geen witte, maar zwarte haartjes op kapotte plek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

geen witte, maar zwarte haartjes op kapotte plek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 13:56

Ik denk hier nu aan door het topic van Biebel.

Zoals de meeste weten kun je op een kapotte huid witte haartjes terug krijgen.

Nu heeft Kawa vorig jaar zijn flank kapot gestoten aan de muur.
Hij heeft hier nu pikzwarte haren op terug gekregen.
Ik vind dat best wel grappig een zwart vlekje op een licht grijs paard.
Maar kan me iemand vertellen hoe dit nu kan? Daar ben ik dus wel benieuwd naar.


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131839
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 15:18

Hoe het kan weet ik niet, maar mijn schimmeltje heeft het ook.
Het zal vast iets met schimmel-genen te maken hebben, maar hoe of wat durf ik niet te zeggen.
'k Ben overigens ook erg benieuwd wat de officiele verklaring is.
Kawa is in elk geval niet de enige Knipoog

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 15:26

Zouden dit misschien hele 'nieuwe' haren zijn, die - net als Kawa vroeger bruin was - in de komende jaren bij gaan kleuren? Dat is het enige wat ik kan verzinnen. Maak er om de paar maanden een foto van Lachen

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131839
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 15:30

Hmmm, dat klinkt eigenlijk vrij logisch
Helion was vroeger ook (donker)bruin, dus wat dat betreft zouden de overeenkomsten te verklaren zijn.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 16:12

Had ik bij een schimmel ook. Dacht ook nog met die verwonding: de witte haren vallen dan tenminste niet op Haha! Haha! . Later zat er een zwarte streep... Verdrietig Volgens mij is dat vaak hoor. Dus bij een wit paard krijg je zwarte haren en bij andere kleuren witte haren. 4 jaar later waren die haren nog zwart, dus hoop dat er witte komen: ik denk het niet.

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 16:17

klinkt inderdaad logisch Haha! ze worden ook zwart of bruin geboren en aangezien alle schimmel eigenaren het zelfde hebben Haha!

Trotse mamma van een prachtige dochter Lianna Louisa geboren 2 aug 2010

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 16:26

Treasure heeft op de plek waar hechtingen hebben gezeten (was een erg lelijke wond) ook weer zwarte haren gekregen. Dat had ik echt niet verwacht. Dus ik denk dat het verhaal van 'pigment verliezen' best zou kunnen.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 16:27

Nu ga ik denk ik iets heel doms zeggen maar:

Bruine en zwarte paarden worden toch ook niet wit geboren, en zij krijgen witte haren terug!

Dus waarom zouden schimmels dan wel hun originele kleur terugkrijgen nadat ze zich verwondt hebben...


leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 16:37

Plus dat als een schimmel verhaart (zijn toch ook nieuwe haren??) er toch ook niet elke keer weer donkere haren voor in de plaats komen?

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 17:34

ik ken ook een schimmel, die was spierwit, die kreeg ook steeds zwarte haartjes terug, en aangezien die zonder deken in een kudde pony's stond en nogal vaak werd gebeten enz leek het na een tijdje wel een vliegenschimmel

t is trouwens nooit meer wit geworden, zitten overal nog zwarte plekjes

maar de stal waar ik heb gewerkt hadde schimmels die met hun 3/4 al aardig licht waren, wel met allemaal appeltjes, die kregen witte haartjes terug na een wondje, maakte niet uit want die waren toen ze 5 waren al vrij wit overal zag je die wondjes niet meer
er stond een hele donkergrijze schimmel, die ieder jaar iets lichter werd, vooral op zn hoofd was ie al richting lichtgrijs/wit die kreeg bij wondjes ook zwarte haartjes terug, maar na het verharen zag je het verschil niet meer, ik kon geen 1 wondje terugvinden bij hem, en hij heeft er echt veel gehad!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:05

Myra1 schreef:
Nu ga ik denk ik iets heel doms zeggen maar:

Bruine en zwarte paarden worden toch ook niet wit geboren, en zij krijgen witte haren terug!

Dus waarom zouden schimmels dan wel hun originele kleur terugkrijgen nadat ze zich verwondt hebben...

Omdat het niet gaat om een andere kleur terug krijgen, maar het komt door pigment, het pigment is weg door de wond, maar bij een schimmel is er niet opeens pigment bij bijgekomen door de wond.

Waardoor die zwarte harenkomen heb ik geen idee..

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:11

ik vind het ook niet logisch dat het door het wondje komt. Misschien is het iets van dat haren altijd eerst bruin of zwart worden en dan wit, dus als er dan een wondje is moet er weer een helemaal nieuwe haar groeien, dus die wordt ook eerst bruin/zwart en dan pas wit... Dit heb ik net zitten bedenken he, ik heb dus geen flauw idee of het heir iets mee te maken heeft... maar het zou kunnen..

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:19

Ik zou niet weten hoe het komt..Maar mijn paard heeft juist wel witte haartjes terug gekregen....(op haar -nog- donkere benen)

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:31

klopt dus, een schimmel krijgt zwart haar terug op plekjes waar een ander gekleurd paard witte haren zou krijgen.

Ik had een schimmel die nogal veel viel en die had overal zwarte plekken, geen gezicht!

VeraM

Berichten: 561
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:40

Een pony die ik ken heeft een schuurplek gehad op de buik. De pony is donkerbruin maar ze heeft zwarte haren terug gekregen op die plek.

Richt je paard recht en rijd het voorwaarts

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 18:54

heeft mijn pony ook, en die heeft een zwarte huid. Misschien dat het daaraan ligt?

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 19:07

Maar hij heeft ook eens een wondje gehad bij zijn schoft van zo'n bh ding voor onder de deken, maar die zijn wel wit.
Dus gaat het niet altijd op.

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 22:19

Het is gewoon vaag...

superstarry
Berichten: 225
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Drachten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:04

Mijn pony is donkerbruin en krijgt op een wondje ook eerst zwarte haren. Is zowieso een raar gevaal omdat ze op sommige plekken ook stekelharig is Haha!
Maar na een tijdje worden die zwarte haren lichtbruin, en nog later krijgen ze gewoon weer de normale kleur van de vacht. En dan zie je er niks meer van! Is idd vaag... Verward

Mijn paard de workaholic Haha!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:54

Da's iets dat ik me al een tijd afvraag! En wat met fjoden en drukkingen bv? Misschien zie ik niet genoeg fjorden maar ik heb er nog nooit één gezien met een zichtbare veranderde haarkleur door drukking/verwonding Verward

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 01:01

leentje schreef:
Plus dat als een schimmel verhaart (zijn toch ook nieuwe haren??) er toch ook niet elke keer weer donkere haren voor in de plaats komen?

Daar dacht ik ook meteen aan ja. En de genen bepalen de kleur, de rest van de vacht wordt met t jaar lichter, ook bepaald door de genen. Dan zal t toch niet zo zijn dat die plek ineens donkere haren zou krijgen, omdat t nieuwe haartjes zijn?

Of zoiets Haha!

Onderschriftloos :Y)

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 01:04

Lieke"]
[quote="Myra1 schreef:
Nu ga ik denk ik iets heel doms zeggen maar:

Bruine en zwarte paarden worden toch ook niet wit geboren, en zij krijgen witte haren terug!

Dus waarom zouden schimmels dan wel hun originele kleur terugkrijgen nadat ze zich verwondt hebben...

Omdat het niet gaat om een andere kleur terug krijgen, maar het komt door pigment, het pigment is weg door de wond, maar bij een schimmel is er niet opeens pigment bij bijgekomen door de wond.

Waardoor die zwarte harenkomen heb ik geen idee..
[/quote]

En dát vind ik nou logich klinken! Maar voor zwarte haren weet k t nog steeds niet.. Daar heb je tóch pigment voor nodig he? Dus dan gaat die theorie weer niet op.. Ik ga er eens even over nadenken!

Onderschriftloos :Y)

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 08:40

sonjabelgium schreef:
Da's iets dat ik me al een tijd afvraag! En wat met fjoden en drukkingen bv? Misschien zie ik niet genoeg fjorden maar ik heb er nog nooit één gezien met een zichtbare veranderde haarkleur door drukking/verwonding Verward

Ik eigenlijk ook niet Scheve mond

Dan lijkt het me dat het gewoon te maken heeft met de soort pigment dat het paard heeft.
Misschien is het zo dat een stuk huid na een wond of drukplek het pigment omslaat?

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 08:58

Wat Fairie hierboven zegt zou wel eens kunnen...

Maar over dat er nieuwe haren komen bij het verharen en bij het verwonden, dat is toch wat anders,denk ik. Want ik denk nl. dat er bij een wondje een helemaal nieuwe haar met wortel en alles wat bij de haar hoort nieuw komt. Dus dan zou het best logisch zijn dat die net als bij de eerste haren zwart zijn, maar dan moeten ze wel wit worden na een paar jaar...

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 10:48

Kevin is inmiddels spierwit (wordt dit jaar 12) en zit vol met zwarte plekken, sommige nog van 8 jaar geleden (ik weet aan de zwarte plek precies welke verwonding het is geweest Haha! ) dus ze worden niet wit in de loop van de tijd (tenminste, bij Kevin niet)
Ook heeft Kevin gewoon een roze huidje, niet zwart.
Ik heb ook geen idee waar het door komt maar ik vind het wel leuk staan hoor, Kev heeft allemaal vreemde vormen op zijn lijf en veel zwarte strepen Haha!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, Jane808, monsera, Rijsa, Sintara en 56 bezoekers