de DA bellen!! Als hij niet wil komen een andere DA bellen, hij moet gewoon komen Scheve mond

XANTHA

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 15:27

Bij een ontsteking zou zijn temperatuur juist hoger zijn, lijkt me. Niet afwachten, gewoon nog eens de DA bellen!
Hou je ons op de hoogte?

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:04

Ik zou idd ook de dierenarts bellen. En aandringen dat hij wel even komt. Misschien een bloedonderzoek ofzo? Daar kunnen ze nl heel veel aan zien. Ik heb verder ook geen idee wat het zou kunnen zijn...

SpiedSkeet @ [HK] Het olympisch schaatsseizoen 2009/2010.

Het laatste schaatsnieuws en de leukste interviews lees je op: http://www.schaatskrant.nl

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:07

Mijn paard had onlangs lichte gas-koliek, en ook ondertemperatuur (36.2 terwijl normaal s'avonds 37.8)
Maar zoals iedereen al zegt: DA !

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:20

Zelf heb ik ook een lage temperatuur. Als ik me niet helemaal lekker voel zit ik ook rond de 35,0 graden Celcius, waarom dat is weet ik niet. Ik heb net eventjes opgemeten, en toe had ik 36,? graden Celcius Verward En voel me nu gewoon normaal.

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 19:01

als ji de da belt moet hij komen wil hij niet danbel je eneandere jij bent de klant en als jij denkt dat er iets mis is met je paardje dan moet er gewoon eenda komen lijkt mij


luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 19:44

wat ik me afvraag is hoezo je hem temperatuurde, doe je dat elke dag, en wat is de temperatuur normaal?
toen ik een keer dacht dat er iets met mijn paard aan de hand was en ik hem temperatuurde realiseerde ik me dat ik eigenlijk helemaal niet wist wat zijn 'gewone' temperatuur was...
mensen hebben ook allemaal een andere temperatuur, heeft met stofwisseling e.d. te maken.
toen ben ik hem gaan temperaturen, s'morgens, voor werk, na werk en s'avonds met werk overdag en zonder.
zo heb ik in kaart gebracht wat mijn paard zijn gewone waarden zijn.
dit is een voorbeeld;

temp. s'morgens 37.2. s'avonds 37.7 overdag gereden.
gelijk na het rijden 39.7 [!] uur later 38.4 s'avonds 37.6
buitentemperatuur koud, om het vriespunt, voor het rijden 37.2 na 38.6


nou heb ik je geen antwoord gegeven op de ondertemperatuur, dat spijt me, maar zoals je dierenarts zegt, en daar kan je het mee eens zijn of niet, als hij eet en vrolijk is is hij okee.
als ik twijfel aan mijn paard zijn gesteldheid ga ik er ook beslist op rijden, daar ga ik zeker van zien of hij 'anders' is of niet, ik ken mijn paard het beste, en als er iets is dan merk je dat wel.
als hij eet en lekker loopt zou ik zeer zeker geen dierenarts bellen, kost je alleen maar veel geld, en daar sta je dan met zijn tweeen naar dat paard te kijken.
nog iets wat ik altijd laat doen als ik een dierenarts laat komen is zijn bloed nakijken, dat zegt veel meer dan te gaan lopen dokteren.
maar daar moet ik ook bijzeggen dat ik geen enkel vertrouwen meer in dierenartsen heb, met een pony met een beenprobleem eerst álle lokale artsen geconsulteerd, toen alle klinieken af en ze zeiden állemaal wat anders.
en dat was een duidelijk bewegingsgestel probleem, en dat konden ze niet eens vinden, dus met inwendige vage problemen wil ik gewoon echt bloed zien Tong uitsteken
ik ben geloof ik wel een beetje bevooroordeeld, maar ook stukken goedkoper uit als vroeger *LOL*
ik hoop dat het niks is [niet diep genoeg in zijn kont?], en ik zou zeggen klim erop, is tie goed dan is tie gewoon goed

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 20:50

luxx schreef:
wat ik me afvraag is hoezo je hem temperatuurde, doe je dat elke dag, en wat is de temperatuur normaal?
toen ik een keer dacht dat er iets met mijn paard aan de hand was en ik hem temperatuurde realiseerde ik me dat ik eigenlijk helemaal niet wist wat zijn 'gewone' temperatuur was...
mensen hebben ook allemaal een andere temperatuur, heeft met stofwisseling e.d. te maken.


Ja, iedereen heeft een andere temperatuur....maar wel binnen bepaalde bandbreedtes !!! Er zijn gewoon richtlijnen voor wat gezond is, en wat niet, en 35.nogwat is zeker niet gezond !!! DA is in dit geval zeker geen overbodige luxe.

Ze temperatuurde haar paard omdat hij sloom was. En natuurlijk hoef je een Da niet altijd te geloven, of vertrouwen in te hebben, je eigen gezond verstand + kennis van het paard speelt ook een hele grote rol, maar ze hebben er wel 6 jaar voor op school gezeten en weten ongetwijfeld meer dan wij.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 10:18

bibi schreef:
Het viel me alleen op dat hij met rijden niet vooruit te branden was.


sorry, ik had het niet goed gelezen, én anders met rijden, én die temperatuur.... ik zou er dan wel op staan dat hij [da] kwam, maar hij zal inmiddels ook wel geweest zijn.
ik hoop dat het iets 'niets' was!

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 15:00

ondertemp duid vaak op een vernauwing van de bloedvaten, ook wel shock genoemd. Ik ga nu niet bewerne dat je pony in shock is, maar het kan wel. Ook een te laag ijzer gehalte kan een oorzaak zijn, dat heet bloedarmoede. Snel de da bellen! En ons dan even laten weten wat het was he!

bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-04 21:30

Sorry dat ik zo laat reageer, mijn computer is gecrashd Boos! en is mee genomen, dus zit nu bij mijn ouders..

Ik ben zaterdag morgen eerst gaan temperaturen, toen had hij weer 37.0, ik had inmiddels de da gebeld en die zou langs komen, Maar omdat hij nu weer op normale temperatuur was, heb ik hem gebeld en gezegd dat ik het wel even aankijk{was namelijk niet mijn eigen da en ik heb liever dat maandag mijn eigen da komt} dus dat is het vreemde van het verhaal, hij gaat omhoog en dan weer omlaag.ik stop de meter er goed in en niet anders dan normaal, want dan heeft hij wel een goede temperatuur.
Ik temperatuur Landor bijna elke dag, dat doe ik eigenlijk sinds er een keer een virus op mijn vorige stal is geweest en je dus weinig zag aan je paard behalve aan de temperatuur. Sindsdien hou ik dat goed in de gaten. Ook als hij naar mijn idee niet lekker in zijn vel zit, temperatuur ik hem even, dat is gewoon een gewoonte geworden.
Ik ga hem straks weer even temperaturen en morgen ochtend, dus even afwachten of het weer zo laag is en anders laat ik morgen mijn eigen da komen..

bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-04 20:20

Nou gister dat ik hem ging temperaturen, was hij 37.3 dus gewoon een normale temperatuur, maar het vreemde is nu dat ik even met hem aan het werk ging en daarna was zijn temperatuur 36.4, hebben jullie hier een verklaring voor? het zou na het werken toch hoger moeten worden zou je zeggen. Verward
Ik ga het zo weer uitproberen, kijken of die temperatuur weer lager wordt als hij wat doet. Ik vind het wel vreemd hoor, wat vinden jullie?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cloud, hoogendroog, IASCrawler, MRIIIS, rosslover en 141 bezoekers