met ijzer in hoefschoen tegen hoefbevangen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

met ijzer in hoefschoen tegen hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-04 17:55

Ik heb even een vraagje. Mijn pony is nu voor de tweede keer hoefbevangen. Omdat zij altijd voor de kar loopt en op harde grond, zou het kunnen dat het hierdoor komt.
Ik vroeg vanochtend aan de dierenarts wat die nou van hoefschoenen vond. Voor mijn pony zou dat een goede oplossing kunnen zijn. maar omdat ze dus heel erg last heeft van der zool. Nou mag ze nooit meer op blote voeten lopen maar altijd op een afgesmeed ijzer omdat anders de druk over de hele hoef tilt en constant en door dat afgesmeede ijzer kan de druk worden verdeeld.
Nou heeft ze dus last van die schokken op het harde, dus daarom begon hij over hoefschoenen. het zou een ideale oplossing zijn als je dus over de ijzers nog hoefschoenen zou kunnen doen.

maar ik lees overal alleen over bekapte voeten dus ik vraag me af of dit mogelijk is.
kan je zeg maar ijzers en hoefschoenen??

en zijn er nog andere mensen met hoefbevangen paarden met hoefschoenen?

nou volgens mij heb ik nu het hele verhaal. als het onduidelijk is dan hoor ik het wel.

Oh ja trouwens meer mensen ervaringen met hoefbevangen in de winter??
De dierenarts heeft er eigenlijk geen verklaring voor.
Nog even het bloed afwachten om te kijken of er een ontsteking is.

Groetjes Lindsay en troy

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 18:55

Mijn tinker is nu ook aanhet genezen van een hoefbevangenheid. Hij was van de zomer al spierbevangen geweest, door teveel voer door een ander. En nu was het dus teruggekomen nadat we een paar dagen waren weggeweest. We hadden hem op advies van de DA op een halve kilo brok per dag gezet. Nu dus alleen op hooi.

En ook wij mennen veel en denken aan hoefschoenen, alleen dan met blote voeten als het kan omdat hij zijn ijzers er erg snel onderuittrapt.

Misschien zou je het aan leveranciers van hoefschoenen kunnen vragen of je er met ijzers inkan.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 19:50

Of een zooltje tussen de ijzers, dat dempt ook.

Maar ik denk dat met ijzers om je hoefschoenen wel erg snel zullen slijten.

Overleg ook eens met je hoefsmid, hoefsmeden hebben vaak een hele andere kijk op het probleem en ook veel meer ervaring.

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 19:53

zou idd met de hoefsmid overleggen.. heb t dr wel eens met onze hoefsmid over gehad die vind t nix omdat een paard als hij een stap zet altijd een beetje glijd en draait met zijn been.. gewoon zn loopje dus. met ijzers kan hij zit gewoon maar met hoefschoennen zit dr zoveel profiel onder of stevigheid waardoor hij neit ietsje kan draaien en glijden en snel verzwikt

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 19:59

Cowgirl schreef:
Of een zooltje tussen de ijzers, dat dempt ook.

Maar ik denk dat met ijzers om je hoefschoenen wel erg snel zullen slijten.

Overleg ook eens met je hoefsmid, hoefsmeden hebben vaak een hele andere kijk op het probleem en ook veel meer ervaring.


De DA zei juist dat een zooltje slecht is voor hoefbevangen paarden..
En lin, erwin vind hoefschoenen niks dus aan hem heb je niks Knipoog

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 20:24

linlovesyou schreef:
en zijn er nog andere mensen met hoefbevangen paarden met hoefschoenen?

Ja, mijn paard. Helaas heeft hij toen in de kliniek ijzers met zooltjes gekregen. O, wat een ramp toen die weer verwijderd werden Huilen Zolen finaal aan gort. Ik heb er dus geen ijzers meer onder laten doen. Ik heb toen www.oldmacs.com gekocht en ben zelf aan de slag gegaan. Omdat beweging heel belangrijk is voor de voet waren die schoenen ideaal. Hij liep er zo mee weg. Ik bekap hem nu zelf en alles begint weer wat normaler te worden. Ook begint de zool zich nu langzaam aan terug te trekken. Nog een paar maanden en dan is alles weer helemaal toppie OK dan!

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 21:32

okee nou dan moet ik het misschien maar gewoon gaan proberen.

maar cornelie, liep jou paard in het begin d an niet gevoelig zonder ijzers?
want dan lopen ze dus in de wei op blote voeten, hebben ze daar geen last van.

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 22:47

Je hebt speciaal beslag voor hofbevangen paarden, het zogenaamde Heart-bar beslag. Deze verdeelt de druk over de hoef. Ik zou denk ik minder nsle aan hoefschoenen beginnen, vooral als hij al de tweede keer bevangen is. Je kan beter speciaal beslag nemen voor hoefbevangenheid, een hoefschoen geeft dit niet aan een paard dat hoefbevangen is geweest. Vooral na twee keer is het hoefbeentje waarschijnlijk al redelijk ver gekanteld, ik zou het in ieder geval niet aanraden.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:02

Mijn paard is ook hoefbevangen geweest (en dat gaat nooit meer helemaal goedkomen), maar loopt nu al jaren zonder ijzers. Als ik met haar ga rijden krijgt ze ook hoefschoenen aan. Hiermee loopt ze prima.
Juist door ijzers wordt het genezingsproces van bevangenheid vertraagt omdat door de ijzers de hoeven niet meer op hun natuurlijke manier kunnen uitzetten. Hierdoor vermindert nl de bloeddoorstroming in de hoef, iets wat een bevangenpaard juist zo nodig heeft.
Door de ijzers wordt de straal alleen maar iets van degrond gehaald, waardoor lopen dus minder pijnlijk wordt. Ook door de verminderde bloeddoorvoer worden voeten gevoelozer en voelt een paard dus minder pijn.

De Old Mac's (die ik ook heb, zie profiel) kun je niet met ijzers gebruiken. Hooguit tijdens vervoer in een trailer.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 10:02

Ten eerste komt hoefbevangenheid niet door het lopen op straat maar door een te hoge voergift tov het werk wat de pony verricht of een ontsteking elders in het lichaam. Daar verandert een ijzer of hoefschoen dus niks aan.
De straal is niet het probleem bij hoefbevangenheid, zoals ik hierboven lees, het gebied tussen de straal en de toon is het probleemgebied omdat daar het hoefbeen tegen de zool/leven aandrukt na kanteling en hierdoor heeft het paard last met lopen.
Als je paard zoveel last heeft van zijn benen/voeten tijdens het werk vraag ik me af of het nog wel eerlijk is tegenover je paard om hem zowizo aan het werk te zetten.
Laat eerst eens een foto maken om te kijken in hoeverre het hoefbeen al gekantelt is (zeker omdat hij nu voor de 2e keer hoefbevangen is), een ijzer verdoezelt het probleem en een hoefschoen draagt over de hele zool dus daar wordt het ook niet beter van. En ijzers in hoefschoenen???? Nee daar zijn hoefschoenen niet voor gemaakt helaas...

Succes met het wachten op de uitslag van de bloedtest en laat ook zeker even foto's maken. Overigens komt hoefbevangenheid in de winter ook vaak voor hoor, komt omdat de mensen dan teveel krachtvoer gaan/blijven geven terwijl het paard minder werkt dan in de zomer (dit jaargetijde met vroege donkertes en nattigheid en kou nodigt niet uit tot rijden) en denken dattie meer voer moet hebben om bv warm te blijven oid... echt ik heb gekke dingen meegemaakt....

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 11:13

Citaat:
en denken dattie meer voer moet hebben om bv warm te blijven oid

Geldt natuurlijk niet voor bix (e.a. krachtvoer) maar zeker wel voor hooi. Door de vertering hiervan ontstaat warmte en die kan een paard in de kou goed gebruiken. 's Winters is veel hooi dus geen bezwaar. Als een paard een deken opheeft is het dus niet nodig.

Hoefbevangenheid kan door heel veel oorzaken komen, niet alleen te veel voer of ontsteking. Ook stress is een bekende oorzaak.

Citaat:
De straal is niet het probleem bij hoefbevangenheid,........., het gebied tussen de straal en de toon is het probleemgebied omdat daar het hoefbeen tegen de zool/leven aandrukt na kanteling en hierdoor heeft het paard last met lopen

Klopt. Zaak is dus idd via foto's het percentage van de kanteling te laten vaststellen. Verder wordt dit door de 'standaard' manier van bekappen ook nog eens verergert. Door het paard hoog op de verzenen te houden blijft het hoefbeen dus langer in een gekantelde positie staan. Door de verzenen te laten zakken en de teen in te korten komt het hoefbeen in een gunstiger (pijnlozer) positie. Dit geeft wel extra druk op de pezen en moet dus voorzichtig gebeuren.
Op deze en deze sites kun je daar meer over lezen.
Sinds ik mijn paard op deze manier bekap loopt ze -in kombinatie met schoenen- weer beter als toen menig smid op 'zijn' manier er mee bezig is geweest.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 11:46

Bij pride is de kanteling 3 mm en 1 mm. Het advies was om er ijzers met hakjes onder te doen. Wat ik nu doe is juist het tegenovergestelde, de hielen vooral kort houden. Hierdoor komt het hoefbeen weer parallel met de grond en wordt het 'rustig' Uiteraard liep hij geen stap toen de ijzers eronderuit waren.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 12:23

Sugarmiss"]
Geldt natuurlijk niet voor bix (e.a. krachtvoer) maar zeker wel voor hooi. Door de vertering hiervan ontstaat warmte en die kan een paard in de kou goed gebruiken. 's Winters is veel hooi dus geen bezwaar. Als een paard een deken opheeft is het dus niet nodig.
[/quote]

Helaas weten veel mensen het verschil tussen de uitwerking van krachtvoer en ruwvoer niet.... Huilen

[quote="Sugarmiss schreef:
Hoefbevangenheid kan door heel veel oorzaken komen, niet alleen te veel voer of ontsteking. Ook stress is een bekende oorzaak.


Spierbevangenheid is hier eerder een gevolg van (stress), heb ervaring helaas. Spieren verkrampen door stress (of te weinig beweging tov voer of onjuiste voerbalans) waardoor doorbloeding vermindert en er gifstoffen in de spieren blijven zitten waardoor er ernstige verzuring optreed.

Hoefbevangenheid ontstaat door een verminderde pompwerking/stuwing in de benen waardoor het bloed rondgepompt wordt in het lichaam. Verminderde pompwerking ontstaat door rust (zie ook stalbenen), gisfstoffen die zich in het bloed bevinden (door ontsteking of te hoge voergift) hopen zich hierdoor op in de voet en veroorzaken een ontsteking waardoor het hoefbeen op een gegeven moment kantelt (bij ernstige of regelmatige bevangenheid). Deze kanteling is onomkeerbaar.

Citaat:
Klopt. Zaak is dus idd via foto's het percentage van de kanteling te laten vaststellen. Verder wordt dit door de 'standaard' manier van bekappen ook nog eens verergert. Door het paard hoog op de verzenen te houden blijft het hoefbeen dus langer in een gekantelde positie staan. Door de verzenen te laten zakken en de teen in te korten komt het hoefbeen in een gunstiger (pijnlozer) positie. Dit geeft wel extra druk op de pezen en moet dus voorzichtig gebeuren.
Op deze en deze sites kun je daar meer over lezen.
Sinds ik mijn paard op deze manier bekap loopt ze -in kombinatie met schoenen- weer beter als toen menig smid op 'zijn' manier er mee bezig is geweest.


Laatste helemaal mee eens!

Vorige week nog een opfriscursus bekappen/beslaan gehad, ongelofelijk om te zien dat 9 van de 10 hoeven van zwaar bevangen paarden kwamen, arme diertjes... maarja dan weet je wel weer waar je het voor doet...

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 13:18

hallo,

er zijn ook al foto's gemaakt en omdat het nu de tweede keer achterelkaar is weet ik ook al hoe het in de werk gaat met stofwisseling enzo.

Ik wieet dat hoefschoenen het probleem niet wegnemen maar dat ze het leven wat draagelijker misschien kunnen maken voor troy. daar gaat het nu een beetje om.

ze had nu een kanteling en ze meette he stuk tussen hoefbeen en zool en dat was 23.5 mm dat is voor een kleine pony erg veel. dit zijn echt de formaten van een grote kwpner.

en vippie, jij zegt als e paard zoveel last heft tijdens het werk of het dan nog wel eerlijk is om hem aan het werk te zetten.
Maar troy is in mei bevangen geweest, ik heb echt minstens tot september gewacht om weer iets te gaan doen, ik he heel langzaam opgebouwd, per dag een minuutje meer open en absoluut geen belasting gegegeven.
Ze mocht toe niet meer in de wei en ze krijgt vrijwel geen eten. ze staat ik een kudde met 10 shets en ze krijgen per dag een kwar baaltje hooi. Natuurlijk krijgt ze wel is een peentje, maar geen brood of fruit met suikers erin.
Eigenlijk kan het dus aan de voeding niet liggen, omdat ze gewoon heel sober word gehouden.
Maar het probleem is nu hoe kan dit dan komen? tja ikw eet dat er el 100 oorzaken zijn maar allemal niet echt van toepassing. het enige wat in mijn oegen misschien nog wel zou kunnen is overbelasting.
troy loopt oor de kar, en dus op harde grond. ook al doen e dit mar max twee keer in de week, misschien is dit het pobleem. o zacht lopen is ook geen probleem, daaromd acht k aan hoefschoenen omdat ze dan het idee hebben voordurend op zacht te lopen.

mijn idee van met ijzer erin was omdat ik me afvroeg hoe die zool werd belast in zo'n schoen.
maar ja sugermiss zegt ook dat dan juist beter genest zonder ijzer.
vorige keer dat ze bevange was heb ik het met een ijzer gedaan, heeft dus niet geholpen uiteindelijk dus misschien kan ik nu iets anders proberen.
vandaar mijn vraag..

sorrry heel lang verhaal haha

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 13:53

Een hoefschoen is niet zacht, de zool is net zo hard als een ijzer, alleen de demping is beter omdat het materiaal anders is.
Je kunt natuurlijk wel zachte zooltjes in de schoenen doen, maar daar heb ik geen ervaring mee en de pasvorm zal er waarschijnlijk ook niet beter van worden.

Het is niet alleen de hoefschoen, maar ook de manier van bekappen die de genezing bevorderd. Het zal nooit meer 100% worden, een lichte kanteling blijft altijd bestaan en een paard zal regelmatig een terugval (en dus pijn) hebben. Dit geven ze zelf wel aan.

Een paard 'schraal' houden is niks mis mee, maar zorg er wel voor dat ze de benodigde mineralen en vitaminen binnenkrijgen. In alleen hooi zit dat niet. Bix (op)voeren hoeft niet, maar zorg dan wel voor een goede aanvulling dmv een speciaal preparaat.

Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 14:28

mijn apachee is nu ook hoefbevangen,ze heeft altyd alleen in de kudde gestaan,op de wei,ze is nu anderhalf.
doordat ik ben begonnen met brokken geven,wel opgebouwd,is dit de druppel voor haar geweest..
Ik wil dus zeggen,die bevangenheid was al aanwezig,komt inderdaad NIET alleen door het voeren,maar komt vooral door altyd en alleen maar op een zachte bodem te staan.(in haar geval dan).
een paard in het wild heeft ook afwisseling qua ondergrond,en dit moeten onze paarden ook hebben ,om gezonde hoeven te behouden.
Ijzers zijn ook inderdaad geen oplossing,ze maken het paard weer bruikbaar,doordat ze op een bepaalde stand minder pyn hebben,maar lossen het probleem niet op.
kijk eens op deze site voor meer info,dit is een alternative smid,heeft apachee nu in behandeling...
misschien steek je hier wat van op..
www.rafanteunis.be

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 14:56

Dit is dus idd een 'volgeling' van de door mij gegeven links; de Strasser methode.

Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 15:10

daar was ik dus ook al achtergekomen!!
ik vind dit echt super,en hoor van deze groep ,waar ik apachee nu gestald heb,alleen maar positieve ervaringen..,en daarom ben ik gerust dat het met apachee ook weer goed komt,al zul je inderdaad altyd op moeten blyven passen..,maar ik zal proberen haar in de toekomst op meer verschillende bodems te laten staan,alleen al voor deze natuurlijke slijtage van de hoeven,ik ga haar b.v snachts al op stal zetten,al is ze dit helemaal niet gewend..

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 15:12

Als ze bij mij schuilen voor de regen doen ze dit onder een afdak voor de stal. Die heb ik dus betegeld, vandaar dat ze dagelijks geregeld op 'het harde' komen te lopen Lachen

Pocahontas

Berichten: 593
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 15:20

daar had ik ook al aan gedacht,ik heb een wei met schuilstal,maar helaas zal deze dame dat niet gebruiken om te schuilen!!
je kunt ook op een gedeelte van de wei lekker dik de kiezel leggen,is ook een tip die ik gekregen heb..,
natuurlyk wel ergens vooraan,waar ze altyd overheen moeten by het verlaten van de wei.

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 01:13

zo ik wist niet dat het ook kon door een dezelfde ondergrond...
nou dit is ook niet het geval bij troy, maar toch.

en sugarmiss, ze krijgt ook een supplement en laminaze voor de vitamine enzo, maar ze blijft gewoon erg sober omdat ze al dik word als ze naar de wei kijkt...

ik ga me nu verdiepen in dat natuurlijk bekappen, ik snap dat een ijzer alleen de pijn verminderd, maar niet het probleem wegneemt.

en sugarmiss, jij zegt over een terug val, dat dat regelmatig zal gebeuren, heb jij dat ook gehad? en wat doe je er dan aan?

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 10:44

Daar kun je weinig aan doen, gewoon niet rijden en het voer goed in de gaten houden. Als het voer goed is (dus schraal maar wel voldoende Vit/Min dan zul je ook minder terugval hebben.