Commentaar gevraagd over deze foto

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Commentaar gevraagd over deze foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 21:02

Afbeelding

Deze foto heb ik gemaakt van een bokker. (Irritant)

Ik heb geprobeerd om het onderwerp op 1/3e van de foto te zetteb, en ik weet dat hij een beetje bewogen is (ik was bezig met vallen).

Hier zijn er nog een paar van dezelfde soort:
Foto 2
Foto 3
Foto 4

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:03

ik vind persoonlijk foto 2 het mooist... waarom kan ik zo niet uitleggen Haha!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 22:39

wel leuk gedaan. misschien als je het model alleen genomen had, zonder de bomen (die leiden wat af) had hij helemaal leuk geweest. kan je er in photoshop nog een maan bij plakken en klaar is assepoester. Haha!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 22:40

Ik vind het juist wel mooi zo met die bomen! Echt mooi gemaakt, ik wou dat ik dat kon Lachen

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 00:38

Héél mooi, misterieus goede compositie (inderdaad de dame op 1/3; de "gulden snede" en niet in het midden. Heel apart belicht. Kunstig.
Had inderdaad wel iets scherper gemogen (daarom lijkt foto 2 iets beter)
Juist door die bomen komt er verhaal in het plaatje. Mooi model ook! OK dan!

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 02:45

1&2 vind ik ook het mooiste, die guldensnede maakt het allemaal weer net wat mysterieuzer.

het had alleen wel mooier geweest als ze de andere kant op had gekeken..nu lijd haar hand je uit de foto terwijl er aan de andere kant nog vanalles te zien is, zelfde geld voor de andere foto's..je hebt toch iets van he waar kijkt ze nou naar en dat lijdt je van de foto af terwijl als het andersom geweest was het je in de foto zou lijden (als je begrijpt wat ik bedoel Knipoog )

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 02:48

1 en 3 vindt ik het mooist en ben het met iceprincess eebs

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 12:33

IcePrincess schreef:
1&2 vind ik ook het mooiste, die guldensnede maakt het allemaal weer net wat mysterieuzer.

het had alleen wel mooier geweest als ze de andere kant op had gekeken..nu lijd haar hand je uit de foto terwijl er aan de andere kant nog vanalles te zien is, zelfde geld voor de andere foto's..je hebt toch iets van he waar kijkt ze nou naar en dat lijdt je van de foto af terwijl als het andersom geweest was het je in de foto zou lijden (als je begrijpt wat ik bedoel Knipoog )


Juist niet, door ze weg te laten kijken treedt het verhaal buiten het kader en ga je zoeken naar wat er niet op staat. Dat lijdt niet af maar hem juist facinerend! Die Boom heeft ze al gehad, waar is de aandacht nu op gericht?

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 12:41

Don_Marcello schreef:
Mooi model ook! OK dan!

Inderdaad jammer dat die eerste foto een beetje bewogen is, maar Paulien viel haast van de helling af het water in toen ze de foto knipte Tong uitsteken

Irritant zegt: 'Danku danku! Bloos Haha!'

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 13:19

Over het spiegelen:

Afbeelding

Vind die toch net iets meer spreken..

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 13:51

Heb je gelijk in Bart!
Ziet er een stuk sprekender uit, ik vind hem zo beter.

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 13:57

Die is inderdaad veel mooier...

Ik zal het nooit leren Huilen Tong uitsteken

Irritant

Berichten: 7623
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 15:31

Awh ik vind ze super mooi genomen hoor Paulien! Haha!

Als ie gespiegeld is, ziet ie er inderdaad er een stuk sprekender uit maar ik vind hem nog steeds mooi

Ik ben er echt blij mee! Haha!

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 17:48

Don_Marcello schreef:
Juist niet, door ze weg te laten kijken treedt het verhaal buiten het kader en ga je zoeken naar wat er niet op staat. Dat lijdt niet af maar hem juist facinerend! Die Boom heeft ze al gehad, waar is de aandacht nu op gericht?


met schilderen op school leer ik juist dat de compositie je in het schilderij moet trekken niet eruit
dat zie je dus bij de gespiegelde foto..nu kijk je naar het figuur, volgd de hand en komt dan uit bij de bij de boom (driehoekscompositie Knipoog ) terwijl bij die andere je kijkt naar de figuur, volgd de hand en eindigt buiten de foto later merk je pas op hee, daar aan de andere kant zit ook nog wat.

die gespiegelde geeft zo meer verhaal als het orgineel.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 17:49

Je hebt me niet overtuigd. Als ze de foto uit kijkt zit er véél meer spanning in. Normaal gesproken heb je gelijk en meestal laat je de aandacht naar binnen toe leiden, maar dit is kunst waardoor de compositie bijzonder wordt! Hier komt het verschil tussen kunst en vakmanschap om de hoek kijken. De vakman zal zeggen "gespiegeld"want dat heeft ie zo geleerd en geeft een vertrouwd beeld, de kunstenaar zal zeggen naar buiten want dan gebeurt er wat!

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:09

en jij hebt mij niet overtuigd...en ik ben kunstenaar en geen vakman Tong uitsteken
ik blijf de gespiegelde aantrekkelijker vinden, niet alleen omdat ik dat zo geleerd zou hebben maar gewoon omdat ik een meer kloppend gevoel krijg bij de gespiegelde, zelfs de vorm van die boom werk perfect mee *LOL* (maar misschien dat dat kan komen omdat ik van symetrisch hou Knipoog )

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:21

Kunst heeft toch te maken met eigen inbreng, je hebt geen vastgestelde richtlijnen. Ik ben het met Don_Marcello eens. Ik vind het iets aparts geven aan de foto. Elk ander had inderdaad het model de andere kant op laten "wijzen".

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:24

Leuke discussie! *LOL* Een vakman die het over kunst heeft en een kunstenares die het over haar vak heeft! Haha!

Normaal zou ik het met je eens zijn en in 99 van de 100 plaatjes zou ik de aandacht naar binnen willen leiden, maar juist omdat het niet klopt spreekt het orgineel mij in dit geval meer aan!

Mooie tekeningen maak je trouwens! OK dan! Vakwerk! Tong uitsteken Knipoog

Irritant

Berichten: 7623
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:24

Ik ben het van de ene kant met Don_Marcello eens maar aan de andere kant ook zeker met Iceprincess

Ik vind de foto gespiegeld EN ongespiegeld mooi Haha!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:32

Het is bewezen dat een foto de aandacht langer vasthoudt als het een open kader heeft. De kijker zal dan zelf proberen in te vullen waar bijvoorbeeld in dit geval de persoon naar kijkt. Het geeft een extra dimensie aan de foto.
Ik vind daarom het origineel mooier, maar de andere foto heeft zeker ook wel iets. Ik denk voornamelijk omdat de foto een silhouet bevat (in clair obscur)

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 20:47

Ik vind hem echt prachtig, en vind idd net die van Bart iets, ja hoe zeg je dat, "meer passen"
Maar dat veranderd niet dat ik hem niet mooi vind.
Echt heel mooi!

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:20

Tja, IMO zijn ze alle twee erg sterk. Welke je neemt hangt vooral af van het verhaal dat je wilt vertellen Haha!