Wat kan mijn pony al?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FlyGirl

Berichten: 225
Geregistreerd: 19-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-01 16:39

Ik wil als mijn merrie Mysty (zusje van Pinky) oud genoeg is, ze is van juni 2000 dus nu 1 jaar en 5 maanden. Ik weet nou al dat ik haar in wil spannen, misschien ooit zelfs (als ik ooit rijk genoeg ben voor een tweespanwagen/tuig) samen met pink in een tweespan.
Maar wat kan ik al doen om haar spelenderwijs al wat te leren wat ze voor de kar ook moet kunnen.
Ik hoop niet dat jullie me nu verkeerd snappen dat ik al weet ik wat met me pony doe. Ik wandel met haar, ik poets haar enz. Maar wat kan ik doen richting het mennen????

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 16:42

Mmhh, denk dat we de fout die we toen der tijd met Pinky gemaakt hebben niet nog eens moeten maken (te vroeg met alles beginnen).
Denk dat je het beste nog een half jaar tot een jaar kunt wachten. Mysty leert erg snel dus als ze dadelijk op leeftijd is kan ze zo voor de kar!
Ik zal zaterdag eens aan Cor vd Kimmenade vragen wat hij een goede leeftijd vind om te beleren..

Groetjess

FlyGirl

Berichten: 225
Geregistreerd: 19-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-01 16:55

niet beleren, maar spelenderwijs iets doen, niet belastend ofzo, maar wat zij ook leuk vind Pling

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 17:16

Wat je al kunt doen, ik denk heel weinig naast voetjes geven en borstelen, keurig aan de hand lopen en zorgen dat ze een pas achter je blijft. Zorg dat je een goede band met haar krijgt, daar heb je altijd plezier van en dan gaat het beleren ook wel goed.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 22:28

Niet meer doen verder. Als ze braaf is verder is dat wel genoeg. Ze hoeft nog niets te leren behalve de dingen die ze nu kent. Wandelen, borstelen en voetjes geven, vaststaan, die dingen.
Je ziet het vast wel aan Pink, die is nu twee en een half, die leert de nieuwe dingen toch hardstikke snel?
Wacht maar gerust een jaartje. Ze heeft nog haar hele leven om te leren!

FlyGirl

Berichten: 225
Geregistreerd: 19-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-01 22:35

Ja, ik weet dat ik rustig aan moet doen, dat doe ik ook.
Ik doe nix om haar te belasten. Ze vind dingen alleen nogal snel saai. Dus ik moet elke keer nieuwe dingen proberen. Ik denk dat ik een voetbal ga kopen ie vind ze wel leuk *LOL* daar rent ze achteraan. dat vind ze na 3 x nog steeds leuk
Lovers

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 00:26

ik ben het met de vorige reacties allesbehalve eens ! Je kunt best veel meer doen als je daar tijd voor hebt, zolang het maar niet teveel belasting inhoudt en rekening houdt met het feit dat de pony nog, zeg maar kindergedrag kan vertonen. Wennen aan een tuig of iets wat daarop lijkt kan spelenderwijs best. Reageren op stemkommando's ook. Links/ Rechts is er best wel in te krijgen om maar een voorbeeld te noemen.
Het is alleen flink oppassen dat je de pony nu geen dingen aanleert waar je later juist last van krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 16:57

Het laten wennen aan het tuig is niet belastend en erg 'spannend' dus dat zal ze wel leuk vinden. Gewoon een onderdeel per keertje eens omhangen en niet in een keer het hele beest inpakken en vervolgens in de bak loslaten.. Die krijg je dan nooit mee uit de knoop... Haha!

Verder kun je tijdens het wandelen al gebruik maken van stemcommando's zonder dat je daar echt op gaat trainen. Zeg 'ho' als je stil gaat staan en stap als je gaat lopen, 'drraf' als je wat sneller wilt en als ze dat eenmaal doorheeft kun je ook 'langzaam' invoeren voor in een rustiger tempo draven of stappen.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 21:10

zorg dat voetjes geeft en zich laat aanhalen.
gaat dat oke, kun je wel eens achter der gaan lopen met een paar man voor.

maar dat zou ik nog niet doen, wacht tot ze 2 is, dan kun je daar al meer mee gaan doen.


groetjes Lara

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 22:34

Erachter lopen.... Hoe zou je dat doen? Aan het halster neem ik aan dan? Een 1,5 jarige doe je toch nog niet een bit in Verward
Just nieuwsgierig, leg eens uit.......

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 18:14

Dit is niet persoonlijk tegen iemand bedoelt.

Ik word soms zo verschrikkelijk moe van die mensen die een jong ding zo verschrikkelijk willen belasten. is het niet lichamelijk is het wel psychissch!

<b> LAAT JONGE PAARDEN <i> JONG </i> ZIJN!!!!! </b>

FlyGirl

Berichten: 225
Geregistreerd: 19-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-01 12:07

En ik ben het niet eens met wat jij zegt steef, ik geef mijn pony de ruimte jong te zijn, ik ben gewoonniet zoals jij om mijn veulen de wei in te gooien en dan met haar derde dr uit te plukken een zadel erop te gooien en weg te rijden. Dat vind ik pas slecht.
Ik doe helemaal nix verkeerd met mijn pony en ik weet heel goed hoe ik er mee om moet gaan, maar op de wei gooien en er niet naar omkijken, dat doe ik niet.