Inrijden met bosal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Inrijden met bosal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 18:42

Wie heeft er ervaring om je paard eerst in te rijden met een bosal??
Dus eerst je paard daar aan laten wennen voordat je op het bit gaat sturen?? Lachen

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 19:22

ik Bloos

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 20:33

mail eens naar cl@udi@, die rijdt al haar paarden eerst in op een bosal. Bij ons op stal staat ook een superscheet die op bosal ingereden is. Het baasje rijdt nog steeds met bosal en dat bevalt haar goed.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 20:34

Claudia blijft ze op bosal rijden toch?

DubbelFun

Berichten: 88661
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 20:54

Zolang ze niet bij de seniorpaarden ermee moet starten is dat geen probleem Lachen

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:47

een vrouwtje bij ons op stal had haar merrie ook met bosal ingereden...
vervolgens ging chris knol haar rijden en die was daar niet zo over te spreken geloof ik.....
maar hij zei wel...!!!
een bosal is alleen voor de echte proffesionals Bloos

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:54

Volgens mij begint claudia met een sidepull...maar dat weet ik niet zeker. Maar het rijden met een bosal is zeker een kunst, wil je het goed doen!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 22:49

Volgens mij is ze bosal-freak. Maar als je ziet hoe ze haar stoere hengst er perfect mee rijdt, dan zie ik het probleem niet. Verwar nooit de "publieke mening" met de waarheid. Omdat iedereen nou toevallig met een bit inrijdt denkt iedereen dat dat ook het beste is.
Heb vandaag voor het eerst op bosal gereden met mijn bijna-15-jarige-knol en dat ging dus niet echt goed. Hijs meer van de nek-reining en reageert direct als dat touw maar in de buurt komt. En dan averechts! Ik stuur naar rechts, hij gaat naar links! *snif* Hulde dus aan de bosal-die-hards. Knipoog

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:18

Jip en ze besmet elke leerling Bloos Haha! !

Citaat:
Hijs meer van de nek-reining en reageert direct als dat touw maar in de buurt komt. En dan averechts! Ik stuur naar rechts, hij gaat naar links! *snif* Hulde dus aan de bosal-die-hards.


Is toch goed als ie het op neckreining doet! Averechts als in...je legt de linkerteugel tegen zijn nek en hij gaat naar links?

Zou ook nooit adviseren om zomaar ff een bosal te pakken en dan te gaan rijden. Les lijkt me altijd wel handig Knipoog, aangezien het toch iets anders werkt als met een bit.

BDSISOKE
Berichten: 10
Geregistreerd: 16-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:18

ik rijd al mijn paarden met een halster in.
vind ik persoonlijk fijner dan met bosal, werkt wat rustiger in.

karel

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 23:29

Bosal-ervaring heb ik wel, dat is het probleem niet.
Ik heb alleen altijd jonge paarden op een bit ingereden en vroeg mij af wat de ervaringen dan met een bosal zijn.
De voors en tegens Knipoog
Het lijkt mij eigenlijk een logischer iets dan met een bit, wijken voor druk op de neus is wat een jong paard eigenlijk al kan.
Maar zo'n raar brok metaal in je mond is toch andere koek Cool
Om ze dan stuurwijs te maken is het misschien niet eens een gek alternatief.
Of inderdaad met een parelli halster OK dan!

Jos, wat zijn jou bevindingen??? Verward

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:36

Ken wel een paar mensen die hun paard momenteel aan het inrijden zijn of al hebben ingereden en die daarbij een touwhalter (en de methode van Parelli) gebruiken. Door bijbehorende grondwerk snapt het paard het ook goed. Een bosal verschilt qua inwerking natuurlijk wel iets, is bijvoorbeeld wat scherper.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 00:07

ik begin niet meteen met een bosal.
eerst een sidepull , met een bontje om het neus stukje.
je kan beter links en rechts leren.
daarna met de bosal.
of parelli halster.

ik gebruik met trainen mijn parelli halster, en soms de bosal.
die is nl wat duurder Haha!

later maakt het niet meer uit met wat je rijdt. kan ook met een halster met 1 touw. ze sturen dan toch op je gewichtshulpen.
touw heb je alleen nodig om een noodstop te maken.

heb ik gelukkig nog maar 1 keer meegemaakt. Hyper!

er vlogen 4 grote legerhelicopters over , echt heel laag, terwijl ik lekker met een halstertje in de buitenbak aan het rijden was op spooky. gelukkig had ik wel mijn zadel erop.
maar ik ging wel lekker hard Cool

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 00:12

o ja.
aan het bit laat ik ze al eerder wennen.
gewoon aan de lang lijnen , mennen zeg maar.
en dan stoppen, achteruit, sturen enz....

ik wordt al een dagje ouder he.. en dan vind ik het fijner, dat als ik er op ga zitten en ze gaan gek doen , ze ook niet nog eens schrikken van het bit.

maar de laatste jonge paarden heeft Roel gedaan Haha!

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 02:29

jep ik ben het eens met wat jos al zei,
eerst goed passend halster, dan sidepull, en pas als je aan hun hoofd kan gaan zitten ga ik over naar bosal
en in principe kan elk paard met bosal gereden worden, zolang je goed met je zit kan werken is er niks aan de hand Lachen

WSW

Berichten: 324
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 11:02

Hallo,
Ik ben het met de mening van Chris eens, dat een bosal voor Professionals is!
En aan de reacties te lezen hebben de meeste geen idee wat een bosal precies doet.
Een bosal is niet te vergelijken met een neusriem, halster, of zelfs side-pull. Een bosal is in de verkeerde handen een gevaarlijk ding. Want een bosal heeft niet voor niets een harde massieve ring, deze hangt in balans op het neusbeen, bij beweging tikt deze ring op het neusbeen waardoor er een geluid ontstaat in het paardenhoofd, een paard hoort veel beter dan wij en dit geluid kan bij verkeerd gebruik dus oorverdovend zijn!
De bedoeling van de mecate ( dat is het gevlochten touw dat bevestigd is aan de bosal) is om hiermee inderdaad de neck reining aan te leren, en je stuurt dus hiermee, de bosal zelf dient om het hoofd in de correcte houding te krijgen, vandaar de druk ( met geluidsdruk) op het neusbeen. Het is correct dat bij teugeldruk tegen de linkerhals het paard naar rechts moet bewegen, en andersom. Ga voor gebruik op bosal altijd eerst op les hiervoor. Er zijn zeer bedreven hackamore/ bosal gebruikers, en niet voor niets zie je maar weinige goede gebruikers, het is niet eenvoudig en zeker niets voor onervaren ruiters.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 11:07

En een te grof gevlochten bosal kan voor lelijke plekken op de neusrug zorgen...een heel mooie en gladde bosal is erg duur.

Ik heb zelf geen ervaring met bosal, sta normaal ook open voor vernieuwingen, maar het inrijden van Glory gaat straks gewoon met het halster en aansluitend verder op de trens.

DubbelFun

Berichten: 88661
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 11:23

Citaat:
Want een bosal heeft niet voor niets een harde massieve ring

Bedoel je met 'massief' metaal??
Want ik ken bosals met diverse materialen als 'core'; touw, rawhide, leer, metaal (allemaal met leer omvlochten). Ik kan me niet indenken dat een massief materiaal een geluid kan voortbrengen. En hoort de ring niet precies rond de neus gevouwen te zijn? Hoe kan hij dan 'tikken' ??

Ik rij zelf voornamelijk 's zomers met een bosal, met een extra zacht bontje om de neus Lachen en merk met sturen weinig verschil met een trens; ze luistert of ze luistert niet Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 11:28

Ik heb altijd geleerd dat de kern van een bosal buigbaar moet blijven, en dat bosal passend gemaakt moet worden voor het paardenhoofd waar je hem op dat moment voor gebruikt. En dat is ook nog een hele opgave. Je kunt een bosal dat je voor een paard hebt afgesteld zo nooit op een ander paard gebruiken (zo heb ik me laten vertellen)

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 11:35

Ik dacht tot 2 weken geleden dat een bosal/touwhalster ong op hetzelfde neerkwam maar ik kom ook wat van de bosal terug. Ik vind dat meer iets voor de gevorderde ruiter/combinatie. Op een mailinglijst had iemand het hierover en liet ook een foto zien van een paardenschedel. Hierop is te zien hoe dun en fragiel het laatste stukje neusbeen is. Een bosal hangt lager dan een touwhalster en dan vind ik het vrij pittig. Ikzelf zou voor een touwhalster kiezen voor het inrijden. Met de juiste voorbereiding en grondwerk kan er dan niks fout gaan. Meestal zit dat tussen onze eigen oortjes Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 12:18

cornelie schreef:
Meestal zit dat tussen onze eigen oortjes Haha!


Hoor ik wel vaker....er zijn mensen die een paard gewoon een zadel opdoen, erop stappen en wegrijden (Zelfs een buitenrit maken)
Natuurlijk moet je dat niet in Nederland doen, waar je geen kant heen kunt als je paard echt schrikt en de benen neemt....

DubbelFun

Berichten: 88661
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 13:15

Bij mij kan dat hoor Lachen (als je veilig de weg over steekt en de hekken van de hei achter je dicht doet Lachen )

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 14:47

Cassidy"]
[quote="cornelie schreef:
Hoor ik wel vaker....er zijn mensen die een paard gewoon een zadel opdoen, erop stappen en wegrijden (Zelfs een buitenrit maken)

Ik heb nu voor een tweede keer even op Digger gezeten en 1 rondje in de bak gestapt. Maar inderdaad, met hem krijg ik ook die neiging! Ik kan gewoon op en afstappen alsof ik het al jaren bij hem doe, hij geeft er helemaal niks om. Je zou zo een buitenritje met hem kunnen maken, bij wijze van spreken dan, he. Sturen heb ik nog niet gedaan dus dat kent hij niet, behalve aan het parellihalster maar dan loop ik op de grond.

Ik ga wel voorlopig met dit halster rijden als hij strakjes echt beleerd wordt. De bosal blijft nog wel even in de kast. Even voor de "ongeruste schrijvers", de bosal die ik heb is van een hele goede kwaliteit, niet die goedkope rotzooi die ze bij Ebay verkopen Bloos
Maar dat verhaal van dat tikken, daar heb ik echt nog nooit van gehoord of maar iets over gelezen.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 14:51

Ik heb ook nog nooit van tikken gehoord. Wrijving van ruwe rawhide kan ik me voorstellen, maar tikken Verward
En over paarden die aan de haal gaan met touwhalsters... ik ken er zat die ook met de meest scherpe bitten en slofteugels aan de haal gaan.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 17:51

Vera, ik ben met pride juist destijds ook zo snel mogelijk naar buiten gegaan. (de 6e keer al ofzo) Toen ben ik voornamelijk in het bos gaan rijden zodat hij veel rechtuit kon en aan een losse teugel kon leren om op eigen benen te lopen. Ook juist als het modderig was etc. Voor de zekerheid vriend mee op de fiets maar ik zou het zo weer doen.