Probleemhengst,hoe op te lossen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-01 19:02

Ik heb een 3 jarig klophengstje, een shetlander wel te verstaan.
Ik heb hem nog niet zo lang, en sinds dát ik hem heb, heeft ie gelijk non-stop op een groot land gelopen met 3 andere hengsten.
Nu heb ik hem sinds een dag weer op stal, maar het is echt een ongelooflijke etter! Hij stijgert wanneer je met een halstertje naast hem loopt, en wanneer iets hem niet bevalt. Heel gevaarlijk, vooral met kleine kinderen. Er valt echt niets met hem te doen, heb ik eerlijk gezegd ook weing zin in op deze manier, bovendien heb ik meerdere paarden die ik moet doen.

Maar nu mijn vraag:
Moet ik hem straffen, of juist geduldig zijn?
Een vriendin van mij zegt, loop er met een zweep naast, en wanneer hij wat doet, verkoop je hem een flinke mep.
Ik ben bang dat hij dan een hekel aan me gaat krijgen en dat t alleen maar erger zal worden. Verward
Hij luisterd ook totaal niet, en is ook klierig tegen de andere paarden, wat als gevolg heeft dat hij nu apart in een landje staat.
Maar ja, hoe voed ik dit kereltje op?
Want met dat stijgeren komt ie ook echt recht omhoog, en slaat naar je. Hij is ook echt loeisterk...
*zucht*

Please tips?

ps: dinsdagmiddag komt de veearts om te kijken of t écht een klophengst is, zoniet wordt hij direct gecastreerd. Zoja zullen we met hem naar de kliniek moeten...

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 19:12

Streng zijn! Een paard heeft duidelijkheid nodig en een leider, dat zijn ze van nature gewent. Natuurlijk is het niet leuk dat je hem moet straffen, maar je pony weet waar ie aan toe is, en dat is geestelijk voor hem toch veel fijner.

Als een paard geen duidelijke leider heeft, wordt ie onzeker en gaat ie gedrag vertonen om zichzelf te verdedigen.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 19:13

ik denk ook dat je moet straffen, maar natuurlijk wel belonen als hij iets goeds doet!

je moet heel streng tegen jezelf en tegen hem zeggen: dit mag wel en dit mag niet

nee is nee en niet misschien.

veel succes

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-01 19:16

Ik vind het echt heel moeilijk een paardje te slaan, maar hij verdiend het eerlijk gezegd wel. Helemaal omdat hij niet naar mijn stem luisterd.

Klinkt heel mutserig, maar ik wil niet dat hij een hekel aan me krijgt.

Denken jullie dat hij nog zal veranderen? Verward

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 19:22

je wel het zou wel goed komen hoor. Zolang je maar consequent blijft, anders is het niet duidelijk voor hem.

Het is heel raar, maar als je streng bent krijg je juist meer respect terug. Dan weet ie dat ie veilig is bij jou.

Onze hond die is het liefste bij mn vader. Terwijl mn vader streng is en hem wel eens op zn donder geeft en wij niet.

Ik weet niet of je nog op school zit, maar je ziet heel vaak dat de favourite leraar of lerares ook de strengste is. Heel raar, maar ook bij schoolkinderen is dat zo; ze willen leiderschap

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 19:29

Ik zou inderdaad als eerste zeggen: meteen castreren. Je zult zien dat heel veel van dat echte hengstengedrag dan over is. Voor de rest er heel erg streng en consequent mee zijn, en vooral niet te bang zijn om hem te straffen omdat hij je dan niet aardig meer vindt. Een grote fout die mensen maken in de omgang met paarden is dat ze er menselijke gevoelens in gaan projecteren, want slaan is zielig. Nee helemaal niet! Jij bent de baas!Hij is je nu vreselijk aan het uitproberen, je moet zien dat hij je als zijn kudde ziet, en iedere keer als je hem ziet wil uitproberen of hij echt nog de baas over je is. Een hekel gaat hij echt niet aan je krijgen. Alleen meer respect.

Ik zou er voorlopig ook geen kinderen in de buurt laten, mee laten lopen of hem laten poetsen om ongelukken te voorkomen. Wees de enige die met hem omgaat en wees heel erg streng. Desnoods zweep erbij. Een keertje een schop met de wreef van je voet onder zijn buik, of met de zijkant van je voet tegen zijn achterwerk als hij naar je trapt. Behandel hem zoals hij jouw behandelt. Geef hem de indruk dat je hem echt "vermoord" als hij buiten zijn boekje gaat. Duidelijke grenzen stellen, en daar niet vanaf wijken. En vooral dat is erg moeilijk!

Heel veel succes met de opvoeding!

jacky

Berichten: 7
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 19:32

hoi je moet je pony niet straven
je moet je pony kastereeren
dan is hij wel weer lief
alle hengst is zo
je moet hem nie straven
dan word hij alleen valser
ik zou hem echt kasteren
doei groetjes jacky Verward Haha! Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 19:32

Jij vind het misschien moeilijk een paard te slaan maar dit paardje slaat jou wel met zijn voorbeentjes als ie de kans krijgt.
Gebruik voortaan een kinkettinkje en een zweep en straf hem als hij niet met 4 benen op de grond blijft staan.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 19:32

Hmm dribbel is ook een tijdje klophengst geweest, en was dus ook een echte Extreme duivel in het begin werd ik heel bang van hem, hij sloeg, beet, stijgerde, en was ook heel sterk. Het duurde ongeveer 5 maanden voor hij ineens omsloeg van gemeen naar een slijmbal Haha! toen ik bang was, werd hij alleen maar erger, toen ik strenger werd, en hem ook tikken gaf als hij echt verkeerd bezig was is hij veranderd. niet van de een op de andere dag, maar steeds wat meer. hij was al lief geworden, beet en trapte niet meer. Toen op een dag plots er een aanhangsel onder zijn buik Bij bungelde *LOL* ik blij, toen is hij gecastreerd. Hij is daardoor niet heel veel veranderd, want dat was ie al... Maare succes...!!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-01 20:55

He hartstikke bedankt voor jullie reacties!!
Ik ben nou toch zekerder, weet dat ik op deze manier respect zal afdwingen.
We hadden een hele discussie vanavond aan tafel, wat we nou zouden doen.
Dinsdag komt de veearts en zal kijken of ie nou klophengst is of niet. Maar als ie klophengst blijkt te zijn, zal het erg veel pijn en moeite kosten dit draakje op te voeden. En, het klinkt hard, maar daar heb ik dus helemaal geen tijd voor, en sowiso weinig zin in. Ik heb al een flinke knaap op te voeden, en om dan nog zo'n draakje erbij te doen, nee bedankt. *LOL*
We wachten eerst eens de reactie van de veearts af.
Raar, want toen we hem ophaalden bij de vorige eigenaren, was hij superlief en waren die kinderen er lekker mee aan het rijden.
En sinds hij die paarden bij ons zag, sloeg hij echt door... Frusty

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 21:58

Ik zou hem ook wel laten castereren. Maar daar los je natuurlijk niet alle problemen mee op hé. het kan zijn dat ie daarna nog stijgert enzo. Wat ik je aanraad en wat erg goed helpt bij hengsten, is wanneer ie stijgert als je hem aan de koord hebt, klop je gewoon met het uiteinde van de koord vanachter op zijn buik. Dit moet je normaal gezien maar enkele keren doen en dan zal ie er wel mee stoppen. Dit kan misschien wreed klinken, maar het is echt wel een goede oplossing hoor.
Zo heb ik het ook met mijn 2 shetlandhengstjes gedaan en nu stijgeren ze niet meer. Ze hebben ook geen schrik van mij ofzo, ze weten gewoond at ze niet mogen stijgeren.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is, anders pb je maar ff.

groetjes,
marijke

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 22:14

Dribbel was bij de vorige eigenaren ook heel erg lief, de kinderen waren er mee bezig (zoontje van 2 en ? weet niet meer) zeiden ze. (geloof het wel Lachen ) maar toen hij bij mij was werd het een Extreme duivel ...Ik kan alleen maar zeggen heb geduld, win ze vertrouwen. misschien heeft hij het gevoel dat hij gedumpt is?? is hij onzeker?? geef hem een kans... want er zijn niet veel mensen die een vervelende klophengst willen... ( ik wilde dribbel toen verkopen, en dat ging niet bep. makkelijk, ben er achteraf blij om *LOL* ) Maar klophengst kun je ook laten castreren...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 22:22

Indien mogelijk: castreren.
En anders aanpakken. Als hij dit gedrag vertoont tegenover z'n paardensoortgenoten dan krijgt hij ook een dreun, en raak en hard ook, dus die dreun mag jij hem ook best geven. Voor hem ben jij niet meer dan een soortgenoot, en dan nog eentje die lager in rang staat ook. Pech voor hem dat jij slimmer bent. Kettinkje aan het halster (of een bitje in als hij dat al kan), zweep mee, en aanpakken.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 23:33

Ik zou hem gewoon aan pakken. Ook al is hij (klop-)hengst hij kan zich best gedragen. Wij hebben 2 shet hengsten op stal en hebben helemaal geen problemen.
Dennis is altijd goed opgevoed en heeft soms wel wat last van z'n hormoontjes maar dan komt er even een kettinkje onder z'n kin als ik er naast loop. En stijgeren heeft hij niet te proberen. Als ik er naast loop krijgt hij een ruk met die ketting en als ik er op zit een lel tussen z'n oren. Die lel tussen z'n oren heb ik maar 1x hoeven geven en het was over.
Max was een monster toen die kwam. Alleen maar bokken, trappen en stijgeren. Maar die is onwijs opgeknapt. Als hij trapte trapte ik terug, heel simpel en duidelijk.
Ik dacht dat Tamara(Max) het er al met je over gehad heeft. Regel het maar via haar.
XXX
Ciska

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 23:37

het lijkt mij dat hij gewoon aan het stinkmoddern is en dat je hem gewoon op zijn donder moet geven. Maar je hebt 2 soorten paarden die je op hun donder kunt geven. Paarden die je als je die op hun donder geeft dat ze de strijd met je aangaan en dat ze gewoon gevaarlijk worden en het niet te winnen valt. In dit geval zou ik het goede gedrag belonen en het verkeerde gedrag negeren. Als hij een ander soort paard, wat niet de strijd met je aangaat als je hem straft zou ik hem fiks op zijn donder geven. Paarden zijn niet zachtzinnnig naar elkaar toe dus jij bent dat ook niet richting hem!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-01 11:05

Hey Steef, dat denk ik dus ook. Want je hebt ook paarden die de strijd met je aangaan, en onverbeterlijk zijn, die heb ik ook wel eens meegemaakt. Frusty
Bij deze weet ik het nog zo niet.
Hij is erg hardleers om het zo maar te zeggen. Wanneer een ander paard hem een knoertharde trap geeft, zóhard dat hij omrolt, gaat hij juist nóg harder op die pony af Verward
Die pony's hebben hem al alle hoeken van de bak laten zien vanwege zijn irritante gedrag, maar hij trekt zich er niets van aan, en gaat maar door.

Dat is het probleem met deze shet, hij trekt zich niets van die straffen aan, echt heel vreemd.
Hij vind het juist leuk om de strijd met iemand aan te gaan Verward

Toevallig gebeurde het vanmorgen. Hij zat aan een kruiwagen te kl*ten, dus ik : "Frúmmel! Ophouden!
En gelíjk toen hij stopte, zei ik meteen: braáf Frummel, goed zo.
Meteen dus die oortjes naar voren, en hij staakte zijn pogingen en huppelde vrolijk verder.

Vreemde pony, maar dat maakt hem extra intressant.
Het zou jammer zijn als hij weg zou moeten, want het is echt een prachtshet, met superveel spier op zijn lijf. Wat niet altijd even fijn is overigens... *LOL*

Hmm, volgens mij zit er nog veél werk aan deze pony... Scheve mond\

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 11:10

Halster om, mee gaan lopen. Komt ie omhoog KNAL (hoeft niet perse met zweep, klinkt hard, maar "gewoon" een schop kan ook) Blijft ie met 4 beentjes op de grond helemaal de hemel in prijzen.
het valt me op dat relatief weinig mensen het over belonen hebben, maar van belonen leren ze IMO meer dan van straffen

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-01 11:36

Stef: Dat viel mij vanmorgen dus heel erg op, toen hij stopte met zijn irri werkzaamheden, en ik hem beloonde, dat hij daar helemaal vrolijk van werd. Lovers
Ik denk dat ik hem maar eens mee uit wandelen neem...
Vind ik toch best spannend, want hij is echt loeisterk. Frusty

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 13:04

Straffen, zoals je vriending zegt,
MAAR: ook overdreven belonen bij iets goeds dat hij doet!

Hij moet duidelijk weten wie de baas is, dat is voor jou prettiger maar zeer zeker ook voor hem!