Paarden een deken op als ze buitenlopen in de winter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-01 15:44

Hoi,

Ik heb misschien een hele domme vraag, maar een vraag kan ik maar beter gewoon stellen. Waarom moeten paarden in de winter een deken op, behalve dat het tegen de kou zou beschermen en wind en regen. Wat gebeurt er als je een paard met wintervacht buiten zou zetten zonder deken. Ziek kunnen ze worden ok.Paarden die hoog in het bloed staan hebben hier veel meer last van dan niet. Maar hoe zit dat nu met Barokke paarden, zoals een Fries, Andalusier, Lusitano, Lippizaners, enz.? Van IJslanders, Fjorden, etc. weet ik het wel, maar ik vroeg het mij gewoon af. Advies is altijd welkom.. Ik ben heel erg benieuwd. Ik vraag het mij af omdat ik vanochtend in de wei gewoon koeien zag staan met een dikke vacht (gewone Hollandse koeien) en die zagen er niet uit alsof ze het echt koud hadden, terwijl het toch onwijs gevroren heeft.

Groetjes

Willeke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 16:46

Paarden die laag in het bloed staan of koudbloeden zijn prima aangepast aan ons klimaat. De voorvaderen van de paarden grazen al millennia op de vlaktes van noord en west Europa. Bij kouder weer groeit hun vacht harder en wordt heel lang en vettig waardoor de regedruppels en makkelijk afrollen.

Ten behoeve van de sport is men later [rond 1700] meer gaan fokken met arabieren om zo een rijtypischer paard te fokken. Paarden die hoog in het bloed staan [volbloeden] zijn allemaal te herleiden op arabische hengsten. Deze paarden zijn dus niet zo aangepast aan ons klimaat. Bij extreme kou groeit hun vacht niet voldoende en houde ze zichzelf niet warm. Een deken is dan ook noodzakelijk.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 21:44

Het is vaak ook een kwestie van wennen. Mijn vriendin heeft en KWPN-merrie, die een hele ander vacht heeft als Dikke (uit Rusland -brrr, koud-) en Beer (Hafi). De paarden komen in principe ieder dag minstens 8 uur buiten (tenzij het water met bakken uit de hemel valt Boos! ), ´s nachts staan ze in de box. Vooral Helania hebben we in het begin goed in het oog gehouden, of het niet te koud voor haar is, zo zonder deken. Ze heeft zich prima aangepast, afgelopen winter was het voor het eerst dat ze zo regelmatig buiten kwam en we hebben nu vast gestelt dat ze dit jaar ook een echt mooi dik jasje heeft gekregen. Als je eenmaal met dekens gaat beginnen, moet je ze er altijd opdoen. Da´s niet zo erg als je een paard hebt wat altijd braaf op 4 benen blijft staan Lachen , maar als je er zo een als ik hebt, is het vrij irritant; hij rolt met een grote voorliefde in de smerigste plassen Boos! , het koste me vroeger altijd een vermogen aan stomerij kosten. Vooral die dikke dekens, kan je niet meer zelf in de wasmaschiene doen, veel te zwaar, je sloopt er je hele WM mee!
Ik zou zeggen, als je het durft, probeer het gewoon uit! (Tenzij ze het tot nu toe nog helemaal niet gewend is, dan zou ik het bij deze temperaturen niet uitproberen en er gewoon een deken opleggen!)

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 21:47

Ik heb een pony op stal staan, met een heel dikke wintervacht, maar nu het ook vriest, krijgt hij wanneer hij naar buiten gaat s'morgens, een dek op.
Ik vind die eerste uitleg van Jippie trouwens heel duidelijk, precies zoals ik zelf erover denk.
Niets meer aan toe te voegen... *LOL*

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 21:51

Mijn 2 jaarlingen staan ook op de wei. Eentje met deken, en eentje zonder deken. Indy is een kwpn-er, en kan makkelijk zonder deken. Seven is een nrps-er met veel arabisch bloed, en die kan er gewoon niet tegen. Hij staat nu onder en gevoerd, waterdicht dek. Hij heeft het echt nodig, want hij staat anders te trillen. Hij heeft nu zijn energie nodig om spieren te kweken en te groeien, niet om zich warm te houden. Vandaar mijn keuze.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 22:13

Mijn beide gelderse dames staan overdag zonder deken buiten.Ze hebben vacht en vet genoeg om warm te blijven. 's Nachts staan ze (ook zonder deken uiteraard) op stal, aangezien ik ook nog wil blijven rijden.

Ze lijken het absoluut niet koud te hebben. Ik weet niet, ik denk dat ieder paard met een beetje vet in zijn haar nu nog wel zonder deken buiten kan staan. Zoooo koud is het nou ook weer niet Haha!

(uitzonderingen daargelaten natuurlijk)