gelpad onnodig?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-01 20:56

Ik wil graag een gelpad aan schafen omdat ik het gewoon lekkerder vindt voor Margot.
Veel mensen zeggen dat het bedoeld is voor paarden met een gevoelige rug, maar als je hem dan pas gebruik,....ben je dan niet een beetje te laat?? Verward
Je kan het toch beter voorkomen??
Ook zeggen sommige dat je je paard er minder door gaat voelen.
Dat begrijp ik ook niet, want zoveel is het niet wat er tussen komt, lijkt mij.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 21:04

Een gelpad is overbodig bij een goed (echt goed!) passend zadel en een ruiter met een goede zit.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 21:05

ah, dus iedereen heeft het nodig Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 21:09

Ik gebruikte altijd gelpads, gewoon omdat het heel fijne dingen zijn. Ga zelf maar eens op de stoep zitten met en zonder gel pad dan merk je meteen wat het doet.

Toe ik mijn nieuwe zadel kocht vertelde de zadelmaker dat ik gewoon zonder gelpad moest rijden omdat mijn paard geen last had van zijn rug en ik nu eindelijk een perfect passend zadel had.
Eigenlijk wel logisch van hem.

Ik gebuik eigenlijk nooit geen pad meer, er ligger er nog 3 in mijn zadelkast Haha!


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jippie op 2001-11-15 20:10 ]</font>

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 21:09

Erger nog Margreet, een gelpad maakt de ruimte in de kamer kleiner waardoor er nog eerder problemen in de rug kunnen ontstaan. De fysiotherapeut heeft het mij ernstig ontraden een gelpad te nemen omdat de ruggengraat er bovenop ligt, oud paard, krijg je dat soort dingen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 22:09

Citaat:
Op 2001-11-15 20:09, schreef Jippie:
Ga zelf maar eens op de stoep zitten met en zonder gel pad dan merk je meteen wat het doet.


Klinkt logisch, maar het verschil is wel dat de stoep hard is en totaal niet meegeeft en dat jij daar dan met je zitbeenknobbels en een laagje vel (en vet
Haha! ) op zit, hard op hard dus. Heel anders dan de rug van een paard en de kussens van een zadels.

Het enige waarvoor ik een gelpad nog enigzins nuttig kan vinden is voor manegepony's en paarden, vaak minder goed passende zadels ( Frusty Frusty ), uitzonderingen daargelaten natuurlijk, en ruiters met een onrustige zit. Kan me voorstellen dat het voor een paard fijn is dat een gelpad het gebonk van een beginner een klein beetje opvangt.
Jammergenoeg zijn er maar weinig maneges die willen investeren in gelpads. Je ziet vaak de meest creatieve dingen onder een zadel liggen, vaak met vouwen en plooien. (er zijn natuurlijk uitzonderingen!)

_________________
<FONT COLOR="BLUE">De natuurlijke trots en adel van het paard zijn af te meten aan zijn verzet tegen geweld en bedrog</FONT>
<FONT COLOR="PURPLE">Alessandro Alvisi 1887-1951</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Margreet op 2001-11-15 22:05 ]</font>

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 23:00

een gelpad is nodig bij een niet goed passend zadel maar idd bij manege paard/ponys is het vaak nnodig! zolang je zadel goed ligt hoef je geen gelpad!

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 23:08

Ik had ook een gelpad, maar op advies van een zadeladviseur gebruik ik het niet meer. Maar als ik echt zonodig eentje wil hebben, kan ik er beter één van Action kopen, zei dat mannetje...het had iets met de omvang te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 23:14

Ik vind dat je enorm op moet passen met gelpads en dikke zadeldekens etc. Vaak worden ze nl. gebruikt als oplossing omdat het zadel stomweg niet perfect past. Maar als je zadel niet past, is er maar 1 goede oplossing: een ander zadel.
Als je er nl. meer rotzooi (excusez moi) tussen gaat stoppen, verhoog je alleen maar de druk, dus nog meer kans op drukkingen en andere ellende.
Ik vergelijk het altijd maar met een paar slechtzittende, krappe schoenen. Daar doe je toch ook geen extra dikke sokken in aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 02:15

Ik heb een keer een test gezien in een Engles paardentijdschrift. Daar hadden ze gemeten hoe zadels lagen met en zonder gelpad. Slechte zadels bleven slecht liggen.
Het had alleen zin bij beginners die nogal eens onhandig in het zadel ploften. Verder maakte het het zadel alleen maar krapper. En je zag toch nog echt duidelijk waar het zadel verkeerd drukte. een gelpad vangt dus voornamelijk schokken op maar een slecht passend zadel blijft een slecht passend zadel ongeacht je er een gelpad onder stopt.
Een goed passend zadel is dus het allerbelangrijkste. Van de gelpads kwam die van Action wel als beste uit de bus trouwens dus als je zadel niet helemaal top is spaar dan voor een nieuw zadel en gebruik tot die tijd een Action gelpad.
Maar bij een goed zadel moet je geen gelpad gaan gebruiken.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 12:07

In principe ben ik het eens met de stelling dat bij een goed passend zadel geen gelpad hoort. Maar: waarom rijden div. topruiters dan toch allemaal met een gelpad onder het zadel?

Heb laatst ergens een artikel gelezen over optoming van bekende ruiters en allemaal hadden ze geloof ik standaard zo'n ding onder hun zadel om de paardenrug te beschermen.

Snappen jullie het nog? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 12:33

Citaat:
Op 2001-11-16 11:07, schreef Mieke:
Snappen jullie het nog? Verward


Nee

Ik snap het niet meer. Inderdaad zie je bij veel topruiters dat die toch nog een gelpad gebruiken. Terwijl ze een goed zadel hebben en ze ook niet meer als een beginner op de rug bonken. Zadelmakers zeggen dat je bij een goed passend zadel geen gelpad moet gebruiken, raden het zelfs af maar inderdaad waarom gebruikt de top ze dan wel?

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 12:55

je kunt het er gewoon uit voorzorg tussen doen hoor.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 16:25

Topruiters hebben vaak vele paarden en een regelmatig wisselend paardenbestand. En maar een beperkt aantal zadels, je gaat immers niet voor ieder handelspaard een nieuw zadel aanschaffen. Mij is altijd verteld dat ze er daarom vaak een gelpad tussen te doen: om het op te vangen als het net ff niet helemaal perfect past.

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 16:34

ik heb voor allebei de paarden een gelpad *LOL* Verward

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 20:48

Je kan zoiets ook modeverschijnsel noemen. Vaak worden die topruiters gevraagt om het te gebruiken, zodat anderen het zien en dus ook willen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 13:34

Topruiters gebruiken ook een gelpad op hun vaste toppaarden en daar zullen ze toch wel een vast zadel voor hebben? Verward

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 12:58

Ik rij met een Gelpad sinds ik een te lange buitenrit heb gemaakt
Aangezien ik met rijden een knik in mijn zij heb
(ben hard aan het werk die eruit te krijgen) had ik dus tijdens die buitenrit scheef gezeten en had een bult op zijn rug aan de kant waar ik scheef zit. Frusty
Ik heb hem toen gekocht om als doel alleen in de buitenritten.
Maar na een paar keer er onder het zadel mee gereden te hebben tijdens de gewone dressuur training is ie er nooit meer onderuit gegaan Haha!
Ik vind het ook gewoon veel fijner voor mijn paardje en ik zal de rest van paardenleven met een Gelpad blijven rijden Lachen
Groetjes Tamara

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 14:17

Ik rijd al jaren, maar ik durf niet te zeggen dat ik de perfecte zit heb. Ik heb een goede zit, maar het kan voorkomen dat ik een keer iets scheef zit, of een plons in het zadel maak door het een of ander.
Ook heb ik een paard met een gevoelige rug, en ik wil geen risico lopen.
Daarom rijd ik met gelpad.